1
Lakiehdotuksen perustelut
28 §.Opiskeluoikeuden menettäminen ammatillisessa peruskoulutuksessa. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 6 kohta, jonka mukaan opiskelija voisi menettää opiskeluoikeutensa, jos hän jättäisi toimittamasta 29 §:n 4 momentissa tarkoitetun lääkärin lausunnon Pelastusopistolle. Säännös on tarpeellinen selventämään menettelyä, koska voimassa olevassa laissa ei ole tällä hetkellä erikseen säädetty siitä, mikä on seuraus terveydentilan arviointiin tarvittavien tietojen toimittamatta jättämisestä opiskeluoikeuden keskeyttämispäätöstä tehtäessä.
29 §.Opiskeluoikeuden keskeyttäminen ammatillisessa peruskoulutuksessa. Pykälän 1 momentin nojalla opiskelijalla olisi oikeus väliaikaisesti keskeyttää opiskelunsa ammatillisessa peruskoulutuksessa: 1) asevelvollisuuslain (1438/2007), siviilipalveluslain (1446/2007) tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) mukaisen palveluksen vuoksi; 2) sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaisen äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan vuoksi; 3) pitkäaikaisen sairauden vuoksi; 4) muusta perustellusta syystä.
Opiskelun keskeytyessä momentin 1 ja 2 kohdan nojalla Pelastusopistolla ei olisi harkintavaltaa keskeyttämispäätöstä tehtäessä, mutta opintojen keskeyttämisessä tulisi huomioida pykälän 3 momentin sääntely. Momentin 3 kohdan mukaisilla perusteilla opiskeluoikeuden keskeyttämisestä päätettäessä Pelastusopistolla olisi harkintavalta määrittää se enintään vuoden ajanjakso, jolle oikeus opintojen väliaikaiseen keskeyttämiseen kerrallaan annetaan. Momentin 4 kohdassa tarkoitetun muun perustellun syyn osalta Pelastusopistolla olisi harkintavalta määritellä, mitä sen käsityksen mukaan voidaan pitää sellaisena syynä, että opiskelijalla on oikeus opiskelunsa väliaikaiseen keskeyttämiseen. Tällaisena syynä mahdollinen voisi olla esimerkiksi lähiomaisen vakavan sairauden tai vamman edellyttämä hoitotyö.
Pykälän 2 momentin nojalla Pelastusopistolla olisi oikeus väliaikaisesti keskeyttää opiskelijan opinnot ammatillisessa peruskoulutuksessa 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetusta syystä. Pelastusopistolla tulisi olla toimivalta tehdä opiskeluoikeuden keskeyttämispäätös tilanteessa, jossa opiskelijan terveydentila sitä perustellusti edellyttää, mutta opiskelija ei itse ole pyytänyt opiskeluoikeutensa väliaikaista keskeyttämistä. Lain 32 §:n 4 momentissa on kyse siitä, että opiskelija on tutkimuksen alaisena rikoksesta tai häntä koskeva syyte on käsittelyssä.
Pykälän 3 momentissa olisi yksityiskohtaisempia säännöksiä siitä, miksi ajaksi opinnot keskeytettäisiin. Momentin 1 kohdan perusteella pykälän 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa opiskeluoikeus keskeytettäisiin väliaikaisesti palveluksen keston ajaksi kuitenkin siten, että opiskelijan opinnot jatkuvat keskeytysajan jälkeen Pelastusopiston määrittelemän seuraavan mahdollisen lukukauden alusta. Momentin 2 kohdan perusteella pykälän 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa opiskeluoikeus keskeytettäisiin väliaikaisesti vapaan keston ajaksi kuitenkin siten, että opiskelijan opinnot jatkuvat keskeytysajan jälkeen Pelastusopiston määrittelemän seuraavan mahdollisen lukukauden alusta.
Pykälän 3 momentin 3 kohdan perusteella 1 momentin 3 ja 4 kohdissa tarkoitetuissa tapauksissa opiskelijan opinnot keskeytettäisiin Pelastusopiston päättämäksi ajaksi, kuitenkin enintään yhdeksi vuodeksi kerrallaan ja siten, että opiskelijan opinnot jatkuvat keskeytysajan jälkeen Pelastusopiston määrittelemän seuraavan mahdollisen lukukauden alusta.
Lukukaudet määritetään lain 16 §:n nojalla. Ehdotettu sääntely on perusteltu, jotta Pelastusopisto kykenee ennakoivasti suunnittelemaan opiskelijoiden sijoittumista opintojaksoille ja sillä vältetään ongelmia liian suuriksi kasvavista opetusryhmistä.
Pykälän 4 momentin nojalla Pelastusopistolla olisi oikeus saada opiskeluoikeuden keskeyttämistä koskevaa arviointia varten salassapitosäännösten estämättä ammattia itsenäisesti harjoittamaan oikeutetun lääkärin kirjallinen lausunto, josta ilmenee, että opiskelijalle on tehty tarkastus tai tutkimus terveydentilan selvittämiseksi sekä tarkastuksen tai tutkimuksen perusteella laadittu arvio opiskelijan toimintakyvystä opintojen jatkamisen kannalta. Vastaava säännös on Poliisiammattikorkeakoulusta annetun lain 39 §:n 2 momentissa. Pelastusopisto vastaisi määräämistään tarkastuksista ja tutkimuksista aiheutuvista kustannuksista. Jos opiskelija hakisi opiskeluoikeuden väliaikaista keskeyttämistä, vastaisi hän tarkastuksista ja tutkimuksista aiheutuvista kustannuksista.
Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen ((EU) 2016/679) lähtökohtana on, että käsiteltävien henkilötietojen olisi oltava riittäviä ja olennaisia ja rajoituttava siihen, mikä on välttämätöntä niiden käsittelyn tarkoitusten kannalta. Tietosuoja-asetuksen 6 artiklassa säädetään henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta. Pelastusopiston oikeus saada opiskelijan terveystietoja opiskeluoikeuden väliaikaista keskeyttämistä koskevaan päätöksentekoa varten perustuu Pelastusopiston lakisääteisen velvoitteen täyttämiseen. Henkilötietojen käsittelyn tässä tarkoituksessa voidaan katsoa olevan myös tietosuojalain (1050/2018) 4 §:n mukaisesti tarpeellista ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi.
Tietosuoja-asetuksen 9 artiklassa säädetään erityisiä henkilötietoryhmiä koskevan tiedon käsittelemisestä. Henkilön terveystiedot ovat erityinen henkilötietoryhmä. Terveyttä koskevia henkilötietoja ovat tietosuoja-asetuksen perustelujen mukaan kaikki tiedot, jotka koskevat rekisteröidyn terveydentilaa ja paljastavat tietoja rekisteröidyn entisestä, nykyisestä tai tulevasta fyysisen terveyden tai mielenterveyden tilasta. Terveystietojen käsittely Pelastusopistosta annetun lain 29 §:n mukaisessa tarkoituksessa tapahtuu tietosuoja-asetuksen osalta 9 artiklan 2 kohdan g alakohdan perusteella, jolloin tietojen käsittely on tarpeen tärkeää yleistä etua koskevasta syystä unionin oikeuden tai jäsenvaltion lainsäädännön nojalla. Sääntelyn edellytetään tällöin olevan oikeasuhtaista tavoitteeseen nähden, siinä noudatetaan keskeisiltä osin oikeutta henkilötietojen suojaan ja siinä säädetään asianmukaisista ja erityisistä toimenpiteistä rekisteröidyn perusoikeuksien ja etujen suojaamiseksi.
Opiskelijan terveydentilaa koskevien tietojen käsittelystä säädetään Pelastusopistosta annetun lain 25 §:ssä. Opiskelijaksi hakeneen ja opiskelijan terveydentilaa koskevaa tietoa saavat Pelastusopistossa käsitellä vain ne henkilöt, jotka valmistelevat taikka tekevät päätöksen opiskelijavalinnasta, opiskeluoikeuden keskeyttämisestä tai menettämisestä taikka kurinpidosta. Opiston on säilytettävä terveydentilaa koskevat tiedot erillään muista henkilötiedoista. Terveydentilaa koskevat tiedot tulee poistaa rekisteristä välittömästi, kun niiden säilyttämiselle ei ole enää lakisääteisten tehtävien edellyttämää perustetta, kuitenkin viimeistään vuoden kuluttua tietojen merkitsemisestä rekisteriin.
Päätöksen opiskeluoikeuden keskeyttämisestä tekisi pykälän 5 momentin nojalla Pelastusopiston rehtori. Myös voimassa olevan lain mukaan rehtori on tehnyt opiskeluoikeuden keskeyttämistä koskevat päätökset. Rehtorin tulisi päätöstä tehtäessä määritellä: 1) opintojen jatkumisen ajankohta ja ajankohta, johon mennessä opiskelijan tulee ilmoittaa Pelastusopistolle opintojen jatkamisesta opiskeluoikeuden menettämisen uhalla; 2) opintojen edellyttämän fyysisen toimintakyvyn hyväksyttävä testaaminen opiskelijan omalla kustannuksella ennen opintojen jatkamista opiskeluoikeuden menettämisen uhalla. Opintojen jatkamisen ajankohdasta päättäminen ja opiskelijan ilmoitusvelvollisuudesta päättäminen ovat tärkeitä tekijöitä sekä opiskelijan oikeusturvan että Pelastusopiston toiminnan suunnittelun kannalta.
Opiskelijan fyysisen toimintakyvyn testaaminen tarkoittaisi lähtökohtaisesti niitä tutkintoja, joissa kuntotestin läpäiseminen on koulutuksen pääsyvaatimuksena (pelastajatutkinto ja alipäällystötutkinto). Kuntotesti suoritettaisiin Pelastusopiston nimeämässä testilaitoksessa ja aiheutuvat kustannukset maksaisi opiskelija. Mikäli opiskelija ei läpäisisi edellytettyä kuntotestiä, ei hän käytännössä olisi lain 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla kelpoinen opintoihin ja voisi säännöksen perusteella menettää opiskeluoikeutensa.
Pykälän 6 momentissa säädettäisiin siitä, että opiskeluoikeuden väliaikaiseen keskeyttämiseen kulunutta aikaa ei lasketa opiskelijan opintojen enimmäisaikaan. Lain 14 §:n mukaan opintojen enimmäisaika määritellään 16 §:ssä tarkoitetussa opetussuunnitelmassa. Säännöksen tarkoituksena on taata opiskelijalle mahdollisuus suorittaa opintonsa loppuun laskematta opintojen enimmäisaikaan mukaan sitä aikaa, jona opinnot ovat 29 §:n mukaisesti olleet keskeytyneenä.
Pelastusopistosta annetun lain 37 §:n 2 momentin mukaan opiskelija saa hakea opiskeluoikeuden keskeyttämistä koskevasta päätöksestä oikaisua Pelastusopiston oikaisu- ja kurinpitolautakunnalta 14 päivän kuluessa päätöksestä tiedon saatuaan siten kuin hallintolaissa säädetään. Lain 38 §:n nojalla oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Opiskeluoikeuden keskeyttämistä koskevaan hallinto-oikeuden päätökseen ei saa 38 §:n 5 momentin nojalla hakea muutosta valittamalla (valituskielto korkeimpaan hallinto-oikeuteen).
Koska Pelastusopistosta annetussa laissa ei säädetä erikseen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden osalta läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisesta, sovelletaan 29 §:ää myös niihin, jotka eivät ole vielä aloittaneet opintojaan.
3
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Perustuslakivaliokunta ei ole Pelastusopistosta annettua lakia koskevaa hallituksen esitystä (HE 222/2005 vp) koskevassa lausunnossaan (PeVL 12/2006 vp) ottanut kantaa laissa oleviin opiskeluoikeuden keskeyttämisperusteisiin.
Ehdotettu sääntely merkitsisi Pelastusopiston ammatillisessa koulutuksessa oleville oikeutta keskeyttää opiskeluoikeutensa pakollisen asevelvollisuuden tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittamisen ajaksi. Tässä suhteessa esitys korostaa perustuslain 127 §:ssä säädetyn maanpuolustusvelvollisuuden merkitystä. Perustuslain 127 §:n 1 momentissa säädetty maanpuolustusvelvollisuus muodostaa perustuslakivaliokunnan mukaan sinänsä hyväksyttävän perusteen rajoittaa asevelvollisten perusoikeuksia (PeVL 9/2007 vp, s. 2).
Perustuslain 6 §:n 2 momentin mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Yhdenvertaisuussäännös kohdistuu myös lainsäätäjään. Lainsäädännölle on toisaalta ominaista, että se kohtelee tietyn hyväksyttävän yhteiskunnallisen intressin vuoksi ihmisiä eri tavoin edistääkseen muun muassa tosiasiallista tasa-arvoa. Perusoikeusuudistuksen esitöiden ja perustuslakivaliokunnan käytännön valossa on kuitenkin katsottu, ettei yhdenvertaisuusperiaatteesta johdu tiukkoja rajoja lainsäätäjän harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen vaatimaan sääntelyyn. Erottelut eivät kuitenkaan tällöinkään saa olla mielivaltaisia, eivätkä erot saa muodostua kohtuuttomiksi. Olennaista on, voidaanko erottelu perustella perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla (HE 309/1993 vp, s. 42–44; PeVL 53/2016 vp, s. 3).
Vallitsevaa oikeustilaa voidaan tarkastella sukupuoleen liittyvänä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksenä. Opiskeluoikeuden keskeyttäminen sairauden perusteella voi koskea kumpaakin sukupuolta. Raskaus ja synnytys ovat sukupuoleen liittyvä keskeytysperuste. Myös pakollista asevelvollisuutta voi pitää sukupuoleen liittyvänä tekijänä, koska se muodostaa pakottavan velvoitteen miespuolisille Suomen kansalaisille. Tällaisen pakottavan velvoitteen kohteena olevilla henkilöillä ei ole itsenäistä päätösvaltaa velvollisuuden suorittamisen ajankohdan osalta, koska velvollisuuteen liittyvän palveluksen suorittaminen riippuu päättävän viranomaisen harkinnasta (palveluksen suorittamisen lykkääminen). Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986) 9 §:n mukaan asevelvollisuuden säätämistä ainoastaan miehille ei kuitenkaan pidetä tasa-arvolaissa tarkoitettuna sukupuoleen perustuvana syrjintänä.
Ehdotetulla sääntelyllä olisi ihmisten yhdenmukaista kohtelua ja sukupuolten välistä tosiasiallista tasa-arvoa tehostava vaikutus, kun Pelastusopistossa ammatillisessa peruskoulutuksessa olevat eivät ehdotetun mukaan enää olisi eriarvoisessa asemassa suhteessa muihin koulutusaloihin, joissa pakollisen asevelvollisuuden tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaminen taikka äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaa jo ovat laissa säädettyjä opiskeluoikeuden keskeyttämisperusteita. Sellaista oikeustilaa, jossa henkilö menettää lailla säännellyn opiskeluoikeutensa sen vuoksi, että suorittaa pakollista asevelvollisuutta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta taikka on lailla säädetyllä perhevapaalla, voidaan arvioida edellä mainitulla tavalla sen kannalta, onko oikeustila kohtuuton.
Esitys on Pelastusopiston tiedonsaantioikeuksien kannalta merkityksellinen perustuslain 10 §:n 1 momentissa, Euroopan unionin yleisessä tietosuoja-asetuksessa ((EU) 2016/679) ja tietosuojalaissa (1050/2018) tarkoitetun henkilötietojen suojan kannalta. Ehdotetun mukaan opiskeluoikeuden keskeyttämisperusteena voitaisiin käyttää opiskelijan terveystietoja, jotka ovat arkaluonteisia henkilötietoja. Terveydentilatietojen ja muiden arkaluonteisten henkilötietojen käsittelyä koskevan sääntelyn on oltava tietosuoja-asetuksen mahdollistamisissa puitteissa yksityiskohtaista ja kattavaa (PeVL 17/2018 vp). Perustuslakivaliokunta ei ole pitänyt hyvin väljiä ja yksilöimättömiä tietojensaantioikeuksia perustuslain kannalta mahdollisina edes silloin, kun ne on sidottu välttämättömyyskriteeriin (PeVL 48/2018 vp, s. 4–5). Esityksessä on pyritty sääntelemään opiskeluoikeuden keskeyttämistä koskevaan päätöksentekoon liittyvä opiskelijan terveydentilatietojen käsittely siten, että kyse on nimenomaisesti vain siitä ammattia itsenäisesti harjoittamaan oikeutetun lääkärin arviosta, joka on välttämätön tehtäessä päätöstä opiskeluoikeuden keskeyttämisestä.
Edellä esitetyillä perusteilla ehdotettu laki voidaan hallituksen käsityksen mukaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.