3.1
Asetusehdotus
Asetusehdotus sisältää yhteensä 25 artiklaa.
Asetusehdotuksen 1 artiklassa määritellään asetuksen kohde ja soveltamisala. Asetuksella luotaisiin oikeudellinen kehys sähköiselle viestinnälle tietyissä rajat ylittävissä oikeudellisissa menettelyissä siviili-, kauppa - ja rikosasioissa sekä sähköiselle viestinnälle toisaalta viranomaisten välillä ja toisaalta luonnollisten henkilöiden ja oikeushenkilöiden ja toimivaltaisten kansallisten viranomaisten välillä. Asetuksen soveltamisalaan kuuluvat säädökset luetellaan kahdessa asetuksen liitteessä, joista liite I sisältää siviili- ja kauppaoikeuden alaan kuuluvat säädökset ja liite II rikosoikeudelliset säädökset. Asetusta ei kuitenkaan sovellettaisi todisteiden vastaanottamiseen siviili- ja kauppaoikeudellisissa asioissa, sillä niistä säädetään erillisellä todisteluasetuksella, joka digitaalisten välineiden käytön osalta vastaa asetusehdotusta.
Asetuksen soveltamisalaan viranomaisten välillä kuuluisivat liitteessä I luetellut siviili- ja kauppaoikeuden alaan kuuluvat säädökset ja liitteessä II luetellut rikosoikeudelliset säädökset. Asetuksen soveltamisalaan viranomaisten ja luonnollisten henkilöiden ja oikeushenkilöiden välillä kuuluisivat liitteessä I luetellut siviili- ja kauppaoikeuden alaan kuuluvat säädökset. Lisäksi asetuksen soveltamisalaan kuuluisivat videoneuvottelut liitteiden I ja II mukaisissa menettelyissä ja myös muissa siviili- kauppaoikeudellisissa asioissa, joissa yksi osapuoli sijaitsee toisessa valtiossa.
Asetusehdotuksella vahvistettaisiin myös sähköisen luottamuspalvelujen käyttöä ja sähköisten asiakirjojen tunnustamista koskevat säännöt, sekä videoneuvottelun tai muun etäviestintätekniikoiden käyttöedellytykset. Asetuksessa ei säädettäisi uusista menettelyistä, ja sitä sovellettaisiin ainoastaan sähköiseen viestintään rajat ylittävissä oikeudellisissa menettelyissä.
Asetusehdotuksen 2 artiklassa määritellään asetuksessa käytetyt käsitteet.
Ehdotuksen 3 artiklassa säädettäisiin, että tuomioistuinten ja toimivaltaisten viranomaisten välisessä sähköisessä viestinnässä tulisi käyttää turvallista ja luotettavaa hajautettua tietojärjestelmää, käytännössä e-CODEX-järjestelmää ja sen yhteyteen toteutettavaa tiedonvaihtoportaalia. Artikla mahdollistaisi muiden viestintävälineiden käytön vain poikkeustapauksissa, muun muassa silloin kun hajautetussa järjestelmässä on toimintahäiriö.
Asetusehdotuksen 4 artiklalla komissio perustaisi jo nykyisin toimivaan Euroopan oikeusportaaliin eurooppalaisen sähköisen yhteyspisteen. Koska se olisi osa hajautettua 3 artiklan mukaista tietojärjestelmää, myös tämän toiminnallisuuden toteuttamisessa voitaisiin soveltaa viranomaisten yhteydenpitoa varten rakennettavaa viitesovellusta eli viranomaisten välistä portaalia. Yhteyspiste mahdollistaisi luonnollisten henkilöiden ja oikeushenkilöiden asioinnin, eli asioiden vireillepanon, pyyntöjen lähettämisen, oikeudelliseen menettelyyn liittyvien tietojen lähettämisen ja vastaanottamisen sekä muun yhteydenpidon toimivaltaisten kansallisten viranomaisten kanssa asetuksen soveltamisalaan kuuluvissa siviili- ja kauppaoikeudellisissa asioissa.
Ehdotuksen 5 artiklassa edellytettäisiin, että jäsenvaltioiden tuomioistuimet ja toimivaltaiset viranomaiset hyväksyisivät luonnollisten henkilöiden ja oikeushenkilöiden sähköisen viestinnän sekä eurooppalaisen yhteyspisteen että kansallisten asiointiportaalien kautta. Sähköisten viestintäkanavien käyttö olisi vapaaehtoista luonnollisille henkilöille ja oikeushenkilöille ja he voisivat halutessaan käyttää perinteisiä viestintävälineitä, kuten esimerkiksi paperiasiakirjojen postitusta. Viranomaisia asiakkaan ilmoitus viestintäkanavasta sen sijaan sitoisi. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että viranomaisen olisi kyettävä lähettämään myös todisteellisesti tiedoksiannettavia sähköisiä viestejä omasta asianhallinnastaan tai ainakin virastopostistaan.
Asetusehdotuksen 6 artiklan mukaan toimivaltaisten viranomaisten olisi hyväksyttävä 5 artiklan mukainen luonnollisten henkilöiden ja oikeushenkilöiden sähköinen viestintä joko eurooppalaisen sähköisen yhteyspisteen tai kansallisten asiointiportaalien kautta, jos niitä on saatavilla.
Asetusehdotuksen 7 artiklassa säädettäisiin toissijaisesti videoneuvottelujen tai muun etäviestintätekniikan käyttämisen oikeusperustasta sekä käytön edellytyksistä rajat ylittävissä siviili - ja kauppaoikeudellisissa menettelyissä liitteen I säädösten osalta sekä myös muissa siviili - ja kauppaoikeudellisissa asioissa, joissa jompikumpi osapuolista on toisessa jäsenvaltiossa. Artiklalla ei kuitenkaan rajoitettaisi sellaisten erityisten säännösten soveltamista, joilla säännellään videoneuvottelun tai muun etäviestintätekniikan käyttöä liitteessä I lueteltujen säädösten mukaisissa menettelyissä. Ottaen huomioon, että todisteiden vastaanottaminen ei kuulu tämän asetusehdotuksen piiriin, tarkoitetaan tällä siis osallistumista, eikä siis todistajana kuulemista.
Asetusehdotuksen 8 artiklassa säädettäisiin videoneuvottelujen oikeusperustasta sekä videoneuvottelujen ja muiden etäviestintätekniikoiden käyttöedellytyksistä rikosasioissa liitteessä II lueteltujen säädösten osalta. Artiklassa vahvistettaisiin tarkemmat säännöt epäillyn, syytetyn tai tuomitun kuulemisesta sekä lasten kuulemisesta videoneuvottelutekniikan tai muun etäviestintätekniikan avulla. Artiklalla ei kuitenkaan rajoitettaisi sellaisten erityisten säännösten soveltamista, joilla säännellään videoneuvottelun tai muun etäviestintätekniikan käyttöä liitteessä II lueteltujen säädösten mukaisissa menettelyissä. Artiklan mukaan toimivaltainen viranomainen voisi hylätä pyynnön järjestää suullinen kuuleminen videoneuvottelun tai muun etäviestintätekniikan avulla, jos tällaisten tekniikoiden käyttö ei sopisi yhteen asiaan liittyvien erityisolosuhteiden kanssa. Jos jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä säädetään jäsenvaltion sisäisiin asioihin liittyvien kuulemisten nauhoittamisesta, samoja sääntöjä sovellettaisiin myös rajatylittäviä asioita koskeviin videoneuvottelun tai muun etäviestintätekniikan avulla järjestettäviin kuulemisiin. Asetuksen nojalla järjestettyä videoneuvottelua säänneltäisiin videoneuvottelun järjestävän jäsenvaltion kansallisella lainsäädännöllä. Epäillyllä, syytetyllä ja tuomitulla henkilöllä olisi kansallisen lainsäädännön mukainen oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin, jos tätä artiklaa rikottaisiin.
Ehdotuksen 9 artiklassa vahvistettaisiin säännöt, jotka koskevat luottamuspalvelujen (sähköisten allekirjoitusten ja leimojen) käyttöä rajat ylittävässä oikeusalan sähköisessä viestinnässä. Artiklassa viitataan suoraan sähköisiä luottamuspalveluja koskevaan eIDAS-asetukseen.
Asetusehdotuksen 10 artiklan mukaan edellytettäisiin, että sähköisten asiakirjojen oikeusvaikutuksia ei evätä pelkästään sillä perusteella, että ne ovat sähköisessä muodossa.
Ehdotuksen 11 artiklan mukaan jäsenvaltioiden pitäisi mahdollistaa oikeudellisiin menettelyihin liittyvien maksujen sähköisen maksaminen verkkomaksuina Euroopan oikeusportaaliin perustettavan sähköisen yhteyspisteen kautta.
Asetusehdotuksen 12 artiklassa vahvistettaisiin puitteet, joiden mukaisesti komissio voisi hyväksyä täytäntöönpanosäädöksiä. Komissiolle annettaisiin toimivalta antaa hajautetun tietojärjestelmän perustamista koskevia täytäntöönpanosäädöksiä, joissa se määrittelisi sähköisten viestintämenetelmien ja viestintäprotokollien tekniset eritelmät, tietoturvan vähimmäisstandardit sekä saatavuutta koskeva vähimmäistavoitteet. Artiklan kohdissa 3–6 lueteltujen hajautettuja tietojärjestelmiä koskevien täytäntöönpanosäädösten aikajänne vaihtelisi säädöskohtaisesti kahdesta vuodesta kuuteen vuoteen. Kyse olisi SEUT 291 artiklassa tarkoitetusta täytäntöönpanovallasta, jonka käytöstä on säädetty Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 182/2011 yleisistä säännöistä ja periaatteista, joiden mukaisesti jäsenvaltiot valvovat komission täytäntöönpanovallan käyttöä (jäljempänä komitologia-asetus). Täytäntöönpanosäädösten hyväksymisessä noudatettaisiin komitologia-asetuksen mukaista tarkastusmenettelyä, josta säädettäisiin asetusehdotuksen 16 artiklassa.
Asetusehdotuksen 13 artiklassa komissio valtuutettaisiin luomaan, ylläpitämään ja kehittämään hajautetun tietojärjestelmän yhteydessä käytettävä viitesovellus. Viitesovellus tarkoittaisi käytännössä tiedonvaihtoportaalia viranomaisten väliseen tiedonvaihtoon.
Asetusehdotuksen 14 artiklassa määriteltäisiin hajautetun tietojärjestelmän kustannusten jakautuminen. Jäsenvaltiot vastaisivat hajautetun tietojärjestelmän kansallisten liityntäpisteiden asennus-, käyttö- ja ylläpitokustannuksista. Lisäksi jäsenvaltiot vastaisivat kansallisen tietojärjestelmän perustamisesta ja mukauttamisesta aiheutuvista kuluista, jotta järjestelmät ovat yhteentoimivia EU:n hajautetun tietojärjestelmän liityntäpisteiden kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaisi joko rajapintatoteutusta liityntäpisteiden ja kansallisten tietojärjestelmien välille tai laajempaa tiedonvaihdon integrointia kansallisiin järjestelmiin. Euroopan komissio vastaisi eurooppalaisen sähköisen yhteyspisteen kustannuksista kokonaisuudessaan.
Asetusehdotuksen 15 artiklassa säädettäisiin henkilötietojen suojaa ja rekisterinpitoa koskevista vastuista.
Asetusehdotuksen 16 artiklassa säädettäisiin täytäntöönpanosäädösten hyväksymisessä käytettävästä menettelystä, joka olisi komitologia-asetuksen 5 artiklan mukainen tarkastelumenettely. Artikloissa 17 ja 18 säädettäisiin asetusta koskevasta komission arviointimenettelystä ja jäsenvaltioilta kerättävistä tiedoista. Artiklassa 18 asetettaisiin myös jäsenmaille velvoitteita tietojenkeruuseen muun muassa hajautetun tietojärjestelmän yhteensovittamisesta aiheutuvista kustannuksista ja suullisissa kuulemisissa käytettyjen videoneuvottelujen määrästä.
Asetusehdotuksen 19–22 artikloilla muutettaisiin siviili- ja kauppaoikeuden alan asetuksia; artiklassa 19 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 1896/2006 eurooppalaisen maksamismääräysmenettelyn käyttöönotosta, artiklassa 20 asetusta (EY) N:o 861/2007 eurooppalaisesta vähäisiin vaatimuksiin sovellettavasta menettelystä, artiklassa 21 asetusta (EU) N:o 655/2014 eurooppalaisen tilivarojen turvaamismääräysmenettelyn käyttöön ottamisesta rajat ylittävää velkojen perintää varten siviili- ja kauppaoikeudellisissa asioissa, ja artiklassa 22 asetusta (EU) 2015/848 maksukyvyttömyysmenettelyistä. Asetuksia muutettaisiin siten, että niihin sisällytettäisiin säännökset asetusehdotuksen 3 artiklan mukaisista digitaalisista viestintävälineistä.
Asetusehdotuksen 23 artiklalla muutettaisiin asetusta (EU) 2018/1805 jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista koskevien päätösten vastavuoroisesta tunnustamisesta siten, että siihen sisällytettäisiin säännökset asetusehdotuksen 3 artiklan mukaisista digitaalisista viestintävälineistä.
Asetusehdotuksen 24 artiklassa säädettäisiin täytäntöönpanosäädöksen hyväksymistä seuraavasta kahden vuoden siirtymäajasta hajautetun tietojärjestelmän käyttöönotossa ja 25 artiklassa säädettäisiin asetuksen voimaantulosta ja asetuksen soveltamisen alkamisajasta.
3.2
Direktiiviehdotus
Direktiiviehdotuksessa on 17 artiklaa. Direktiiviehdotuksella sisällytettäisiin pakollisia sähköisiä toimintatapoja koskevat säännökset niihin EU:n siviili-, kauppa- ja rikosoikeudellisiin säädösinstrumentteihin, jotka on annettu neuvoston ja parlamentin direktiiveinä tai puitepäätöksinä.
Direktiiviehdotuksella muutettaisiin direktiiviä 2002/8/EY (direktiivi oikeussuojakeinojen parantamisesta rajat ylittävissä riita-asioissa vahvistamalla oikeusapuun kyseisissä riita-asioissa liittyvät yhteiset vähimmäisvaatimukset), neuvoston puitepäätöksiä 2002/465/YOS (puitepäätös yhteisistä tutkintaryhmistä), 2002/584/YOS (puitepäätös eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä ja jäsenvaltioiden välisistä luovuttamismenettelyistä), 2003/577/YOS (puitepäätös omaisuuden tai todistusaineiston jäädyttämistä koskevien päätösten täytäntöönpanosta), 2005/214/YOS (puitepäätös vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta taloudellisiin seuraamuksiin), 2006/783/YOS (puitepäätös vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta menetetyksi tuomitsemista koskeviin päätöksiin), 2008/909/YOS (puitepäätös vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta rikosasioissa annettuihin tuomioihin, joissa määrätään vapausrangaistus tai vapauden menetyksen käsittävä toimenpide, niiden täytäntöön panemiseksi Euroopan unionissa), 2008/947/YOS (puitepäätös vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta tuomioihin ja valvontapäätöksiin valvontatoimenpiteiden ja vaihtoehtoisten seuraamusten valvomiseksi), 2009/829/YOS (puitepäätös vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta valvontatoimia koskeviin päätöksiin Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä tutkintavankeuden vaihtoehtona) ja 2009/948/YOS (puitepäätös rikosoikeudellisia menettelyjä koskevien toimivaltaristiriitojen ehkäisemisestä ja ratkaisemisesta), sekä direktiiviä 2014/41/EU (direktiivi rikosasioita koskevasta eurooppalaisesta tutkintamääräyksestä) oikeudellisen yhteistyön digitalisoinnin osalta.
Direktiiviehdotuksen mukaan muutokset digitaalisten välineiden käyttöönoton toteuttamiseksi tehtäisiin säädöskohtaisesti sisällyttämällä säädökseen asetusehdotuksen 3 artiklaa (hajautettua tietojärjestelmää koskeva artikla) tai 5 artiklan (eurooppalainen sähköinen yhteyspiste tai kansalliset asiointiportaalit luonnollisille henkilöille ja oikeushenkilöille) mukaiset säännökset.
Direktiiviehdotuksen artikloissa 1–11 käsitellään digitaalisiin menettelyihin ja välineiden käyttöönottoon liittyvät muutokset puitepäätöksiin ja direktiiveihin samalla tavoin kuin edellä käsitellyssä asetusehdotuksessa.
Direktiiviehdotuksen artiklat 12–15 sisältävät kansallisia täytäntöönpanosäädöksiä koskevat säännökset. Kansallisten säädösten täytäntöönpanon ajanjaksot olisivat kaikille direktiiviehdotuksen artikloille kaksi vuotta asetusehdotuksen täytäntöönpanosäädösten hyväksymisestä. Direktiiviehdotuksen artiklassa 16 säädetään direktiivin voimaantulosta.