2
Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
EU:n uudet finanssipoliittiset säännöt tulivat voimaan 30.4.2024. Lainsäädäntömuutoskokonaisuus sisälsi seuraavat unionin säädökset:
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2024/1263 talouspolitiikan ja monen-välisen julkisen talouden valvonnan tehokkaasta yhteensovittamisesta ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1466/97 kumoamisesta, jäljempänä
ennaltaehkäisevää osaa koskeva asetus,
neuvoston asetus (EU) 2024/1264 liiallisia alijäämiä koskevan menettelyn täytäntöön-panon nopeuttamisesta ja selkeyttämisestä annetun asetuksen (EY) N:o 1467/97 muuttamisesta, jäljempänä
korjaavaa osaa koskevan asetuksen muutos
ja
neuvoston direktiivi (EU) 2024/1265 jäsenvaltioiden julkisen talouden kehyksiä koskevista vaatimuksista annetun direktiivin 2011/85/EU muuttamisesta, jäljempänä
budjettikehysdirektiivi
.
Perussopimuksen viitearvot 3 prosenttia julkisen talouden alijäämälle sekä 60 prosenttia julkisen talouden velalle suhteessa BKT:hen pysyivät uudistuksessa ennallaan.
Euroopan komission 2.10.2025 julkaisemassa ehdotuksessa EU:n finanssipoliittisten sääntöjen yhdenmukaistamisasetukseksi ehdotetaan muutettaviksi euroalueen jäsenvaltioita koskevia Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) N:o 1173/2011 julkisen talouden valvonnan tehokkaasta täytäntöönpanosta euroalueella (jäljempänä
seuraamusasetus
) ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) N:o 473/2013 alustavien talousarviosuunnitelmien seurantaa ja arviointia sekä euroalueen jäsenvaltioiden liiallisen alijäämän tilanteen korjaamisen varmistamista koskevista yhteisistä säännöksistä (jäljempänä
alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetus
).
Komission mukaan yhdenmukaistamisasetusehdotuksen tavoitteena on varmistaa yhdenmukaisuus seuraamusasetuksen ja alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen kesken sekä näiden asetusten ja muun uudistetun EU:n finanssipoliittisen sääntökehikon välillä. Komissio katsoo, että ehdotetut muutokset yksinkertaistaisivat seuraamusasetusta ja alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetusta, mikä yksinkertaistaisi EU:n finanssipoliittista säännöstöä, vähentäisi jäsenvaltioiden hallinnollista taakkaa ja edistäisi komission yksinkertaistamistavoitteita.
Seuraamusasetukseen ehdotetut muutokset koostuisivat (i) useiden vuoden 2024 uudistuksen myötä vanhentuneiden artiklojen päivittämisestä tai kumoamisesta ja (ii) seuraamusasetuksen ja muutetun korjaavaa osaa koskevan asetuksen välisen johdonmukaisuuden varmistamisesta. Muutetussa korjaavaa osaa koskevassa asetuksessa taloudellisten seuraamusten määrää vähennettiin ja niiden täytäntöönpanoa muutettiin asteittaisemmaksi. Seuraamusasetuksessa säilytettäisiin nykyinen lähestymistapa tilastojen vääristämisestä määrättäviin sakkoihin.
Alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksessa on komission mukaan kolme keskeistä epäjohdonmukaisuutta: (i) vanhentuneet viittaukset vakausohjelmiin ja kansallisiin uudistusohjelmiin, jotka on uudistuksessa korvattu keskipitkän aikavälin finanssipoliittis-rakenteellisilla suunnitelmilla; (ii) vanhentuneet viittaukset käsitteisiin, kuten keskipitkän aikavälin tavoite tai merkittävä poikkeama, jotka olisi korvattava vuoden 2024 EU:n finanssipoliittisten sääntöjen uudistuksessa käyttöön otetuilla uusilla käsitteillä; ja (iii) vanhentuneet ristiviittaukset ennaltaehkäisevän osan, korjaavan osan ja budjettikehysdirektiivin artikloihin, jotka olisi saatettava uudistettujen EU:n finanssipoliittisten sääntöjen mukaisiksi. Komissio katsoo, että yksinkertaistamissyistä alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen muutoksiin sisältyisi talouskumppanuusohjelmien kumoaminen. Lisäksi kumottaisiin tiettyjä sellaisia tieto- ja raportointivaatimuksia, jotka eivät ole tuoneet lisäarvoa valvontaprosessiin. Tämän lisäksi poistettavaksi ehdotetaan lisäraportointivaatimuksia euroalueen jäsenvaltioille, joihin sovelletaan liiallisia alijäämiä koskevaa menettelyä, sekä lisämenettelyä euroalueen jäsenvaltioille, joilla on riski olla noudattamatta liiallisen alijäämän korjaamisen määräaikaa.
EU:n finanssipoliittisten sääntöjen yhdenmukaistamisasetusehdotuksessa esitettyjä artiklakohtaisia muutoksia seuraamusasetukseen ja alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetukseen käsitellään tarkemmin alla.
Ehdotetut muutokset asetukseen (EU) N:o 1173/2011
EU:n finanssipoliittisten sääntöjen yhdenmukaistamisasetusehdotuksen 1 artikla sisältää voimassa olevaan seuraamusasetukseen esitetyt muutokset.
Seuraamusasetuksen 1 artikla korvattaisiin siten, että viittaukset vakaus- ja kasvusopimuksen ennaltaehkäisevään ja korjaavaan osaan poistettaisiin, koska ennaltaehkäisevää osaa koskeva lainsäädäntö ei sisällä enää menettelyä, josta aiheutuisi euroalueen jäsenvaltioille erityisiä taloudellisia seuraamuksia.
Asetuksen 2 artiklassa säädetään asetukseen liittyvistä määritelmistä. Artiklasta kumottaisiin 1 kohta, joka viittaa ennaltaehkäisevään osaan. Korjaavaa osaa koskevaa määritelmää tarkennettaisiin lisäämällä siihen viittaus liiallisia alijäämiä koskevan menettelyn tarkoituksesta liiallisten alijäämien korjaamiseksi niiden välttämisen lisäksi. Lisäksi 2 artiklasta kumottaisiin 3 kohta, joka sisältää poikkeuksellisten olojen määritelmän.
Asetuksen 3 artikla, jossa säädetään taloudellisesta vuoropuhelusta, korvattaisiin siten, että artiklaviitauksien osalta asetus olisi yhdenmukainen.
Asetuksen 4 artikla kumottaisiin. Siinä säädetään korollisesta talletuksesta, jos jäsenvaltio ei ole noudattanut kumottuun ennaltaehkäisevää osaa koskevaan asetukseen liittyvää merkittävän poikkeaman menettelyä.
Asetuksen 5 artikla kumottaisiin. 5 artiklassa säädetään korottomasta talletuksesta muun muassa tilanteessa, jossa jäsenvaltio on tehnyt korollisen talletuksen komissiolle seuraamusasetuksen 4 artiklan mukaisesti ja neuvosto on tehnyt jäsenvaltiolle päätöksen liiallisen alijäämän olemassaolosta.
Asetuksen 6 artiklassa muutettaisiin sakkojen määräytymistä. Sakon suuruudeksi määritettäisiin enintään 0,02 prosenttia suhteessa viimeisimpään arvioon jäsenvaltion edellisvuoden bruttokansantuotteesta. Sakon määräytymistä muutettaisiin myös niin, että sakko maksettaisiin joka kuudes kuukausi, kunnes neuvosto arvioi, että asianomainen jäsenvaltio on toteuttanut tuloksellisia toimia Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 126 artiklan 7 kohdan nojalla tehdyn päätöksen noudattamiseksi. Muutokset olisivat yhteneviä korjaavaa osaa koskevan muutetun asetuksen kanssa. Lisäksi 6 artiklan 4 ja 5 kohta kumottaisiin. Voimassa olevan asetuksen 6 artiklan 4 kohdassa säädetään komission mahdollisuudesta suosittaa eräissä poikkeustapauksissa, että neuvosto pienentää sakkoa tai peruuttaa sen. Artiklan 5 kohdassa säädetään 5 artiklan mukaisen korottoman talletuksen muuttamisesta sakoksi. Asetuksen 7 artikla, jossa säädetään korottoman talletuksen palauttamisesta, kumottaisiin, koska korottomia talletuksia ei enää tehtäisi.
Asetuksen 8 artiklan 4 kohta, jossa komissiolle siirretään valta antaa delegoituja säädöksiä liittyen tilastojen väärentämisestä määrättäviin seuraamuksiin, kumottaisiin. Asetuksen 9 artiklaa muutettaisiin artiklaviitauksien osalta asetuksen yhdenmukaistamiseksi sisäisesti. Asetuksen 10 artikla kumottaisiin. Siinä säädetään koroista ja sakoista saatujen tulojen jakamisesta. Asetuksen 11 artikla kumottaisiin. Siinä säädetään komission vallasta antaa delegoituja säädöksiä määräajaksi. Asetuksen 12 artiklan 1 kohta korvattaisiin siten, että säännökseen sisältyvien artiklaviitauksien osalta asetus olisi yhdenmukainen.
Asetuksen 13 artikla korvattaisiin päivitetyllä säädöksellä seuraamusasetuksen uudelleentarkastelusta. Uudelleentarkastelussa arvioitaisiin jatkossa myös asetuksen vaikutusta kestävän ja osallistavan kasvun sekä sosiaalisen ja taloudellisen resilienssin saavuttamiseen. Asetuksen 14 artiklan voimaantulosäännös kumottaisiin.
Ehdotetut muutokset asetukseen (EU) N:o 473/2013
EU:n finanssipoliittisten sääntöjen yhdenmukaistamisasetusehdotuksen 2 artikla sisältää voimassa olevaan alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetukseen esitetyt muutokset.
Nykyisen alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen 1 artiklaa muutettaisiin siten, että artiklan sisältämät viittaukset finanssipoliittiseen lainsäädäntöön vastaisivat uudistettua EU:n finanssipoliittista lainsäädäntöä. Artiklan sisältöä ei muutettaisi lukuun ottamatta talouskumppanuusohjelmaan liittyvää viittausta, joka poistettaisiin.
Asetuksen 2 artiklan 1 a alakohta korvattaisiin uudella a alakohdalla, jossa itsenäisten finanssipoliittisten valvojien määrittelyssä viitattaisiin muutetun budjettikehysdirektiivin 8 a artiklaan. Asetuksen 2 artiklan 1 d alakohdassa viitataan vakausohjelmaan, jota ei uudistetun lainsäädännön mukaan laadita. Kohta korvattaisiin uudella 1 d alakohdalla, jossa viitataan uudistetun lainsäädännön mukaisiin keskipitkän aikavälin finanssipoliittis-rakenteellisiin suunnitelmiin. Uusiksi 1 e ja 1 f alakohdiksi lisättäisiin määritelmät uudistetun lainsäädännön mukaisille nettomenopolulle ja korjaavalle nettomenopolulle. Asetuksen 2 artiklan 1 kohdasta kumottaisiin toinen alakohta, jonka sisällön päivitetty budjettikehysdirektiivi kattaa. Asetuksen 2 artiklan 2 kohta päivitettäisiin vastaamaan voimassa olevaa kansantalouden tilinpitoa koskevaa lainsäädäntöä.
Asetuksen 3 artiklassa määritetään yhdenmukaisuus talouspolitiikan koordinaatiokehikon kanssa. Artiklaa muutettaisiin siten, että se viittaa päivitettyyn lainsäädäntöön koskien vakaus- ja kasvusopimuksen ennaltaehkäisevää ja korjaavaa osaa, budjettikehysdirektiiviä sekä seuraamusasetusta.
Nykyisen asetuksen 4 artiklan 1 kohta kumottaisiin, sillä se viittaa vakausohjelmaan ja kansallisiin keskipitkän aikavälin finanssipoliittisiin suunnitelmiin, joiden laadintaan ei enää velvoitetta uudistetussa talouspolitiikan koordinaatiokehikossa. Artiklan 4 kohta muutettaisiin siten, että se viittaa voimassa olevaan lainsäädäntöön ja finanssipolitiikan monivuotiseen kansalliseen suunnitteluun, josta säädetään budjettikehysdirektiivissä.
Asetuksen 5 artiklassa säädetään itsenäisten finanssipolitiikan valvojien tehtävistä. Asetuksen 5 artiklan 1 kohta korvattaisiin siten, että se sisältäisi päivitetyt viittaukset budjettikehysdirektiiviin sekä uuteen ennaltaehkäisevää osaa koskevaan asetukseen. Asetuksen 5 artiklan 2 kohta kumottaisiin, sillä se viittaa keskipitkän aikavälin tavoitteeseen, joka ei ole enää osa finanssipoliittista säännöstöä.
Asetuksen 6 artiklassa säädetään alustavan talousarviosuunnitelman aikataulusta ja sisällöstä. Asetuksen 6 artikla korvattaisiin ja päivitettäisiin vastaamaan uudistettua EU:n finanssipoliittista lainsäädäntöä muun muassa siten, että 6 artiklan uusi 3 a alakohta viittaisi nettomenojen kasvuvauhtiin, josta säädetään uudistetussa ennaltaehkäisevää osaa koskevassa asetuksessa. Lisäksi artiklan 3 kohtaa päivitettäisiin siten, että siinä mainitut tietovaatimukset vastaisivat uudistetun finanssipoliittisen lainsäädännön noudattamisessa ja noudattamisen seurannassa tarvittavaa tietoaineistoa. Asetuksen 6 artiklan 3 h alakohdassa edellytettäisiin antamaan alustavassa talousarviosuunnitelmassa uutena sisältönä tietoa menoista ja investoinneista puolustukseen. Asetuksen 6 artiklan 4 kohta, joka viittaa vakausohjelmaan, korvattaisiin uudella 4 kohdalla, jossa velvoitetaan selittämään, miten alustavassa talousarviosuunnitelmassa osoitetaan nettomenopolun noudattaminen, siitä poikkeaminen tai korjaavan nettomenopolun noudattaminen.
Alustavien talousarviosuunnitelmien arviointia koskevaa 7 artiklaa päivitettäisiin vastaamaan uudistettua lainsäädäntöä nettomenopolun ja korjaavan nettomenopolun noudattamisen osalta. Asetuksen 7 artiklan 4 kohta korvattaisiin siten, että siitä poistettaisiin komission velvollisuus laatia alustavien talousarviosuunnitelmien arvioinnin yhteydessä herkkyysanalyysejä, joista saadaan käsitys julkisen talouden kestävyyteen liittyvistä riskeistä.
Asetuksen 8 artikla käsittelee valtionvelan liikkeeseenlaskua koskevaa raportointia. Artiklan 1 kohdasta poistettaisiin jäsenvaltion velvoite raportoida euroryhmälle kansallisen valtionvelan liikkeeseenlaskuun liittyvistä suunnitelmista.
Talouskumppanuusohjelmia koskeva 9 artikla kumottaisiin. Komission mukaan sen jälkeen, kun EU:n finanssipoliittisia sääntöjä vuonna 2024 uudistettiin, talouskumppanuusohjelmien tavoitteen saavuttaminen on varmistettu noudattamalla riskiperusteista keskipitkän aikavälin lähestymistapaa, joka perustuu keskipitkän aikavälin finanssipoliittis-rakenteellisiin suunnitelmiin, ja vahvistamalla liiallisia alijäämiä koskevaa menettelyä ottamalla käyttöön selkeät käynnistämis- ja päättämiskriteerit velkaperusteisille liiallisia alijäämiä koskeville menettelyille. Näin ollen talouskumppanuusohjelmat ovat vanhentuneet.
Asetuksen 10 artiklassa käsitellään liiallisia alijäämiä koskevassa menettelyssä olevien jäsenvaltioiden raportointivaatimuksia. Artiklaa muutettaisiin siten, että se vastaa uudistettua EU:n finanssipoliittista lainsäädäntöä. Jäsenvaltioiden olisi raportoitava korjaavan nettomenopolun toteutumisesta säännöllisesti ennaltaehkäisevää osaa koskevan asetuksen nojalla toimittamissaan vuotuisissa edistymisraporteissa. Näin ollen 10 artiklaa muutettaisiin niin, että raportointitaakkaa kevenisi ja keskityttäisiin vuoden 2024 uudistuksen täytäntöönpanoon. Liiallisia alijäämiä koskevassa menettelyssä olevien jäsenvaltioiden olisi toimitettava ainoastaan ennaltaehkäisevää osaa koskevan asetuksen ja korjaavaa osaa koskevan asetuksen nojalla pyydetyt tiedot sekä alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksessa säädetyt tuloksellisia toimia koskevat selvitykset, sillä kyseiset tiedot riittävät sen arvioimiseen, noudatetaanko korjaavaa nettomenopolkua.
Asetuksen 11 ja 12 artiklat kumottaisiin menettelyjen yksinkertaistamiseksi. Asetuksen 11 artiklassa säädetään komission velvoitteista antaa jäsenvaltiolle suositus, jos on vaarana, että liiallisen alijäämän korjaamiselle asetettua määräaikaa ei noudateta. Säädös olisi kumottava, koska vuoden 2024 uudistuksessa otettiin käyttöön keskipitkän aikavälin lähestymistapa, jossa pyritään varmistamaan, että julkisen talouden alijäämä saadaan keskipitkällä aikavälillä supistettua alle 3 prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen ja pidettyä siellä. Asetuksen 12 artikla kumottaisiin, koska korjaavaa osaa koskevan asetuksen 2 artiklan 3 kohdassa edellytetään, että laadittaessa SEUT 126(3) artiklan mukaista kertomusta otetaan huomioon kaikki SEUT 126 artiklan 3 kohdassa tarkoitetut merkitykselliset tekijät. Siksi ei olisi tarpeen erikseen vaatia, että alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen 7 artiklan 1 kohdan nojalla annettu komission lausunto olisi otettava huomioon laadittaessa SEUT 126(3) artiklan mukaista kertomusta tai tehtäessä päätöstä liiallisen alijäämän olemassaolosta.
Asetuksen13 artiklassa säädetään yhdenmukaisuudesta asetuksen (EU) 472/2013 kanssa. Asetuksen 13 artikla korvattaisiin siten, että artiklaviittaukset vastaavat alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetukseen ehdotettuja muutoksia.
Asetuksen 14 artikla kumottaisiin, sillä liiallisia alijäämiä koskevaan menettelyyn liittyvän lisäraportoinnin poistuessa, komissio ei tarvitsisi valtaa antaa delegoituja säädöksiä lisäraportoinnin sisällön täsmentämiseksi.
Taloudellista vuoropuhelua käsittelevän 15 artiklan kohtia muutettaisiin vastaamaan asetukseen ehdotettuja muita muutoksia.
Asetuksen 16 artikla korvattaisiin päivitetyllä säädöksellä alustavien talousarviosuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen uudelleentarkastelusta, mukaan lukien päivämäärästä, johon mennessä komission tulee antaa ensimmäinen kertomus Euroopan parlamentille ja Eurooppa-neuvostolle asetuksen soveltamisesta.
Asetuksen 17 artiklan siirtymäsäännökset ja 18 artiklan voimaantulosäännös kumottaisiin vanhentuneina.
EU:n finanssipoliittisten sääntöjen yhdenmukaistamisasetusehdotuksen 3 artikla sisältää voimaantulosäännöksen.