2.1
Lisätalousarvioesitys nro 2/2021
Lisätalousarvioesityksessä komissio ehdottaa, että otettaisiin käyttöön yhteensä noin +260,7 miljoonaa euroa lisää sitoumuksina ja noin +252,6 miljoonaa euroa lisää maksuina. Lisätalousarvio koskisi EU:n talousarvion otsakkeita 1 Sisämarkkinat, innovointi ja digitaalisuus, 2b Palautumiskyky ja arvot, 3 Luonnonvarat ja ympäristö, 6 Naapurialueet ja maailma, ja 7 EU:n yleinen hallinto.
Lisätalousarvioesityksen euromäärältään suurimmat lisäykset kohdistuvat COVID-19- tilanteen hoitamiseen. Lisäykset rahoitettaisiin talousarvion alaotsakkeesta 2b Palautumiskyky ja arvot. Komissio ehdottaa lisätalousarvioesityksessä, että hätätilatukivälineeseen (European Support Instrument, ESI) ja Euroopan tartuntatautien ehkäisy- ja valvontakeskukseen (European Centre for Disease Prevention and Control, ECDC) kohdennettaisiin yhteensä +216,2 miljoonaa euroa sitoumuksina ja +208,1 miljoonaa euroa maksuina.
Komissio ehdottaa lisätalousarviolla tehtäväksi lisäyksiä seuraaviin budjettilinjoihin (summat euroina):
COVID-19-liitynnäiset toimet;
Hätätilatukiväline
COVID-19-liitynnäiset toimet; ECDC-virasto
Euroopan tartuntatautien ehkäisy- ja valvontavirasto (ECDC)
Komissio ehdottaa, että hätätilatukivälineen ja ECDC-viraston määrärahojen lisäyksestä rahoitettaisiin erityisesti digitaalisiin vihreisiin todistuksiin liittyvää valmistelutyötä, vahvistettaisiin virusmuunnosten tunnistamista (ns. HERA Incubator; RT-PCR-analyysit), rahoitettaisiin jätevesien tutkimista ja kehitettäisiin edelleen pilotointivaiheessa olevaa matkustajatietolomaketta. Pienempiä summia näihin samoihin tarkoituksiin osoitettaisiin Digitaalinen Eurooppa -ohjelmasta sekä komission liikennealan toimia koskevalta budjettimomentilta. Lisätalousarvioesityksen mukaan ECDC-viraston henkilöstöresursseja vahvistettaisiin 10 vakituisella viralla ja 5 määräaikaisella henkilöllä tänä vuonna. Kyse on henkilöstöresurssien vahvistamisen aikaistamisesta vuodelta 2022 vuodelle 2021.
Komissio ehdottaa vielä, että hätätilatukivälineen kokonaislisäyksestä +100 miljoonaa euroa olisi varausta, jonka käyttötarkoituksena olisi varautuminen tuleviin kiireellisiin tarpeisiin. Hätätilatukivälinettä hyödynnettiin jo vuonna 2020 COVID-19 -pandemiasta johtuviin toimiin, erityisesti rokotehankintojen ennakko-ostosopimuksiin. Komission mukaan pandemian edetessä kiireellisiä toimia ei aina voida ennakoida.
COVID-19 -tilanteeseen liittyvistä määrärahatarpeista (yht. +216,2 miljoonaa euroa sitoumuksina ja yht. +208,1 miljoonaa euroa maksuina) suurin osa sitoumuksista (yht. n. +216,0 miljoonaa euroa) ja kaikki maksut otettaisiin käyttöön rahoituskehyksen ulkopuolisen joustovälineen kautta. Komission mukaan tämä on perusteltua, koska talousarvion otsakkeessa 2b ei ole enempää rahoituksen uudelleenkohdistamisen mahdollisuuksia eikä myöskään käytettävissä olevia liikkumavaroja.
Hajautetut erillisvirastot, toimeenpanovirastot ja yhteisyritykset
Lisätalousarvioesityksessä komissio ehdottaa budjettineutraaleja muutoksia, jotka koskevat kolmea EU:n hajautettua erillisvirastoa: Euroopan avaruusohjelmavirastoa (European Union Agency for the Space Programme, EUSPA), Euroopan kalastusvirastoa (European Fisheries Control Agency, EFCA), sekä Euroopan syyttäjänvirastoa (European Public Prosecutor's Office, EPPO).
Euroopan parlamentin ja neuvoston välisen avaruusohjelma-asetuksesta saavutetun sovun myötä EUSPA:lle ehdotetaan 41 lisävirkaa sen henkilöstötaulukkoon ja 11 kansallisen asiantuntijan lisäystä. Lisämäärärahat on tarkoitus siirtää avaruusohjelman budjettikohdista komission itsenäisinä siirtoina, kun avaruusohjelma-asetus on hyväksytty. Brexitin myötä Euroopan kalastuksenvalvontaviraston (EFCA) on tehostettava sen valvontatoimia. Lisääntyneen työmäärän johdosta komissio ehdottaa sille henkilöstölisäystä, sisältäen yhteensä 4 vakinaista virkaa, sekä 2 sopimussuhteistatoimihenkilöä vuodelle 2021. Tämän lisäksi komissio ehdottaa viraston määrärahoja lisättävän +2 miljoonalla eurolla. Komissio aikoo siirtää määrärahat Euroopan merikalastus- ja vesiviljelyrahastosta (EMFAF) komission itsenäisen siirron avulla. Vuoden 2021 EU:n vuoden 2021 talousarvio sisältää 8 lisävirkaa Euroopan syyttäjänvirastolle (EPPO). Tarpeiden uudelleenarvioinnin jälkeen komissio ehdottaa lisätalousarviossaan EPPO:n henkilöstötaulukon päivitystä näiden lisävirkojen tehtäväryhmien ja palkkaluokkien jakautumisen osalta.
Komissio hyväksyi täytäntöönpanopäätöksensä (EU) 2021/173 uudesta toimeenpanovirastokokonaisuudesta 12.2.2021. Vuoden 2021 talousarvion oikaisukirjeessä nro 1 käytettyihin oletuksiin verrattuna toimeenpanovirastoille siirrettävien määrärahojen kokonaismäärä kasvoi, mikä lisää vastaavasti niiden työmäärää ja resurssien tarvetta vuonna 2021. Kokonaisuudessaan komissio ehdottaakin toimeenpanovirastoille +3,5 miljoonan euron lisäystä sitoumus- ja maksumäärärahoina. Toimeenpanovirastoille ehdotettu määrärahalisäys kompensoidaan täysimääräisesti toimeenpantavien ohjelmien hallinto- ja/tai toimintamäärärahoista. Lisäksi elpymisvälineen tulot (yhteensä noin 6,9 miljoonaa euroa) kohdennettaisiin kolmelle toimeenpanovirastolle (Euroopan innovaationeuvoston ja pk-yritysten toimeenpanovirastolle, Euroopan ilmasto-, infrastruktuuri- ja ympäristöalan toimeenpanovirastolle ja Euroopan terveys- ja digitaalivirastolle), jotta voidaan kattaa elpymisvälineen osuus Horisontti Eurooppa-ohjelman toimeenpanosta vuonna 2021.
Toimeenpanovirastoille ehdotetun määrärahalisäyksen lisäksi komissio ehdottaa virastoille yhteensä 105 kokoaikaisen työntekijän lisäystä toimeenpanotehtävien lisääntyessä. Lisättävistä henkilöstöresursseista 26 olisi väliaikaisia toimihenkilöitä ja 79 sopimussuhteisia toimihenkilöitä. Hallintomenojen budjettineutraaliuden varmistamiseksi vuosina 2021–2027, komissio tulee vähentämään toimeenpanovirastoille siirrettävien tehtävien mukaisesti omista henkilöstöresursseistaan.
Komissio antoi 23.2.2021 ehdotukset Horisontti Eurooppa -ohjelman yhteisyritysten perustamisesta (COM(2021) 87 final). Komissio ehdottaa vastaavien budjettikohtien perustamista Horisontti Eurooppa -ohjelman pilarin II relevanttien klustereiden alle. Määrärahat, jotka vastaavat unionin rahoitusosuutta näille uusille elimille vuodeksi 2021, pysyvät asianomaisten klustereiden budjettikohdissa ja ne siirretään itsenäisesti heti, kun neuvosto hyväksyy ehdotuksen yhteisyritysten perustamiseksi.
Muut mukautukset ja tekniset päivitykset
Komissio ehdottaa EU:n monivuotisen rahoituskehyksen 2021–2027 hyväksymisen jälkeen loppuunsaatettujen sektoriasetusneuvotteluiden mukaisia päivityksiä talousarvion selvitysosaan. Lisäksi komissio ehdottaa muutamia teknisluonteisia päivityksiä otsakkeisiin 7 EU:n yleinen hallinto, 2b Palautumiskyky ja arvot sekä 1 Sisämarkkinat, innovointi ja digitaalisuus. Komissio ehdottaa myös kahden uuden budjettimomentin lisäämistä vuoden 2021 talousarvioon, liittyen koheesiopolitiikan REACT-EU-asetuksen hyväksymiseen (asetus (EU) 2020/2221) sekä elpymisvälineeseen.
Sen vuoksi, että ulkosuhderahoitusvälineen virallinen hyväksyminen on myöhästynyt, komissio ehdottaa budjettineutraalia siirtoa yhteiseen takuurahastoon. Käyttökohteena on Euroopan kestävän kehityksen rahasto (EKKR+). Vastaavat määrärahat 700 miljoonan euroa sitoumuksina vähennettäisiin Afrikkaa, Aasiaa ja Amerikkoja koskevilta momenteilta. Talousarvion maksuihin ei tehtäisi muutoksia.