12.1
Yksityiselämän ja henkilötietojen suoja
Henkilötietojen suoja perusoikeutena perustuu perustuslain 10 §:ään, Euroopan perusoikeuskirjan 8 artiklaan ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklaan. Henkilötietojen suojan kannalta merkityksellisiä ehdotuksia ovat ajoneuvolakiin ehdotettu uusi 203 a § ja rikosrekisterilakiin ehdotettu uusi 6 c §. Lisäksi henkilötietojen käsittelyä sisältyy ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain muutosehdotuksiin.
Riippumattoman toimijan ja sen työntekijän puhtaan rikosrekisterin tarkastaminen
Autojen ja niiden perävaunujen puiteasetukseen lisätty ajoneuvovalmistajista riippumattomia huolto- ja korjaamotoimijoita (yritys) sekä niiden työntekijöitä koskeva hyväksyntä- ja lupamenettely sisältää henkilötietojen käsittelyä. Menettelystä säädetään kuitenkin pääosin suoraan sovellettavassa EU-asetuksessa, eikä tässä esityksessä ehdoteta asetuksen kanssa päällekkäistä sääntelyä.
Uudessa ajoneuvolain 203 a §:ssä esitetään, että luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö todistaisi autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksen X liitteen 3 lisäyksen 4.3.3. ja 4.3.4 kohdissa tarkoitetun rikosrekisterin puhtauden luonnollisen henkilön rikosrekisteriotteella tai toimijan yhteisösakko-otteella. Momentissa viittaisiin uuteen rikosrekisterilain 6 c §:ään, jossa säädettäisiin luonnollisen henkilön rikosrekisteriotteen saamisesta tähän tarkoitukseen, sekä voimassa olevaan rikosrekisterilain 6 §:n 9 momenttiin, jossa säädetään yhteisösakko-otteen saamisesta. Kyse on EU-asetuksessa jo säädetystä oikeushenkilön ja luonnollisen henkilön luotettavuuden arvioinnista. Arvioinnin suorittaa akkreditoitu arviointilaitos, joka ei ole viranomainen. Asetus jättää kuitenkin kansallista liikkumavaraa siltä osin, miten siinä tarkoitettu rikosrekisterin puhtaus osoitetaan. Tässä ehdotuksessa on näin ollen kyse siitä, että kansallisesti käytettäisiin tämä liikkumavara ja määriteltäisiin, miten rikosrekisterin puhtaus osoitetaan, jotta EU-asetuksesta johtuvat vaatimukset on käytännössä mahdollista täyttää. Ehdotetulla sääntelyllä kavennettaisiin menettelyn piiriin tulevien henkilöiden perustuslain turvaamaa oikeutta määrätä itseään koskevista henkilötiedoista, jotka liittyvät henkilön rikolliseen tekoon ja sitä koskevaan rangaistukseen. Perusoikeusarvioinnin näkökulmasta olennaista on luonnollisen henkilön rikosrekisteritiedot, ei niinkään oikeushenkilön.
EU:ssa henkilötietojen käsittely perustuu pääsääntöisesti suoraan luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus). Perustuslakivaliokunnan mukaan tietosuoja-asetuksen yksityiskohtainen sääntely, jota tulkitaan ja sovelletaan EU:n perusoikeuskirjassa turvattujen oikeuksien mukaisesti, muodostaa yleensä riittävän säännöspohjan myös perustuslain 10 §:ssä turvatun yksityiselämän ja henkilötietojen suojan kannalta. Henkilötietojen suoja tulee turvata ensisijaisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja kansallisen yleislainsäädännön nojalla. Kansallisen erityislainsäädännön säätämiseen tulee siten suhtautua pidättyvästi ja rajata sellainen vain välttämättömään tietosuoja-asetuksen salliman kansallisen liikkumavaran puitteissa (ks. PeVL 14/2018 vp, s. 4–5; PeVL 52/2022 vp, 4 kohta).
Perustuslakivaliokunnan mukaan on kuitenkin selvää, että erityislainsäädännön tarpeellisuutta on arvioitava myös tietosuoja-asetuksenkin edellyttämän riskiperustaisen lähestymistavan mukaisesti kiinnittämällä huomiota tietojen käsittelyn aiheuttamiin uhkiin ja riskeihin. Mitä suurempi riski käsittelystä aiheutuu luonnollisen henkilön oikeuksille ja vapauksille, sitä perustellumpaa on yksityiskohtaisempi sääntely. Tällä seikalla on erityistä merkitystä arkaluonteisten tietojen käsittelyn osalta (ks. PeVL 14/2018 vp, s. 5). Arkaluonteisten tietojen käsittelyn on oltava välttämätöntä ja sääntelyn täsmällistä ja tarkkarajaista (ks. PeVL 52/2022 vp, 7 kohta).
Perustuslakivaliokunta on pitänyt tärkeänä, että siltä osin kuin Euroopan unionin lainsäädäntö edellyttää kansallista sääntelyä tai mahdollistaa sen, tätä kansallista liikkumavaraa käytettäessä otetaan huomioon perus- ja ihmisoikeuksista seuraavat vaatimukset. Perustuslakivaliokunta on painottanut, että hallituksen esityksessä on erityisesti perusoikeuksien kannalta merkityksellisen sääntelyn osalta syytä tehdä selkoa kansallisen liikkumavaran alasta. (PeVL 51/2022 vp, 2 kohta).
Kansallinen liikkumavara pohjautuu keskeisiltä osin tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c ja e alakohtiin. Silloin kun henkilötietojen käsittely perustuu näihin säännöksiin, jäsenvaltiot voivat käyttää 6 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitettua sääntelyliikkumavaraa ja antaa asetusta täsmentävää sääntelyä. Kansallinen sääntely voi koskea muun muassa käsittelyn lainmukaisuutta koskevia edellytyksiä, käsiteltävien tietojen tyyppiä, tietojen luovutusta, käyttötarkoitussidonnaisuutta ja käsittelytoimia koskevia säännöksiä, joita on ehdotettu myös tämän esityksen säännöksissä. Tällaisen erityissääntelyn on täytettävä yleisen edun mukainen tavoite ja oltava oikeassa suhteessa sillä tavoiteltuun oikeutettuun päämäärään nähden.
Ehdotuksessa on kyse rikosrekisteriin merkittyjen tietojen käsittelystä. Rikosrekisteritietojen käsittely perustuisi yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohtaan (rekisterinpitäjän lakisääteinen tehtävä). Tällaisten tietojen käsittely on yleisen tietosuoja-asetuksen 10 artiklan (rikostuomioihin ja rikoksiin liittyvien henkilötietojen käsittely) nojalla sallittua vain viranomaisen valvonnassa tai silloin, kun se sallitaan EU-oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä. Jos käsittelystä säädetään kansallisessa lainsäädännössä, tulee laissa lisäksi säätää asianmukaisista suojatoimista rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien suojelemiseksi. Koska esityksessä on kyseessä rikosrekisteritiedot, sovellettavaksi tulee myös tietosuoja-asetuksen 10 artikla ja tietosuojalain (1050/2018) 7 §:n 1 momentin 2 kohdan sisältämän viittaussäännöksen perusteella lain 6 §:n 1 momentin 2 kohta. Edelleen käsittelyn perusteena olisi nyt ehdotettavan ajoneuvolain 203 a §.
Rikostuomioihin ja rikoksiin liittyviä henkilötietoja ei pidetä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvina tietoina, mutta ne voidaan lukea valtiosääntöisesti arkaluonteisiksi (PeVL 15/2018 vp, s. 38). Näin ollen annettaessa sääntelyä, jolla sallittaisiin tai jopa edellytettäisiin tällaisten tietojen käsittelyä, tulee kiinnittää huomiota myös käsittelyn edellyttämiin erityisiin suojakeinoihin. Vaikka rikosrekisteritiedot eivät kuulu erityisiin henkilötietoryhmiin, ne ovat rikosrekisterilain 3 §:ssä säädetyn mukaisesti salassa pidettäviä tietoja. Salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaan säädettävä lailla.
Ehdotuksella annettaisiin akkreditoidulle vaatimustenmukaisuuden arviointilaitokselle oikeus saada henkilön itsensä luovuttamana nähtäväksi ja säilytettäväksi rikosrekisteriote, mutta vain, jos se on ajoneuvojen ja niiden perävaunujen tarkoittamalla tavalla puhdas. Työntekijä voisi niin tahtoessaan luovuttaa puhtaan rikosrekisteriotteen myös työnantajalleen, joka luovuttaa otteen arviointilaitokselle, jos se käytännön syistä on tarpeen. Tämän säätäminen on tarpeen EU-asetuksesta johtuen. Huomioitavaa kuitenkin on, että myös puhdas rikosrekisteriote on rikosrekisterilain mukaan salassa pidettävä. Rikostaustan tarkistaminen koskisi ainoastaan henkilöä, joka itse hakeutuu tai suostuu sellaisiin työtehtäviin, joissa lupa on tarpeen eli työssä vaaditaan pääsyä turvallisuuteen liittyviin RMI-tietoihin. Lisäksi huomioitava, että autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksessa on annettu vain akkreditoidulle arviointilaitokselle oikeus tallettaa henkilön rikostietoja. Kansallisesti ei säädetä työnantajalle tai muulle taholle oikeutta tallentaa tietoja. Täten perusoikeuden rajoittamisessa on huomioitu rajoituksen edellytyksenä oleva suhteellisuusvaatimus sekä tarkkarajaisuusvaatimus henkilötietojen käsittelystä.
Henkilötietojen käsittelystä, mukaan lukien rikosrekisteritietojen käsittely, säädetään suurelta osin suoraan autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksessa. Esimerkiksi tietojen säilytysajasta säädetään asetuksessa, jonka X liitteen 4.3.1 kohdan i alakohdan mukaan vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten on säilytettävä hyväksyntä- ja lupatarkastuksista kirjatut tiedot viiden vuoden ajan. Ehdotetun pykälän 3 momentissa säädettäisiin siitä, että otteesta ilmeneviä tietoja ei saa käsitellä muut henkilöt kuin ne, jotka tarvitsevat tietoa hyväksynnän ja luvan myöntämistä tai niihin liittyvää valvontaa varten. Vastaavan kaltaista sääntelyä sisältyy esimerkiksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 88 §:n 4 momenttiin. Ajoneuvolaissa ei kuitenkaan voitaisi säätää esimerkiksi kiellosta tallentaa otetta tai velvollisuudesta palauttaa otetta takaisin sen esittäneelle henkilölle, koska autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksen mukaan hyväksyntä- ja lupamenettelystä kirjatut tiedot ja asiakirjat on säilytettävä viiden vuoden ajan. Asetus ei kuitenkaan sisällä nimenomaista huolellisuus- tai vaitiolovelvollisuutta, joten kansallisesti on tarpeen säätää tästä. Lisäksi tarpeellisena ja liikkumavaraan kuuluvana pidetään sen säätämistä, että tiedot on poistettava säilytysajan päätyttyä. Muilta osin asetus ei jätä kansallista liikkumavaraa säätää rajoituksista rikosrekisterin otteen käsittelyyn henkilötietojen suojan turvaamiseksi.
Rikostuomioihin ja rikoksiin liittyvien henkilötietojen käyttöalan rajoitusten lisäksi tietosuoja-asetuksen 10 artiklan edellyttämät asianmukaiset suojatoimet rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien suojelemiseksi toteutuisivat tietosuojalain 6 §:n 2 momentissa säädetyillä suojatoimilla. Myös nyt ehdotettava lainsäädäntö itsessään muodostaisi yhden tietosuoja-asetuksen edellyttämän suojatoimen. Lisäksi rikosrekisteritietojen poistamisesta säädettäisiin ajoneuvolaissa nimenomaisesti. Arviointilaitosten tulee rekisterinpitäjinä näin ollen käytännössä toteuttaa asianmukaiset ja riittävät tietosuojalain 6 §:n 2 momentin mukaiset henkilötietojen suojatoimet sekä noudattaa muitakin suojatoimenpiteitä, joita autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksesta sekä nyt ehdotettavasta laista seuraa.
Esitettävä erityissääntely, jossa sallitaan vain puhtaan ja ilman merkintöjä olevan rikosrekisteriotteen käsittely sisältäen sen säilyttämisen, täyttää yleisen edun mukaisen tavoitteen ja on oikeassa suhteessa sillä tavoiteltuun oikeutettuun päämäärään nähden. Esitys toteuttaa Suomea sitovaa EU-sääntelyä, joka edellyttää rikosrekisteriotteiden käsittelyä, mutta samalla minimoi henkilötietojen käsittelyn vain tavoitteen kannalta välttämättömään.
Autojen ja niiden perävaunujen puiteasetus on sellaisenaan suoraan sovellettavaa ja voimassa olevaa lainsäädäntöä. Euroopan unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan unionin lainsäädäntö on ensisijaista suhteessa kansallisiin säännöksiin oikeuskäytännössä määriteltyjen edellytysten mukaisesti (ks. esim. PeVL 14/2018 vp, s. 13 ja PeVL 20/2017 vp, s. 6). Suomalaisessa lainsäädännössä tulisi pyrkiä EU-oikeuden kanssa yhteensopiviin ratkaisuihin (PeVL 15/2018 vp, s. 49, PeVL 14/2018 vp, s. 13, PeVL 26/2017 vp, s. 42). Puiteasetus edellyttää puhdasta rikosrekisteriä, eikä jätä jäsenvaltioille kansallista liikkumavaraa puhtauden arvioimiseksi. Näin ollen esityksessä ei nähdä mahdolliseksi arvioida, mitkä kaikki rikokset tulisi huomioida rikosrekisterin puhtauden arvioinnissa ja mitkä olisivat välttämättömiä ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun luotettavuuteen. Toisaalta ei myöskään ole tarkoituksenmukaista säätää laajemmin kuin puiteasetus vaatii, joten sakkorekisterin tietoja ei huomioitaisi luotettavuuden arvioinnissa. Tämä rajaa lievemmät rangaistukset asetuksen mukaisen luotettavuuden arvioinnin ulkopuolelle ja pitäisi vaatimuksen oikeasuhtaisena. Tämä vastaisi myös henkilötietojen keräämisen minimoinnin periaatetta. Menettelyssä käsiteltäisiin vain puhtaita rikosrekisteriotteita. Kun vaatimus puhtaasta rikosrekisteriotteesta ymmärretään sananmukaisesti, on se tarkkarajainen. Tarkkarajaisuus on tärkeää, koska arvioinnin tekee akkreditoitu arviointilaitos, joka on yksityinen yritys tai yhteisö. Arviointilaitokselle ei jäisi harkintaa siitä täyttyykö puiteasetuksen vaatimus puhtaasta rikosrekisteristä.
Rikostaustan selvittämismenettelyn tavoitteena on täyttää EU:n autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksella säädetyn hyväksyntä- ja lupamenettelyn vaatimus puhtaasta rikosrekisteristä. Hyväksyntä- ja lupamenettelyn tavoitteena on suojella omaisuutta ja edistetään ajoneuvojen riippumattomien huolto- ja korjaustoimijoiden toimintaedellytyksiä. Edellä mainittuja syitä voidaan pitää sellaisena perusteltuna syynä, joiden perusteella on hyväksyttyä rajoittaa perustuslain 10 §:n turvaamia oikeuksia.
Ajoneuvojen yksittäishyväksyntä ja katsastus
Esityksen 3. ja 4. lakiehdotusten mukaan ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain 48 §:ää ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain 28 §:ää muutettaisiin niin, että niihin lisätään Liikenne- ja viestintäviraston oikeus saada tietoja sakkorekisteristä toimijan luotettavuuden arvioimiseksi. Tiedonsaantioikeutta on tarkasteltava perustuslain 10 §:ssä turvatun yksityiselämän ja henkilötietojen suojan kannalta. Selvyyden vuoksi todetaan, että säännöksiä ei ehdoteta EU-sääntelystä johtuvista syistä.
Ehdotuksissa on kyse salassa pidettävistä henkilötiedoista. Salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaan säädettävä lailla. Sakkorekisteristä säädetään sakon täytäntöönpanosta annetun lain 5 luvussa, jonka 50 §:n mukaan sakkorekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä, ja Oikeusrekisterikeskus saa pyynnöstä luovuttaa tietoja ainoastaan niille, joiden oikeudesta tietojen saamiseen säädetään erikseen lailla. Nyt kyseessä olevien lakiehdotusten mukaan Liikenne- ja viestintäviraston oikeudesta saada sakkorekisterin tietoja säädettäisiin nimenomaisesti laissa, ja lakeihin ehdotettavista uusista 2 momenteista ilmenisi niiden salassapitovelvollisuuden murtava vaikutus.
Perustuslakivaliokunta on arvioidessaan viranomaisten tietojen saamista ja luovuttamista salassapitovelvollisuuden estämättä koskevaa sääntelyä kiinnittänyt huomiota muun muassa siihen, mihin ja ketä koskeviin tietoihin tiedonsaantioikeus ulottuu ja miten tiedonsaantioikeus sidotaan tietojen välttämättömyyteen. Viranomaisen tiedonsaantioikeus ja tietojen luovuttamismahdollisuus ovat voineet liittyä jonkin tarkoituksen kannalta "tarpeellisiin tietoihin", jos tarkoitetut tietosisällöt on pyritty luettelemaan laissa tyhjentävästi. Jos taas tietosisältöjä ei ole samalla tavoin luetteloitu, sääntelyyn on pitänyt sisällyttää vaatimus "tietojen välttämättömyydestä" jonkin tarkoituksen kannalta (ks. esim. PeVL 17/2016 vp, s. 2-3 ja siinä viitatut lausunnot). Valiokunta on antanut erityistä merkitystä luovutettavien tietojen luonteelle arkaluonteisina tietoina arvioidessaan täsmällisyyttä ja sisältöä. Erityisesti tilanteessa, jossa ehdotetut säännökset tietojen luovutuksesta ovat kohdistuneet myös arkaluonteisiin tietoihin, on tavallisen lain säätämisjärjestyksen käyttämisen edellytyksenä ollut sääntelyn täsmentäminen selostetun perustuslakivaliokunnan viranomaisten tietojen saamista ja luovuttamista salassapitovelvollisuuden estämättä koskevaa sääntelyä koskevan käytännön mukaiseksi (ks. esim. PeVL 15/2018 vp, s. 39).
Sakkorekisteritietojen käsittely perustuisi yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohtaan (rekisterinpitäjän lakisääteinen tehtävä). Ehdotukset eivät sisältäisi erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyä, koska rikostuomioihin ja rikkomuksiin liittyviä henkilötietoja ei pidetä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvina tietoina, mutta kuitenkin valtiosääntöisesti arkaluonteisina, kuten yllä on kuvattu. Rikostietojen käsittely on yleisen tietosuoja-asetuksen 10 artiklan nojalla sallittua vain viranomaisen valvonnassa tai silloin, kun se sallitaan EU-oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä.
Lakiehdotuksiin sisältyvien uusien 2 momenttien mukainen Liikenne- ja viestintäviraston tiedonsaantioikeus sakkorekisteristä olisi sidottu tarpeellisuusvaatimukseen ja tietosisällöt lueteltaisiin momenteissa tyhjentävästi. Edelleen tiedonsaantioikeus sidottaisiin viraston tehtäviin vastaavasti kuin kyseessä oleviin pykäliin jo nykyisin sisältyvä viraston tiedonsaantioikeus rikosrekisteristä on sidottu. Viraston on tarpeen saada rikosrekisteritietojen lisäksi myös sakkorekisterin tiedot, jotta se voi hoitaa sille kyseisissä laeissa säädetyt tehtävät. Tehtävät, joiden vuoksi sakkorekisterin tiedot ovat tarpeellisia, koskevat kyseisissä laeissa säädettyjä lupa- ja valvontatehtäviä ja tarkemmin toimijoiden luotettavuuden arviointia. Katsastusluvan myöntämisen edellytyksenä on hakijan eli katsastusyrityksen luotettavuus. Luotettavuusvaatimus koskee yrityksen omistajia ja muita määräävässä asemassa olevia henkilöitä. Myös katsastajien on oltava luotettavia. Ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain 11 §:n mukaan vastaavaa luotettavuuden arviointia sovelletaan myös ajoneuvojen yksittäishyväksynnän myöntäjään (yritys) ja yksittäishyväksyjään. Sakkorangaistukset vaikuttavat luotettavuuden arviointiin, eikä virasto tällä hetkellä saa sakkorekistä tietoja tiedonsaantioikeutta koskevan säännöksen puuttuessa.
Tietosisällöt, jotka Liikenne- ja viestintävirasto olisi oikeutettu saamaan, olisi rajattu täsmällisesti ja vain välttämättömään. Virasto ei tarvitse luotettavuuden arvioimiseksi esimerkiksi sakkorangaistuksen täytäntöönpanoon liittyviä tietoja, joten tällaisia tietoja se ei olisi oikeutettu saamaan. Viraston olisi tarpeen saada henkilön yksilöimiseksi tarvittavat tiedot eli tieto henkilön nimestä ja henkilötunnuksesta, sekä tärkeimpänä tieto siitä onko ja mistä teosta henkilö saanut sakkorangaistuksen, koska tieto vaikuttaa luotettavuuden arviointiin. Henkilön yksilöimiseksi tulisi mahdollistaa myös muunlaisen henkilön tunnistetiedon kuin henkilötunnuksen luovuttaminen. Kaikilla rekisteriin merkityillä ei ole rekisterissä henkilötunnusta vaan syntymäaika. Tiedonsaantioikeus olisi näin ollen myös oikeasuhtaista, koska virasto ei olisi oikeutettu saamaan vain tietyt erikseen tarpeelliseksi arvioidut sakkorekisterin tiedot. Lisäksi arvioinnissa on huomioita, että virasto on jo nykyisin oikeutettu saamaan rikosrekisterin tiedot, joten perustuslailla turvattua henkilötietojen suojaa ja oikeutta yksityiselämään on jo nykytilanteessa rajoitettu henkilön rikostietojen osalta.
Tiedonsaantioikeuden hyväksyttävyyden arvioinnissa on merkitystä sillä, että sen taustalla olevien viranomaisen lupa- ja valvontatehtävien tarkoituksena on turvata se, että katsastus- ja yksittäishyväksyntätoimintaa eivät pääse harjoittamaan tai suorittamaan tahot, jotka ovat ilmeisen sopimattomia niihin. Katsastuksessa on kyse perustuslain 124 §:ssä tarkoitetusta julkisesta hallintotehtävästä, joka sisältää myös julkisen vallan käyttöä.
Ehdotettu salassa pidettävien sakkorekisteritietojen saantia ja edelleen luovuttamista koskeva sääntely ei merkitse pidemmälle menevää yksityiselämän suojan rajoitusta kuin on perusteltua ottaen huomioon ehdotusten taustalla olevien tavoitteiden painavuus suhteessa rajoitettavaan perusoikeuteen. Ehdotetun sääntelyn on arvioitu olevan välttämätön ja oikeasuhtainen toimenpide esityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Koska rikosrekisterin osalta on jo säädetty tiedonsaannista ja –luovutuksesta vastaavaan tarkoitukseen, kyse on voimassa olevaa sääntelyä täydentävästä sääntelystä sen varmistamiseksi, että Liikenne- ja viestintävirastolla olisi mahdollisuus suorittaa täysimääräisesti sille laissa jo säädetyt tehtävät. Siten esitetty tiedonsaantioikeutta koskeva sääntely on ongelmaton perustuslain 10 §:n kannalta.
12.2
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksen X liitteeseen lisätty ajoneuvovalmistajista riippumattomia toimijoita ja niiden työntekijöitä koskeva hyväksyntä- ja lupamenettely sekä hyväksynnän ja luvan myöntämisen edellytyksenä oleva luotettavuusvaatimus rajoittavat perustuslain 18 §:ssä sekä EU:n perusoikeuskirjan 16 artiklassa turvattua elinkeinovapautta. Menettelyn sekä hyväksynnän ja luvan myöntämisen edellytysten osalta tässä esityksessä ei kuitenkaan ehdoteta suoraan sovellettavan asetuksen kanssa päällekkäistä kansallista sääntelyä.
Nyt esitettävän ajoneuvolain 203 a §:n lähtökohtana on EU-asetuksella jo säädetty vaatimus toimijan ja tämän työntekijän puhtaasta rikosrekisteristä. Puhdas rikosrekisteri on osoitettava osana muita EU-asetuksen asettamia vaatimuksia, jotta arviointilaitos voi myöntää hyväksynnän ja luvan, jolla toimijan työntekijä saa pääsyn ajoneuvon turvallisuuteen liittyviin RMI-tietoihin. Ehdotetussa sääntelyssä ei siten ole kyse elinkeinon luvanvaraisuudesta vaan enemmänkin elinkeinonharjoittajalle asetettavasta sopivuusvaatimuksesta, jollaisia perustuslakivaliokunta on tarkastellut elinkeinovapauden rajoittamisena (PeVL 51/2022 vp, PeVL 6/2019 vp, s. 6).
Huomioitavaa on, että autojen ja niiden perävaunujen tarkoittamassa hyväksynnässä ja luvassa on kyse vain pääsystä ajoneuvojen turvallisuutta koskeviin RMI-tietoihin, eikä koko elinkeinon joko sallivasta tai estävästä luvasta. Ajoneuvojen huoltamiseen ja korjaamiseen liittyviä muita tietoja, jotka eivät koske turvatekijöitä, on annettava laajasti ja avoimesti puiteasetuksen 61 artiklan nojalla ilman lupaa tai hyväksyntää. Tämä mahdollistaa jo useat huolto- ja korjaustoimenpiteet. Toisin sanoen, vaikka toimijalla ei olisi hyväksyntää tai sen työntekijällä lupaa, ei se estäisi täysin riippumattoman toimijan ajoneuvojen korjaus- ja huoltotoimintaa kokonaisuudessaan. Autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksen X liitteen 3 lisäyksessä tarkoitetun menetelmän tarkoitus on ollut lisätä luottamusta ajoneuvovalmistajien ja riippumattomien toimijoiden välille, mikä mahdollistaa riippumattomille toimijoille pääsyn myös ajoneuvojen turvallisuutta koskeviin RMI-tietoihin. Tämän on nimenomaan nähty mahdollistavan riippumattomien toimijoiden elinkeinon harjoittamista ja tuottavan kuluttajille hyötyä kilpailun lisääntymisen kautta.
Vaikka rikostaustan tarkistaminen tai sen puhtauden toteaminen vaatisi aina työntekijän omaa suostumusta ja aktiivisuutta, on tarpeen arvioida mahdollisia vaikutuksia työntekijän työsuhdeturvaan. Henkilötietojen kerääminen työhön otettaessa ja työsuhteen aikana on käsiteltävä yhteistoimintalaissa (1333/2021) tarkoitetussa vuoropuhelussa yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain (759/2004) 4 §:n 3 momentin mukaisesti. Työsuhdeturvan kannalta on oleellista huomioida, ettei tässä esityksessä esitetä mitään muutosta, joka heikentäisi työntekijöiden työsuhdeturvaa. Vaatimus puhtaasta rikosrekisteriotteesta on säädetty autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksessa ja on sellaisenaan Suomea sitova vaatimus jo tällä hetkellä. Tässä esityksessä annetaan kansallisesti tarkempia säännöksiä edellä mainitun vaatimuksen osoittamistavasta ja siihen liittyvistä muista tarpeellisista säännöistä. Esitetyt muutokset eivät muuta nykyisiä vaatimuksia niille henkilöille, jotka työskentelevät turvallisuuteen liittyvien RMI-tietoja vaativissa työtehtävissä. Esitys ei siis muuttaisi työntekijöiden työsuhdeturvaa nykytilasta.
Ehdotettua lakitasoista sääntelyä on edellä henkilötietojen suojaa koskevasta kappaleesta ilmenevillä perusteilla pidettävä täsmällisenä. Elinkeinovapauteen kohdistuvan rajoituksen arvioidaan myös olevan oikeasuhtainen ja sille on yhteiskunnallisesti hyväksyttävät perusteet. Kyse on lisäksi suoraan sovellettavan EU-asetuksen täyttämiseksi tarpeellisesta sääntelystä. Ehdotuksen voidaan näin ollen arvioida rajoittavan elinkeinovapautta vain vähäisesti ja kansallisesti ehdotetaan säädettäväksi vain siitä, mikä on välttämätöntä EU-sääntelystä johtuen.
Edellä mainituilla perusteilla lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.