Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähkö- ja maakaasuverkkomaksuista annettua lakia. Sähkö- ja maakaasuverkkomaksuja on tarpeen korottaa vastaamaan Energiaviraston maksuosuutta Liikenne- ja viestintäviraston ylläpitämän sijaintietopalvelutoiminnan kuluista.
Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024.
Energiavirasto on rahoittanut vuodesta 2022 alkaen Liikenne- ja viestintäviraston ylläpitämää sijaintietopalvelutoimintaa sähköverkonhaltijoiden osuuden osalta, mikä on kolmasosa toiminnan kokonaiskustannuksista. Vuonna 2022 maksu oli 100 000 euroa ja sen jälkeisiltä vuosilta vuodesta 2023 alkaen 400 000 euroa vuodessa.
Sähkö- ja maakaasuverkkomaksuja on korotettava lisämenoja vastaavasti, jotta ne edelleen kattavat verkkovalvonnan kustannukset.
Hallituksen esitys on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriössä virkatyönä.
Energiaviraston toiminta rahoitetaan pääosin valvonnan piiriin kuuluvilta perittävillä lupamaksuilla sekä sähkö- ja maakaasuverkkomaksuilla, joita kerätään valtiolle sähkö- ja maakaasuverkkomaksuista annetun lain (950/2012) mukaisesti. Maksuja on korotettu viimeksi vuonna 2022. Sähkön jakeluverkon haltijan ja suurjännitteisen jakeluverkon haltijan sähköverkkomaksu on nykyisin 1,6 promillea verkkotoiminnan edellisen päättyneen tilikauden myyntituotoista, kuitenkin vähintään 6 000 euroa. Maakaasunjakeluverkon haltijan maakaasuverkkomaksu on 1,6 promillea verkkotoiminnan edellisen päättyneen tilikauden myyntituotoista, kuitenkin vähintään 6 000 euroa. Energiavirasto on kerännyt sähkö- ja maakaasuverkkomaksuja vuonna 2018 3,75 miljoonaa euroa, vuonna 2019 3,86 miljoonaa euroa, vuonna 2020 3,91 miljoonaa euroa, vuonna 2021 4,00 miljoonaa euroa ja vuonna 2022 5,14 miljoonaa euroa.
Lain tavoitteena on, että sähkö- ja maakaasuverkkomaksuja korotetaan Energiaviraston lisämenoja vastaavasti, jotta ne edelleen kattavat verkkovalvonnan kustannukset.
Ehdotetaan, että sähkön jakeluverkon haltijan ja suurjännitteisen jakeluverkon haltijan sähköverkkomaksua korotetaan 1,7 promilleen verkkotoiminnan edellisen päättyneen tilikauden myyntituotoista, kuitenkin vähintään 7 000 euroon. Lisäksi ehdotetaan, että maakaasunjakeluverkon haltijan maakaasuverkkomaksua korotetaan 1,7 promilleen verkkotoiminnan edellisen päättyneen tilikauden myyntituotoista, kuitenkin vähintään 7 000 euroon.
Ehdotuksen toteuttaminen nostaisi sähkön ja maakaasun jakeluverkon haltijoiden kustannuksia jonkin verran. Sähkön ja maakaasun jakeluverkkotoiminnan maksujen korotukset voivat nostaa jakeluhintoja joitakin promilleja.
Lakiehdotuksen toteuttaminen lisäisi veron tuottoa noin 300 000 €. Veron vuosittainen tuotto riippuu verkkoyhtiöiden liikevaihdon suuruudesta joka voi vaihdella eri vuosien välillä. Nyt esitetyllä verkkomaksun korotuksella saadaan todennäköisesti vuodesta 2024 alkaen kerättyä valtiolle tavoitteena oleva vähintään 300 000 euroa.
Esityksestä on pyydetty lausunnot kesällä 2022 valtiovarainministeriöltä, Energiavirastolta, Energiateollisuus ry:ltä, Suomen Kaasuyhdistys ry:ltä ja Paikallisvoima ry:ltä.
Lausunnon antoi neljä tahoa, joista yksi piti ehdotettua verkkomaksujen korotusta perusteltuna ja kolme suhtautui siihen varauksellisesti. Huolta aiheutti erityisesti loppukuluttajien sähkön siirtomaksujen suuruus sekä kustannusten jakautumisen avoimuus. Sähkön ja maakaasun jakeluverkkotoiminnan maksujen korotukset voivat nostaa jakeluhintoja joitakin promilleja. Sijaintitietopalvelun kustannusten avoimuuteen tai niiden jakautumiseen eri verkkotoimijoiden kesken ei tässä lakiesityksessä oteta kantaa. Lain tarkoituksena on, että verkkomaksuilla kerätään rahaa vastaava määrä kuin valvontatoiminnan kustannukset ovat. Maksut ovat jäämässä jälkeen kohoavista kustannuksista ja siksi lausuntoja ei ole voitu ottaa huomioon.
Ehdotetaan, että laki tulee voimaan 1.1.2024.
Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Talousarvioesityksessä momentille 11.19.10 Sähkö- ja maakaasuverkkomaksut ja Perämeren tuulivoima-alueella perittävä tuulivoimamaksu arvioidaan kertyvän tuloja 5 860 000 euroa, josta verkkomaksujen osuus on 5 270 000 euroa. Verkkomaksuilla rahoitettavat menot on otettu huomioon momentilla 32.60.01 Energiaviraston toimintamenot.
Ponsi
Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus: