3.2
Ehdotuksen yksityiskohtaisempi sisältö
I luku – Yleiset määräykset
Luvussa määriteltäisiin asetuksen kohde ja soveltamisala sekä tarvittavat määritelmät. Asetuksella säädettäisiin otsonikerrosta heikentävien aineiden tuotannosta, tuonnista, viennistä, markkinoille saattamisesta ja edelleen toimittamisesta, talteenotosta, kierrätyksestä, regeneroinnista ja hävityksestä sekä edellä mainittujen raportoinnista. Samalla tarkistettaisiin eräitä määritelmiä ja poistettaisiin tarpeettomat määritelmät.
II luku – Kiellot
Luvussa esitettäisiin voimassa olevaa asetusta vastaavasti yleiset kiellot otsonikerrosta heikentävien aineiden valmistukselle, maahantuonnille, markkinoille saattamiselle, käytölle ja kaupalle.
III luku – Kieltoja koskevat poikkeukset
Ehdotuksessa määriteltäisiin voimassa olevaa otsoniasetusta teknisesti täsmentäen poikkeukset I luvun kielloista ja näitä poikkeuksia koskevat ehdot. Olemassa olevia maanpuolustusta koskevia poikkeuksia ei ehdoteta muutettavaksi. Ehdotuksen mukaan maahantuojien ja tuottajien olisi esitettävä näyttö sivutuotteena syntyneen trifluorimetaanin hävittämisestä tai hyödyntämisestä myöhempää käyttöä varten. Kertakäyttösäiliöt kiellettäisiin kokonaan.
IV luku – Kauppa
Ehdotuksen mukaisesti otsoniasetuksen lupajärjestelmää uudistettaisiin siten, että siinä otetaan huomioon sen kytkeytyminen Euroopan tullipalveluympäristöön, mikä mahdollistaa automaattisen tullivalvonnan kunkin tuontierän yhteydessä. Otsonikerrosta heikentävien aineiden ja niitä sisältävien laitteiden maahantuojien ja viejien olisi eräkohtaisten lupien sijasta haettava vain yleistä lupaa käydä kauppaa. Esityksellä selvennettäisiin tulliviranomaisten ja markkinavalvontaviranomaisten roolia kieltojen ja rajoitusten valvonnassa ja vahvistettaisiin niiden toimivaltaa otsonikerrosta heikentävien aineiden laittoman kaupan estämisessä.
V luku – Päästöjen rajoittaminen
Talteenottovelvoitteita esitetään laajennettavaksi koskemaan myös tiettyjä rakennuksista poistettavia eritesolumuoveja (metallipäällysteisten sandwich-elementtien vaahtoeristeet ja laminoidut eristelevyt). Talteenotetut eristeet olisi joko käytettävä uudelleen tai hävitettävä asianmukaisesti, taikka niistä olisi otettava talteen otsonikerrosta heikentävät aineet hävitystä varten. Ehdotuksen mukaan otsonikerrosta heikentäviä aineita ja niitä sisältäviä eristesolumuoveja saisi hävittää vain Montrealin pöytäkirjan mukaisilla hyväksytyillä menetelmillä, jotka täyttävät myös EU:n ja kansalliset jätesääntelyn vaatimukset. Vastaava vaatimus sisältyy ehdotukseen F-kaasuasetukseksi. Lisäksi kiellettäisiin sammutuslaitteistoista poistettavien halonien hävittäminen, jotta kierrätettyjä aineita riittäisi sallittuihin poikkeuksellisiin käyttötarkoituksiin. Näin estettäisiin halonien uustuotannon aloittaminen. Vuototarkastuksia koskevia velvoitteita yksinkertaistettaisiin, koska otsonikerrosta heikentävistä aineista käytössä ovat enää vain halonit sammutuslaitteistoissa. Muilta osin ehdotus vastaisi voimassa olevaa otsoniasetusta.
VI luku – Otsonikerrosta heikentävät aineet ja raportointi
Ehdotuksella asetettaisiin raportointivelvoitteita jäsenvaltioille ja yrityksille. Liitteeseen II sisältyvien niin sanottujen uusien aineiden raportointi on yhdenmukaistettu liitteen I aineita koskevien raportointivelvoitteiden kanssa. Liitteeseen II lisättäisiin kolme uutta ainetta, joiden tuotantoa, kauppaa ja käyttöä olisi tarpeen seurata. Myös päästöjen ja myynnin raportointia parannettaisiin. Liitteisiin lisättäisiin myös aineiden lämmitysvaikutus (GWP), jotta havainnollistettaisiin otsonikerrosta heikentävien aineiden ilmastovaikutuksia. Muilta osin ehdotus vastaisi voimassa olevaa otsoniasetusta.
VII luku – Täytäntöönpano
Tiedonvaihtoa ja yhteistyötä viranomaisten välillä täsmennettäisiin. Toimivaltaisille viranomaisille asetettaisiin velvollisuus valvoa riskiperusteisesti ja näytön perusteella noudattavatko yritykset asetusta. Muilta osin ehdotus vastaisi voimassa olevaa otsoniasetusta.
VIII luku – Seuraamukset, komiteamenettely ja säädösvallan siirto
Ehdotuksella annettaisiin uusia seuraamuksia koskevia säännöksiä, jotka olisivat vastaavat kuin F-kaasuasetukseen ehdotettavat säännökset. Asetuksessa ehdotetaan, että seuraamusten olisi oltava tasoltaan ja tyypiltään asianmukaisia ja että niiden määräämisessä olisi otettava huomioon asianmukaiset kriteerit, kuten rikkomuksen luonne ja vakavuus, rikkomuksen tahallisuus tai tuottamuksellisuus, yrityksen taloudellinen tilanne ja rikkomuksesta saadut taloudelliset hyödyt. Lisäksi jäsenvaltioiden tulisi määrätä asetuksen rikkomisesta ainakin sakkoa, rikkomisella laittomasti saatujen tavaroiden tai tulojen julistaminen menetetyksi tai takavarikointi ja luvan peruuttaminen väliaikaisesti tai kokonaan. Ehdotuksen mukaan otsonikerrosta heikentävien aineiden sekä asetuksen soveltamisalaan kuuluvien tuotteiden ja laitteiden laittomasta tuotannosta, käytöstä tai kaupasta tulisi määrätä hallinnollinen sakko, jonka määrä tulisi olla vähintään viisinkertainen tuotteiden arvoon nähden ja rikkomuksen toistuessa vähintään kahdeksankertainen. Kyseisen luvun perustelujen mukaan kyse olisi hallinnollisista seuraamuksista ja sääntely täydentäisi ympäristörikosdirektiiviehdotusta.
Ehdotuksen mukaan komissiolle siirrettäisiin määräämättömäksi ajaksi SEUT 290 artiklan mukaisesti säädösvaltaa ja samalla mukautettaisiin voimassa olevan asetuksen menettely vastaamaan Lissabonin sopimuksen 290 artiklan mukaista säädösvallan siirtoa. Komissio voisi antaa delegoituja säädöksiä:
otsonikerrosta heikentävien aineiden luetteloa koskevan liitteen II muuttamisesta (7 artiklan 4 kohta), laboratoriokäytön poikkeuksia koskevan liitteen IV muuttamisesta (8 artiklan 7 kohta), lupajärjestelmää koskevan liitteen VII muuttamisesta (16 artiklan 13 kohta) ja raportointia koskevan liitteen VI muuttamisesta (24 artiklan 4 kohta) Montrealin pöytäkirjan päätösten mukaisesti
liitteen V muuttamisesta, mikäli korvaavia teknisesti ja taloudellisesti mahdollisia vaihtoehtoja ei ole tai jos halonien käyttöä on jatkettava kansainvälisten sopimusten mukaisesti (9 artiklan 3 kohta)
asetuksen täydentämisestä laittoman kaupan ehkäisemistä koskevilla lisätoimilla (18 artikla)
asetuksen täydentämiseksi koskien kauppaa sellaisten valtioiden kanssa, jotka eivät ole Montrealin pöytäkirjan osapuolia (19 artiklan 2 kohta)
laiteista ja tuotteista, joita talteenottovaatimus koskee (20 artiklan 8 kohta)
otsonikerrosta heikentävien aineiden luetteloa koskevan liitteen II muuttamisesta lisäämällä siihen uusia otsonikerrosta heikentäviksi tunnistettuja aineita; otsonikerrosta heikentävien aineiden luetteloa koskevan liitteen I muuttamisesta lisäämällä siihen uusia otsonikerrosta heikentäviä aineita, joita viedään, tuodaan, tuotetaan tai saatetaan markkinoille merkittäviä määriä ja tarvittaessa määräämään niitä koskevista lukujen I, II tai IV mukaisista poikkeuksista; liitteisiin I ja II sisältyvien aineiden GWP-arvoja ja ODP-arvojen muuttamisesta kansainvälisen ilmastopaneelin tai Montrealin pöytäkirjan tieteellisen paneelin raporttien mukaisesti (22 artikla)
23 artiklan 1 kohdan muuttamisesta Montrealin pöytäkirjan päätösten mukaisesti (23 artiklan 3 kohta).
Ehdotetut valtuudet vastaavat pääosin voimassa olevan otsoniasetuksen mukaisia valvonnan sisältävällä sääntelymenettelyllä tehtäviä muutoksia. Vain 9 artiklan 3 kohdan mukainen haloneja koskeva valtuus on uusi.
Lisäksi ehdotuksessa säädettäisiin täytäntöönpanovallan siirrosta komissiolle. SEUT 291 artiklan tarkoittamia täytäntöönpanosäädöksiä voitaisiin hyväksyä ns. komitologia-asetuksen (EU N:o 182/2011) 5 artiklan mukaisessa tarkastelumenettelyssä. Voimassa olevaan asetukseen nähden uusi täytäntöönpanovallan siirto koskisi tuotantoa koskevan vaatimuksenmukaisuusilmoitusten muotoa (15 artiklan 2 kohta).
Komissiota avustaisi myös jäsenmaista koostuva otsonikomitea.
IX luku – Yleiset säännökset ja loppusäännökset
Ehdotuksen mukaan komission olisi julkaistava kertomus asetuksen toimeenpanosta viimeistään 1.1.2033.