2.1 
					  Kolmansien valtioiden puolesta harjoitettavan intressivaikuttamisen avoimuudesta ja rekisteröinnistä annettu direktiiviehdotus
Yleiset säännökset (1 luku) 
                    Ehdotuksen 
                    1 artiklan
                     mukaan direktiivissä säädetään kolmansien maiden puolesta tehtävälle intressivaikuttamiselle yhteiset läpinäkyvyysvaatimukset, jotka vahvistavat sisämarkkinoiden toimivuutta. Artiklassa korostetaan erikseen, ettei tavoitteena ole estää kolmansien maiden intressivaikuttamista, vaan parantaa toiminnan avoimuutta.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklassa
                     määritellään intressivaikuttaminen, intressivaikuttamispalvelut, intressivaikuttamispalveluiden tarjoajat, kolmansien maiden edustajat, intressivaikuttamiseen liittyvä oheistoiminta, intressivaikuttamiseen käytettävät alihankkijat, vuosittain intressivaikuttamiseen käytetyt taloudelliset resurssit, rekisteröidyt toimijat, kansallisesta rekisteristä vastaava viranomainen, valvontaviranomainen sekä intressivaikuttamisen kohteena olevat EU- ja kansallisen tason julkishallinnon toimijat.
                 
                    Ehdotetun direktiivin keskeisin käsite (
                    2 artiklan 1 kohta
                    ) on intressivaikuttaminen, joka määriteltäisiin laveasti toiminnaksi, jonka tavoitteena on vaikuttaa unionin ja sen jäsenvaltioiden politiikka- ja lainsäädäntötoimiin sekä muuhun julkiseen päätöksentekoon. Määritelmän mukaan intressivaikuttaminen käsittäisi monenlaisia muotoja: määritelmän voisi täyttää järjestelmällä erilaisia tilaisuuksia tai osallistumalla niihin, osallistumalla kuulemisiin (sis. valiokuntakuulemiset), järjestämällä viestintä- ja mainoskampanjoita, ylläpitämällä verkostoja, järjestämällä ruohonjuuritason kampanjoita, valmistelemalla politiikka- tai muita taustapapereita, ehdottamalla lainsäädäntömuutoksia, järjestämällä mielipide- tai muita kyselyitä, julkaisemalla avoimia kirjeitä tai harjoittamalla intressivaikuttamista tutkimuksen tai opetuksen kautta.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 2 kohdan
                     mukaan intressivaikuttamispalvelulla tarkoitettaisiin intressivaikuttamista, josta tavallisesti saadaan SEUT-sopimuksen 57 artiklassa tarkoitettu korvaus.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 3 kohdan
                     mukaan intressivaikuttamispalveluntarjoajalla tarkoitettaisiin kaikkia luonnollisia henkilöitä tai oikeushenkilöitä, jotka tarjoavat intressivaikuttamispalveluita.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 4 kohdan a ja b alakohtien
                     mukaan kolmannen maan toimijoiksi katsottaisiin ETA:n ulkopuolisten maiden (a) hallitukset ja julkishallinnon viranomaiset hallinnontasosta riippumatta sekä (b) sijoittumispaikasta riippumatta sellaiset yksityiset ja julkiset toimijat, joiden toiminta voidaan tapauskohtaisen arvioinnin perusteella katsoa kytkeytyvän ensin mainittuihin toimijoihin. Johdannon perusteella tällainen kytkentä voisi tulla kysymykseen esimerkiksi taloudellisista tai lainsäädännöllistä sidoksista. Johdannon perusteella
                     2 artiklan 4 kohdan b
                     alakohdan tarkoittamat toimijat voisivat olla sekä oikeushenkilöitä että luonnollisia henkilöitä. 
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 5 kohdan
                     mukaan oheistoiminnaksi katsottaisiin sellainen toiminta, joka auttaa tai tukee intressivaikuttamisen harjoittamista vaikuttamatta kuitenkaan suoraan toiminnan sisältöön. Tällainen toiminta voisi olla esimerkiksi ateriapalveluita, tilojen tarjoamista, esitteiden tai toimintapoliittisten asiakirjojen painamista tai asetuksessa (EU) 2022/2065 tarkoitettujen verkossa toimivien välityspalvelujen, kuten verkkoalustojen, tarjoamista. 
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 6 kohdan
                     mukaan vuosittain intressivaikuttamiseen käytettyihin taloudellisiin resursseihin laskettaisiin kaikki kolmannelta maalta saadut rahalliset tai muut taloudelliset korvaukset intressivaikuttamisen harjoittamisesta, tai jos korvausta ei ole saatu, arvio harjoitetun intressivaikuttamisen kustannuksista. Mukaan laskettaisiin myös alihankinnasta ja oheistoiminnasta syntyvät kustannukset.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 7 kohdan
                     mukaan alihankkijalla tarkoitettaisiin intressivaikuttamispalveluiden tarjoajaa, jonka kanssa kolmannen maan puolesta intressivaikuttamista tekevä toimija (”pääurakoitsija”) tai jokin sen alihankkijoista tekee sopimuksen, jonka mukaan alihankkija suorittaa osan tai kaiken intressivaikuttamisen, jonka pääurakoitsija on sitoutunut toteuttamaan kolmannen maan puolesta.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 8 kohdan
                     mukaan rekisteröityneillä toimijoilla tarkoitetaan niitä toimijoita, jotka on rekisteröity 9 artiklassa tarkoitettuun kansalliseen rekisteriin 10 artiklan mukaisesti.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 9 kohdan
                     mukaan kansallisesta rekisteristä vastaavalla viranomaisella tarkoitetaan viranomaista tai elintä, joka vastaa 9 artiklassa tarkoitetun kansallisen rekisterin ylläpidosta ja direktiivin mukaisesti toimitettujen rekisteröintien käsittelystä.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 10 kohdan
                     mukaan valvontaviranomaisella tarkoitettaisiin riippumatonta viranomaista, joka on vastuussa direktiivissä säädettyjen velvollisuuksien noudattamisen ja täytäntöönpanon valvonnasta.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 11 kohdan
                     mukaan viranomaisilla tarkoitettaisiin kaikkia unionin ja jäsenvaltioiden viranomaisia sekä henkilöitä, joille on annettu julkinen hallintotehtävä jäsenvaltiossa.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 12 kohdan
                     mukaan unionin viranomaisella tarkoitettaisiin henkilöä, joka a) on Euroopan yhteisöjen virkamiehiin sovellettavien henkilöstösääntöjen ja näiden yhteisöjen muuta henkilöstöä koskevien palvelussuhteen ehtojen vahvistamisesta sekä yhteisöjen virkamiehiin tilapäisesti sovellettavien erityisten toimenpiteiden laatimisesta annetun asetuksen (ETY, EURATOM, EHTY) 259/68 tarkoittama Unionin virkamies tai työntekijänä tai b) on jäsenvaltion tai muun julkisen tai yksityisen elimen Unioniin sekondeerama ja vastaa tehtävistä, jotka rinnastuvat Unionin virkamiesten tai työntekijöiden tehtäviin.
                 
                    Ehdotuksen 
                    2 artiklan 13 kohdan
                     mukaan jäsenvaltion viranomaisella tarkoitetaan henkilöä, jolla on lainsäädäntö-, toimeenpano-, hallinto- tai tuomiovaltaa kansallisella, alueellisella tai paikallisella tasolla.
                 
                    Ehdotuksen 
                    3 artiklan
                     mukaan direktiivi koskisi kaikkia kolmansien maiden toimijoille annettavia intressivaikuttamisen palveluita sekä 2 artiklan 4 kohdan b alakohdan tarkoittamien kolmansien maiden toimijoiden harjoittamaa intressivaikuttamistoimintaa, josta nämä saavat rahallisen korvauksen tai muunlaista taloudellista hyötyä vastineeksi harjoittamastaan intressivaikuttamisesta (3 artiklan 1 kohdan a ja b alakohdat). Johdanto-osassa on erikseen vielä korostettu, ettei kolmannelta maalta saatava yleisrahoitus (esim. järjestöjen saamat yleisavustukset tai lahjoitukset) kuulu soveltamisalan piiriin, jos sen edellytyksenä ei ole intressivaikuttaminen kyseisen maan hyväksi. Direktiiviä ei myöskään sovellettaisi kolmannen maan tai hallitustenvälisten järjestöjen virallisiin edustajiin, kuten diplomaatteihin (3 artiklan 2 kohdan a alakohta). Soveltamisalan ulkopuolelle rajattaisiin myös sellainen oikeudellinen neuvonta (3 artiklan 2 kohdan b alakohta), jossa ei ole kysymys intressivaikuttamisesta, sekä erilainen oheistoiminta (3 artiklan 2 kohdan c alakohta), kuten cateringpalvelut, paikan tarjoaminen, esitteiden tai toimintapoliittisten asiakirjojen painaminen tai asetuksessa (EU) 2022/2065 tarkoitettujen verkossa toimivien välityspalvelujen, kuten verkkoalustojen, tarjoaminen. Johdanto-osassa korostetaan lisäksi, ettei sääntelyä sovellettaisi mediapalveluiden tarjoamiseen.
                 
                    Ehdotuksen 
                    4 artiklassa
                     säädettäisiin harmonisoinnista. Artiklan mukaan jäsenvaltiot eivät saisi pitää voimassa tai ottaa käyttöön direktiivin soveltamisalaan kuuluvan toiminnan osalta poikkeavia säännöksiä, mukaan lukien säännöksiä toiminnan erilaisesta avoimuustasosta. Direktiivin perustelujen mukaan harmonisointi ei kuitenkaan koskisi julkishallinnon toimijoiden yhteydenpidolle asetettuja läpinäkyvyysvelvoitteita, sillä nämä jäisivät edelleen jäsenvaltioiden harkintavaltaan. Niihin liittyviä tietoja voitaisiin kuitenkin liitteen 1 2 kohdan h alakohdan mukaan sisällyttää osaksi direktiiviehdotuksen mukaista rekisteriä.
                 
Avoimuus- ja rekisteröintivelvoitteet (2 luku) 
                    Ehdotuksen 
                    5 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että intressivaikuttamispalvelun tarjoajilla on mahdollisuus vaatia toimijaa, jolle palvelua tarjotaan, ilmoittamaan, onko tämä direktiivin tarkoittama kolmannen maan toimija. 
                 
                    Lisäksi 
                    6 artiklan
                     mukaan, mikäli intressivaikuttamispalveluihin liittyisi alihankintaa, tulisi alihankintasopimuksissa käydä ilmi toiminnan kuuluvan direktiivin piiriin ja velvoittaa alihankkijaa välittämään direktiivin vaatimusten täyttämiseksi vaadittavat tiedot pääurakoitsijalle tai mahdollisille välissä oleville aliurakoitsijalle, jotka välittäisivät tiedot eteenpäin. Näin toimittaessa, alihankkijoille ei syntyisi direktiivistä muita velvoitteita, vaan tiedon säilyttämiseen ja rekisteröintiin liittyvät velvoitteet kohdistuisivat varsinaiseen pääurakoitsijaan.
                 
                    Ehdotuksen 
                    7 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että kolmansien maiden puolesta intressivaikuttamista harjoittavat toimijat säilyttäisivät soveltamisalan piiriin kuuluvan toiminnan osalta seuraavat tiedot: tunnistetiedot kolmannen maan toimijasta (mukaan lukien mistä maasta on kysymys), kuvauksen tämän puolesta tehdystä intressivaikuttamisen tarkoituksesta, tämän kanssa tehdyt sopimukset (mukaan lukien tiedot mahdollisista korvauksista) ja keskeinen tiedonvaihto sekä tiedot intressivaikuttamisen sisällöistä tai siihen käytetty materiaali. Tietoja tulisi säilyttää neljä vuotta intressivaikuttamisen päättymisestä. Lisäksi intressivaikuttamista harjoittavien toimijoiden tulisi laatia vuosittain luettelo kolmansien maiden toimijoista, joiden puolesta ne ovat harjoittaneet intressivaikuttamista, sekä yhteenlaskettu kooste tilikauden aikana intressivaikuttamiseen saaduista taloudellisista resursseista ja korvauksista. Myös näitä tietoja tulisi säilyttää neljä vuotta.
                 
                    Ehdotuksen 
                    8 artiklan
                     mukaan sellaiset kolmansien maiden puolesta intressivaikuttamista harjoittavat toimijat, jotka eivät ole sijoittautuneet unioniin olisi nimettävä oikeudellinen edustaja johonkin jäsenvaltioon, jossa ne harjoittavat intressivaikuttamista. Oikeudellisen edustajan tehtävänä olisi varmistaa, että toimija noudattaa direktiivin velvoitteita, ja toimia yhteispisteenä viranomaisten suuntaan. Jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että myös oikeudelliseen edustajaan voitaisiin kohdistaa seuraamuksia.
                 
                    Ehdotuksen 
                    9 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi perustettava yksi tai useampi kansallinen rekisteri kolmansien maiden puolesta tehtävän intressivaikuttamisen rekisteröintiin. Jäsenvaltiot voisivat halutessaan käyttää olemassa olevia kansallisia rekistereitä, jos ne täyttäisivät direktiivissä asetetut vaatimukset. Rekisterien tiedot tulisi myös esittää mahdollisimman objektiivisesti ja neutraalisti. Jäsenvaltioiden olisi määriteltävä kansallisista rekistereistä vastaavat viranomaiset, jotka vastaisivat rekisterien ylläpidosta ja toimisivat henkilötietojen osalta EU:n tietosuoja-asetuksen (2016/679) 4 artiklan 7 kohdan tarkoittamina rekisterinpitäjinä. Kansallisista rekistereistä vastaavien viranomaisten tulisi pitää lokitietoja henkilötietojen käsittelytoimista. Kyseiset lokitiedot olisi poistettava yhden vuoden kuluttua, ja niitä saisi käyttää vain henkilötietojen saannin laillisuuden valvontaan sekä näiden tietojen eheyden ja turvallisuuden varmistamiseen.
                 
                    Ehdotuksen 
                    10 artiklan (kohdat 1-6)
                     mukaan rekistereistä vastaavien viranomaisten olisi varmistettava, että jäsenvaltion alueella perustetut kolmansien maiden puolesta intressivaikuttamista harjoittavat toimijat rekisteröityvät viimeistään intressivaikuttamisen alkaessa. Jos toimija on sijoittautunut useampaan kuin yhteen jäsenvaltioon, sen on rekisteröidyttävä päätoimipaikkansa jäsenvaltiossa. Mikäli toimija ei olisi sijoittunut mihinkään jäsenvaltioon, tulisi sen rekisteröityä siihen jäsenvaltioon, jossa sen nimeämä oikeudellinen edustaja sijaitsee tai asuu. Rekisteröitymisen yhteydessä toimijan olisi annettava ehdotuksen 1. liitteessä (Annex I) määritellyt tiedot. Näitä tietoja ovat yleiset tunniste- ja taustatiedot (sisältäen tiedon toimijasta, jonka puolesta toimintaa harjoitetaan) ja toimintaan liittyvät tarkemmat tiedot (mm. intressivaikuttamisen sisältö ja käytetyt taloudelliset resurssit sekä missä jäsenvaltioissa toimintaa harjoitetaan). Ehdotuksen 1. liitteen (Annex I) 2 kohdan h alakohdan mukaan jäsenvaltiot voisivat sisällyttää ehdotuksen mukaiseen rekisteriin kansallisen lainsäädännön mukaisia julkishallinnon toimijoiden yhteydenpitoon liittyviä tietoja. Esimerkiksi Suomessa tämä tarkoittaisi avoimuusrekisterin sisältämiä eduskunnan ja ministeriöiden yhteydenpitoon liittyviä tietoja. Tunniste- ja taustatietoja päivitettäisiin tarpeen mukaan, mutta toimintaan liittyviä tietoja tulisi päivittää vähintään kerran vuodessa. Ennen tietojen lähettämistä toimijalle tulisi ilmoittaa, mitkä tiedot julkaistaan ja että toimijalla on erikseen määritellyissä tapauksissa mahdollista pyytää tietojensa salaamista.
                 
                    Ehdotuksen 
                    10 artiklan 7 kohdan
                     mukaan Jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että rekisteröityneillä toimijoilla olisi mahdollisuus pyytää rekisteriviranomaiselta rekisteristä poistamista, mikäli niiden toiminta ei enää kuulu direktiivin soveltamisalan piiriin tai niiden kuuluisi rekisteröityä toiseen kansalliseen rekisteriin. Rekisteriviranomaisen tulisi käsitellä pyyntö 5 arkipäivässä ja poistaa toimija rekisteristä, mikäli katsoo poistamiseen liittyvien ehtojen täyttyvän. Päätös olisi muutoksenhaun alainen, ja siitä tulisi voida vaatia oikaisua ja valittaa tuomioistuimeen.
                 
                    Ehdotuksen 
                    10 artiklan 8 kohdan
                     mukaan kaikki rekisteröintiin liittyvät ilmoitukset ja pyynnöt tulisi voida tehdä sähköisesti ja maksuttomasti.
                 
                    Ehdotuksen 
                    10 artiklan 9 kohdan
                     mukaan komissio voisi myös delegoitujen säännösten nojalla muokata direktiivin liitteessä 1 olevaa tietoluetteloa, mikäli sääntelyn tavoitteiden täyttymisen varmistaminen sitä edellyttäisi esimerkiksi intressivaikuttamisessa tapahtuneiden muutosten takia.
                 
                    Ehdotuksen 
                    11 artiklan 1-3 kohdat
                     sisältäisivät tarkempia säännöksiä rekisteröintimenettelystä. Rekisteristä vastaavan viranomaisen olisi 5 päivän sisällä rekisteröinti-ilmoituksen vastaanottamisesta tarkistettava ilmoitus sekä tarkastuksen perusteella joko merkittävä toimija rekisteriin tai ilmoitettava tällä ilmoitukseen liittyvistä virheistä tai puutteista. Rekisteristä vastaavan viranomaisen on käsiteltävä puutteellisen ilmoituksen täydentämiseen liittyvä asia 5 päivän sisällä sen saapumisesta. Rekisteriin merkitsemisen yhteydessä toimijalle olisi annettava yksilöllinen eurooppalainen intressivaikuttamistunnus (EIRN), jonka tarkemmasta muodosta säädettäisiin ehdotuksen 2 liitteessä, sekä digitaalinen kopio kansalliseen rekisteriin sisältyvistä tiedoista.
                 
                    Ehdotuksen 
                    11 artiklan 4-6 kohdat
                     sisältäisivät tarkempia säännöksiä rekisteröintimenettelystä rajat yllättävien toimijoiden osalta. Ehdotuksen mukaan rekisteristä vastaavan viranomaisen olisi ilmoitettava 5 työpäivän sisällä jokaisesta uudesta rekisteröinnistä kaikkia niitä jäsenvaltioiden rekisteriviranomaisia, joiden alueella toimija on ilmoittanut harjoittavan intressivaikuttamista. Ilmoitus tulisi tehdä myös siinä tapauksessa, että rekisterissä oleva taho ilmoittaisi uusista jäsenvaltioista, joissa se olisi alkanut harjoittaa intressivaikuttamista. Ilmoituksen tulisi sisältää intressivaikuttamista harjoittavan toimijan nimi, EIRN-tunnus sekä linkki kansallisiin rekisteritietoihin. Ilmoituksen saaneiden jäsenvaltioiden rekistereistä vastaavien viranomaisten tulisi merkitä toimija rekisteriin 5 työpäivän sisällä ilmoituksesta ilman, että toimijalle syntyisi uusia rekisteröintivaatimuksia.
                 
                    Ehdotuksen 
                    11 artiklan 7 kohdan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi varmistettava rekisteröintimenettelyyn liittyvien 11 artiklan 1-5 kohtien mukaisiin toimiin, mukaan lukien kieltäytyminen rekisteriin merkitsemisestä tai EIRN:n myöntämisestä, tai toimien laiminlyöntiin olisi mahdollista hakea muutosta tai valittaa sekä hallinnollisesti että tuomioistuimessa.
                 
                    Ehdotuksen 
                    11 artiklan 8-9 kohdat
                     sisältäisivät säännöksiä rekisteröintivelvoitteisiin liittyvien laiminlyöntitilanteiden valvonnasta. Rekisterin valvonnasta vastaavalla viranomaisella olisi tapauksissa, joissa epäillään intressivaikuttamista harjoittavan toimijan jättäneen rekisteröitymättä, mahdollisuus vaatia epäilty laiminlyöjää toimittamaan tarvittavat tiedot rekisteröintivelvoitteen arvioimiseksi. Rekisteröinti-ilmoitusten sisältöön liittyvissä laiminlyöntiepäilyksissä rekisteristä vastaavalla viranomaisella olisi mahdollista pyytää tarvittavat 7 artiklan mukaiset tiedot, joiden säilyttämistä intressivaikuttamista harjoittavilta toimijoilta edellytetään, laiminlyöntiepäilyksen selvittämiseksi. Rekisteriviranomaisen selvityspyynnössä olisi oltava tiedot selvityksen syistä, pyydetyistä tiedoista ja muutoksenhausta. Laiminlyöntiepäilyksen kohteena olevan toimijan olisi toimitettava pyydetyt tiedot 10 työpäivän kuluessa. Selvityspyyntöihin tulisi voida hakea muutosta selvityspyynnön tehneen jäsenvaltion tuomioistuimessa.
                 
                    Ehdotuksen 
                    12 artiklan 1-2 kohtien
                     mukaan rekisteriin ilmoitettavat tiedot julkaistaisiin avoimesti yleisön saataville lukuun ottamatta rekisteröityneen toimijan tarkempia yhteystietoja tai tämän oikeudelliseksi edustajaksi nimeämän luonnollisen henkilön henkilötietoja. Julkisesta rekisteristä tulisi käydä myös ilmi tiedot EIRN-tunnuksesta, rekisteröintipäivästä ja julkisten rekisteritietojen viimeisin päivittämisajankohta. Ilmoitetut taloudelliset tiedot julkaistaisiin ehdotuksen liitteen 3 esitetyn asteikon mukaisesti. Julkiset tiedot tulisi esittää helposti saatavilla olevassa, koneellisesti luettavassa, selvästi näkyvässä ja käyttäjäystävällisessä muodossa muun muassa selkokieltä käyttäen. Tiedot olisi oltava vähintään yhdellä sen jäsenvaltion, johon rekisteröityminen on tehty, virallisella kielellä ja sellaisella unionin virallisella kielellä, jota mahdollisimman moni kansalainen unionissa laajasti ymmärtää.
                 
                    Ehdotuksen 
                    12 artiklan 3-6 kohtien
                     mukaan rekisteröintivelvollisten on mahdollista hakea rekisteröitävien tietojen salaamista. Viranomaisen olisi salattava osittain tai kokonaan tiedot niissä tapauksissa, joissa tietojen julkisuuden katsotaan asettavan henkilön alttiiksi perusoikeuksiensa, erityisesti Euroopan unionin perusoikeuskirjan 1 artiklan, 2 artiklan, 3 artiklan, 4 artiklan tai 6 artiklan, loukkaukselle. Päätöksestä olisi mahdollista hakea muutosta tuomioistuimessa. Lisäksi jäsenvaltioiden olisi varmistettava riittävät muut oikeussuojakeinot, mukaan lukien asian kohtuullinen käsittelyaika. Jäsenvaltioiden olisi myös varmistettava, etteivät tiedot tulisi julkiseksi ennen asian lopullista ratkaisemista. Asian lopullisesti ratkettua, julkisista tiedoista tulisi käydä ilmi, mikäli kyseiseen rekisteröinti-ilmoitukseen liittyvät tiedot olisi kokonaan tai osittain salattu.
                 
                    Ehdotuksen 
                    13 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi julkaistava ja toimitettava komissiolle raportti, joka sisältäisi koosteen kansallisiin rekistereihin rekisteröityjen toimijoiden antamista tiedoista. Näiden tietojen pohjalta komissio julkaisisi vuosittain koko unionia käsittelevän yhteenvedon, jossa lueteltaisiin myös kaikki ne kolmannet maat, joiden puolesta intressivaikuttamista olisi harjoitettu vuoden aikana yli 8,5 miljoonan euron edestä. Komissiolle annettaisiin delegoitujen säädösten perusteella valtaa muuttaa jäsenvaltioilta vaadittavien tietojen sisältövaatimuksia, mikäli se olisi tarpeen yhteenvedon tekemiseksi.
                 
                    Ehdotuksen 
                    14 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että rekisteröityneet toimijat, ollessaan yhteydessä päättäjiin ja virkamiehiin osana intressivaikuttamistaan, kertovat EIRN-tunnuksensa yhteydenpidon kohteelle. Alihankkijoiden olisi annettava tieto pääurakoitsijan EIRN-tunnuksesta.
                 
Valvonta ja täytäntöönpano (3 luku) 
                    Ehdotuksen 
                    15 artiklan 1-7 kohtien
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi määriteltävä kansallisten rekisterien ylläpidosta ja valvonnasta vastaavat viranomaiset, näiden välinen tehtävänjako ja yhteistyö sekä varmistettava näille riittävät resurssit ehdotuksen mukaisten tehtävien hoitamiseen. Valvontaviranomaisten toimivalta tulisi rajata koskemaan vain niiden valvomien rekisterien rekisterivelvollisiin. Jäsenvaltioiden tulisi myös varmistaa valvontaviranomaisen itsenäisyys sen toimiessa rekisterin valvojana.
                 
                    Ehdotuksen 
                    15 artiklan 8-9
                     kohtien mukaan jäsenvaltioiden nimeämien viranomaisten olisi myös pyrittävä varmistamaan, ettei niiden toiminnasta tai rekisteröitymisestä synny rekisteröitäville yhteisöille ylimääräisiä kielteisiä vaikutuksia, kuten leimaamista. Viranomaisten olisi myös julkaistava direktiivin noudattamiseen liittyvät ohjeistukset sekä 19 artiklan mukaisen neuvoa-antavan elimen julkaisemaa materiaali.
                 
                    Ehdotuksen 
                    15 artiklan 10 kohdan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi viimeistään vuoden kuluttua sääntelyn voimaantulosta ilmoitettava komissiolle ja muille jäsenvaltioille nimetyt toimivaltaiset kansalliset viranomaiset. Komissio julkaisisi luettelon toimivaltaisista kansallisista viranomaisista.
                 
                    Ehdotuksen 
                    16 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi säädettävä yksityiskohtaisesti kansallisten viranomaisten rekisteröintivelvollisille tekemistä tietopyynnöistä ja niihin liittyvistä tiedonsaantioikeuksista. Lukuun ottamatta 11 artiklan 8 ja 9 kohtien tarkoittamien laiminlyöntitilanteiden selvittämistä, tietojensaantioikeus olisi rajattu artiklan 7 mukaisiin tietoihin ja koskisi vain tilanteita, joissa intressivaikuttamiseen käytetyt taloudelliset resurssit ylittäisivät ehdotuksessa asetetut euromääräiset kynnysarvot. Pyynnön voisi esittää vain rekisterin valvonnasta vastaava viranomainen, mutta se voisi kuitenkin luovuttaa muille valvontaviranomaisille kyseisiä tietoja. Pyynnössä olisi oltava tiedot pyynnön perusteista, pyydetyistä tiedoista sekä muutoksenhausta. Rekisteröintivelvollisen olisi annettava pyynnön mukaiset tiedot 10 arkipäivän sisällä. Rekisteröintivelvollisen tulisi kuitenkin olla mahdollista valittaa tietopyynnöstä tuomioistuimeen. Komissiolle annettaisiin delegoitujen säädösten perusteella valtaa muuttaa tiedonsaantioikeuksia rajaavia euromääräisiä kynnysarvoja, mikäli se olisi tarpeen sääntelyn tavoitteiden täyttymiseksi.
                 
                    Ehdotuksen 
                    17 ja 18 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi varmistettava valvontaviranomaisten rajat ylittävän yhteistyön sujuvuus. Valvontaviranomaiset olisivat velvoitettuja ilmoittamaan sellaisista laiminlyöntiepäilyksistä, jotka koskevat jonkin toisen jäsenvaltion valvontaviranomaisen toimivallan piiriin kuuluvaa yhteisöä. Tällaisessa tilanteessa laiminlyöntiepäilystä koskevan ilmoituksen vastaanottaneen valvontaviranomaisen olisi vastattava kuukauden sisällä ilmoituksen tehneelle toisen jäsenvaltion valvontaviranomaiselle jatkotoimista ja pyydettävä tarvittaessa lisätietoja. Pyydetyt tiedot voisivat koskea ainoastaan 10 artiklan 4 kohdan tarkoittamia rekisterivelvollisen toimittamia tietoja sekä toisen jäsenvaltion viranomaisen tekemää arvioita niistä. Valvontaviranomaisten tulisi myös toimittaa komissiolle pyynnöstä koosteet rekisterivelvollisten toimittamista 10 artiklan 4 kohdan mukaisista tiedoista. Hallinnolliseen yhteistyöhön ja tietojenvaihtoon toimivaltaisten viranomaisten sekä komission välillä sovellettaisiin hallinnollisesta yhteistyöstä sisämarkkinoiden tietojenvaihtojärjestelmässä ja komission päätöksen 2008/49/EY kumoamisesta (IMI-asetus) annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) N:o 1024/2012.  Käsitellessään henkilötietoja jäsenvaltioiden valvontaviranomaisten olisi toimittava asetuksen (EU) 2016/679 4 artiklan 7 kohdassa tarkoitettuina rekisterinpitäjinä. Komissio toimisi asetuksen (EU) 2018/1725 3 artiklan 8 kohdassa tarkoitettuna rekisterinpitäjänä omien tietojenkäsittelytoimiensa osalta.
                 
                    Ehdotuksen 
                    19 artiklan
                     mukaan komission olisi perustettava neuvoa-antava toimielin, jossa olisivat jäseninä kaikki jäsenvaltioiden nimeämät valvontaviranomaiset. Komissio toimisi puheenjohtajana ja vastaisi sihteereistä. Euroopan parlamentin tai Euroopan vapaakauppaliiton (EFTA) valtioiden edustajia voitaisiin kutsua osallistumaan neuvoa-antavan toimielimen kokouksiin tarkkailijoina. Neuvoa-antava toimielimen tehtävä olisi muun muassa helpottaa tietojen ja parhaiden käytäntöjen vaihtoa, tarkastella erityisesti mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten tarpeita, antaa suosituksia 13 artiklan mukaisesti kootun tiedon julkaisemisesta, ilmoittaa komissiolle mahdollisista eroista direktiivin soveltamisessa sekä antaa neuvoja rekisterien teknisiin kysymyksiin liittyen.
                 
                    Ehdotuksen 
                    20 ja 21 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että tietoinen ja tarkoituksellinen toiminta, jonka tavoitteena tai seurauksena olisi direktiivissä säädettyjen velvoitteiden kiertäminen, olisi kielletty. Jäsenvaltioiden olisi myös varmistettava, että ilmoittajansuojeludirektiiviä (EU) 2019/1937 sovellettaisiin laiminlyöntiepäilyksistä ilmoittamiseen ja ilmoittavien henkilöiden suojeluun.
                 
                    Ehdotuksen 
                    22 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi säädettävä seuraamuksista, joita asetettaisiin ehdotuksen mukaisten velvoitteiden laiminlyönnistä, ja niihin liittyvistä asianmukaisista oikeussuojakeinoista. Seuraamukset rajoittuisivat hallinnollisiin sakkoihin. Ehdotuksessa asetettaisiin taloudellisten seuraamuksen enimmäismääräksi yritysten osalta yksi prosentti edellisen tilivuoden maailmanlaajuisesta liikevaihdosta, muiden oikeushenkilöiden osalta yksi prosentti yhteisön vuotuisesta talousarviosta viimeisimmän päättyneen tilivuoden mukaisesti ja luonnollisten henkilöiden osalta 1 000 euroa. Ennen seuraamusten määräämistä valvontaviranomaisen olisi annettava asianomaiselle toimijalle varoitus tai huomautus lukuun ottamatta sellaista tilannetta, jossa toimija tietoisesti pyrkisi kiertämään sääntelyä ja rikkoisi siten 20 artiklan mukaista velvoitetta.
                 
Loppusäännökset (4 luku) 
                    Ehdotuksen 
                    23 artiklan
                     mukaan komissiolle siirrettäisiin valta antaa 10 artiklan 9 kohdassa, 13 artiklan 3 kohdassa ja 16 artiklan 9 kohdassa tarkoitettuja delegoituja säädöksiä määräämättömäksi ajaksi direktiivin voimaantulopäivästä.
                 
                    Ehdotuksen 
                    24 artikla
                     sisältäisi ilmoittajansuojeludirektiivin (EU) 2019/1937 2 artiklaan ja liitteeseen lisäykset, jotta laiminlyöntiepäilyksistä ilmoittamiseen ja ilmoittavien henkilöiden suojeluun voitaisiin hyödyntää ilmoittajansuojeludirektiiviin luotuja järjestelmiä. Muutos laajentaisi ilmoittajansuojeludirektiivin aineellisen soveltamisalan koskemaan jatkossa myös sisämarkkinoihin liittyviä läpinäkyvyys- ja hyvän hallinnon sääntöjä. Tämä olisi ensimmäinen ilmoittajansuojeludirektiivin aineellista soveltamisalaa laajentava säädös.
                 
                    Ehdotuksen 
                    25 artikla
                     sisältäisi komissiolle annettavia raportointi- ja seurantavelvoitteita, joiden täyttämiseksi jäsenvaltioiden tulisi toimittaa komission pyytämiä tietoja.
                 
                    Ehdotuksen 
                    26 artiklan
                     mukaan jäsenvaltioiden olisi saatettava direktiivin täytäntöön panemiseksi annettavat lait, asetukset ja määräykset viimeistään 18 kuukauden kuluessa direktiivin voimaantulosta. Toimenpiteet olisi välittömästi annettava tiedoksi komissiolle.