5.2
Vaikutukset talouteen
Vaikutukset rahoitusmarkkinoille
Komissio on julkaissut lainsäädäntöehdotuksensa yhteydessä vaikutusarviointiasiakirjan (SWD(2021) 341 final).
Komission mukaan ehdotetut muutokset vaikuttaisivat myönteisesti rahoitusvakauteen kohdistuvien riskien seurantaan ja hallintaan. Lainanantorahastoja hoitavien vaihtoehtorahastojen hoitajien vankka sääntely parantaisi ja yhdenmukaistaisi riskienhallintaa rahastotasolla EU:ssa, mikä puolestaan voisi vähentää rahoitusvakauden kokonaisriskejä. Ehdotetut rajoitukset lainanantorahastojen toimintaan voisivat vähentää mahdollisia heijastevaikutuksia muualle rahoitusjärjestelmään, kun tartuntakanavia vähennettäisiin. Komission mukaan suuren lainanantorahaston kaatuminen voisi aiheuttaa järjestelmäriskin silloin, kuin se kytkeytyy rahoitusjärjestelmän muihin osatekijöihin ja erityisesti luottolaitoksiin. EKP:n tietojen mukaan 18 EU:n 25:stä suurimmasta omaisuudenhoitajasta oli pankkien johtamia vuonna 2013. EKP:n sijoitusrahastotietoihin (Q1/2021) ja Orbis-tietokantaan perustuvat komission laskelmat osoittavat, että vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä vähintään 43,7 prosentissa kaikista sellaisista EU:n rahastoista, joita hoitaa rahastoyhtiö, tuo yhtiö oli osa pankki- tai vakuutusryhmittymää. Komission mukaan nämä rakenteelliset sidokset voivat synnyttää mahdollisia tartuntakanavia. Vaihtoehtorahastojen lainanannon uudistetut sisäiset prosessit edesauttaisivat lainasalkkujen hyvää hallinnointia ja samalla lisättäisiin läpinäkyvyyttä vaihtoehtorahastojen myöntämistä lainoista sijoittajia ja valvojia kohtaan.
Parantamalla raportoitavan tiedon tarkkuutta muun muassa lainanantomarkkinoista olisi mahdollista paremmin tarkkailla vaihtoehtorahastomarkkinoiden riskien kasaantumista ja makrotaloudellisia kehityssuuntia, jolloin tarvittavat valvontatoimenpiteet pystyttäisiin ajoittamaan paremmin.
Likviditeetinhallintavälineiden harmonisoinnin osalta komission arvioi, että monipuolisempi mahdollisuus hyödyntää erilaisia likviditeetinhallintavälineitä jäsenvaltioista riippumatta mahdollistaisi likviditeettiriskien tehokkaamman hallinnan ja sen, että omaisuuserien pakkomyynti voitaisiin välttää rahoitusmarkkinoiden stressikausien aikana. Samoin toimivaltaisten viranomaisten laajempi keinovalikoima palvelisi rahoitusvakaudellisia tarpeita.
Vaikutukset rahastosektoriin
Komissio arvioi ehdotuksensa tehostavan EU:n vaihtoehtorahastomarkkinoiden toimintaa. Lainanantorahastojen hoitamisen edellytysten harmonisointi mahdollistaisi sen, että vaihtoehtorahastojen hoitajien olisi mahdollista harjoittaa lainanantotoimintaa kaikkialla unionissa. Tällä hetkellä lainananto on jäsenvaltiosta riippuen joko kokonaan kielletty tai sallittu ainoastaan paikallisesti. Komission ja ESMA:n keräämien tietojen mukaan 80 prosenttia toimivaltaisista viranomaisista sallii vaihtoehtorahastojen harjoittaa lainanantoa ja 16,7 prosenttia on kieltänyt sen. Kuitenkin vain kolmanneksella on erityistä sääntelyä lainanannon osalta. Lainanantorahastojen laajemmat markkinat voisivat mahdollistaa niiden nopeamman kasvun.
Komission mukaan vaihtoehtorahastojen lainanantotoimintaa koskevan sääntelyn harmonisoinnilla ei luotaisi merkittäviä uusia velvoitteita vaihtoehtorahastojen hoitajille, sillä AIFMD edellyttää jo nykyään tehokkaita sisäisiä riskienhallintaprosesseja. Luottoriskin hallintaan liittyvät toimenpiteet kuuluisivat tavallisesti rahaston riskienhallintaan liittyviin sisäisiin kokonaiskustannuksiin. Yhteisen lähestymistavan omaksuminen todennäköisesti alentaisi operatiivisia kustannuksia selkeyttämällä sovellettavia vaatimuksia. Tältä osin lisäkustannukset kohdistuisivat todennäköisesti lähinnä sellaisiin vaihtoehtorahastojen hoitajiin, joilla ei ole jo hyviä luotonantokäytäntöjä. Keskittymärajojen käyttöönotto edellyttäisi, että vaihtoehtorahaston toiminta rajoitettaisiin näiden rajojen mukaiseksi, mistä voi aiheutua kustannuksia. Vaihtoehtorahastojen hoitajat voisivat mahdollisesti kuitenkin hyödyntää nykyisiä sijoitus- ja lainanottorajojen noudattamista koskevia sisäisiä järjestelmiään myös uusien rajoitusten noudattamisessa.
Ehdotus yhdenmukaistaisi vaihtoehto- ja sijoitusrahastojen likviditeettiriskien hallintaa saattamalla samat likviditeetinhallintavälineet saataville kaikkialla unionissa. Keinovalikoiman harmonisointi laajentaisi myös Suomen rahastosääntelyssä sallittujen likviditeetinhallintavälineiden valikoimaa (esimerkiksi side pockets) ja lisäisi siten toimijoiden valintamahdollisuuksia. Likviditeetinhallintavälineiden käyttöönotosta toimijoille mahdollisesti syntyviä kustannuksia rajoittaisi se, että toimijoilla on jo nykysääntelyn nojalla käytössään sisäiset menettelyt likviditeettiriskien hallitsemiseksi. Uusien likviditeetinhallintavälineiden käyttöönotto edellyttäisi rahastodokumenttien päivittämistä, mistä voi aiheutua toimijoille jonkin verran kustannuksia.
Kansallisille toimivaltaisille viranomaisille myönnetty oikeus poiketa vaihtoehtorahaston säilytysyhteisön sijaintipaikkaa koskevasta vaatimuksesta voisi pienentää poikkeusta hyödyntävien säilytysyhteisöjen kustannuksia. Säilytysyhteisöjen ei tarvitsisi hakea toimilupaa kyseisessä jäsenvaltiossa, vaan ne voisivat tarjota palvelujaan rajat ylittävästi. Komissio arvioi säilytysyhteisöjen säästävän uuden toimiluvan osalta 6 000–9 200 euroa sekä vuosittaisten valvontamaksujen osalta 4 400–9 400 euroa jäsenvaltiosta riippuen. Pienemmillä markkinoilla voisi olla parempi tarjonta säilytysyhteisön palveluista, minkä komissio odottaa lisäävän tehokkaiden palvelukokonaisuuksien tarjontaa ja kilpailukykyisempää hinnoittelua. Ehdotus ei kuitenkaan merkittävästi vaikuttaisi niihin kustannuksiin, joita säilytysyhteisöille aiheutuu toiminnan sopeuttamisesta paikallisiin olosuhteisiin, minkä johdosta tosiasialliset vaikutukset voivat jäädä vähäisemmiksi.
Valvontatietojen raportoinnista aiheutuvia kustannuksia komissio ei ole vielä pystynyt arvioimaan, sillä vaikutukset ovat riippuvaisia ESMA:n selvityksestä yhdennetyn valvontatietojenkeruun kehittämiseksi sekä siitä, miten raportoitavat tiedot lopulta muuttuisivat. On kuitenkin todennäköistä, että EKP:n ja AIFMR:n raportointivaatimusten yhdistäminen synnyttäisi kertaluontoisia kustannuksia, mutta samalla voitaisiin saada säästöjä poistamalla nykyisten raportointivaatimusten päällekkäisyyttä. Sijoitusrahastojen osalta harmonisoitu raportointi olisi uutta, mistä voidaan katsoa syntyvän rahastoyhtiöille kustannuksia. Vaikka raportointiin tapahtuvat muutokset voisivat aiheuttaa kertaluontoisia kustannuksia, on tehostetun raportoinnin hyötyjä syytä arvioida pidemmällä aikavälillä ja erityisesti rahoitusvakausnäkökulmasta.
Vaikutukset yrityksiin
Ehdotettujen muutosten suorat vaikutukset reaalitalouteen ja pk-yrityksille ovat vähäisiä. Epäsuorasti vaihtoehtorahastojen lainanantotoiminnan vapauttaminen voisi lisätä rahoitusta reaalitalouteen ja pk-yrityksille, joilla voi olla vaikeuksia saada pankkirahoitusta.
Vaikutukset sijoittajiin
Komission arvion mukaan ehdotukset parantaisivat sijoittajansuojaa unionissa. Esimerkiksi lainanantorahastojen toimintaedellytysten harmonisointi lisäisi tällaisten rahastojen riskinkantokykyä ja läpinäkyvyyttä turvaten samalla riittävän tasoisen sijoittajansuojan. Samoin ulkoistamissäännökset varmistaisivat, että vaihtoehtorahastojen hoitajilla ja rahastoyhtiöillä on riittävät henkilöresurssit valvomaan ulkoistettua toimintaa. Sijoittajat pienemmillä markkinoilla voisivat hyötyä säilytysyhteisöpalvelujen rajat ylittävästä saavutettavuudesta, koska se todennäköisesti alentaisi säilytysyhteisöpalvelujen kustannuksia.
5.3
Viranomaisvaikutukset
Suomessa Finanssivalvonta on AIFMD:ssä ja sijoitusrahastodirektiivissä tarkoitettu toimivaltainen viranomainen. Komission arvion mukaan ehdotukset tehostaisivat toimivaltaisten viranomaisten välistä yhteistyötä ja varmistaisivat sen, että nämä soveltavat säännöksiä yhdenmukaisella tavalla. Toimivaltaisten viranomaisten työmäärää voisi kasvattaa raportointivaatimuksiin tehtävät muutokset sekä ulkoistamisilmoituksiin liittyvät uudet velvollisuudet.
Toimivaltaisille viranomaisille ehdotetut laajemmat valvontavaltuudet päättää likviditeetinhallintavälineiden käytöstä edellyttäisivät valvojilta kykyä olla perillä yksittäisen rahaston päivittäisestä likviditeettitilanteesta. Nämä päätökset pohjautuvat markkinatilanteeseen liittyvien tietojen lisäksi myös yksittäisten rahastojen sijoituksia, omistusrakennetta sekä merkintä- ja lunastuspyyntöjä koskeviin tietoihin. Tällä hetkellä viranomaisilla ei välttämättä ole seurannassa ja käytössään reaaliaikaisesti kaikkia tällaisia tietoja, minkä johdosta valvontavaltuudet kasvattaisivat Finanssivalvonnan työmäärää. Rahastokohtaisten päätösten tekemisessä olisi kyse myös rahaston salkunhoidollisesta vastuusta ja tehtävästä, mikä kasvattaisi viranomaisen roolia nykyisestä.