2.1
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilun kokeilualueen kunnan työttömyysturvatehtävät
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain mukaan kokeilualueen kunnalla on työttömyysturvajärjestelmän toimeenpanoon liittyviä tehtäviä. Kokeilualueen kunta antaa työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittisista edellytyksistä työttömyysturvalain (1290/2002) 1 luvun 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun Kansaneläkelaitosta ja työttömyyskassaa sitovan työvoimapoliittisen lausunnon asiakkaanaan olevista henkilöistä. Työvoimapoliittisessa lausunnossa kunta ilmoittaa omaan toimivaltaansa kuuluvien edellytysten osalta, voidaanko henkilölle maksaa työttömyysetuutta.
Kokeilualueen kunnille on jo siirretty kokeilun alkamisen jälkeen lisää työttömyysturvajärjestelmän toimeenpanoon liittyviä tehtäviä 2.10.2021 lukien. Kokeilualueen kunnat antavat työvoimapoliittiset lausunnot työnhaun voimassaolosta, kokoaikatyön hakemisesta, työttömyydestä sekä alkavasta yritystoiminnasta ja omassa työssä työllistymisestä sekä lyhytkestoisista opinnoista. Lisäksi kokeilualueen kunnat antavat työvoimapoliittisen lausunnon työnhakijan osallistumisesta työllistymistä edistävään palveluun ja palvelun sisältymisestä työllistymissuunnitelmaan. Lausunto annetaan palvelun alkamisesta ja päättymisestä sekä palvelun aikaisista muutoksista. Lausunto sisältää myös tiedon palvelun järjestämispaikasta.
Edellä kerrotusta poiketen julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (531/2017) tarkoitetusta työvoimakoulutuksesta lausunnon antaa kuitenkin työ- ja elinkeinotoimisto. Tämä johtuu työ- ja elinkeinohallinnon asiakastietojärjestelmän ominaisuuksista. Työ- ja elinkeinohallinnon asiakastietojärjestelmässä työvoimakoulutuksen aloittamista koskevan työvoimapoliittisen lausunnon antaminen on lähes kokonaan automatisoitu. Näin ollen lausunnon antaminen työ- ja elinkeinotoimistossa turvaa kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan työvoimakoulutukseen liittyvän työvoimapoliittisen lausunnon käsittelyn viivytyksettömyyttä ja prosessin tarkoituksenmukaisuutta.
Kokeilualueen kunnat antavat työvoimapoliittiset lausunnot myös työttömyysetuudella tuetusta omaehtoisesta opiskelusta, yleishyödyllisestä vapaehtoistyöstä ja tavanomaisesta talkootyöstä sekä alle 18-vuotiaan koulutusta vailla olevan nuoren oikeudesta työmarkkinatukeen. Lisäksi kokeilualueen kunnat antavat lausunnot kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 25 §:ssä tarkoitetusta opiskelun tukiajasta, maahanmuuttajan velvollisuuksista sekä opintojen seurannasta ja keskeytymisestä.
Työ- ja elinkeinotoimisto antaa työvoimapoliittisen lausunnon kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan oikeudesta työttömyysetuuteen niissä asioissa, joita ei ole säädetty kokeilualueen kunnan annettavaksi.
2.2
Työ- ja elinkeinotoimiston työttömyysturvatehtävät
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (1373/2018) mukaan tiettyjen asetuksessa määriteltyjen harkintaa vaativien työvoimapoliittisten lausuntojen antaminen on keskitetty valtakunnallisesti 1.10.2021 alkaen Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistolle. Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto antaa työvoimapoliittiset lausunnot kaikkien työ- ja elinkeinotoimistojen toimialueilla asetuksessa mainituista työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä.
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto antaa myös työllisyyden edistämisen kuntakokeilussa mukana olevan kunnan asiakasta koskevat työvoimapoliittiset lausunnot niistä työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä, jotka kuuluvat työ- ja elinkeinotoimiston toimivaltaan ja on asetuksella keskitetty Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistolle.
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistolle on keskitetty työvoimapoliittisten lausuntojen antaminen työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä, jotka koskevat yritystoimintaa tai omassa työssä työllistymistä, muuta kuin työsuhteessa tehtyä työtä, opiskelua, koulutusta vailla olevia nuoria koskevia edellytyksiä sekä työvoimapoliittisesti moitittavaa menettelyä. Lisäksi Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto voi antaa kaikkien työ- ja elinkeinotoimistojen toimialueilla työvoimapoliittisen lausunnon muistakin kuin asetuksessa nimenomaisesti mainituista työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä hoitaessaan asetuksessa säädettyjä tehtäviä.
Kukin työ- ja elinkeinotoimisto antaa toimialueellaan työvoimapoliittisen lausunnon kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä niissä asioissa, joita ei ole säädetty kokeilualueen kunnan annettavaksi ja joita ei ole asetuksella säädetty Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston annettavaksi. Nämä lausunnot koskevat toistuvan työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn johdosta asetetun työssäolovelvoitteen jälkeistä etuusoikeutta ja koulutusta vailla olevan nuoren työttömyysturvaoikeuden palautumista.
Lisäksi työ- ja elinkeinotoimisto antaa kokeilualueen kunnan asiakkaana olevaa työnhakijaa koskevan työvoimapoliittisen lausunnon julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa tarkoitetusta työvoimakoulutuksesta.
Työ- ja elinkeinotoimiston toimivaltaan kuuluvissa työttömyysturvajärjestelmän toimeenpanoon liittyvissä tehtävissä kokeilualueen kunta pyytää asiakkaalta tarpeelliset selvitykset, jotka välitetään asiakastietojärjestelmän avulla viivytyksettä työ- ja elinkeinotoimistolle työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittisia edellytyksiä koskevaa päätöksentekoa varten. Työ- ja elinkeinotoimisto vastaa toimivaltansa puitteissa työvoimapoliittisten lausuntojen antamiseen liittyvien tarpeellisten jatkoselvitysten tekemisestä. Työnhakijan tilanteeseen perehtyy ja lisäselvityksiä pyytää tarvittaessa sekä tiedot välittävä kokeilualueen kunta että lausunnon antava työ- ja elinkeinotoimisto.
Tiettyjen harkintaa vaativien työttömyysturvatehtävien keskittäminen Uudenmaan työ- ja elin-keinotoimistolle tarkoittaa käytännössä sitä, että kokeilualueen kunnan asiakkaana olevaa työnhakijaa koskevia työvoimapoliittisia lausuntoja tulee annettavaksi keskitetysti Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistossa, kussakin työ- ja elinkeinotoimistossa sekä kokeilualueen kunnassa.
Pääministeri Sanna Marinin hallitus linjasi kevään 2021 puoliväliriihessä työ- ja elinkeinopalvelujen pysyvästä siirtämisestä kuntien vastuulle vuoden 2024 aikana. Linjaus liittyy hallitusohjelman työllisyystavoitteeseen ja kuntien vastuun vahvistamiseen työllisyyspalveluissa. Hallituksen linjaus huomioiden olisi tarkoituksenmukaista, että kunkin työ- ja elinkeinotoimiston toimialueella annettavien kokeilualueen kunnan asiakasta koskevien työvoimapoliittisten lausuntojen antaminen siirrettäisiin pääasiassa kokeilualueen kunnassa hoidettavaksi. Tällainen työttömyysturvatehtävien siirto sujuvoittaisi ja selkeyttäisi kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan työttömyysturva-asian käsittelyä ja turvaisi käsittelyn viivytyksettömyyttä. Lisäksi työttömyysturvatehtävien siirtämisellä vahvistettaisiin kuntien roolia työttömyysturva-asioissa.
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto ei voi antaa työvoimapoliittisia lausuntoja muista kuin asetuksessa määritellyistä työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä kokeilualueen kuntien asiakkaiden osalta. Kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan työttömyysturvaprosessin sujuvoittamiseksi, olisi lisäksi perusteltua, että Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto voisi antaa myös kokeilualueen kunnan asiakkaan osalta työvoimapoliittisen lausunnon muistakin kuin asetuksessa määritellyistä työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä hoitaessaan asetuksessa säädettyjä tehtäviä.
Opintojen vaikutus oikeuteen saada työttömyysetuutta
Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisten opintojen lomajaksoja. Opintojen päätoimisuutta arvioidaan joko niiden tutkintotavoitteisuuden tai laajuuden perusteella. Työtön voi opiskella sivutoimisesti ilman, että opiskelu vaikuttaa oikeuteen saada työttömyysetuutta. Vähäiset harrastusluontoiset opinnot eivät vaikuta oikeuteen saada työttömyysetuutta.
Työttömyysturvalaissa on säädetty tyhjentävästi niistä opinnoista, joita pidetään päätoimisina. Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle. Työttömyysturvalaissa ei säädetä tyhjentävästi siitä, mitä vakiintuneella työssäololla tarkoitetaan. Opiskeluaikaisen työssäolon keston osalta soveltamiskäytännössä on pidetty riittävänä ainakin työtä, joka täyttää palkansaajan työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opiskeluaikaista työssäoloa on vähintään noin kuusi kuukautta.
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto antaa kaikkien työ- ja elinkeinotoimistojen sekä kokeilualueen kuntien toimialueilla työvoimapoliittiset lausunnot työnhakijan opiskelusta ja päätoimisen opiskelun päättymisestä. Kukin työ- ja elinkeinotoimisto ja kokeilualueen kunta antaa kuitenkin toimialueellaan työvoimapoliittisen lausunnon asiakkaanaan olevan työnhakijan työttömyysturvalain 2 luvun 10 a §:ssä tarkoitetuista lyhytkestoisista opinnoista.
Työ- ja elinkeinoministeriössä on vireillä esitys elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 16 a §:n muuttamiseksi. Kyseisessä säännöksessä säädetään Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistossa keskitetysti annettavista työvoimapoliittisista lausunnoista. Esityksessä ehdotetaan, että kukin työ- ja elinkeinotoimisto voisi Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston lisäksi antaa työvoimapoliittisen lausunnon työnhakijan opintojen vaikutuksesta oikeuteen saada työttömyysetuusoikeutta tilanteissa, joihin ei liity harkintaa. Asetusmuutosehdotuksessa esitettyä toimivaltaa vastaava toimivalta työvoimapoliittisten lausuntojen antamiseen olisi perusteluta ulottaa myös kokeilualueen kunnille.
Opintojen pää- ja sivutoimisuuteen liittyvää harkintaa on ainoastaan sen osalta, onko työnhakijalla riittävästi opiskeluaikaista työhistoriaa tai yritystoiminnan harjoittamista, jotta hän voi osoittaa kykenevänsä opiskelemaan työn ohella ja päätoimisena pidettävät opinnot voidaan tämän perusteella katsoa sivutoimisiksi.
Siltä osin, kun kyseessä on työnhakijan opintojen päätoimisuuden arvioiminen opintojen laajuuden perusteella tai päätoimisten opintojen sivutoimisuuden arvioiminen työhistorian tai yritystoiminnan harjoittamisen perustella, on ratkaisu- ja soveltamiskäytännön yhdenmukaisuuden turvaamiseksi sekä kaksinkertaisen käsittelyn estämiseksi perusteltua, että työvoimapoliittisten lausuntojen antaminen olisi näissä tilanteissa nykyistä vastaavasti edelleen keskitetty yksinomaisesti Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistolle.
Työnhakijan työttömyysturva-asian käsittelyn sujuvuuden ja viivytyksettömyyden näkökulmasta olisi perusteltua, että kukin kokeilualueen kunta voisi omalla toimialueellaan antaa työvoimapoliittisen lausunnon työnhakijan päätoimisista opinnoista tilanteissa, joihin ei liity harkintaa, eikä toimivalta kyseisissä asioissa olisi valtakunnallisesti keskitetty yksinomaan Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistolle.
2.3
Työ- ja elinkeinotoimiston antamat kokeilualueen kunnan asiakasta koskevat työvoimapoliittiset lausunnot
Kukin työ- ja elinkeinotoimisto antaa toimialueellaan kokeilualueen kunnan asiakkaana olevaa työnhakijaa koskevan työvoimapoliittisen lausunnon niistä työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä, joita ei ole säädetty kokeilualueen kuntien annettavaksi tai valtakunnallisesti keskitetty Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistolle. Keskeisimmät kunkin työ- ja elinkeinotoimiston toimialueella annettavat kokeilualueen kunnan asiakasta koskevat työvoimapoliittiset lausunnot koskevat koulutusta vailla olevan nuoren etuusoikeuden palautumista ja toistuvan työvoimapoliittisen moitittavan menettelyn johdosta asetetun työssäolovelvoitteen jälkeistä etuusoikeutta.
2.3.1
Koulutusta vailla olevan nuoren etuusoikeuden palautuminen
Alle 25-vuotiaalla nuorella, joka ei ole suorittanut peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta (koulutusta vailla oleva nuori), on velvollisuus hakea edellisessä syyslukukaudella alkavia opintoja koskevassa haussa vähintään kahta opiskelupaikkaa, joiden opiskelijaksi ottamisen perusteet hän täyttää. Työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa voidaan tietyin edellytyksin sopia opiskelupaikan hakemisesta edellä mainitusta poiketen tai hakemista korvaavista toimista.
Koulutusta vailla olevalla nuorella ei ole oikeutta työttömyyden perusteella maksettavaan työttömyysetuuteen syyslukukauden alkamisesta lukien, jos hän on ilman pätevää syytä jättänyt hakematta opiskelupaikkoja, kieltäytynyt opiskelupaikasta tai omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei tule valituksi opiskelupaikkaan. Lisäksi oikeutta työttömyyden perusteella maksettavaan työttömyysetuuteen ei ole siitä lukien, kun koulutusta vailla oleva nuori ilman pätevää syytä jättää aloittamatta muulloin kuin syyslukukaudella alkavan koulutuksen tai keskeyttää koulutuksen.
Koulutusta vailla olevan nuoren oikeus työttömyyden perusteella maksettavaan työttömyysetuuteen palautuu, kun hän suorittanut tutkintoon johtavan, ammatillisia valmiuksia antavan koulutuksen. Oikeus työttömyyden perusteella maksettavaan työttömyysetuuteen palautuu myös, jos koulutusta vailla oleva nuori on ollut vähintään 21 kalenteriviikon ajan työssäoloehtoon luettavassa työssä, osallistunut muuhun työllistymistä edistävään palveluun kuin työttömyysetuudella tuettuun omaehtoiseen opiskeluun tai kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitettuun omaehtoiseen opiskeluun, opiskellut omaehtoisesti työttömyysturvalaissa tarkoitettuja päätoimisia opintoja tai työllistynyt päätoimisesti yritystoiminnassa tai omassa työssä.
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto ratkaisee 1.10.2021 voimaan tulleen asetuksen nojalla kaikkien työ- ja elinkeinotoimistojen toimialueilla koulutusta vailla olevaa nuorta koskevat työttömyysetuuden saamisen edellytykset. Koulutusta vailla olevan nuoren etuusoikeuden palautumisen ratkaisee kukin työ- ja elinkeinotoimisto omalla toimialueellaan. Kukin työ- ja elinkeinotoimisto ratkaisee toimialueellaan myös kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan koulutusta vailla olevan nuoren työnhakijan etuusoikeuden palautumisen.
Kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan työttömyysturva-asian käsittelyn sujuvoittamiseksi olisi perusteltua, että kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan koulutusta vailla olevan nuoren etuusoikeuden palautuminen ratkaistaisiin kokeilualueen kunnassa. Koulutusta vailla olevan nuoren etuusoikeuden palautumisen arvioimiseen liittyy vain vähäistä työvoimapoliittista harkintaa. Etuusoikeuden palautumista arvioitaessa ei selvitetä nuoren työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavaa menettelyä, vaan ratkaistavaksi tulee ainoastaan se, onko hänen etuusoikeutensa palautunut.
2.3.2
Työssäolovelvoitteen jälkeinen etuusoikeuden palautuminen
Toukokuun 2022 alusta lukien oikeuden työttömyysetuuteen on voinut menettää määräajaksi alkuhaastatteluun tai työnhakukeskusteluun, työllistymissuunnitelmaan, työn hakemiseen ja tiettyjen työllistymistä edistäviin palveluihin liittyvien laiminlyöntien vuoksi. Työnhakijan edellä mainitun menettelyn toistuessa neljännen kerran tai useammin hänelle asetetaan työssäolovelvoite. Etuuden menettäminen määräajaksi tarkoittaa sitä, että työnhakijalle asetetaan korvaukseton määräaika eli niin sanottu karenssi. Työnhakijan edellä mainitun menettelyn toistuessa hänelle asetetaan työssäolovelvoite. Työssäolovelvoite tarkoittaa sitä, että työnhakija menettää oikeuden etuuteen toistaiseksi.
Työssäolovelvoitteen jälkeen oikeus työttömyysetuuteen palautuu, kun henkilö on yhteensä vähintään 12 kalenteriviikkoa ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä, osallistunut muuhun työllistymistä edistävään palveluun kuin työttömyysetuudella tuettuun omaehtoiseen opiskeluun tai kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa (1386/2010) tarkoitettuun omaehtoiseen opiskeluun, opiskellut omaehtoisesti työttömyysturvalaissa tarkoitettuja päätoimisia opintoja tai työllistynyt päätoimisesti yritystoiminnassa tai omassa työssä. Oikeus työttömyysetuuteen palautuu myös, kun työssäolovelvoitteen asettamiseen johtaneesta menettelystä on kulunut vähintään viisi vuotta.
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto antaa 1.10.2021 voimaan tulleen asetuksen nojalla kaikkien työ- ja elinkeinotoimistojen toimialueilla työvoimapoliittiset lausunnot työssäolovelvoitteen asettamisesta. Työssäolovelvoitteen jälkeisen etuusoikeuden palautumisen ratkaisee ja työvoimapoliittisen lausunnon antaa kukin työ- ja elinkeinotoimisto omalla toimialueellaan. Kukin työ- ja elinkeinotoimisto ratkaisee toimialueellaan myös kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan osalta työssäolovelvoitteen jälkeisen etuusoikeuden palautumisen.
Kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan työttömyysturva-asian käsittelyn sujuvoittamiseksi olisi perusteltua, että kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan työssäolovelvoitteen jälkeinen etuusoikeuden palautuminen ratkaistaisiin kokeilualueen kunnassa. Työssäolovelvoitteen lakkaamista arvioitaessa ei selvitetä työnhakijan työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavaa menettelyä, vaan ratkaistaan ainoastaan se, onko aiemmin asetettu työssäolovelvoite täyttynyt vai onko velvoite edelleen voimassa. Työssäolovelvoitteen lakkaamisen arvioimiseen ei sisälly merkittävää työvoimapoliittista harkintaa.