7.1
Laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista
Nimike.
Lain nimikkeeksi ehdotetaan lakia liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista (jäljempänä myös
uudistettu jakeluinfralaki)
. Suomen kielessä yleisesti ja vakiintuneesti tarkoitetaan polttoaineella aineita, joita polttamalla kehitetään lämpöä, valoa tai muuta energiaa.
Ks. esim. kielitoimiston sanakirja. Käyty 20.11.2023. .
https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja
Siten polttoaineena ei vakiintuneesti pidetä esimerkiksi sähköä, jonka infrastruktuurin käyttöönotosta jakeluinfra-asetuksessa säädetään. Lain nimikkeen olisi kuitenkin tarpeen olla yhdenmukainen nyt täsmennettävän ja täydennettävän jakeluinfra-asetuksen sisällön kanssa. Siten myös lain nimikkeessä ehdotetaan käytettävän sanayhdistelmää ”vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuri”. Lain ruotsinkielisessä nimikkeessä ehdotetaan käytettävän sanayhdistelmää ”alternativa drivmedel”, joka vastaa ruotsinkielisessä asetustekstissä käytettyä sanayhdistelmää.
1 §
.
Lain tarkoitus.
Pykälä ilmaisisi lain tarkoituksen. Säännöksen mukaan lailla täsmennettäisiin ja täydennettäisiin jakeluinfra-asetusta. Koska jakeluinfra-asetus on jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä, uudistetulla jakeluinfralailla voidaan ainoastaan täsmentää jakeluinfra-asetuksen kansallista soveltamista, kun se on tarpeellista tai välttämätöntä asetuksen tehokkaaksi toimeenpanemiseksi. Kansallisella lainsäädännöllä voidaan täsmentää asetusta ainoastaan jakeluinfra-asetuksessa annetun kansallisen liikkumavaran puitteissa.
Täsmennettäessä jakeluinfra-asetuksen kansallista soveltamista on jakeluinfra-asetuksen kohteella välitön vaikutus myös uudistetun jakeluinfralain tarkoitukseen. Jakeluinfra-asetuksen 1 artiklassa säädetään asetuksen kohteesta. Kyseisen artiklan 1 kohdan mukaan asetuksessa säädetään yhteisistä teknisistä eritelmistä ja vaatimuksista, jotka koskevat muun muassa käyttäjille annettavia tietoja ja maksutapoja vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin osalta. Jakeluinfra-asetuksen 1 artiklan 2 kohdan mukaan asetuksessa vahvistetaan myös jäsenvaltioiden laatimia, asetuksen 14 artiklassa tarkoitettuja kansallisia toimintakehyksiä koskevat säännöt. Jakeluinfra-asetuksen 1 artiklan 3 kohdan mukaan asetuksella perustetaan raportointimekanismi, jolla kannustetaan yhteistyöhön ja varmistetaan infrastruktuurin edistymisen luotettava seuranta. Tämän vuoksi ehdotetun uuden lain tarkoituksena on varmistaa vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin yhteentoimivuus ja infrastruktuurin parempi käyttäjäystävällisyys säätämällä tarpeellisilta osin jakeluinfra-asetuksen teknisiä eritelmiä, käyttäjille annettavia tietoja ja maksutapoja koskevien säännösten kansallisista valvovista viranomaisista ja seuraamuksista.
Jakeluinfra-asetuksen 1 artiklan 1 kohdan mukaan asetuksessa vahvistetaan pakolliset kansalliset tavoitteet, jotka johtavat tieliikenneajoneuvojen, junien, alusten ja paikallaan olevien ilma-alusten riittävän vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoon unionissa. Samaisen 1 kohdan mukaan asetuksessa säädetään mm. datan toimittamisesta vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin osalta. Koska ehdotettu uusi laki on edellä alaluvussa 1.2 kuvatusti osa laajempaa kokonaisuutta, tämän lain tarkoituksena ei ole vahvistaa mainittuja pakollisia kansallisia tavoitteita vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta tai täydentää datan toimittamista koskevia jakeluinfra-asetuksen säännöksiä. Kyseiset toimenpiteet tapahtuvat luvussa 1.2 kuvatusti muiden kansallisten hankkeiden yhteydessä.
2 §.Polttoaineiden hintojen näyttäminen
. Pykälässä säädettäisiin polttoaineiden hintatietojen näyttämisestä. Jakeluinfra-asetuksen 19 artiklan 3 kohdan mukaan kun tankkausasemalla näytetään polttoaineiden hintoja, jäsenvaltioiden on varmistettava, että asiaankuuluvien yksikköhintojen vertailu näytetään, tarvittaessa ja erityisesti vedyn osalta, tiedotustarkoituksessa noudattaen liitteen II 10.3 kohdassa tarkoitettua yhteistä menetelmää vaihtoehtoisten polttoaineiden yksikköhintojen vertailua varten. Jakeluinfra-asetuksen johdanto-osan (66) kappaleen mukaan se, että eri polttoaineiden hintaa koskevat tiedot ovat yksinkertaiset ja helposti vertailtavissa, olisi tärkeää kuluttajille, jotta he voivat paremmin arvioida markkinoilla saatavilla olevien eri polttoaineiden suhteellisia kustannuksia.
Jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 40 alakohdan mukaan tankkauspisteen ylläpitäjällä tarkoitetaan tahoa, joka vastaa tankkauspisteen hallinnoinnista ja toiminnasta ja joka tarjoaa tankkauspalvelua loppukäyttäjille, myös liikkumispalvelun tarjoajan nimissä ja puolesta.
Pykälän
1 momentissa
säädettäisiin, että jos jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 40 alakohdassa tarkoitettu tankkauspisteen ylläpitäjä näyttää polttoaineiden hintoja niitä vertailemalla, tulee vertailussa noudattaa jakeluinfra-asetuksen liitteen II 10.3 kohdassa tarkoitettua yhteistä menetelmää. Tämä vastaisi nykytilaa siltä osin, että jakeluinfralain 6 §:n 1 momentin mukaan vaihtoehtoisten polttoaineiden hintatietojen esittäminen vertailemalla eri polttoaineiden hintatietoja ei ole pakollista. Jakeluinfralain 6 §:n 1 momentin mukaan vaatimus hintojen tietynlaiseen ilmoittamiseen vertailutilanteessa kohdistuu toiminnanharjoittajaan. Jakeluinfralain 3 §:n 2 kohdan mukaan toiminnanharjoittajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka tarjoaa vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- tai tankkauspalvelua käyttäjille ja kuluttajille. Ehdotetun 1 momentin mukaan velvollisuus noudattaa vertailussa yhteistä menetelmää kohdistuisi tankkauspisteen ylläpitäjälle. Jakeluinfra-asetuksen johdanto-osan (66) kappaleen mukaan kaikilla asiaankuuluvilla tankkausasemilla olisi esitettävä tiedotustarkoituksessa tiettyjen vaihtoehtoisten polttoaineiden ja tavanomaisten polttoaineiden yksikköhintojen vertailu, joka ilmaistaan polttoaineiden hintana sataa kilometriä kohti. Tankkauspisteen ylläpitäjällä tarkoitetaan jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 40 alakohdan mukaan tahoa, joka vastaa tankkauspisteen hallinnoinnista ja toiminnasta ja joka tarjoaa tankkauspalvelua loppukäyttäjille, myös liikkumispalvelun tarjoajan nimissä ja puolesta. Siten nykytila muuttuisi esityksellä niin, ettei säännös koskisi sellaisia toiminnanharjoittajia, jotka tarjoavat latauspalveluita käyttäjille tai kuluttajille. Tankkauspisteen ylläpitäjän määritelmässä ei oteta kantaa siihen, onko taho luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joten velvollisuus voisi kohdistua kummallekin. Tältä osin nykytilaan ei tulisi muutosta, sillä jakeluinfralain 3 §:n 2 kohdan mukaan toiminnanharjoittajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä.
Jakeluinfralain 6 §:n 1 momentin mukaan jos toiminnanharjoittaja ilmoittaa vaihtoehtoisten polttoaineiden hintoja niitä vertailemalla, ei näiden tietojen esittäminen saa johtaa polttoaineiden käyttäjiä harhaan eikä aiheuttaa sekaannusta. Jakeluinfralain voimaan tulon jälkeen EU:n yhteiset käytännöt hintatietojen vertailun esittämisestä ovat valmistuneet. Siten nykytilasta poiketen ehdotetun 2 §:n 1 momentissa viitattaisiin jakeluinfra-asetuksen 19 artiklan 3 kohdan mukaisesti jakeluinfra-asetuksen liitteen II 10.3 kohdassa tarkoitettuun yhteiseen menetelmään vaihtoehtoisten polttoaineiden yksikköhintojen vertailua varten.
Yhteisestä menetelmästä vaihtoehtoisten polttoaineiden yksikköhintojen vertailua varten Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU mukaisesti annetun komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2018/732 (
täytäntöönpanoasetus)
1 artiklan mukaan kyseisen täytäntöönpanoasetuksen liitteessä vahvistetaan vaihtoehtoisten polttoaineiden yksikköhintojen vertailuun käytettävä yhteinen menetelmä, joka perustuu käytössä olevassa valuutassa ilmaistuihin hintoihin sataa kilometriä kohti.
Pykälän
2 momentissa
olisi valtuutussäännökset polttoaineiden hintojen näyttämisestä. Ehdotetusti Liikenne- ja viestintävirasto voisi antaa tarkempia määräyksiä 1 momentissa tarkoitetusta vertailuhintojen määrittelystä ja näyttämisestä. Nykyisin jakeluinfralain 6 §:n 2 momentissa on vastaavanlainen valtuutussäännös. Liikenne- ja viestintävirasto antoi 20.11.2020 määräyksen vaihtoehtoisten polttoaineiden vertailuhinnoista annettavista tiedoista (TRAFICOM/166286/03.04.03.00/2020). Määräys tuli voimaan 7.12.2020. Täytäntöönpanoasetuksen liitteen 3 kohdan b alakohdan mukaan vaihtoehtoisten polttoaineiden yksikköhintojen vertailuun käytettävässä yhteisessä menetelmässä käytetään muun muassa jäsenvaltioiden määrittämiä bensiini- tai dieselsekoitteisten biopolttoaineiden kulutusarvoja sataa kilometriä kohti. Määräyksenantovaltuuden antaminen on perusteltua sen vuoksi, että täytäntöönpanoasetuksessa kansalliseen päätäntävaltaan on jätetty edellä mainittujen kulutusarvojen määrittelyt sekä jäsenvaltioiden vahvistamien, keskenään ainakin painon ja tehon suhteen vertailukelpoisten, mutta polttoaineiden suhteen erilaisten henkilöautomallien otokset. Nämä ovat hyvin teknisluonteisia ja yksityiskohtaisiin ajoneuvojen rekisteritietoihin pohjautuvia kokonaisuuksia, joihin Liikenne- ja viestintävirastolla on erityinen ja vakiintunut asiantuntemus. Lisäksi on kansallisesti tarpeen täsmentää täytäntöönpanoasetusta vertailuhintojen esittämistapojen osalta. Määräyksen alaan koskeviin asioihin ei sisälly merkittävää harkintavallan käyttöä, sillä muu voimassa oleva lainsäädäntö huomioiden niiden sisältö voi koskea vain hintavertailun sisältöä ja näyttämistä.
3 §.Valvonta
. Pykälän
1 momentin
mukaan Liikenne- ja viestintävirasto valvoisi jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 1–5, 7, 8, 10 ja 11 kohdan, 6 artiklan 3 kohdan, 7, 19 ja 21 artiklan sekä niiden nojalla annettujen Euroopan unionin säädösten mukaisten velvoitteiden noudattamista. Valvontavastuista säätäminen olisi tarpeen sen varmistamiseksi, että kyseisistä säädöksistä johtuvat velvoitteet täytetään Suomessa.
Jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 1–5, 7, 8, 10 ja 11 kohdat sisältävät latauspisteen ylläpitäjiin kohdistuvaa yleisesti saatavilla olevan latausinfrastruktuurin käyttäjäystävällisyyttä ja teknologiaa, kuten kertalatausta, maksupäätteitä, automaattista tunnistamista, hinnoittelua, hinnan näyttämistä, digitaalista liitäntää ja älylatausta, koskevaa sääntelyä. Jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 39 alakohdan mukaan latauspisteen ylläpitäjällä tarkoitetaan tahoa, joka vastaa latauspisteen hallinnoinnista ja toiminnasta ja joka tarjoaa latauspalvelua loppukäyttäjille, myös liikkumispalvelun tarjoajan nimissä ja puolesta. Jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 11 kohdan mukaan jos latauspisteen ylläpitäjä ei ole kyseisen pisteen omistaja, omistajan on asetettava ylläpitäjän saataville näiden välisten järjestelyjen mukaisesti latauspiste, jossa on sellaiset tekniset ominaisuudet, että ylläpitäjä voi noudattaa 2, 7, 8 ja 10 kohdassa säädettyjä velvoitteita. Jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 5 kohta sisältää liikkumispalvelun tarjoajiin kohdistuvaa sääntelyä hinnoittelusta ja hintojen näyttämisestä. Jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 36 alakohdan mukaan liikkumispalvelun tarjoajalla tarkoitetaan oikeushenkilöä, joka tarjoaa palveluja loppukäyttäjälle korvausta vastaan, mukaan lukien lataus- tai tankkauspalvelujen myynti.
Jakeluinfra-asetuksen 7 artikla sisältää samankaltaista sääntelyä infrastruktuurin käyttäjäystävällisyydestä ja teknologiasta yleisesti saatavilla olevien vetytankkausasemien osalta.
Jakeluinfra-asetuksen tieliikenneajoneuvojen vetytankkausinfrastruktuuriin liittyviä tavoitteita koskevan 6 artiklan 3 kohdan mukaan yleisesti saatavilla olevan tankkausaseman ylläpitäjän tai, jos ylläpitäjä ei ole omistaja, kyseisen aseman omistajan näiden välisten järjestelyjen mukaisesti on varmistettava, että asema on suunniteltu palvelemaan kevyitä ja raskaita hyötyajoneuvoja.
Jakeluinfra-asetuksen 19 artiklassa säädetään käyttäjille annettavista tiedoista. Mainitun artiklan 1 kohdan mukaan olennaista, johdonmukaista ja selkeää tietoa on asetettava saataville markkinoille saatetuista moottoriajoneuvoista, jotka voidaan säännöllisesti ladata tai tankata. Samaisessa kohdassa säädetään, kenen tiedot on annettava ja missä ne on annettava. Jakeluinfra-asetuksen 19 artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaan moottoriajoneuvojen valmistajien on asetettava tiedot saataville moottoriajoneuvojen ohjekirjoihin, kun kyseiset ajoneuvot saatetaan markkinoille, b alakohdan mukaan tankkaus- ja latauspisteiden ylläpitäjien on asetettava tiedot saataville tankkaus- ja latauspisteisiin ja c alakohdan mukaan jakelijoiden on asetettava tiedot saataville moottoriajoneuvojen edustusliikkeisiin. Artiklan 2 ja 3 kohdassa säädetään tiedon laadusta ja sisällöstä. Jakeluinfra-asetuksen 19 artikla korvaa jakeluinfradirektiivin 7 artiklan, joka on kansallisesti pantu täytäntöön jakeluinfralain 5 ja 6 §:llä. Jakeluinfralain 9 §:n mukaan Liikenne- ja viestintävirasto valvoo kyseisen lain ja sen nojalla annettujen määräysten noudattamista omasta aloitteestaan tai saamiensa ilmoitusten perusteella.
Jakeluinfra-asetuksen 21 artiklassa säädetään yhteisistä teknisistä eritelmistä. Teknisillä vaatimuksilla on tarkoitus muun muassa varmistaa, että markkinoilla olevat vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat ajoneuvot voivat ladata tai tankata kaikissa yleisesti saatavilla olevissa lataus- ja tankkauspisteissä. Jakeluinfra-asetuksen 21 artiklan 1 kohdan mukaan sovelletaan liitteessä II esitettyjä teknisiä eritelmiä. Liite II sisältää teknisiä eritelmiä tieliikenteen sähkönsyöttöä koskeville latauspisteille, sähköajoneuvojen latauspisteiden tiedonsiirrolle, tieliikenteen ajoneuvojen vedynsyötölle, tieliikenteen metaanille, meri- ja sisävesiliikenteen sähkönsyötölle, meri- ja sisävesiliikenteen vedyn ja metanolin alustankkaukselle, meri- ja sisävesiliikenteen nesteytetyn metaanin tankkauspisteille ja polttoainemerkinnöille. Asetuksen liite II korvaa jakeluinfradirektiivin liitteen II, jonka noudattamista Liikenne- ja viestintävirasto nykyisen jakeluinfralain 9 §:n nojalla on valvonut.
Jakeluinfra-asetuksen 19 artiklan 4 kohdan mukaan komissio voi antaa täytäntöönpanosäädöksiä, joissa määritetään yhteensopivuutta koskeva graafinen esittämistapa sellaisille unionin markkinoille saatetuille polttoaineille, joiden osuus on komission arvion mukaan vähintään yksi prosentti kokonaismyyntimäärästä useammassa kuin yhdessä jäsenvaltiossa. Asetuksessa myös siirretään komissiolle valta antaa 21 artiklassa tarkoitettuihin yhteisiin teknisiin eritelmiin liittyviä delegoituja säädöksiä.
Pykälän
2 momentin
mukaan tämän lain ja sen nojalla annettujen määräysten noudattamista valvoisi Liikenne- ja viestintävirasto. Säännös olisi tarpeen, sillä ehdotetun polttoaineiden hintojen esittämistä koskevan 2 §:n 2 momentin mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voisi antaa tarkempia määräyksiä 1 momentissa tarkoitetusta vertailuhintatietojen määrittelystä ja näyttämisestä.
4 §.Tiedonsaantioikeus
. Pykälässä säädettäisiin, että Liikenne- ja viestintävirastolla olisi oikeus salassapitosäännösten estämättä saada pyynnöstä tämän lain mukaisten valvontatehtäviensä suorittamiseksi välttämättömät tiedot maksutta niiltä toimijoilta, joiden velvollisuuksista säädetään tässä laissa tai siinä tarkoitettua toimintaa koskevissa Euroopan unionin säädöksissä taikka määrätään tämän lain nojalla annetuissa määräyksissä. Säännös olisi tarpeen Liikenne- ja viestintäviraston 3 §:ssä tarkoitetun valvontatehtävän suorittamiseksi esimerkiksi tilanteissa, joissa Liikenne- ja viestintävirasto selvittäisi, harjoittaako yleisesti saatavilla olevan latauspisteen ylläpitäjä syrjintää perittävien hintojen kautta loppukäyttäjien ja liikkumispalvelun tarjoajien välillä tai eri liikkumispalvelun tarjoajien välillä jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Yleisesti saatavilla olevien latauspisteiden ylläpitäjien palvelun tarjoamisen ehtojen, muun ohella hinnoittelun, toiselle yritykselle voidaan olettaa useissa tilanteissa kuuluvan yrityssalaisuuden piiriin ja siten olevan lähtökohtaisesti salassapitosäännösten suojaamia. Tiedonsaantioikeus olisi lisäksi tarpeen suhteessa yleisesti saatavilla olevien latauspisteiden ylläpitäjiin, liikkumispalvelun tarjoajiin ja vetytankkauspisteiden ylläpitäjiin, jotta Liikenne- ja viestintävirasto voisi selvittää, ovatko liikkumispalvelun tarjoajien loppukäyttäjiltä perimät hinnat kohtuullisia, läpinäkyviä ja syrjimättömiä mainitun asetuksen 5 artiklan 3 ja 5 kohdan sekä 7 artiklan 2 ja 4 kohdan mukaisesti. Mainittujen kohtien valvomisen kannalta välttämättömiä tietoja voisivat olla tiedot toimijoiden asiakasryhmistä sekä latauspisteen ylläpitäjän, liikkumispalvelun tarjoajan tai vetytankkausaseman ylläpitäjän tarjoaman palvelun hinnan osatekijöistä. Esitetylle tiedonsaantioikeudesta säätämiselle salassapitosäännösten estämättä voidaan katsoa olevan EU-lainsäädännöstä johtuva korostunut tarve, sillä jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 6 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että niiden viranomaiset seuraavat säännöllisesti latausinfrastruktuurimarkkinoita ja sitä, miten latauspisteiden ylläpitäjät ja liikkumispalvelun tarjoajat noudattavat mainitun asetuksen 5 artiklan 3 ja 5 kohtaa. Jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 6 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on myös pyrittävä varmistamaan, että niiden viranomaiset seuraavat säännöllisesti kuluttajiin vaikuttavia mahdollisesti sopimattomia kaupallisia menettelyjä.
Jakeluinfralain 10 §:n nojalla Liikenne- ja viestintävirastolla on ollut vastaavanlainen oikeus salassapitosäännösten estämättä saada kyseisen lain ja sen nojalla annettujen määräysten noudattamisen valvonnan suorittamiseksi välttämättömät tiedot toiminnanharjoittajilta ja muilta tahoilta, joita kyseisen lain velvoitteet koskevat.
5 §.Tarkastusoikeus.
Pykälän
1 momentissa
säädettäisiin Liikenne- ja viestintävirastolle oikeus päästä alueelle, huoneistoon ja muuhun sellaiseen tilaan, jonne pääsy on tässä laissa tarkoitetun valvonnan kannalta tarpeen, tehdä siellä tarkastuksia ja ryhtyä muihin valvonnan edellyttämiin toimenpiteisiin. Vastaava tarkastusoikeus Liikenne- ja viestintävirastolla on ollut jakeluinfralain 11 §:n nojalla. Tarkastusta ei kuitenkaan saisi tehdä pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyissä tiloissa. Tarkastustoimenpiteitä ei siis ole tarkoitus ulottaa kotirauhan piirissä tehtäviksi, sillä edellytykset sinne ulottuvista toimenpiteistä säätämiselle eivät täyty. Perustuslakivaliokunnan lähtökohtana on ollut se, että kotirauhaan puuttuminen moitittavuudeltaan hyvin vähäisten rikkomusten selvittämiseksi ei ole painavan tarpeen vaatimaa eikä siten täytä vaatimusta perusoikeusrajoituksen oikeasuhtaisuudesta (esim. PeVL 14/2013 vp ja siinä viitatut lausunnot).
Pykälän
2 momentissa
olisi informatiivinen viittaus hallintolakiin (434/2003). Perustuslakivaliokunnan käytännössä on vakiintuneesti katsottu, että valvontatyyppisten tarkastusten sääntelyssä on syytä viitata hallintolain 39 §:n säännöksiin hallintoasian käsittelyyn liittyvässä tarkastuksessa noudatettavasta menettelystä (esim. PeVM 9/2018 vp).
6 §.Uhkasakko, teettämisuhka ja keskeyttämisuhka
. Pykälässä säädettäisiin hallinnollisista seuraamuksista tilanteessa, jossa joku toimii vastoin tämän lain säännöksiä tai siinä tarkoitettua toimintaa koskevia Euroopan unionin säännöksiä taikka tämän lain nojalla annettuja määräyksiä. Liikenne- ja viestintävirasto voisi velvoittaa tämän korjaamaan virheensä tai laiminlyöntinsä. Päätöksen tehosteeksi voitaisiin asettaa uhkasakko tai uhka, että toiminta keskeytetään osaksi tai kokonaan taikka että tekemättä jätetty toimenpide teetetään asianomaisen kustannuksella.
Esitetyt hallinnolliset seuraamukset voisivat kohdistua esimerkiksi jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 1–5, 7, 8, 10 ja 11 kohtien mukaan latauspisteiden ylläpitäjiin, mikäli ne eivät noudattaisi mainituissa kohdissa säädettyjä latausinfrastruktuurin käyttäjäystävällisyyttä ja teknologiaa, kuten kertalatausta, maksupäätteitä, automaattista tunnistamista, hinnoittelua, hinnan näyttämistä, digitaalista liitäntää ja älylatausta, koskevaa sääntelyä. Jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 39 alakohdan mukaan latauspisteen ylläpitäjällä tarkoitetaan tahoa, joka vastaa latauspisteen hallinnoinnista ja toiminnasta ja joka tarjoaa latauspalvelua loppukäyttäjille, myös liikkumispalvelun tarjoajan nimissä ja puolesta. Esitetyt hallinnolliset seuraamukset voisivat joissain tilanteissa kohdistua myös latauspisteiden omistajiin, sillä jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 11 kohdan mukaan jos latauspisteen ylläpitäjä ei ole kyseisen pisteen omistaja, omistajan on asetettava ylläpitäjän saataville näiden välisten järjestelyjen mukaisesti latauspiste, jossa on sellaiset tekniset ominaisuudet, että ylläpitäjä voi noudattaa mainitun artiklan 2, 7, 8 ja 10 kohdassa säädettyjä velvoitteita.
Esitetyt hallinnolliset seuraamukset voisivat kohdistua myös jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 36 alakohdan mukaisiin liikkumispalvelun tarjoajiin, mikäli ne eivät noudattaisi jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 5 kohdan tai 7 artiklan 4 kohdan mukaisia säännöksiä palvelun hintojen kohtuullisuudesta, selkeästä vertailtavuudesta, läpinäkymättömyydestä tai syrjimättömyydestä. Esitetyt hallinnolliset seuraamukset voisivat kohdistua myös yleisesti saatavilla olevien vetytankkausasemien ylläpitäjiin, jos ne eivät noudata jakeluinfra-asetuksen 6 artiklan 3 kohdan tai 7 artiklan mukaista sääntelyä vetytankkausasemien käyttäjäystävällisyydestä ja teknologiasta. Jakeluinfra-asetuksen 6 artiklan 3 kohdan mukaisesti seuraamus voisi kohdistua myös vetytankkausaseman omistajaan tilanteessa, jossa vetytankkausasemaa ei olisi suunniteltu palvelemaan kevyitä ja raskaita hyötyajoneuvoja.
Hallinnolliset seuraamukset voisivat niin ikään kohdistua myös jakeluinfra-asetuksen 19 artiklan nojalla moottoriajoneuvojen valmistajille, tankkaus- ja latauspisteiden ylläpitäjille tai moottoriajoneuvojen edustusliikkeissä jakelijoille taikka jakeluinfra-asetuksen 21 artiklan nojalla niille toimijoille, jotka vastaavat kyseisen artiklan ja sen liitteen II mukaisten teknisten eritelmien noudattamisesta.
Jakeluinfra-asetus ei edellytä seuraamuksista säätämistä kansallisesti. EU:n tuomioistuin on kuitenkin vahvistanut oikeuskäytännössään, että jäsenvaltioilla on Euroopan unionista tehdyn sopimuksen (SEU) 4 artiklan 3 kohdassa tarkoitetun vilpittömän yhteistyön periaatteen nojalla velvollisuus säätää muiden toimenpiteiden ohella myös tehokkaista seuraamuksista, jotka ovat aiheellisia EU:n säädöksistä johtuvien velvoitteiden toteutumisen varmistamiseksi (C-68/88, kohta 23). Velvollisuus seuraamuksista säätämiseen on silloin, jos EU-säädöksen tavoite voi seuraamusten puuttuessa vaarantua. EU:n tuomioistuin on katsonut, että vilpittömän yhteistyön periaate jättää jäsenvaltion valittavaksi toteutettavat seuraamukset.
Vilpittömän yhteistyön periaate myös edellyttää, että jäsenvaltioiden säätämät seuraamukset ovat tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia ja että niiden osalta noudatetaan EU:n tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaista vastaavuusperiaatetta.
Uhkasakosta, teettämisuhasta ja keskeyttämisuhasta säätämisen tavoitteena on varmistaa jakeluinfra-asetuksen ja tämän lain mukaisten velvoitteiden noudattaminen ja siten lainmukaisen oikeustilan aikaansaaminen. Ehdotettu seuraamuslaji vastaisi voimassa olevassa jakeluinfralain 12 §:ssä säädettyjä hallinnollisia seuraamuksia. Seuraamuslajia voidaan tarkastella uudelleen, jos uhkasakkomenettely osoittautuu riittämättömäksi keinoksi varmistaa sääntelyn tehokas toimeenpano.
7 §.Muutoksenhaku
. Pykälässä säädettäisiin muutoksenhausta. Liikenne- ja viestintäviraston tämän lain nojalla antamaan päätökseen saisi vaatia oikaisua siten kuin hallintolaissa (434/2003) säädetään. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.
8 §.Voimaantulo
. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian, sillä jakeluinfra-asetusta sovelletaan sen 26 artiklan mukaan 13.4.2024 alkaen.
Pykälän
2 momentissa
kumottaisiin liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta annettu laki (478/2017).
7.2
7.2 Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä
4 §.Suhde muuhun lainsäädäntöön
. Voimassa olevan pykälän
2 momentin
mukaan julkisille latauspisteille asetetuista vaatimuksista säädetään jakeluinfralaissa. Viittaus kumottavaksi ehdotettuun lakiin korjattaisiin viittauksella jakeluinfra-asetukseen. Suoraan sovellettavan jakeluinfra-asetuksen 21 artiklassa säädetään yhteisistä teknisistä eritelmistä latausinfrastruktuurille.
Momentissa ehdotetaan käytettäväksi sanayhdistelmää ”yleisesti saatavilla oleva latauspiste” ”julkisen latauspisteen” sijaan. Muutos olisi tarpeen, jotta kansallisessa lainsäädännössä käytettävä terminologia olisi yhdenmukainen suoraan sovellettavan jakeluinfra-asetuksen kanssa.
9 §.Sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiutta koskevat vaatimukset
. Voimassa olevan pykälän
1 momentin
mukaan lain 5–8 §:ssä tarkoitettujen latauspisteiden on oltava teknisiltä ominaisuuksiltaan vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU liitteen II teknisten eritelmien mukaisia normaalitehoisia tai suuritehoisia latauspisteitä. Momentissa mainitut 5–8 § kuuluvat voimassa olevan lain 2 lukuun, jossa säädetään sähköautojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista rakennuksissa. Luvun 5 §:ssä säädetään uuden rakennuksen ja 6 §:ssä laajamittaisesti korjattavan rakennuksen varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä tai latauspistevalmiudella. Lain 5 §:n 1 momentin ja 6 §:n 1 momentin mukaan rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennuksen yhteyteen suunnitellaan ja asennetaan sähköajoneuvojen latauspisteet tai latauspistevalmius tämän lain mukaan, jos kyse on 5 §:n mukaan sellaisesta uudesta rakennuksesta tai 6 §:n mukaan laajamittaisesta korjaustyöstä, jonka rakentamiseen on haettava maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n mukainen rakennuslupa. Lain 7 §:ssä säädetään puolestaan olemassa olevan rakennuksen varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä. Lain 8 §:ssä säädetään pysäköintitalon varustamisesta sähköajoneuvojen latauspistevalmiudella.
Pykälän 1 momentin viittaus kumoutuvaan jakeluinfradirektiiviin korjattaisiin viittauksella jakeluinfra-asetuksen liitteeseen II. Jakeluinfra-asetuksen 21 artiklan 1 kohdan mukaan sovelletaan liitteessä II esitettyjä teknisiä eritelmiä. Kuten nykyisessä laissa, myös ehdotetussa viittauksessa olevilla teknisillä vaatimuksilla on tarkoitus muun muassa varmistaa, että markkinoilla olevat sähköautot voidaan ladata kaikissa yleisesti saatavilla olevissa latauspisteissä. Jakeluinfra-asetuksen johdanto-osan (81) kappaleen mukaan komission delegoiduissa asetuksissa (EU) 2019/1745
Komission delegoitu asetus (EU) 2019/1745 Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU täydentämisestä ja muuttamisesta siltä osin kuin on kyse L-luokan moottoriajoneuvojen latauspisteistä, sisävesialusten maasähkön syötöstä, vedyn toimittamisesta maantieliikennettä varten sekä maakaasun toimittamisesta tie- ja vesiliikenteeseen sekä komission delegoidun asetuksen (EU) 2018/674 kumoamisesta.
ja (EU) 2021/1444
Komission delegoitu asetus (EU) 2021/1444 Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU täydentämisestä sähkökäyttöisten linja-autojen latauspisteitä koskevien standardien osalta.
vahvistettiin päiväämättömiä teknisiä eritelmiä tietyn tyyppiselle vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurille, ja kyseiset eritelmät on nyt päivätty ja ne luetellaan jakeluinfra-asetuksen liitteessä II. Mainitun johdanto-osan kappaleen mukaan myös kyseiset delegoidut säädökset kumottaisiin jakeluinfra-asetuksella.
Normaalitehoisella latauspisteellä tarkoitetaan jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 37 alakohdan mukaan sähkön siirtämiseksi sähköajoneuvoon tarkoitettua, antoteholtaan enintään 22 kW:n latauspistettä. Jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 48 alakohdan mukaan latauspisteellä tarkoitetaan sähkön siirtämiseksi sähköajoneuvoon tarkoitettua kiinteää tai liikkuvaa, verkossa tai sen ulkopuolella olevaa rajapintaa, jossa voi olla yksi tai useampi liitin eri liitintyyppejä varten, mutta jolla voidaan ladata vain yksi sähköajoneuvo kerrallaan, lukuun ottamatta antoteholtaan enintään 3,7 kW:n laitteita, joiden ensisijainen tarkoitus ei ole sähköajoneuvojen lataaminen. Normaalitehoisen latauspisteen määritelmä on siten käytännössä sama kuin nykyisen lain perusteluissa. Suuritehoisella latauspisteellä tarkoitetaan jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 31 alakohdan mukaan sähkön siirtämiseksi sähköajoneuvoon tarkoitettua, antoteholtaan yli 22 kW:n latauspistettä. Määritelmä on sama kuin voimassa olevassa kansallisessa laissa, jossa viitataan jakeluinfradirektiiviin.
Ehdotetut teknisten eritelmien viittausmuutokset ovat lakiteknisiä, sillä niillä ei katsota olevan käytännön vaikutusta kansallisesti yleisesti käytössä olevan latausinfrastruktuurin tai sähköautojen teknisiin ominaisuuksiin. Jakeluinfra-asetuksen liitteen II 1.1 ja 1.2 kohdissa edellytetään, että moottoriajoneuvojen latauspisteet on varustettava vähintään luetelmakohdissa mainitut standardit täyttävillä pistorasioilla tai liittimillä. Standardityön tuloksena jakeluinfradirektiivin julkaisun jälkeen onkin julkaistu uusia versioita mainituista standardeista. Jakeluinfradirektiiviin verrattuna uutena asetuksen liitteen II 1.2 kohtaan on lisätty normaalitehoisten tasavirtalatauspisteiden standardi EN 62196-3:2014. Standardista käytetään yleiskielessä myös nimityksiä latausjärjestelmien pistokytkinrakenne FF tai CCS.
Voimassa olevan pykälän
3 momentin
mukaan edellä 5–7 §:ssä tarkoitetut latauspisteet voivat myös olla liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta annetussa laissa tarkoitettuja julkisia latauspisteitä. Momentin viittaus kumottavaan jakeluinfralakiin korvattaisiin viittauksella jakeluinfra-asetukseen. Jakeluinfra-asetusta vastaavasti momentissa ehdotetaan käytettäväksi sanayhdistelmää ”yleisesti saatavilla oleva latauspiste“ ”julkisen latauspisteen“ sijaan. Muutos olisi tarpeen, jotta kansallisessa lainsäädännössä käytettävä terminologia olisi yhdenmukainen suoraan sovellettavan jakeluinfra-asetuksen kanssa.