7.1
Laki edunvalvontavaltuutuksesta
17 §.Valtuutetun esteellisyys.
Pykälässä on lueteltu tilanteet, joissa valtuutetulla ei ole edustamisvaltaa valtuutetun ja valtuuttajan välisen eturistiriidan johdosta. Pykälä koskee edustamisvallan esteitä sekä oikeustoimia tehtäessä että silloin, kun on kysymys valtuuttajan edustamisesta oikeus- tai hallintoasiassa.
Pykälän 1 momentin 3 kohdassa säädetään nykyisin siitä, että esteellisyyden muodostaa myös tilanne, jossa valtuuttajan vastapuolena on valtuutetun vanhemman sisarus. Tämä esteellisyysperuste ehdotetaan poistettavaksi, sillä sen katsotaan ulottuvan valtuuttajan suojan kannalta tarpeettoman etäiseen sukulaisuussuhteeseen. Vastaava muutos ehdotetaan tehtäväksi holhoustoimesta annetun lain 32 §:n 3 momentin 3 kohtaan.
Pykälän 2 ja 3 momentti täydentävät 1 momenttia ja vastaavat nykyistä lakia. Pykälän 1 momentin säännös esteellisyysperusteista ei siis ole tyhjentävä, vaan esteellisyys voi 3 momentissa ilmenevin tavoin syntyä muissakin tilanteissa.
18 §.Omaisuuden lahjoittaminen.
Pykälän 1 ja 2 momentti säilyvät ennallaan. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi 3 momentti, joka koskee valtakirjassa yksilöidyn, olosuhteisiin nähden tavanomaisen ja taloudelliselta merkitykseltään vähäisen lahjan antamista. Tällaisen lahjan valtuutettu voi antaa lain 17 §:ssä säädettyjen esteellisyyssäännösten estämättä muille kuin itselleen. Säännöksen tavoitteena on mahdollistaa valtakirjassa yksilöityjen lahjojen antaminen ja valtuuttajan tahdon toteutuminen myös silloin, kun valtuutettu on lahjan saajien lähisukulainen.
Lahjan antaminen edellyttää, että sen perusteet on yksilöity valtakirjassa. Lahjan tavanomaisuutta ja vähäisyyttä arvioitaessa voidaan soveltaa holhoustoimesta annetun lain 38 §:n 2 momentissa tarkoitettua merkki- tai juhlapäiviin liittyvän tavanomaisen lahjan käsitettä. Säännös ei estä sitä, että valtuuttaja huolehtii tällaisen lahjan antamisesta itse, tarvittaessa valtuutetun myötävaikutuksella. Säännöksessä tarkoitetun lahjan valtuutettu voi antaa, vaikka valtuuttaja ei ymmärrä asiaa lahjan antamisen hetkellä.
Muun kuin tavanomaisen lahjan antamiseen tarvitaan esteetön varavaltuutettu. Varavaltuutettu tarvitaan myös silloin, kun valtakirjassa yksilöity tavanomainen lahja tulisi antaa valtuutetulle itselleen. Valtuutetun itsensä poissulkeminen on perusteltua väärinkäytösten välttämiseksi. Näin vältytään muusta kuin valtuuttajan edusta lähteviltä tavanomaisilta lahjoituksilta. Jos esteetöntä varavaltuutettua ei ole nimetty, valtuutetun tehtäviin voidaan määrätä tätä tarkoitusta varten myös edunvalvoja, johon ehdotuksen mukaan sovellettaisiin tämän lain 14–20 §:ää.
20 §.Suhde eräisiin muualla laissa oleviin valtakirjaa koskeviin säännöksiin.
Kiinteistöön liittyvän erityissääntelyn tarve johtuu maakaaressa säädetyistä valtakirjojen muoto- ja yksilöintivaatimuksista. Nykytilassa kuvatuista syistä johtuen pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että oletuksena on valtuutetun kelpoisuus säännöksessä mainittuihin oikeustoimiin suoraan valtakirjan nojalla. Valtuutettu voi edunvalvontavaltakirjan nojalla myydä tai muutoin luovuttaa kiinteistön tai hakea kiinnitystä tai panttioikeutta kiinteistöön, vaikka maakaaren 2 luvun 3 §:n 1 momentissa, 4 luvun 1–3 §:ssä, 16 luvun 4 a §:n 1 momentissa ja 8 a §:n 2 momentissa tai 17 luvun 1 §:n 2 momentissa säädettyjä seikkoja ei ole yksilöity valtakirjassa.
Maakaaren 2 luvun 3 §:n 1 momentin mukaan kiinteistön myyntiä varten annettavasta valtakirjasta on käytävä ilmi muun muassa myytävä kiinteistö. Maakaaren 4 luvun 1–3 §:n mukaan sama koskee soveltuvin osin valtuutusta kiinteistöjen vaihtoon, kiinteistön lahjaan ja kiinteistön luovutusta yhtiöön osaketta tai muuta osuutta vastaan, sopimusta määräosin omistetun kiinteistön jakamisesta taikka kiinteistön omistusoikeuden luovuttamista muulla näihin verrattavalla oikeustoimella. Maakaaren 16 luvun 4 a §:n 1 momentin mukaan valtakirjasta, jolla asiamies valtuutetaan hakemaan kiinnitys, on käytävä ilmi muun muassa kiinnityksen kohde ja kiinnityksen suuruus. Samat yksilöintivaatimukset koskevat valtuutusta sellaisen hakemuksen tekemiseen, joka koskee maakaaren 16 luvun 8 a §:n 2 momentissa säädetyn sähköisen panttikirjan saajan kirjaamista lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin tai tämän tietojen muuttamista. Maakaaren 17 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan valtakirjasta, jolla asiamies valtuutetaan perustamaan panttioikeus kiinteistöön, on käytävä ilmi muun muassa panttikirja.
Nykyisessä säännöksessä viitattuja lainkohtia on tarpeen muuttaa maakaareen lisättyjen sähköistä kiinteistön kauppaa, panttausta ja kirjaamismenettelyä koskevien säännösten huomioon ottamiseksi, sillä sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä ei ole ainakaan toistaiseksi mahdollista tukeutua siellä annettujen sähköisten valtuutusten asemesta pelkkään edunvalvontavaltuutukseen. Maakaaren 2 luvun 3 §:n osalta ehdotetaan viitattavaksi ainoastaan 1 momentin kirjallista valtakirjaa koskevaan vaatimukseen. Mainitun lainkohdan 2 momentissa säädetään sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä kiinteistön kauppaan tai muuhun luovutukseen annettavasta sähköisestä valtakirjasta. Edunvalvontavaltuutus ei siten kiinteistön luovutusten osalta oikeuttaisi toimimaan sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä, josta säädetään maakaaren 9 a luvussa. Momentin viittausta maakaaren 16 luvun säännökseen kiinnityksen hakemista koskevan valtuutuksen muodosta ehdotetaan muutettavaksi lakiteknisistä syistä. Selvyyden vuoksi säännökseen ehdotetaan lisättäväksi myös viittaus sähköisen panttikirjan siirtämistä koskevaan maakaaren 16 luvun 8 a §:n 2 momenttiin, jossa tarkoitettu sähköisen panttikirjan siirtäminen lainhuuto- ja kiinnitysrekisterissä velkojan nimiin on pätevän panttioikeuden välttämätön edellytys. Oikeus hakea sähköisen panttikirjan siirtämistä pelkällä edunvalvontavaltakirjalla ei ulottuisi siirtämistä koskevan hakemuksen tekemiseen sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä.
Ehdotettu 20 § ei estä valtuuttajaa rajoittamasta valtuutetun edustusvaltaa valtuutukseen otettavalla erityisellä määräyksellä esimerkiksi niin, että valtuutetulla ei ole oikeutta myydä tai pantata kiinteistöä. Säännös ei myöskään vaikuta lain 18 §:ssä säädettyihin lahjan antamisen edellytyksiin eikä siihen, vaaditaanko oikeustoimeen 19 §:ssä tarkoitettu lupa. Pykälän säännösten tahdonvaltaisuus osoitetaan 4 momentissa, jossa viitataan pykälän 1–3 momenttiin.
Pykälän 2 ja 3 momentti vastaavat voimassa olevaa lakia.
Siirtymäsääntelyn vuoksi muutosta sovelletaan vain lain voimaantulopäivän jälkeen tehtyihin edunvalvontavaltuutuksiin. Ennen lain voimaantulopäivää tehtyihin valtakirjoihin sovelletaan lain voimaantullessa voimassa olevaa lakia, jonka mukaan maakaaren säännökset syrjäytyvät vain silloin, kun valtakirjassa on tästä nimenomainen määräys.
21 §.Edunvalvojan määrääminen valtuutetun tehtäviin.
Pykälässä säädetään valtuutetun tehtäviin määrättävästä edunvalvojasta. Pykälän 1 momentin ensimmäinen virke vastaa voimassa olevaa lakia. Sen mukaan käräjäoikeus tai valtuutetun pyynnöstä holhousviranomainen voi määrätä edunvalvojan valtuutetun tehtäviin, jos valtuutettu on tilapäisesti estynyt hoitamasta tehtäväänsä eikä valtuuttaja ole nimennyt varavaltuutettua.
Edunvalvoja määrätään soveltaen, mitä holhoustoimesta annetussa laissa säädetään sijaisen määräämisestä edunvalvojalle. Hallituksen esityksessä HE 52/2006 vp (s. 30) todetun mukaisesti holhoustoimesta annetun lain mukaan määräytyvät muun muassa alueellisesti toimivaltainen tuomioistuin, asian vireillepanoon tuomioistuimessa oikeutetut tahot ja muutoksenhaku holhousviranomaisen päätökseen.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi säännöksillä, jotka selventävät sitä, mitä lakia pykälässä tarkoitettuun edunvalvojaan sovelletaan. Tavoitteena on, että valtuutetun tehtäviin määrätty edunvalvoja toimii tehtävissään edunvalvontavaltakirjassa määriteltyjen ohjeiden mukaisesti eli samalla tavoin kuin edunvalvontavaltakirjassa määrätty valtuutettu. Ehdotetun säännöksen mukaan pykälässä tarkoitettuun edunvalvojaan sovelletaan tämän lain 14–20 §:ää. Tällä tarkoitetaan sitä, että valtuutetun tehtäviin tilapäisesti määrätyn edunvalvojan kelpoisuuteen, velvollisuuksiin, esteellisyyteen, omaisuuden lahjoittamismahdollisuuteen ja oikeustoimien luvanvaraisuuteen liittyvät asiat määräytyvät edunvalvontavaltuutuksesta annetun lain 15–20 §:n mukaan eli ne riippuvat lähtökohtaisesti valtakirjan määräyksistä. Valtuuttajan sidonnaisuus oikeustoimeen, jonka valtuutetun tehtäviin määrätty edunvalvoja tekee, määräytyy tämän lain 14 §:n mukaan.
Ehdotuksen mukaan valtuutetun tehtäviin määrättyyn edunvalvojaan sovelletaan muilta osin, mitä holhoustoimesta annetussa laissa säädetään edunvalvojasta. Tällä tarkoitetaan muun muassa sitä, että pykälässä tarkoitetun edunvalvojan valvonta, palkkio ja vahingonkorvausvelvollisuus määräytyvät holhoustoimesta annetun lain 6 luvun mukaan ja rekisteröinti mainitun lain 7 luvun mukaan.
Voimaantulosäännös
. Voimaantulosäännöksen 1 momentissa on tavanomainen voimaantulosäännös.
Voimaantulosäännöksen 2 momentti koskee muutettavaksi ehdotettua 20 §:n 1 momenttia. Uutta säännöstä ei sovelleta edunvalvontavaltuutukseen, jota koskeva valtakirja on tehty ennen lain voimaantuloa. Ennen lain voimaantuloa tehty edunvalvontavaltakirja ei siten sellaisenaan oikeuta valtuutettua ryhtymään kiinteistöä koskeviin oikeustoimiin, jos siitä ei ole nimenomaista määräystä valtakirjassa. Taannehtiva soveltaminen ei ole näissä tilanteissa perusteltua, koska valtuuttaja on voinut nykyisen säännöksen perusteella tehdä asiassa tietoisen ratkaisun jättäessään nimenomaisen maininnan kiinteistöistä valtakirjasta pois. Valtakirjan tekohetkellä tarkoitetaan valtakirjan allekirjoituksen tai todistuslausuman päiväyksen ajankohtaa. Edunvalvontavaltuutus saattaa tulla vahvistettavaksi vasta suhteellisen pitkän ajan kuluttua valtakirjan tekemisen jälkeen. Jos valtakirja on tehty ennen lain voimaantuloa, sovelletaan aikaisempaa lakia, vaikka valtakirja on vahvistettu uuden lain voimaantulon jälkeen.
Voimaantulosäännöksen 3 momentissa säädetään valtuutetun tai valtuutetun tehtäviin 21 §:n nojalla määrätyn edunvalvojan ennen lain voimaantuloa tekemän oikeustoimen pätevyyden arvioimisen perusteista. Säännös on tarpeen sen vuoksi, että 17 §:n esteellisyyssääntelyyn ja 18 §:n omaisuuden lahjoittamista koskevaan säännökseen ehdotetaan muutoksia. Kysymystä siitä, onko valtuutettu ennen lain voimaantuloa ollut esteellinen edustamaan valtuuttajaa oikeustoimessa tai tekemään lahjoitusta, arvioitaisiin lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten perusteella. Vastaavasti valtuutetun tehtäviin määrätyn edunvalvojan ennen lain voimaantuloa tekemän oikeustoimen pätevyyttä arvioitaisiin lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten perusteella.
7.2
Laki holhoustoimesta
4 §.
Lapsen edunvalvonta ja lapsen huolto on erotettu toisistaan ja niitä koskeva sääntely on jaettu eri lakeihin. Alaikäisen edunvalvonnasta eli lapsen taloudellisten asioiden hoitamisesta säädetään holhoustoimesta annetussa laissa. Alaikäisen huollosta eli lapsen hoidosta, kasvatuksesta, koulutuksesta, asuinpaikasta, harrastuksista ja muista henkilöä koskevista asioista säädetään puolestaan lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa (361/1983). Tämän erottelun selventämiseksi pykälän 1 momentin toista virkettä ehdotetaan täydennettäväksi maininnalla siitä, että alaikäisen edunvalvojaksi määrättävän henkilön tehtävänä on lapsen taloudellisten asioiden hoitaminen. Lisäksi säännökseen ehdotetaan lisättäväksi informatiivinen viittaus lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevaan lakiin. Lapsen edunvalvonnan ja huollon erottelulla on merkitystä erityisesti silloin, kun näihin liittyvät tehtävät halutaan jakaa huoltajien kesken tai muutoin eri henkilöille taikka kun lapsi on jäänyt vaille huoltajaa. Tällaisissa tilanteissa lapsen taloudellisten asioiden hoidon järjestämiseen sovelletaan holhoustoimesta annettua lakia ja lapsen huoltajalle kuuluvaan lapsen huollon järjestämiseen sovelletaan lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annettua lakia.
32 §.
Pykälän 3 momentti sisältää nimenomaisen luettelon niistä sukulaisista tai muista läheisistä, johon kuuluvien henkilöiden ollessa vastapuolena edunvalvoja on esteellinen. Tähän luetteloon ehdotetaan tehtäväksi vastaava muutos kuin edunvalvontavaltuutuksesta annetun lain 17 §:n 1 momentin 3 kohtaan. Pykälän 3 momentin 3 kohdasta ehdotetaan siis poistettavaksi esteellisyysperusteena se, että vastapuolena on edunvalvojan vanhemman sisarus. Säännösten selkeyden ja johdonmukaisuuden vuoksi on perusteltua, että sukulaisuuteen perustuvat esteellisyysperusteet ovat samat siitä riippumatta, edustaako henkilö päämiestä edunvalvontavaltuutuksen nojalla tai holhoustoimesta annetun lain mukaisena edunvalvojana. Myös tässä on huomattava, että 3 momentin säännös esteellisyysperusteista ei ole tyhjentävä, vaan esteellisyys voi 5 momentista ilmenevin tavoin syntyä muissakin tilanteissa.
34 §.
Pykälässä on luettelo oikeustoimista, joita edunvalvojalla ei ole oikeutta tehdä ilman holhousviranomaisen lupaa. Säännösten ajantasaistamiseksi luetteloon ehdotetaan useita muutoksia.
Pykälän 1 momentin nykyisen 3 kohdan mukaan edunvalvojalla ei ole oikeutta ilman lupaa luovuttaa kiinteää tai muuta 1 kohdassa tarkoitettua omaisuutta toisen käytettäväksi pitemmäksi ajaksi kuin viideksi vuodeksi tai pitemmäksi ajaksi kuin vuodeksi täysi-ikäisyyden alkamisesta. Säännös koskee muun muassa omaisuuden antamista vuokralle. Käytännön tilanteita ovat esimerkiksi pellonvuokraan taikka tuuli- tai aurinkovoimaloihin liittyvät maanvuokrasopimukset.
Määräajan kytkeminen päämiehen täysi-ikäisyyden saavuttamiseen on liittynyt lähinnä maatalousyhteiskunnan tarpeisiin ja menettänyt nykypäivänä merkitystään. Täysi-ikäisyyteen liittyvän edellytyksen koetaan myös johtavan tarpeettomiin lupamenettelyihin esimerkiksi kuolinpesissä, joissa on piakkoin täysi-ikäistyviä alaikäisiä osakkaita. Säännöksessä tarkoitettujen sopimusten luvanvaraisuuteen liittyvää määräaikaa ehdotetaan tämän vuoksi muutettavaksi niin, että päämiehen ikään liittyvästä määräajasta luovutaan. Luvanvaraisuus koskee ehdotetun muutoksen jälkeen vain yli viideksi vuodeksi tehtyjä, säännöksessä tarkoitettuja määräaikaisia sopimuksia.
Pykälän 1 momentin 4 kohdassa ehdotetaan nykyistä vastaavasti luvanvaraiseksi se, että edunvalvoja ottaa päämiehen puolesta lainaa tai sitoutuu päämiehen puolesta vekselivastuuseen tai vastuuseen toisen velasta.
Selkeyden vuoksi säännöksen sanamuotoa ehdotetaan kuitenkin tarkennettavaksi niin, että lainan ottamisen sijasta säädetään rahalainan ottamisesta. Rahalainalla säännöksessä tarkoitetaan vain varsinaista rahalainaa eli lainaa, jonka nojalla lainanottaja saa käyttöönsä rahavaroja. Tyypillisesti kysymys on esimerkiksi pankkilainan ottamisesta tai luottokorttisopimuksen tekemisestä. Vakiintuneen tulkinnan mukaisesti luvanvaraista ei sen sijaan ole esimerkiksi sellainen kulutushyödykkeen ostaminen luotolla, maksuaikaa hyödyntäen tai osamaksukauppa, jossa ei samalla anneta ostajan käyttöön rahavaroja. Näissäkin oikeustoimissa edunvalvojan tulee kuitenkin noudattaa holhoustoimesta annetussa laissa säädettyä velvollisuutta toimia päämiehen edun mukaisesti.
Säännöksessä tarkoitettu lupa tarvitaan rahalainaa koskevan uuden sopimuksen tekemiseen ja sellaiseen lupapäätöksen jälkeiseen sopimusmuutokseen, jolla velan pääomaa korotetaan. Sen sijaan lupaa ei jatkossa tarvita lainan takaisinmaksua koskevien sopimusehtojen muutoksiin kuten maksuerien eräpäivän muuttamiseen, lyhennyserien suuruuden muuttamiseen tai lyhennysvapaaseen. Tällaisia muutoksia edunvalvojan on yleensä tarpeen tehdä päämiehen puolesta sen vuoksi, että päämies kykenisi olosuhteiden muututtua suoriutumaan lainan takaisinmaksusta. Tämän vuoksi niihin ei ole perusteltua edellyttää holhousviranomaisen lupaa.
Säännöksen mukaan holhousviranomaisen lupaa ei nykyistä lakia vastaavasti tarvita valtion takaaman opintolainan ottamiseen. Säännökseen ehdotetaan otettavaksi lisäksi nimenomainen maininta siitä, että lupaa ei tarvita myöskään hyvinvointialueen myöntämän sosiaalisen luoton ottamiseen. Sosiaalisesta luototuksesta annetun lain (1133/2002) mukaisen luotonannon tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista. Sosiaalista luottoa myönnetään vain perustellusta syystä ja hakijan takaisinmaksukyky arvioidaan ennen luoton myöntämistä. Näistä syistä sosiaalisen luoton ottamiseen ei ole tarpeen edellyttää erillistä holhousviranomaisen lupaa.
Pykälän 1 momentin voimassa olevassa 5 kohdassa säädetään luvanvaraiseksi se, että edunvalvoja ryhtyy harjoittamaan elinkeinoa päämiehensä lukuun. Säännöstä ehdotetaan muutettavaksi niin, että holhousviranomaisen lupa tarvitaan näissä tilanteissa vain silloin, kun päämies on alaikäinen.
Voimassa olevalla säännöksellä tarkoitetaan sitä, että edunvalvoja harjoittaa elinkeinotoimintaa päämiehensä lukuun yksityisenä elinkeinonharjoittajana. Jos päämies harjoittaa itse elinkeinotoimintaa, lupaa ei nykyisinkään tarvita. Yksityisen elinkeinonharjoittajan kelpoisuudesta säädetään elinkeinotoimintalain (565/2023) 4 §:ssä. Sen mukaan elinkeinotoimintaa saa ammattimaisesti harjoittaa luonnollinen henkilö, joka on täysi-ikäinen, ei ole konkurssissa ja jonka toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu. Tämän estämättä viisitoista vuotta täyttänyt alaikäinen saa edunvalvojan suostumuksella harjoittaa ammattimaisesti elinkeinotoimintaa.
Nykyistä 5 kohtaa vastaava oikeusohje on ollut jo vuoden 1898 holhouslaissa. Vuodesta 1999 alkaen lupa on tarvittu lain esitöiden mukaan myös silloin, kun on kysymys päämiehen itsensä harjoittaman tai päämiehen perintönä, testamentilla tai lahjana saadun liikkeen jatkamisesta (HE 146/1998 vp). Holhousviranomaisen tietoon tulleissa lupahakemuksissa on usein ollut kyse tilanteista, joissa edunvalvojan tehtävänä on ollut päämiehen itsensä aiemmin harjoittaman elinkeinon alasajo edunvalvonnan alkamisen jälkeen. Lupaa ei ole käytännössä aina pidetty niissä tarpeellisena. Toisessa tyypillisessä tilanteessa on ollut kyse maatilatalouden tai muun yritystoiminnan jatkamisesta kuolinpesässä, jossa elinkeinotoimintaa harjoittanut perheenjäsen on kuollut. Luvan tarvetta on pidetty erityisesti maatilataloudessa tulkinnanvaraisena. Sen lisäksi kynnys kielteisen ratkaisun antamiseen yritystoiminnan jatkamiseksi on ollut korkea, jotta vältyttäisiin elinkeinotoiminnan nopean alasajon aiheuttamilta dramaattisilta seurauksilta päämiehelle ja tämän lähipiirille. Tilanteita, joissa edunvalvojan olisi ollut tarpeen ryhtyä harjoittamaan täysin uutta elinkeinoa päämiehensä lukuun, ei ole tullut esiin. Soveltamiskäytännön perusteella esityksessä katsotaan, että päämiehen lukuun tapahtuvan elinkeinotoiminnan harjoittamiseen liittyvästä lupavaatimuksesta voidaan luopua päämiehen etua vaarantamatta silloin, kun päämies on täysi-ikäinen. Alaikäisen suojaamiseksi lupaedellytys katsotaan kuitenkin perustelluksi säilyttää silloin, kun edunvalvoja ryhtyy harjoittamaan elinkeinoa alaikäisen päämiehensä lukuun.
Pykälän 1 momentin 8 kohta ehdotetaan kumottavaksi. Voimassa olevan 8 kohdan mukaan edunvalvoja ei voi tehdä päämiehen puolesta sopimusta kuolinpesän yhteishallinnosta ilman holhousviranomaisen lupaa. Myös tämä oikeustoimityyppi ehdotetaan poistettavaksi holhousviranomaisen lupaa edellyttävien oikeustoimien luettelosta.
Kuolinpesän yhteishallintoa koskevasta sopimuksesta säädetään perintökaaren (40/1965) 24 luvussa. Sopimuksessa voidaan määritellä esimerkiksi se, kuka käyttää pesän omaisuutta, millaisia korvauksia käytöstä suoritetaan ja miten tuotto jaetaan. Lupavaatimuksen merkitystä vähentää se, että kuolinpesä voidaan pitää yhteishallinnossa jakamattomana myös ilman erillistä sopimusta. Tähän säännökseen perustuvia lupahakemuksia on tullut esiin erittäin harvoin, joten se on jäänyt käytännössä merkityksettömäksi. Se, että kuolinpesän yhteishallinnosta päämiehen puolesta tehtävä sopimus ei jatkossa edellytä holhousviranomaisen lupaa, ei poista edunvalvojan velvollisuutta pitää huolta päämiehen oikeuksista ja edistää hänen parastaan tällaisia sopimuksia tehtäessä.
Pykälän 1 momentin 10 kohtaan ehdotetaan teknisiä muutoksia. Vanhentunut viittaus asumisoikeusasunnoista annettuun lakiin (650/1990) korvataan viittauksella uuteen asumisoikeusasunnoista annettuun lakiin (393/2021). Lisäksi nykyinen viittaus 13 kohdan g alakohdassa tarkoitettuihin osakkeisiin tai osuuksiin ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä viitataan ehdotetun uuden 34 a §:n 1 momentin 5 kohtaan. Muutos on tarpeen, koska viitatun säännöksen sisältö ehdotetaan siirrettäväksi uuteen 34 a §:ään.
Pykälän 1 momentin 11 kohta koskee 10 kohdassa tarkoitetun oikeuden nojalla hallitun huoneiston taikka rakennuksen tai kiinteistön muun osan käyttöoikeuden luovuttamista määräaikaisella sopimuksella. Näihin tilanteisiin liittyvää lupaedellytystä ehdotetaan muutettavaksi johdonmukaisuussyistä samalla tavoin kuin mitä edellä 1 momentin 3 kohdassa on esitetty kiinteän omaisuuden käyttöoikeuden luovutusta koskevista sopimuksista eli että päämiehen täysi-ikäisyyteen liittyvästä määräajasta luovutaan. Ehdotetun säännöksen mukaan luvanvaraisuus koskee siten vain pitemmäksi ajaksi kuin viideksi vuodeksi tehtyä käyttöoikeuden luovutusta. Nykyistä lakia vastaavasti lupaa ei tarvita toistaiseksi tehtyyn vuokrasopimukseen, jollei vuokranantajan irtisanomisaikaa ole sovittu niin pitkäksi, että sopimus rinnastuu yli viisi vuotta voimassa olevaan määräaikaiseen sopimukseen.
Pykälän 1 momentin 12 kohta ehdotetaan kumottavaksi. Voimassa olevassa 12 kohdassa kielletään metsän myynti tai myytäväksi hakkauttaminen ja maa-ainesten myytäväksi irrottaminen ja luovuttaminen ilman holhousviranomaisen lupaa, jollei se tapahdu holhousviranomaisen hyväksymän omaisuuden hoitosuunnitelman mukaisesti. Säännös on peräisin vuoden 1898 holhouslaista, jonka säännösten mukaan metsän myyntiin tai myytäväksi hakkauttamiseen tarvittiin holhouslautakunnan lupa. Kotitarvekäytön tai vuotuisen lisäkasvun ylittävän hakkuun katsottiin tuolloin tarkoittavan metsäpääoman vähentämistä ja tilan arvon alentamista. Vuonna 1998 luvanvaraisuus laajennettiin koskemaan myös säännöksessä mainittujen maa-ainesten irrottamista ja luovuttamista (HE 146/1998 vp).
Metsän myyntiä koskevan lupahakemuksen yhteydessä holhousviranomainen on käytännössä valvonut kauppahinnan käypäisyyttä edellyttämällä esimerkiksi kilpailuttamista tai asiantuntijalausuntoa. Tämän valvonnan merkitys on ollut melko vähäinen, sillä tarjousten erot eivät ole olleet kovin suuria. Metsäpääoman vähentymiseen liittyvää arviota ei ole tehty, sillä se edellyttäisi erillistä asiantuntijaselvitystä. Maa-ainesten myymiseen liittyviä lupahakemuksia tai niihin liittyviä tiedusteluja on esitetty holhousviranomaiselle äärimmäisen harvoin.
Lupaa ei voimassa olevan säännöksen mukaan vaadita, jos holhousviranomainen on vahvistanut omaisuudenhoitosuunnitelman. Suunnitelman vahvistaminen voi perustua esimerkiksi metsälain (1093/1996) 4 a §:n mukaiseen metsäsuunnitelmaan. Metsäsuunnitelma tehdään yleensä pitkälle ajalle, noin 10 vuodeksi, eikä siinä määritellä tarkasti metsänmyyntitoimia. Metsäsuunnitelmien mukaisista kaupoista ei tule erikseen holhousviranomaiselle tietoa.
Metsän ja maa-ainesten myyntiä koskevan luvan tarkoituksenmukaisuus ja sen tuottama lisäarvo on koettu kyseenalaiseksi. Käytäntö ei nykypäivänä palvele oikeustoimien luvanvaraisuuden taustalla olevaa tavoitetta ehkäistä erityisen riskipitoiset oikeustoimet. Metsän hakkauttamisessa ja myymisessä ei ole aina kysymys metsäpääoman alentumisesta. Lupamenettelyllä on ollut merkitystä lähinnä siltä kannalta, että puukauppa tulee holhousviranomaisen tietoon ja ehkäisee näin mahdollisia kavallustilanteita. Toisaalta metsäsuunnitelmien puitteissa tehtyjen kauppojen osalta ei ole tullut esiin tällaisia väärinkäytöksiä, vaikka niistä ei ilmoiteta etukäteen holhousviranomaiselle.
Esityksessä katsotaan, että metsän ja maa-ainesten myyntiä koskevasta lupavaatimuksesta voidaan luopua, sillä päämiehen etua voidaan näissä tilanteissa suojata muilla tavoin. Erityisesti silloin, kun päämiehellä on merkittävä metsäomaisuus, holhousviranomainen voi esimerkiksi tilivalvonnan yhteydessä kehottaa edunvalvojaa hankkimaan metsälain mukaisen metsäsuunnitelman tai muun metsän hoitoa ja käyttöä koskevan, asiantuntijan tekemän suunnitelman. Tarvittaessa holhousviranomainen voi 40 §:n nojalla jopa velvoittaa edunvalvojan hankkimaan tällaisen suunnitelman holhousviranomaisen hyväksyttäväksi. Näillä keinoilla voidaan päästä lupavaatimusta tehokkaammin nykyisen säännöksen taustalla olevaan perimmäiseen tavoitteeseen eli siihen, että päämiehen metsäomaisuutta hoidetaan hyvin.
Pykälän 1 momentin 13 kohdassa ehdotetaan säädettäväksi nykyistä lakia vastaavasti luvanvaraiseksi rahalainan antaminen. Muilta osin 13 kohdan pääasiallinen sisältö ehdotetaan siirrettäväksi uuteen 34 a §:ään.
34 a §.
Pykälä on uusi. Tavoitteena on selkeyttää nykyisin 34 §:n 1 momentin 13 kohdassa ja sen alakohdissa olevaa sijoittamista koskevaa lupasääntelyä.
Pykälän 1 momentissa luetellaan kohteet, joihin edunvalvoja voi sijoittaa päämiehen varoja ilman holhousviranomaisen lupaa. Ne vastaavat asiallisesti nykytilaa. Säännösten perusteluja on selostettu hallituksen esityksissä HE 16/1995 vp ja HE 146/1998 vp.
Momentin 1 kohta koskee varojen tallettamista Euroopan talousalueella toimiluvan saaneeseen luottolaitokseen ja se vastaa nykyisen 13 kohdan a alakohtaa. Momentin 2 kohta koskee joukkovelkakirjojen hankkimista ja se vastaa nykyisen 13 kohdan b alakohtaa. Momentin 3 kohta koskee pörssissä, säännellyllä markkinalla tai monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä Euroopan talousalueella julkisen kaupankäynnin kohteena olevia arvopapereita ja vastaa nykyisen 13 kohdan c alakohtaa. Momentin 4 kohta koskee sijoitusrahastodirektiivissä tarkoitettujen sijoitusrahastojen osuuksia ja vastaa nykyisen 13 kohdan d alakohtaa. Momentin 5 kohta koskee kotitaloudessa pääasiallisesti käytettäviin hyödykkeisiin tai palveluihin liittyviä osakkeita tai osuuksia, jos niihin ei liity henkilökohtaista vastuuta yhteisön veloista. Säännös vastaa nykyisen 13 kohdan g alakohtaa. Vakiintuneen tulkinnan mukaan siihen katsotaan kuuluvan esimerkiksi niin sanottujen kuluttajaosuuskuntien osuudet, joihin ei liity jäsenen lisämaksuvelvollisuutta, sekä autotallin tai pihalla olevan autopaikan hallintaan oikeuttavien osakkeiden luovuttaminen tai hankkiminen vastiketta vastaan (HE 52/2006 vp). Sen sijaan esimerkiksi golfosakkeita, lomaosakkeita tai aikaosuuksia ei voida pitää kotitaloudessa tavallisesti käytettävinä hyödykkeinä tai palveluina ja sellaisten hankkimiseen tarvitaan holhousviranomaisen lupa.
Luvasta vapaiden kohteiden luetteloon ei ole sisällytetty nykyisen 13 kohdan e ja f alakohtia vastaavia säännöksiä. Mainitun e alakohdan sääntelyä ei ole sovellettu, sillä siinä tarkoitettuja sijoitustuotteita ei ole käytännössä ollut tarjolla. Momentin f alakohdassa tarkoitettua asetuksenantovaltuutta ei ole käytetty. Laissa säädetyiltä asetuksenantovaltuuksilta edellytetään nykyisin täsmällisyyttä ja tarkkarajaisuutta, joten luettelon täydentäminen asetuksella ei ole myöskään tulevaisuudessa toimiva ratkaisu ottaen huomioon nopeasti muuttuvat markkinat.
Pykälän 2 momentissa säädetään siitä, että edunvalvojalla on oikeus sijoittaa päämiehen varoja muihin kuin 1 momentissa tarkoitettuihin luottolaitoksiin, rahoitusvälineisiin ja osuuksiin yhteisöissä sekä hankkia kryptovaroja vain holhousviranomaisen luvalla. Säännöksessä rahoitusvälineellä ja yhteisöosuuksilla tarkoitetaan nykyisen lain mukaisesti sijoituspalvelulain (747/2012) 1 luvun 14 §:ssä tarkoitettuja rahoitusvälineitä tai osuuksia yhteisöissä. Kryptovaroilla tarkoitetaan Euroopan unionin niin sanotun kryptovaramarkkina-asetuksen 3 artiklassa määriteltyjä kryptovaroja ja kryptovaratyyppejä. Tämän EU-asetuksen eli kryptovarojen markkinoista sekä asetusten (EU) N:o 1093/2010 ja (EU) N:o 1095/2010 ja direktiivien 2013/36/EU ja (EU) 2019/1937 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/114 sisältöä on selostettu hallituksen esityksessä eduskunnalle laiksi kryptovarapalvelun tarjoajista ja kryptovaramarkkinoista sekä eräiksi muiksi laeiksi (HE 31/2024 vp).
Luvanvaraista 2 momentin mukaisesti on esimerkiksi listaamattomien yhtiöiden osakkeiden ostaminen. Listaamattomien yhtiöiden osakkeiden luvanvaraisuus on katsottu perustelluksi sen vuoksi, että listaamattomiin yhtiöihin sijoittamiseen liittyy korkeampi riski kuin sijoitettaessa säännellyillä markkinapaikoilla kaupankäynnin kohteena oleviin yrityksiin. Listaamattoman yhtiön osakkeilla kaupankäyntimahdollisuudet voivat olla hyvin rajoitetut, osakkeilla ei välttämättä ole lainkaan kysyntää, eikä näin ollen myöskään tarjousten tai kauppojen perusteella määräytyvää hintaa. Listaamattomilla yhtiöillä raportointivelvollisuudet ovat kevyemmät kuin pörssiyhtiöillä, eikä niitä koske pörssiyhtiöiden jatkuva ja säännöllinen tiedonantovelvollisuus. Tämä vaikeuttaa listaamattomien yhtiöiden analysointia sijoituskohteina ja vaikeuttaa riskien arviointia. Riskitekijöitä liittyy myös listautumisannin yhteydessä tapahtuvaan osakkeiden merkintään, sillä listautumisanteja voidaan keskeyttää ja listautumista koskevia suunnitelmia voidaan perua. Luvanvaraista on myös sijoittaminen muihin kuin 1 momentissa tarkoitettuihin rahastoihin eli erikoissijoitusrahastoihin.
Sijoittamista koskeva 34 a § koskee vain siinä tarkoitettuja sijoituskohteita eli rahoitusvälineitä, osuuksia yhteisöissä tai kryptovaroja. Lupaa koskeva sääntely ei siten koske esimerkiksi arvotaulujen tai muiden arvoesineiden hankkimista. Tällaisissakin hankinnoissa edunvalvojan on kuitenkin noudatettava omaisuuden hoitamista koskevia 37–41 §:ien säännöksiä.
Holhousviranomainen voi antaa 2 momentissa tarkoitetun luvan yhteen tai useampaan yksilöityyn oikeustoimeen. Vaihtoehtoisesti lupa voi uuden säännöksen mukaan olla puiteluvanomainen eli siinä vahvistetaan sijoittamissuunnitelma 40 §:ssä tarkoitetuksi omaisuuden hoitosuunnitelmaksi.
Varojen säästämiseen ja sijoittamiseen voidaan käyttää myös erilaisia sijoitussidonnaisia vakuutuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi vakuutussopimuslaissa (543/1994) tarkoitetut kapitalisaatiosopimukset ja muut sijoitusvakuutukset. Päämiehen suojan kannalta on johdonmukaista, että sijoitustoiminnan luvanvaraisuutta koskevia säännöksiä sovelletaan tällaisiin sijoitustuotteisiin samalla tavoin kuin suoriin sijoituksiin. Tämä on otettu huomioon ehdotetun pykälän 3 momentissa säätämällä siitä, että holhousviranomaisen lupaa koskevia 1 ja 2 momentin säännöksiä sovelletaan myös silloin, kun päämiehen varoja sijoitetaan erilaisiin sijoituskohteisiin sijoitusvakuutusten kautta. Sijoitusvakuutusten toteuttamiseen liittyvien erityispiirteiden vuoksi edellä mainittu sijoittamissuunnitelman vahvistaminen on käytännössä toimiva vaihtoehto sijoitusvakuutusten puitteissa tehtävien sijoitusten osalta.
35 §.
Pykälässä säädetään seikoista, jotka holhousviranomaisen tulee ottaa huomioon harkitessaan, voidaanko lupa myöntää. Siihen ehdotetaan lisättäväksi viittaus uuteen 34 a §:ään. Myös sijoituksia koskevia lupahakemuksia ratkaistaessa holhousviranomaisen tulee ottaa huomioon päämiehen omaisuuden hoitamista koskevat 37–41 §:t. Sijoitettaessa päämiehen varoja 34 a §:n mukaisiin sijoituskohteisiin on myös tärkeää ottaa huomioon varojen riittävä hajauttaminen. Päämiehen taloudellinen kokonaistilanne ja tappionsietokyky ovat myös sijoituskohteiden lupahakemuksia koskevassa harkinnassa huomioon otettavia seikkoja.
39 §.
Pykälässä säädetään 37 ja 38 pykäliä täydentäen päämiehen omaisuuden hoitoa koskevista periaatteista. Pykälän 2 momentin ensimmäinen virke vastaa nykyistä lakia. Säännökseen ehdotetaan lisättäväksi informaatioluonteinen viittaus lapsen elatuksesta annettuun lakiin (704/1975), joka on otettava huomioon harkittaessa alaikäisen päämiehen oman omaisuuden käyttämistä hänen elatukseensa.
Harkittaessa päämiehen varojen käyttämistä hänen elatukseensa tai muihin tarpeisiin lähtökohtana on päämiehen etu. Tässä harkinnassa huomioon otettavia seikkoja ovat muun muassa päämiehen tulot ja menot sekä päämiehen esittämät toiveet ja aikaisempi elintaso. Edunvalvojan tulee suunnitella päämiehen taloudenhoitoa pitkällä aikavälillä.
Jos päämies on alaikäinen, hänen elatuksensa lähtökohdista säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa. Sen 2 §:n mukaan lapsen elatuksesta vastaavat lapsen vanhemmat kykynsä mukaan. Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset. Lain esitöiden (HE 90/1974 vp) mukaan vanhempien elatusvastuu voi siten tapauskohtaisesti supistua sen vuoksi, että lapsella on tuloja tai varoja, joilla hän voi elättää itseään. Se, missä määrin lapsen varoja voi käyttää hänen omaan elatukseensa, on harkittava tapauskohtaisesti ja lapsen yksilölliset tarpeet huomioon ottaen. Ohjaavana periaatteena on lapsen etu, jonka arvioinnissa voidaan huomioida myös muita näkökohtia kuin lapsen omaisuuden säästäminen tulevaisuuden varalle.
Oikeuskäytännön mukaan lapsen omat tulot ja varat otetaan huomioon vanhemman elatusvastuun vähennyksenä yleensä vain silloin, kun lapsella on pääomatuloja tai vähäistä suurempia ansiotuloja taikka huomattavia varoja. Lapsen varallisuuden huomioon ottaminen vanhemman elatusvastuun vähennyksenä voi olla kohtuullista esimerkiksi silloin, kun vanhempi on vähävarainen, mutta lapsen varat ovat huomattavat (KKO 2009:66). Alaikäinen, joka on menettänyt vanhempansa, saattaa saada perhe-eläkettä, joka on lähtökohtaisesti tarkoitettu lapsen elatukseen. Lapsen pääomatulojen ja varallisuuden vaikutusta lapsen elatuksen tarpeen arvioimiseen on selostettu myös julkaisussa Ohje lapsen elatuksen suuruuden arvioimiseksi (Oikeusministeriö 2007:2, s. 31 ja 61).
66 §.
Pykälässä säädetään edellytyksistä, joiden nojalla alaikäisen edunvalvonta on merkittävä holhousasioiden rekisteriin muutoin kuin 65 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa.
Pykälän 1 momentissa säädetään rekisteröinnin varallisuusrajoista, kun alaikäinen on osakkaana kuolinpesässä tai kun alaikäisellä on edunvalvojan hoidettavana olevaa omaisuutta. Näihin tilanteisiin liittyvä omaisuuden rekisteröintiraja ehdotetaan korotettavaksi 30 000 euroon.
Pykälän 2 momentti vastaa voimassa olevaa lakia.
66 a §.
Pykälässä säädetään edellytyksistä, joiden nojalla alaikäisen edunvalvonta voidaan poistaa holhousasioiden rekisteristä. Säännöksessä säädetty varallisuusraja ehdotetaan nostettavaksi 66 §:ään ehdotettu muutos huomioon ottaen nykyisestä 15 000 eurosta 20 000 euroon. Muilta osin säännös vastaa nykyistä lakia. Rekisteristä poistaminen ei edelleenkään olisi mahdollista, jos omaisuuden vähentyminen on aiheutunut siitä, että omaisuutta on hoidettu vastoin holhoustoimilaissa säädettyjä periaatteita.
95 §.
Pykälä sisältää lain 34 §:n 1 momentin 13 kohdan f alakohtaan liittyvän asetuksenantovaltuuden. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana sen vuoksi, että kyseinen kohta ehdotetaan muutettavaksi eikä tarvetta asetuksenantovaltuuteen ole.
Voimaantulosäännös
. Voimaantulosäännöksen 1 momentissa on tavanomainen voimaantulosäännös.
Voimaantulosäännöksen 2 momentissa säädetään edunvalvojan ennen tämän lain voimaantuloa tekemän oikeustoimen pätevyyden arvioimisen perusteista. Säännös on tarpeen sen vuoksi, että 34 §:n mukaiseen lupasääntelyyn ehdotetaan muutoksia. Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan kysymys ennen tämän lain voimaantuloa tehdyn oikeustoimen pätevyydestä ratkaistaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten perusteella. Ennen lain voimaantuloa tehty oikeustoimi ei siten vaadi pätevöityäkseen holhousviranomaisen lupaa, vaikka lupa aiemmasta laista poiketen olisi uuden lain mukaan tarpeen. Jos oikeustoimi olisi edellyttänyt ennen lain voimaantuloa holhousviranomaisen lupaa, eikä sitä ole haettu, oikeustoimi voidaan pätevöittää hakemalla sille holhousviranomaisen hyväksyminen. Kysymystä siitä, onko edunvalvoja ollut esteellinen edustamaan päämiestä ennen uuden lain voimaantuloa tehdyssä oikeustoimessa, arvioitaisiin tekoajankohtana voimassa olleiden esteellisyyssäännösten perusteella.