3.2 
					  Ehdotuksen yksityiskohtainen sisältö
Vesipuitedirektiiviin esitetyt muutokset – 1 artikla  
Vesipuitedirektiivistä poistettaisiin vanhentuneina komissiolle annetut valtuudet laatia ja antaa lainsäädäntöehdotuksia pintavesi- ja pohjavesimuodostumien ympäristönlaatunormien luetteloimiseksi ja määrittämiseksi. Lisäksi muutettaisiin useita artikloja ja liitteitä, joissa on viittaukset näihin ja ne korvattaisiin viittauksilla pohjavesi- ja ympäristönlaatunormidirektiiveihin.  
Vesipuitedirektiivin piste- ja hajakuormituslähteitä koskevaa yhdistettyä lähestymistapaa muutettaisiin viittausten ajantasaistamiseksi eri direktiiveihin. Direktiivin teknisiä mukautuksia koskevaa säännöstä muutetaan siten, että nykyinen valvonnan käsittävä sääntelymenettely korvataan delegoitujen säädösten menettelyllä. Lisäksi korvataan tarkastelumenettelyllä nykyinen sääntelymenettely, joka koskee muun muassa tietojen siirto- ja käsittelymuotojen vahvistamista. 
Uudessa 20 a artiklassa otetaan käyttöön Lissabonin sopimuksen mukaiset säännökset, jotka liittyvät delegoitujen säädösten hyväksymismenettelyyn. Komiteamenettelyä koskevaan 21 artiklaa tehtävällä tarkistuksella pyritään korvaamaan viittaus aiempaan "komitologiapäätökseen" nykyisin sovellettavaan "komitea-asetukseen". Lisäksi kumoamisia ja siirtymäsäännöksiä koskevaa 22 artiklaa muutetaan viittausten ajantasaistamiseksi ottaen huomioon pohjavesi- ja ympäristönlaatunormidirektiivien asiaankuuluviin liitteisiin ehdotetut muutokset. 
Pintavesien kemiallisen tilan luokitteluun liittyvät muutokset 
Vesipuitedirektiiviin on esitetty tehtävän muutoksia, jotka koskevat kansallisessa menettelyssä valittujen haitallisten aineiden huomioimista vesien tilan luokituksessa. Määritelmiä muutettaisiin siten, että "pintaveden hyvä kemiallinen tila", "prioriteettiaineet" ja "ympäristönlaatunormit" –määritelmät päivitettäisiin ja lisättäisiin "vaaralliset prioriteettiaineet" ja "vesistöaluekohtaiset pilaavat aineet" –määritelmät. Lisäksi ehdotetuilla muutoksilla korvattaisiin nykyinen ympäristönlaatunormien hyväksymistä koskeva yhteispäätösmenettely delegoiduilla säädöksillä sekä laajennetaan "kemiallisen tilan" määritelmän soveltamisala kattamaan myös "vesistöaluekohtaiset pilaavat aineet", jotka tähän asti ovat olleet osa "ekologinen tila" –määritelmää. Lisäksi muutoksella otetaan huomioon mahdolliset tulevaisuudessa asetettavat haitta-aineiden vaikutuksiin perustuvat kynnysarvot osana "ympäristölaatunormi" –määritelmää. vesistöaluekohtaiset pilaavat aineet ehdotetaan poistettavaksi ekologisen tilan määritelmistä ja sisällytetään ne pintavesien kemiallisen tilan määritelmään vesientilan luokittelua koskevissa liitteissä. Sekä prioriteettiaineita että vesistöaluekohtaisia pilaavia aineita tulisi seurata silloin, kun näitä pilaavia aineita päästetään veteen ja myös silloin, kun niitä tulee ilmalaskeuman kautta. Lisäksi komissiolle annettaisiin valtuudet hyväksyä liitteeseen V liittyen interkalibroinnin tulokset delegoiduilla säädöksillä.  
Pintavesien kemiallisen tilan ympäristötavoitteita muutettaisiin siten, että se sisältäisi jatkossa myös velvoitteen vähentää asteittain vesistöaluekohtaisten pilaavien aineiden aiheuttamaa pilaantumista, eikä se siis enää jatkossa koskisi pelkästään prioriteettiaineita. Lisäksi selkiytettäisiin tilan arviointia koskevaa liitettä V poistamalla vesistöaluekohtaiset pilaavat aineet ekologisen tilan määritelmistä ja sisällyttämällä ne pintavesien kemiallisen tilan määritelmään.  
Vesipuitedirektiivin liite X poistettaisiin, koska siinä tarkoitettu luettelo korvataan direktiivin ympäristönlaatunormidirektiivin (liite I osa A) prioriteettiaineluettelolla. 
Seurantaan ja raportointiin liittyvät muutokset	 
Vesipuitedirektiivin veden laadun analysointi- ja seurantamenetelmiä esitetään mukautettavaksi komiteamenettelyn osalta Lissabonin sopimuksen mukaisesti korvaamalla entinen "valvonnan käsittävä sääntelymenettely" direktiivin 21 artiklassa määrätyllä "tarkastelumenettelyllä".  
Artiklaan lisättäisiin uusi valtuutus antaa täytäntöönpanosäädöksiä, joilla vahvistetaan tarkempia velvollisuuksia, jotka koskevat Euroopan ympäristöviraston (European Environment Agency, jäljempänä EEA) seurantatietojen saatavuutta, sekä vesien tilatiedon asettamista saataville säännöllisemmin kyseisen artiklan uusien 4 ja 5 kohtien mukaisesti. Nämä muutokset olisivat täysin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (2007/2/EY), Euroopan yhteisön paikkatietoinfrastruktuurin (INSPIRE) perustamisesta mukaisten velvoitteiden mukaisia. Edellä mainittu direktiivi velvoittaa jäsenvaltiot asettamaan julkisesti saataville paikkatietoaineistot, mukaan lukien ympäristönseurantapaikkojen sijainnin ja niihin liittyvät päästömittaukset sekä tiedot ympäristön tilasta. Hallinnollisen taakan vähentämiseksi myös tiedon levittämistä olisi tehostettava edelleen EU:n digitaalistrategian, avoimesta datasta ja julkisen sektorin hallussa olevien tietojen uudelleenkäytöstä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (2019/1024/EU) ja komission antaman tiedonannon Kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia -Kohti myrkytöntä ympäristöä sisältämän "yksi aine yksi arviointi" -lähestymistavan mukaisesti. 
Jäsenvaltioiden velvollisuutta toimittaa vesipuitedirektiivin toimenpideohjelmien edistymisen väliraportointi esitetään poistettavaksi, koska tästä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa pidetään suhteettomana verrattuna paremmasta täytäntöönpanon valvonnasta ja ohjauksesta saataviin hyötyihin. Vastaavasti poistettaisiin komissiolle asetettu velvoite raportoida parlamentille jäsenvaltioiden toimenpiteiden edistymisestä.  
Vesipuitedirektiiviin ehdotetulla muutoksella lisättäisiin jäsenvaltioille mahdollisuus hyödyntää myös uusia seurantatekniikoita, mukaan lukien satelliittidatan ja kaukokartoitustiedon käyttö. 
Muita vesipuitedirektiiviin ehdotettuja muutoksia  
Hallinnollista koordinointia vesienhoitoalueiden sisällä koskevaa velvoitetta tarkennettaisiin siten, että toimivaltaisilla viranomaisilla olisi jatkossa velvollisuus varoittaa ja tehdä yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa vahinkojen minimoimiseksi luonnonolosuhteista johtuvien poikkeuksellisten olosuhteiden tai ylivoimaisten esteiden, erityisesti äärimmäisten tulvien tai pitkittyneen kuivuuden vuoksi, tai merkittävissä saastumistapauksessa.  
Komissio ehdottaa vahvistamaan ja virallistamaan jäsenvaltioiden välistä yhteistyötä niissä asioissa, joita ei voida käsitellä jäsenvaltion tasolla sekä selkiyttämään komission mahdollista roolista näissä kysymyksissä. 
Ohjeellista luetteloa tärkeimmistä haitta-aineista (liite VIII) muutettaisiin lisäämällä siihen seoksessa esiintyvät materiaalit kuten mikro- ja nanomuovit sekä mikro-organismit, geenit tai perintöaines, jotka ilmentävät mikrobilääkkeille vastustuskykyisten mikro-organismien esiintymistä. 
Siirretyn toimivallan käyttäminen 
Ehdotuksella tarkennettaisiin komissiolle Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 291 artiklan mukaisesti siirrettyä täytäntöönpanovaltaa koskevaa säännöstä, joka liittyy teknisten eritelmien ja veden tilaa koskevien yhtenäistettyjen analysointi- ja seurantamenetelmien vahvistamiseen. Ehdotuksella lisättäisiin komissiolle täytäntöönpanovalta vahvistaa seuranta- ja tilatietojen raportoinnissa käytettävät tekniset mallit Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:0 182/2011 (jäljempänä komitologia-asetus) 5 artiklan mukaisessa tarkastelumenettelyssä. Komission aiemmin liitteen V mukaisesti julkaisemat interkalibrointimenettelyssä jäsenvaltioiden seurantajärjestelmien luokitukselle vahvistetut arvot annettaisiin jatkossa SEUT 290 artiklan mukaisilla delegoiduilla säädöksillä.  
Pohjavesidirektiiviin esitetyt muutokset – 2 artikla 
Direktiivin nimeä esitetään muutettavaksi sen selventämiseksi, että direktiivi koskee vain pohjavesien pilaantumista, ei pohjaveden määrällistä tilaa. Ehdotuksen tavoitetta koskevaa säännöstä muutettaisiin poistamaan viittaus vesipuitedirektiiviin. 
Pohjavesien raja-arvot ja laatustandardit 
Pohjavesidirektiivin määritelmää pohjaveden raja-arvoista muutettaisiin siten, että se sisältäisi jäsenvaltioiden tasolla vahvistettujen raja-arvojen lisäksi myös EU:n tasolla asetetut laatunormit. Lisäksi siihen lisättäisiin viittaukset 3 artiklan ja 8 artiklan mukaisiin raja-arvojen määrittämismenettelyihin.  
Pohjaveden kemiallisen tilan arviointiperusteisiin lisättäisiin pohjaveden tilan arvioinnissa huomioitavaksi myös EU:n tasolla asetetut laatunormit. 
Seurantaa ja raportointia koskevat muutosehdotukset 
Kansallisesti määritettyjen pohjavesien raja-arvojen raportointia esitetään päivitettäväksi ja ajantasaistettavaksi. Lisäksi siinä velvoitettaisiin jäsenvaltioita toimittamaan tiedot asettamistaan pohjaveden raja-arvoista EU:n kemikaalivirastolle 18 kuukauden kuluttua direktiivin voimaantulosta. Lisäksi säädettäisiin, että EU-tasolla tehdyt muutokset pohjavesien raja-arvoihin tai uusien aineiden ja raja-arvojen lisääminen listalle tulee ottaa huomioon sekä toimeenpanna kansallisesti. Pohjaveden kemiallisen tilan arviointimenettelyä koskevaa säännöstä esitetään muutettavaksi viittausten osalta. 
Direktiivin lisättäisiin säännös, jolla pohjavesien tarkkailulistamekanismi säädettäisiin pakolliseksi vastaavasti kuin pintavesien osalta säädetään ympäristönlaatunormidirektiivissä. Tarkkailulistan aineet vahvistettaisiin kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Komissio valitsee yhteistyössä EU:n kemikaaliviraston ja jäsenvaltioiden kanssa pohjavedestä seurattavat aineet. Seurannan tulokset otetaan huomioon kuuden vuoden välein tehtävässä pohjavesidirektiivin liitteen I aineiden ja niiden laatustandardien tarkistuksessa. Säännökseen sisältyy myös EU:n kemikaaliviraston velvoite saattaa tähän menettelyyn liittyvät tieteelliset raportit julkisesti saataville. 
EU:n laajuisia pohjaveden pilaavien aineiden laatustandardeja, koskevaan liitteeseen I lisättäisiin uusia pohjavettä pilaavia aineita ja niiden laatunormeja. Uusia pohjaveden laatunormeja esitetään tietyille per- ja polyfluoratuille alkyyliyhdisteille (PFAS, 24:n eri yhdisteen summa), lääkeaineille sekä torjunta-aineiden ei-merkityksellisille hajoamistuotteille (nrM). Lääkeaineista karpamatsepiinille (mielialalääke) ja sulfametoksatsolille (antibiootti) esitetään pohjavesipitoisuudelle asetettavaksi erikseen laatustandardit. Lisäksi lääkkeiden vaikuttavien aineiden pitoisuuden summalle esitetään omaa pohjaveden ympäristönlaatunormia. Näiden uusien aineiden lisäksi voimassa olevan pohjavesidirektiivin liitteessä 1 olevat laatunormit nitraatille sekä kasvinsuojeluaineille ja niiden relevanteille hajoamistuotteille, jotka perustuvat olemassa olevaan EU-tason lainsäädäntöön, jäisivät voimaan. 
Kansallisesti asetettavia pohjaveden pilaavien aineiden raja-arvoja koskevaa liitettä II muutettaisiin lisäämällä luetteloon aikaisempien aineiden lisäksi primidoni (epilepsialääke). Tälle lääkeaineelle jäsenvaltioiden olisi harkittava kansallisen kynnysarvon vahvistamista. Lisäksi muutoksella selvennettäisiin liitteen osia B ja C koskevaa kansallisten raja-arvojen asettamismekanismia. Muutoksella varmistettaisiin myös, että jatkossa jäsenvaltiot lähettävät asettamansa kynnysarvot EU:n kemikaalivirastolle, jotta se voi saattaa kyseiset tiedot julkisesti saataville. Liitteeseen II esitetään lisättäväksi uusi osa D, joka sisältäisi nyt ensi vaiheessa yhdenmukaistetut raja-arvot trikloori- ja tetrakloorietyleenin summalle. Jatkossa komissio voisi päivittää kyseistä listaa delegoidulla säädöksellä EU:n kemikaaliviraston avustuksella.  
Pohjavesidirektiivin liitteitä III ja IV muutettaisiin lisäämällä viittaukset EU-tasolla annettaviin laatunormeihin, joita esityksen mukaan olisivat osana hyvän tilan arviointia ja joiden osalta tulisi myös arvioida nousevien pitoisuusmuutoksia. 
Siirretyn toimivallan käyttäminen 
Siirretyn toimivallan käyttämisessä noudatettavaa menettelyä direktiivin liitteen II osien A ja C sekä liitteiden III ja IV sisältöjen mukauttamiseen tieteen ja tekniikan kehityksen perusteella ajantasaistettaisiin korvaamalla komiteamenettely SEUT 290 artiklan mukaisella säädösvallan siirrolla. Komissiolle siirrettäisiin toimivaltaa antaa delegoituja säädöksiä uusien pohjavettä pilaavien aineiden lisäämiseksi liitteeseen I ja uusien EU:n laajuisten laatustandardien vahvistamiseksi kyseisille aineille, sekä pilaavien aineiden, joiden osalta jäsenvaltioiden on harkittava kansallisten raja-arvojen antamista, lisäämiseksi liitteen II osaan B. Lisäksi komissiolle siirrettäisiin toimivaltaa antaa delegoidulla säädöksillä laatunormeja EU:n tasolla myös sellaisille epäpuhtauksille tai haitta-aineryhmille, jotka on määritelty haitallisiksi kansallisessa menettelyssä. Kyseiset toimivallan siirrot tehtäisiin määräämättömäksi ajaksi.  
Samoin kuin vesipuitedirektiiviin, ehdotuksella lisättäisiin pohjavesidirektiiviin uusi 8 a artikla delegoitujen säädösten antamisessa noudatettavasta Lissabonin sopimuksen mukaisesta menettelystä sekä korvattaisiin aiempi täytäntöönpanosäädöksen antamisessa noudatettavaa menettelyä koskeva 9 artikla komitologia-asetuksen 5 artiklan mukaista tarkastelumenettelyä koskevalla säännöksellä.  
Ympäristönlaatunormidirektiiviin ehdotetut muutokset – 3 artikla  
Direktiivin nimeä muutettaisiin sen selventämiseksi, että direktiivi koskee pintavesien pilaantumista. 
Haitalliset aineet ja ympäristönlaatunormit 
Hyvän kemiallisen tilan saavuttamisen määräaikaa on ollut ehdotuksen mukaan tavoitteena selventää uusien ja tarkistettujen ympäristönlaatunormien osalta. Myös eliöstön seurantaa ja pitkän aikavälin kehityssuuntien arviointia koskevia velvoitteita yksinkertaistetaan selventämällä niiden soveltamisalaa. Lisäksi poistettaisiin prioriteettiaineluettelon muuttamista yhteispäätösmenettelyä koskeva säännös.  
Ehdotukseen lisättäisiin EU:n kemikaalilainsäädännön yhteensovittamista koskevaan viittaus EU:n lääkeainelainsäädäntöön. 
Säännöstä tarkkailulistasta muutettaisiin pidentämällä aineiden tarkistussykliä kahdesta vuodesta kolmeen vuoteen. Tämä antaisi enemmän aikaa tulosten käsittelyyn ennen tarkkailulistan aineiden tarkistamista. Lisäksi ehdotetaan kyseisen tarkkailulistan aineiden seurantajakson pidentämistä 12 kuukaudesta 24 kuukauteen, jotta voidaan ottaa paremmin huomioon muun muassa pitoisuuksien kausiluonteiset vaihtelut (esim. kasvinsuojeluaineiden ja biosidien käytöstä johtuvat pitoisuuksien muutokset eri vuodenaikoina). Artiklaan sisällytettäisiin velvoite mikromuovien ja valikoitujen mikrobilääkeresistenssiä kuvaavien parametrien lisäämisestä seuraavan tarkkailulistan aineluetteloon kuitenkin edellyttäen, että näiden osalta on vahvistettu seuranta- ja analyysimenetelmät.  
Muutosehdotus sisältäisi velvoitteen jäsenvaltioille asettaa ympäristönlaatunormit kansallisesti niin sanotuille vesistöaluekohtaisille pilaaville aineille, jotka sisältyisivät direktiivin liitteen II uuteen osaan A. Tämä liite korvaisi vesipuitedirektiivin liitteen V vastaavan velvoitteen. Tämä myös tukisi ehdotukseen sisältyvää muutosta, jonka mukaan vesistöaluekohtaiset pilaavat aineet siirrettäisiin osaksi pintavesimuodostumien kemiallisen tilan arviointia ja ne poistettaisiin ekologisen tilan arvioinnista. Säännöksellä pyrittäisiin lisäksi varmistamaan, että EU:n laajuiset ympäristönlaatunormit ovat etusijalla kansallisella tasolla vahvistettuihin ympäristönlaatunormeihin nähden. Lopuksi velvoitetaan jäsenvaltiot ilmoittamaan EU:n kemiakaalivirastolle ehdotukset, jotka liittyvät haitallisten aineiden ympäristönlaatunormien asettamiseen.  
Direktiivin 5 artiklan muutoksella yksinkertaistettaisiin pilaavien aineiden päästöinventoinnin raportointivelvollisuutta ja harmonisoitaisiin se muun EU:n lainsäädännön mukaiseksi. Muutoksella on liittymäpintaa parhaillaan meneillään oleva EU:n E-PRTR-asetuksen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 166/2006, epäpuhtauksien päästöjä ja siirtoja koskevan eurooppalaisen rekisterin perustamisesta ja neuvoston direktiivien 91/689/ETY ja 96/61/EY muuttamisesta, nk. E-PRTR-asetus) päivitykseen. Lisäksi artiklaan sisällytettäisiin valtuus, että raportoinnista voitaisiin antaa yksityiskohtaisempia säännöksiä, jotka vahvistettaisiin tulevassa täytäntöönpanosäädöksessä. Vesienhoitosuunnitelmissa ehdotuksen mukaan raportoitaisiin ainoastaan hajakuormituksesta peräisin olevista pilaavien aineiden päästöistä.  
Ehdotuksessa yksinkertaistettaisiin tapaa, jolla jäsenvaltiot voisivat esittää laajasti tai kaikkialla esiintyvien PBT-aineiden kemiallisen tilan erillään yleisestä pintavesien kemiallisesta tilasta. Lisäksi ehdotuksella sallittaisiin harvempi seurantatiheys joidenkin yksilöityjen aineiden osalta. Artiklamuutoksen pohjalta edellytettäisiin jäsenvaltioita toteuttamaan vaikutuksiin perustuvaa seurantaa kahden vuoden ajan niissä vesimuodostumissa, joissa estrogeenihormoneja (E1, E2 ja EE2) seurataan perinteisillä seurantamenetelmillä, jotta saatujen tulosten perusteella voitaisiin tulevaisuudessa asettaa myös vaikutuksiin perustuvia ympäristönlaatunormeja. 
Liitteen I otsikkoa muutettaisiin poistamalla vanhentunut käsite "muut epäpuhtaudet", koska se viittasi aineisiin, jotka kuuluivat muun lainsäädännön piiriin ennen ympäristönlaatunormien hyväksymistä. Lisäksi ei ole enää tarvetta tehdä eroa prioriteettiaineiden ja "muiden epäpuhtauksien" välillä. Liitteen I osa A, jossa luetellaan aineet ja niiden ympäristönlaatunormit, päivitettäisiin. Listalta esitettäisiin poistettavaksi neljä ainetta, 16 aineen osalta olemassa olevaa ympäristönlaatunormi muutettaisiin ja lisäksi prioriteettiainelistalle lisättäisiin 25 uutta ainetta tai aineryhmää. Uudet aineet käsittävät lääkeaineita, teollisuuskemikaaleja, torjunta-aineita ja yhden metallin. Kyseisessä liitteessä yksilöidään myös aineet, jotka ovat vaarallisia, kaikkialla esiintyviä PBT-aineita sekä ne aineet, jotka edellyttävät pitoisuuksien pitkän aikavälin suuntausten arviointia. 
Pääsääntöisesti ehdotetut muutokset kiristävät voimassa olevan direktiivin liitteessä olevien prioriteettiaineiden ympäristönlaatunormeja. Ainoastaan kahden kasvinsuojeluaineen (numerot 44 ja 16) eliöstölle asetettuja ympäristönlaatunormeja lievennettäisiin. Tämän lisäksi kolmen kasvinsuojeluaineen (34, 44 ja 16) ja kahden teollisuuskemikaalin (17 ja 24) vedelle annettua ympäristönlaatunormia lievennettäisiin. Eliöstölle (kala) annettuja ympäristönlaatunormeja pääsääntöisesti kiristettäisiin, mutta kahden kasvinsuojeluaineen (44 ja 16) osalta ympäristönlaatunormia lievennettäisiin.   
Keskeisimpiä muutoksia voimassa olevan direktiivin liitteenä olevien aineiden ympäristönlaatunormeihin: 
Voimassa olevan direktiivin ympäristönlaatunormeja esitetään kiristettävän kuuden aineen (kasvinsuojeluaineita, teollisuuskemikaaleja sekä nikkeli) osalta. 
Tiettyjen kasvinsuojeluaineiden sekä dioksiinien ja dioksiinin kaltaisten yhdisteiden, eräiden teollisuuskemikaalien, elohopean ja sen yhdisteiden, polyaromaattisten hiilivetyjenosalta muutokset kohdistuvat eliöstön tai sedimentin (TBT) ympäristönlaatunormin kiristymiseen. Kahden nykyisen kasvinsuojeluaineen eliöstölle annettua ympäristönlaatunormia esitetään lievennettäväksi. 
Voimassa olevan direktiivin prioriteettiaineista kolme kasvinsuojeluainetta ja yksi teollisuuskemikaali poistettaisiin prioriteettiaineluettelosta (liite 1), koska katsotaan, ettei niistä enää aiheudu vesien tilalle riskiä. Nämä luettelosta poistettavat aineet ja niiden ympäristönlaatunormit ehdotetaan siirrettäväksi ehdotuksen mukaiseen uuteen ympäristönlaatunormidirektiivin liitteen II C osaan, johon on jatkossa tarkoitus koota harmonisoidut ympäristönlaatunormit. 
Laatunormidirektiivin liitteeseen esitetään lisättäväksi 25 uutta prioriteettiainetta tai -ryhmää ja niiden ympäristölaatunormit. Ympäristönlaatunormeja esitetään yhdelletoista yksittäiselle kasvinsuojeluaineelle (triklosaani, nicosulfuroni, glyfosaatti sekä neonikotinoidelle (asetamipridi, klotianidiini, imidaklopridi, tiaklopridi ja tiametoksaami) ja pyretroideille (bifentriini, deltametriini, esfenvaleraatti ja permetriini) sekä lisäksi omaa ympäristönlaatunormia kasvinsuojeluaineiden tehoaineiden ja hajoamistuotteiden pitoisuuden summalle. Lääkeaineiden osalta esitetään ympäristönlaatunormia makrolidiantibioteille (atritsomysiini, klaritromysiini, ja erytromysiini), estrogeenihormoneille (17 alfa-etinyyliestradioli (EE2), 17 beta-estradioili (E2) ja estroni (E1)), karbamatsepiinille, diklofenaakille ja ibuprofeenille. Teollisuuskemikaalien osalta uusia ympäristönlaatunormeja esitetään 24 erikseen luetellun PFAS –yhdisteen summalle sekä bisfenoli A:lle. Lisäksi ympäristönlaatunormia esitetään hopealle.  
Uusille luonnoksessa oleville prioriteettiaineille esitetään pääsääntöisesti ympäristönlaatunormeja vesipitoisuudelle. Ainoastaan bisfenoli A:lle ja PFAS –yhdisteiden summalle esitetään ympäristönlaatunormia vesipitoisuuden lisäksi myös eliöstölle. 
Ympäristönlaatunormidirektiiviin lisättäisiin uusi liite II, jonka A osassa sisältäisi luettelon vesistöaluekohtaisten pilaavien aineiden luokista, joille jäsenvaltioiden on harkittava ympäristönlaatunormien asettamista, jos niistä aiheutuu riskiä vesien tilalle. Osa B sisältäisi menettelyn vesistöaluekohtaisten pilaavia aineita koskevien ympäristönlaatunormien johtamisesta. Liitteen osa C sisältäisi vesistöaluekohtaisia pilaavia aineita koskevien ympäristönlaatunormien luettelon. Komissio voi ehdotuksen mukaan vahvistaa delegoidulla säädöksellä yhdenmukaistetut ympäristönlaatunormit tietyille vesistöaluekohtaiselle pilaaville aineille, kun se olisi tarpeellista riittävän ja yhdenmukaisen ympäristönsuojelun varmistamiseksi, ja myös sellaisten pilaavien aineiden osalta, jotka eivät ole tai eivät vielä ole EU:n laajuinen huolenaihe. Nämä ympäristönlaatunormit sisällytettyisiin liitteen II osaan C. Nyt prioriteettiainelistalta poistettavaksi ehdotetut neljä prioriteettiainetta lisättäisiin jo kyseisen II liitteen osaan C. Nämä aineet poistettaisiin liitteen I listalta, koska niitä ei pidetä enää EU:n laajuisena riskinä.   
Siirretyn toimivallan käyttäminen 
Komissiolle ehdotetaan siirrettäväksi määräämättömäksi ajaksi toimivaltaa antaa delegoituja säädöksiä direktiivin liitteen I tarkistamiseksi uusien prioriteettiaineiden ja niihin liittyvien ympäristönlaatunormien osalta kuuden vuoden välein EU:n kemikaaliviraston avustuksella. Lisäksi esitetään komissiolle toimivallan siirtoa delegoitujen säädösten antamiseen uuden liitteen II osassa B olevan vesistöaluekohtaisten pilaavien aineiden luettelon säännölliseksi tarkastamiseksi, jolla korvattaisiin vesipolitiikan puitedirektiivin 1.2.6 kohta ja liite VIII. Komissiolle siirrettäisiin toimivaltaa delegoitujen säädösten antamiseen myös EU:n laajuisten ympäristönlaatunormien asettamiseksi vesistöaluekohtaisille pilaaville aineidelle ja niiden lisäämiseksi liitteen II osaan C. Ehdotuksella selvennettäisiin myös EU:n kemikaaliviraston keskeistä roolia ympäristönlaatunormien laatimisessa yhteistyössä jäsenvaltioiden ja sidosryhmien kanssa sekä sen velvollisuutta saattaa näiden liitteiden muutoksiin liittyvät tieteelliset raportit julkisesti saataville.