2.1
EU-Islanti PNR-sopimuksesta
EU-Islanti PNR-sopimuksessa on oikeudellisen perustan luomisen lisäksi otettava huomioon henkilötietojen suojaa ja PNR-tietoja koskeva EU:n oikeudellinen kehys eli yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679, niin sanottu rikosasioiden tietosuojadirektiivi (EU) 2016/680 sekä PNR-direktiivi (EU) 2016/681. Komissio on huomioinut neuvotteluissa unionin oikeuden ohella Euroopan unionin perussopimukset ja perusoikeuskirjan, sellaisina kuin unionin tuomioistuin on tulkinnut niitä PNR-asioita koskevassa oikeuskäytännössä, erityisesti tuomioistuimen lausunnossa 1/15, joka koski EU-Kanada PNR-sopimusta. Sopimusneuvotteluissa on huomioitu niin ikään kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n hyväksymät PNR-tietoja koskevat standardit ja suositellut menettelytavat, joilla määritetään korkeatasoiset suojatoimet tietosuojan suhteen ja edistetään suojan tasoa kansainvälisellä tasolla.
Islanti on ETA-maa ja koska yleinen tietosuoja-asetus on sisällytetty mukautuksin ETA-alueesta tehdyn sopimuksen liitteeseen, yleistä tietosuoja-asetusta sovelletaan mukautuksin myös Islannissa. Islanti on lisäksi Schengenin yleissopimuksen osapuoli ja on osana Schengenin säännöstön täytäntöönpanoa hyväksynyt ja täytäntöönpannut myös rikosasioiden tietosuojadirektiivin (EU) 2016/680. Kyseistä täytäntöönpanosääntelyä sovelletaan lainvalvontaviranomaisten suorittamaan henkilötietojen käsittelyyn rikosten ennalta estämistä, tutkintaa, paljastamista ja rikoksiin liittyviä syytetoimia tai rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanoa varten. Kyseistä sääntelyä sovelletaan myös neuvoteltavana olevan sopimuksen tarkoittamaan henkilötietojen käsittelyyn.
Koska PNR-direktiivi ei sido Islantia, sopimuksessa tulee huomioida PNR-direktiivin kansainvälisiä tiedonsiirtoja koskevat reunaehdot. Sopimuksessa tulee siten varmistaa, että Islanti takaa sellaisen henkilötietojen suojan tason, joka vastaa olennaisin osin unionissa taatun suojan tasoa. Suojan taso varmistetaan sisällyttämällä sopimukseen PNR-tietojen käsittelyä koskevat asianmukaiset suojatoimet, jotta osapuolet voivat lainmukaisesti vastaanottaa ja käsitellä PNR-tietoja tavalla, jolla varmistetaan sekä sisärajatarkastuksista vapaalla yhteisellä alueella liikkuvien yksilöiden turvallisuus että näitä yksilöitä koskevien henkilötietojen suoja.
2.2
Sopimusluonnoksen sisällöstä
Komissio on neuvotellut neuvoston päätöksessä ja sen liitteenä olevien neuvotteluohjeiden (ST/5388/2024/INIT, ST 5388 2024 ADD 1) pohjalta sopimusluonnoksen EU-Islanti PNR-sopimuksesta.
Luonnoksen perusteella sopimuksen luvussa I (Yleiset säännökset) määrättäisiin sopimuksen tavoitteesta ja soveltamisalasta (1 artikla) ja määritelmistä (2 artikla). Luonnoksen mukaan sopimuksen tavoitteena olisi mahdollistaa lentoliikenteen harjoittajien matkustajarekisteritietojen (PNR) siirto unionista Islantiin ja vahvistaa säännöt ja edellytykset, joiden mukaisesti Islanti voisi käsitellä PNR-tietoja. Tavoitteena olisi lisäksi parantaa unionin ja Islannin välistä poliisiyhteistyötä ja oikeudellista yhteistyötä PNR-tietojen osalta. Sopimuksen soveltamisalaan kuuluisivat lentoliikenteen harjoittajat, jotka harjoittavat matkustajalentoja unionin ja Islannin välillä, sekä lentoliikenteen harjoittajat, jotka on rekisteröity unioniin tai jotka tallentavat siellä tietoja, ja lentoliikenteen harjoittajat, jotka harjoittavat lentoja Islantiin tai Islannista. Artiklassa 2 määrättäisiin keskeisistä määritelmistä, jotka vastaisivat PNR-direktiivin 3 artiklassa säädettyjä määritelmiä.
Sopimuksen luvussa II määrättäisiin PNR-tietojen siirtämisestä. Artikla 3 koskisi PNR-tietojen siirtotapaa ja siirtojen tiheyttä. Artiklassa edellytettäisiin Islantia varmistamaan, että lentoliikenteen harjoittajat siirtävät PNR-tiedot Islannin matkustajatietoyksikölle (jäljempänä Islannin PIU) siirtämällä vaaditut PNR-tiedot pyynnön esittäneen viranomaisen tietokantaan yksinomaan työntöjärjestelmällä (push method), jolla tarkoitetaan sitä, että lentoliikenteen harjoittajat siirtävät PNR-tiedot itse kolmannen maan toimivaltaiselle viranomaiselle PNR-sopimuksen mukaisesti (verrattuna kysyntäjärjestelmään, pull method, jossa kolmannen maan viranomaiselle annettaisiin pääsy lentoliikenteen harjoittajan varausjärjestelmään tietojen saamiseksi). Artiklassa määriteltäisiin tarkemmin siitä, ettei Islanti saisi vaatia lentoliikenteen harjoittajia luovuttamaan ylimääräisiä PNR-tietoja, ja poistamaan mahdolliset lentoliikenteen harjoittajan toimittamat ylimääräiset tiedot. Artiklassa määrättäisiin tarkasti myös siitä, miten ja missä määräajassa lentoliikenteen harjoittajien tulee toimittaa PNR-tiedot sekä erityistilanteen mahdollistamasta poikkeuksesta, kun kyse on erityisen uhan torjumisesta. Sopimuksessa määrättäisiin lisäksi API-PNR-reitittimen mahdollisesta käyttöönotosta (4 artikla) ja sen käyttöön liittyvistä edellytyksistä. Islanti voisi sopimuksen mukaan ottaa käyttöön API-PNR reitittimen siten, kuin kyseisestä reitittimestä säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2025/13 (jäljempänä lainvalvonta-API-asetus). Islanti on ilmaissut kiinnostuksensa reitittimen käyttöön.
Sopimuksen luvussa III määrättäisiin PNR-tietojen käsittelystä ja käsittelyyn liittyvistä suojatoimenpiteistä. Olennaisena osana sopimuksessa määrättäisiin PNR-tietojen käyttötarkoituksista (5 artikla). Sopimuksen mukaan PNR-tietoja voidaan käsitellä ainoastaan terrorismirikosten tai vakavan rikollisuuden estämiseksi, havaitsemiseksi, tutkimiseksi ja syytteeseen panemiseksi. Sopimuksen 6 artiklassa määrättäisiin tarkemmin PNR-tietojen käsittelyyn liittyvistä edellytyksistä, joiden mukaan Islannin PIU voisi käsitellä PNR-tietoja vain, kun se arvioi matkustajia ennen niiden suunniteltua saapumista Islantiin tai lähtöä Islannista lisätutkimuksia vaativien henkilöiden tunnistamiseksi (reaaliaikainen arviointi), tekee hakuja PNR-rekisteriin toimivaltaisten viranomaisten tietopyyntöihin vastaamiseksi sekä analysoi PNR-tietoja analysointi 7 artiklassa tarkoitettujen arviointikriteerien päivittämiseksi, testaamiseksi tai luomiseksi. Sopimuksen 7 artiklassa määrättäisiin tarkemmin reaaliaikaisen arvioinnin edellytyksistä. Artiklan mukaan PNR-tietoja voitaisiin verrata ainoastaan haettuja tai hälytyksen alaisia henkilöitä tai esineitä koskeviin tietokantoihin sekä ennalta määriteltyjen kriteerien mukaisesti. Islannin olisi varmistettava, artiklassa viitatut tietokannat sekä ennalta määritellyt kriteerit ovat syrjimättömiä, luotettavia ja ajantasaisia. Islannin on varmistettava, että PNR-tietojen käsittelyn tuloksena saadut osumat on tarkistettava yksittäin, ei-automaattisen käsittelyn keinoin. Sopimusluonnokseen sisällytetyt edellytykset vastaavat, mitä PNR-direktiivissä säädetään PNR-tietojen käsittelystä ja mitä EU-tuomioistuin on edellyttänyt PNR-sopimuksilta asianmukaisina suojatoimina.
Sopimuksen 8 artiklassa kiellettäisiin EU-tuomioistuimen edellyttämällä tavalla nimenomaisesti erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittely. Erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvilla tiedoilla tarkoitetaan henkilötietoja, joista ilmenee rotu tai etninen alkuperä, poliittisia mielipiteitä, uskonnollinen tai filosofinen vakaumus taikka ammattiliiton jäsenyys, sekä geneettisien tietojen, luonnollisen henkilön yksiselitteiseen tunnistamiseen tarkoitettujen biometristen tietojen tai terveyttä taikka luonnollisen henkilön seksuaalista käyttäytymistä ja seksuaalista suuntautumista koskevia tietoja. Artiklassa määrättäisiin edelleen, että siltä osin kuin Islannin PIU:n tämän sopimuksen nojalla vastaanottamat PNR-tiedot sisältäisivät edellä mainittuja arkaluonteisina pidettäviä tietoja, Islannin PIU:n tulisi poistaa tällaiset tiedot välittömästi.
Komission jakama sopimusluonnos sisältää lisäksi määräykset PNR-tietojen käsittelyn turvallisuudesta sekä eheydestä (9 artikla). Artiklassa määrättäisiin erinäisistä tietoturvaan ja eheyteen liittyvistä vaatimuksista ja Islannin PIU:n velvollisuudesta ilmoittaa tietoturvaloukkauksista kansalliselle tietosuojaviranomaiselle. Sopimus sisältäisi edelleen määräykset myös lokitietojen säilyttämisestä ja lokitietoihin liittyvästä dokumentointivelvollisuudesta (10 artikla).
Sopimuksen IV luvussa määrättäisiin täsmällisesti PNR-tietojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta. Sopimuksen PNR-tietojen säilyttämistä ja niiden häivyttämistä koskevat säännökset vastaisivat PNR-direktiiviä ja niissä huomioidaan EU-tuomioistuimen edellytykset. Sopimuksen 11 artiklan mukaan Islannin olisi varmistettava, että PNR-tiedot säilytetään ainoastaan, jos tallennettujen PNR-tietojen ja vähintään yhden 5 artiklassa tarkoitetun käyttötarkoituksen välillä on suora tai epäsuora objektiivinen yhteys. Tällaiset tiedot voitaisiin tallentaa enintään viideksi vuodeksi. Artiklassa määrättäisiin edelleen, että Islannin PIU voisi säilyttää kaikkien lentomatkustajien PNR-tietoja kansallisessa lainsäädännössä määritellyn ajan, joka ei saa ylittää sitä, mikä on ehdottoman välttämätöntä. Tämän jälkeen Islannin PIU voisi tallentaa PNR-tietoja vain sellaisilta matkustajilta, joiden osalta on objektiivista näyttöä, jolla voidaan osoittaa terrorismirikoksiin tai vakaviin rikoksiin liittyvä riski. PNR-tiedot tulee poistaa tai anonymisoida edellä mainittujen säilytysaikojen päätyttyä. Sopimuksessa mahdollistettaisiin, että PNR-tietoja voitaisiin säilyttää artiklassa mainittua viiden vuoden määräaikaa pidempään, jos PNR-tietoja tarvittaisiin uudelleentarkastelua, tutkintaa, täytäntöönpanotoimia, oikeudenkäyntiä, syytteeseenpanoa tai seuraamusten täytäntöönpanoa varten. Sopimuksen 12 artiklassa määrättäisiin tunnistamisen mahdollistavien tiedonosien erottamisesta siten, että PNR-tiedoista erotetaan häivyttämällä sellaiset tiedonosat, joiden avulla voisi olla mahdollista tunnistaa välittömästi matkustaja, johon PNR-tiedot liittyvät. Islannin PIU voisi sopimusluonnoksen mukaan luovuttaa kyseisiä tietoja ainoastaan sopimuksessa määriteltyjä käyttötarkoituksia varten (5 artikla) ja tietojen luovuttamista koskevien edellytysten mukaisesti (13 ja 14 artikla).
Sopimus sisältäisi säännökset PNR-tietojen luovuttamisesta Islannissa (13 artikla) sekä Islannin ja EU:n ulkopuolelle (14 artikla). PNR-tietojen luovuttamista koskevat säännökset vastaisivat PNR-direktiivin edellytyksiä. Islannin PIU voisi luovuttaa PNR-tietoja kansallisille toimivaltaisille viranomaisille ainoastaan, jos luovuttaminen on tarpeen terrorismirikosten tai vakavan rikollisuuden estämiseksi, havaitsemiseksi, tutkimiseksi ja syytteeseen panemiseksi ja PNR-tietoja luovutetaan vain pienin mahdollinen määrä (minimointiperiaate). Tietoja voitaisiin toimittaa toimivaltaisille viranomaisille vain tapauskohtaisesti. Sopimuksessa edellytettäisiin lisäksi, että vastaanottava toimivaltainen viranomainen varmistaa vastaavan suojan tason kuin tässä sopimuksessa edellytetään. Tietojen luovuttamisen edellyttäisi lisäksi aina joko oikeusviranomaisen tai muun riippumattoman elimen etukäteislupaa. Sopimuksessa määrättäisiin, että Islannin PIU voisi kuitenkin perustelluissa kiireellisissä tilanteissa luovuttaa PNR-tietoja ilman etukäteislupaa. Islannin tulee kuitenkin tällaisissa tilanteissa tehdä nopeassa ajassa jälkikäteinen arviointi, onko PNR-tietoja luovutettu minimointiperiaatteen mukaisesti. Sopimuksessa varmistettaisiin lisäksi, että tiedot vastaanottanut toimivaltainen viranomainen ei voi luovuttaa PNR-tietoja edelleen toiselle viranomaiselle ilman Islannin PIU:n nimenomaista lupaa. Edellä mainittuja reunaehtoja edellytettäisiin myös silloin, kun tietoja luovutettaisiin Islannin ja EU:n ulkopuolelle, sillä erotuksella, että vastaanottavan kolmannen maan, jonka toimivaltaiselle viranomaiselle PNR-tiedot luovutetaan, varmistaa EU:n oikeudessa tarkoitetun tietosuojan riittävän tason. Islannin PIU voisi kuitenkin sopimuksen mukaan luovuttaa PNR-tietoja tällaiselle toiselle maalle, jos se katsoo tietojen luovuttamisen olevan tarpeen yleistä turvallisuutta uhkaavan vakavan ja välittömän uhan torjumiseksi tai tutkimiseksi ja jos kyseinen maa antaa järjestelyn, sopimuksen tai muun järjestelyn nojalla kirjallisen vakuutuksen siitä, että tiedot suojataan tässä sopimuksessa määrättyjen takeiden mukaisesti. Sopimuksen 15 artikla sisältäisi myös säännökset PNR-tietojen, näiden tietojen käsittelyn tulosten sekä PNR-tietoihin perustuvien analyysitietojen vaihtamisesta Islannin PIU:n ja EU-jäsenvaltioiden matkustajatietoyksiköiden, Europolin sekä Eurojustin välillä oma-aloitteisesti tai pyynnöstä.
Sopimuksen V luvussa säädettäisiin henkilötietojen suojasta ja siihen liittyvistä suojatoimista EU-tuomioistuimen edellyttämällä tavalla. Sopimuksen 16 artiklassa edellytettäisiin, että matkustajarekisteritietojen käsittelyyn sovelletaan samoja oikeuksia ja velvollisuuksia kuin rikosasioiden tietosuojadirektiivissä säädetään. Artiklassa edellytettäisiin lisäksi, että Islannin PIU:n suorittamaa henkilötietojen valvoo käsittelyä rikosasioiden tietosuojadirektiivin tarkoittama kansallinen toimivaltainen viranomainen (tietosuojaviranomainen). Sopimuksen 17 artiklassa määrättäisiin läpinäkyvyydestä ja matkustajille ilmoittamisesta. Artiklan mukaan Islannin on varmistettava, että sen toimivaltaisen viranomaisen verkkosivuilla on PNR-direktiiviä vastaavalla tavalla tiedot, miten PNR-tietoja käsitellään ja mihin käsittely perustuu. Islannin on sopimuksen mukaan tehtävä myös yhteistyötä esimerkiksi lentoliikennealan kanssa läpinäkyvyyden lisäämiseksi, erityisesti matkustajan oikeudesta saada tietoa PNR-tietojen käsittelystä, oikeudesta pyytää tietojen korjaamista sekä oikeudesta hakea muutosta.
Sopimusluonnoksen VI luku sisältäisi loppusäännökset, joissa määrättäisiin muun muassa ilmoittamisvelvollisuuksista (18 artikla), sopimuksen voimaantulosta (19 artikla), riitojenratkaisusta ja sopimuksen soveltamisen keskeyttämisestä (20 artikla), sopimuksen voimassaolon päättämisestä (21 artikla), mahdollisista muutoksista sopimukseen (22 artikla), sopimuksen tarkastelusta ja arvioinnista (23 artikla) sekä sopimuksen alueellisesta soveltamisalasta (24 artikla). Sopimus laadittaisiin kaikilla EU:n virallisilla kielillä, joista kukin kieliversio on yhtä todistusvoimainen. Jos kielitoisintojen välillä on eroja, englanninkielinen toisinto olisi todistusvoimainen.
Sopimuksen liite sisältäisi luettelon sopimuksen tarkoittamista PNR-tiedoista. Liite on sisällöltään täysin identtinen PNR-direktiivin liitteen I kanssa.