2.1
ADR-direktiivin muuttaminen
Ehdotuksella muutettaisiin ADR-direktiivin 2 artiklassa säädettyä direktiivin soveltamisalaa. Ehdotuksen mukaan direktiivin soveltamisala laajennettaisiin koskemaan myös EU:n ulkopuolella sijaitsevia elinkeinonharjoittajia, jotka myyvät EU:ssa asuville kuluttajille tavaroita tai palveluja, mukaan lukien digitaalinen sisältö ja digitaaliset palvelut. Soveltamisala laajennettaisiin myös riitoihin, jotka liittyvät sopimussuhteen ulkopuolisiin tilanteisiin ja sopimuksentekoa edeltäviin tilanteisiin ja joita koskevat unionin oikeudessa säädetyt kuluttajan oikeudet. Ehdotuksen mukaan tämä koskee sopimattomia kaupallisia menettelyitä ja ehtoja, ennen sopimuksen tekoa annettavia pakollisia tietoja, kansalaisuuteen tai asuinpaikkaan perustuvaa syrjinnän kieltoa, palvelujen ja toimitusten saatavuutta, oikeussuojakeinoja tilanteissa, joissa tuotteet ja digitaalinen sisältö eivät ole vaatimusten mukaisia, oikeutta vaihtaa palveluntarjoajaa sekä matkustajien oikeuksia.
Ehdotuksella muutettaisiin ADR-direktiivin 4 artiklassa olevia määritelmiä ”valtion sisäinen riita” ja ”valtioiden rajat ylittävä riita”.
ADR-direktiivin 5 artiklaa muutettaisiin siten, että jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että direktiivin soveltamisalaan kuuluvat riidat, joissa on osallisena niiden alueelle sijoittautunut elinkeinonharjoittaja tai elinkeinonharjoittaja, joka ei ole sijoittautunut minkään jäsenvaltion alueelle mutta tarjoaa niiden alueella asuville kuluttajille tavaroita tai palveluja, mukaan lukien digitaalinen sisältö ja digitaaliset palvelut, voidaan saattaa sellaisen vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi, joka täyttää ADR-direktiivissä säädetyt vaatimukset. Saman artiklan 2 kohdan a alakohta korvattaisiin velvoitteella varmistaa, että kuluttajat voivat tehdä valituksia ja toimittaa tarvittavat asiakirjat verkossa todennettavissa olevalla tavalla ja että kuluttajat voivat pyynnöstä toimittaa ja tutustua näihin asiakirjoihin myös muussa kuin digitaalisessa muodossa. Uudistetun b alakohdan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että vaihtoehtoiset riidanratkaisuelimet tarjoavat digitaalisia vaihtoehtoisia riidanratkaisumenettelyjä helposti saavutettavissa olevien ja osallistavien välineiden avulla, kun taas 5 artiklan 2 kohdan c alakohdan mukaan riidan osapuolilla on oltava oikeus pyytää luonnollista henkilöä tarkistamaan vaihtoehtoisen riidanratkaisumenettelyn ratkaisut, kun menettely on suoritettu automatisoidusti. Edelleen saman kohdan d alakohdassa säädettäisiin siitä, että vaihtoehtoiset riidanratkaisuelimet voivat yhdistää samankaltaiset asiat tiettyä elinkeinonharjoittajaa vastaan yhteen menettelyyn sillä edellytyksellä, että asianomaisille kuluttajille ilmoitetaan asiasta eivätkä he vastusta sitä.
Voimassa olevan 5 artiklan 4 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat harkintansa mukaan sallia vaihtoehtoisten riidanratkaisuelinten pitää voimassa tai ottaa käyttöön menettelysääntöjä, jotka antavat niille mahdollisuuden kieltäytyä käsittelemästä tiettyä riitaa tietyillä perusteilla. Ehdotuksen mukaan a alakohtaa täsmennettäisiin siten, että tällainen peruste voi olla se, että kuluttaja ei ole yrittänyt ottaa yhteyttä asianomaiseen elinkeinonharjoittajaan, mutta vaatimus ei saa sisältää suhteettomia sääntöjä tällaisen yhteydenpidon muodosta. Samaan artiklaan ehdotetaan lisättäväksi uusi 8 kohta, jonka mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että niiden alueelle sijoittautuneet elinkeinonharjoittajat, joihin kyseisestä tai toisesta jäsenvaltiosta tuleva vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin ottaa yhteyttä, ilmoittavat kyseiselle vaihtoehtoiselle riidanratkaisuelimelle, suostuvatko ne osallistumaan ehdotettuun menettelyyn, ja vastaavat kohtuullisen ajan kuluessa, joka saa olla enintään 20 työpäivää.
ADR-direktiivin 7 artiklaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen toimintakertomus olisi julkaistava vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen verkkosivuilla joka toinen vuosi vuosittaisen julkaisemisen sijaan. Lisäksi vaihtoehtoisten riidanratkaisuelinten ei enää tarvitsisi raportoida vaihtoehtoisten riidanratkaisuelinten verkostoissa tehtävästä yhteistyöstä rajat ylittävän riitojenratkaisun helpottamiseksi.
ADR-direktiivin 13 artiklasta ehdotetaan kumottavaksi 3 kohta, jossa velvoitetaan elinkeinonharjoittajat tiedottamaan vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta kuluttajille riippumatta siitä, aikovatko elinkeinonharjoittajat käyttää vaihtoehtoista riidanratkaisumenettelyä vai eivät.
ADR-direktiivin 14 artiklaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että jäsenvaltioiden tulee varmistaa, että rajat ylittävissä riidoissa kuluttajien lisäksi myös elinkeinonharjoittajat saavat apua löytääkseen yhden tai useamman kyseisessä asiassa toimivaltaisen vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen. Lisäksi artiklassa säädettäisiin jäsenvaltioille asetettavasta velvollisuudesta nimetä ADR-yhteyspiste, joka vastaa kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien auttamisesta valtioiden rajat ylittäviä kauppa- tai palvelusopimuksia koskevissa riidoissa. Jäsenvaltion on ilmoitettava komissiolle ADR-yhteyspisteensä nimi ja yhteystiedot. Jäsenvaltioiden on annettava vastuu vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen yhteyspisteiden toiminnasta Euroopan kuluttajakeskusten verkostoon kuuluvalle keskukselleen tai, jos se ei ole mahdollista, kuluttajajärjestöille tai muille kuluttajansuojasta vastaaville elimille. Ehdotuksen mukaan yhteyspisteiden on pyydettäessä helpotettava osapuolten ja toimivaltaisen vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen välistä yhteydenpitoa. Tällaiset toimet voivat olla esimerkiksi valituksen toimittamisessa avustaminen tai yleinen tietojen antaminen EU:n kuluttajaoikeuksista. Jäsenvaltiot voivat myöntää yhteyspisteille oikeuden antaa artiklassa tarkoitettua apua kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille myös silloin, kun ne käyttävät vaihtoehtoisia riidanratkaisuelimiä valtion sisäisissä riita-asioissa.
Direktiiviehdotuksen mukaan ADR-direktiivin 19 artiklan 3 kohdan f, g ja h alakohdat kumottaisiin. Vaihtoehtoisilla riidanratkaisuelimillä ei olisi vastaisuudessa velvollisuutta toimittaa toimivaltaiselle viranomaiselle arviota ADR-verkostojen toimivuudesta, tietoja henkilöstölle annetuista koulutuksista taikka arviota siitä, miten ne aikovat parantaa suorituskykyään.
ADR-direktiivin 20 artiklaan ehdotetaan lisättäväksi uusi 8 kohta, jonka mukaan komissio kehittää ja ylläpitää digitaalista interaktiivista välinettä, joka tarjoaa yleistä tietoa kuluttajien oikeussuojakeinoista ja linkkejä sille 20 artiklan 2 kohdan mukaisesti ilmoitettujen vaihtoehtoisten riidanratkaisuelinten verkkosivuille.
ADR-direktiivin 24 artiklaan ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 kohta, jonka mukaan jäsenvaltioiden on ilmoitettava komissiolle ADR-yhteyspisteensä.
2.2
Muut direktiiviehdotukset
Direktiiviehdotuksen 2 artiklassa ehdotetaan muutettavaksi matkapaketeista ja yhdistetyistä matkajärjestelyistä annettua direktiiviä (EU) 2015/2302 siten, että viittaus ODR-foorumiin poistettaisiin 7 artiklan 2 kohdan g alakohdasta.
Direktiiviehdotuksen 3 artiklalla muutettaisiin niin kutsuttua kuluttajansuojan omnibus-direktiiviä (EU) 2019/2161. Ehdotuksen mukaan direktiivin 5 artiklan b kohta korvattaisiin siten, että viittaus ODR-foorumiin poistettaisiin ja sen tilalle tulisi viittaus Euroopan kuluttajakeskusten verkostoon kuuluvaan keskukseen.
Direktiiviehdotuksen 4 artiklalla poistettaisiin kuluttajien yhteisten etujen suojaamiseksi nostettavista edustajakanteista annetun direktiivin (EU) 2020/1828 liitteen I 44 kohta, jossa viitataan ODR-foorumiin.
2.4
ODR-asetuksen kumoaminen ja muut liitännäiset muutosehdotukset
Asetusehdotuksen 1 artiklassa ehdotetaan kumottavaksi asetus (EU) No 524/2013 siten, että asetus olisi kumottu 6 kuukauden päästä siitä, kun asetusehdotus on tullut voimaan.
Asetusehdotuksen 2 artiklassa ehdotetaan, että ODR-foorumi suljetaan. Artiklan 2 kohdassa säädettäisiin valitusten tekemisen määräajoista, ja 3 kohdassa säädettäisiin komission informointivelvollisuudesta ODR-foorumin käyttäjille, joilla on vireillä olevia asioita. Artiklan 4 kohdassa säädettäisiin ODR-foorumilla olevien tietojen poistamisesta.
Asetuksen 3 artiklalla poistettaisiin kuluttajansuojalainsäädännön täytäntöönpanosta vastaavien kansallisten viranomaisten yhteistyöstä annetun asetuksen (EU) 2017/2394 liitteen 22 kohta, jossa viitataan ODR-asetukseen.
Asetuksen 4 artiklalla muutettaisiin tietoja, menettelyjä sekä neuvonta- ja ongelmanratkaisupalveluja saataville tarjoavan yhteisen digitaalisen palveluväylän perustamisesta annetun asetuksen (EU) 2018/1724 III liitteen 7 kohtaa siten, että viittaus ODR-foorumiin poistettaisiin ja lisättäisiin viittaus vaihtoehtoisiin riidanratkaisuelimiin.