Viimeksi julkaistu 12.12.2025 16.00

Pöytäkirja StVP 132/2025 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Keskiviikko 10.12.2025 klo 8.00—10.36

Läsnä
puheenjohtaja Krista Kiuru sd varapuheenjohtaja Mia Laiho kok (1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Maaret Castrén kok (1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Bella Forsgrén vihr (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Hilkka Kemppi kesk (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Aki Lindén sd (1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10) (5 osittain) jäsen Hanna-Leena Mattila kesk (1, 2, 3) (4 osittain) jäsen Ville Merinen sd jäsen Aino-Kaisa Pekonen vas (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Minna Reijonen ps jäsen Anne Rintamäki ps jäsen Päivi Räsänen kd (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Pia Sillanpää ps (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Oskari Valtola kok jäsen Henrik Wickström r (3, 4 osittain) varajäsen Milla Lahdenperä kok (4) (3, 5 osittain) varajäsen Jaana Strandman ps (3 osittain) 
Sihteerit
valiokuntaneuvos Pirjo Kainulainen  valiokuntaneuvos Sanna Pekkarinen  valiokuntaneuvos Päivi Salo  

1. Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 9 jäsentä. 

2. Päätösvaltaisuus

Todettiin, että kokous ei ollut päätösvaltainen. 

3. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain ja pelastustoimen järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 129/2025 vp
Valiokunnan lausuntoPeVL 49/2025 vp
Valiokunnan mietintöluonnos EDK-2025-AK-59965
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain ja pelastustoimen järjestämisestä annetun lain muuttamisesta
10.12.2025

Merkittiin, että kokous tuli päätösvaltaiseksi. 

Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen muutettuna. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä suoritettiin seuraavat äänestykset tehtiin seuraava lisäys mietintöluonnokseen: 

Ed. Lindén ed. Pekosen kannattamana ehdotti, että kappaleesta 14 poistetaan seuraava teksti: ”…ja toteaa samalla, että sääntely ei edellytä, että julkisyhteisöt itse huolehtisivat kaikkien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta.” Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 12—4. 

Lisätiin kappaleen 15 loppuun seuraava virke: ”Säännöksen perustelujen mukaan edellä todetuksi yksityisen palveluntuottajan riittäväksi omaksi palvelutuotannoksi ei katsottaisi ns. kuoriorganisaation toimintaa, jossa yhtiön palveluksessa olisi lähinnä hallintohenkilöstöä ja vastaava lääkäri tai muu palvelujen vastuuhenkilö.” 

Ed. Lindén ed. Pekosen kannattamana ehdotti, että kappaleen 19 toinen virke muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Ensihoitopalvelut kuten eräät muutkin terveydenhuollon palvelut ovat osa terveydenhuollon ja yhteiskunnan kriittisiä peruspalveluja. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 8—4, 3 tyhjää. 

Ed. Lindén ed. Pekosen kannattama ehdotti, että lakiehdotukset hylätään. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 12—4. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Ed. Lindén varasi tilaisuuden vastalauseen jättämiseen. Ilmoitettiin, että se on jätettävä viimeistään tänään 10.12.205 klo 16.00. 

Mietintöön jätettiin vastalause: Lindén, Kiuru, Merinen, Pekonen 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

4. Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi

Hallituksen esitysHE 150/2025 vp
Valiokunnan mietintöluonnos EDK-2025-AK-60449
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi
A 4

Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen muutettuna. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tehtiin seuraavat muutokset mietintöluonnokseen:  

Lisättiin kappaleen 12 jälkeen kaksi uutta kappaletta seuraavasti:  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu myös esille, että raskaussuojeluasetukseen sisältyvä luettelo vaaraa aiheuttavista tekijöistä pitää sisällään keskenään hyvin erilaisia tekijöitä ja työolosuhteita. Työterveyslaitoksen mukaan erityisesti luetteloon sisältyvien henkisten ja fyysisten rasitustekijöiden sekä yötyön objektiivinen ja tasapuolinen arviointi työpaikoilla voi olla haastavaa, tieteellinen näyttö haitallisuudesta on puutteellista eikä selkeitä mittareita tai kynnysarvoja poikkeavalle taikka vaaralliselle altistumiselle raskauden aikana ole olemassa. 

Lisäksi valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille hallituksen esityksessäkin (s. 28) tunnistettu riski siitä, että erityisraskausrahaoikeuden laajentumisen myötä työnantaja saattaa aiempaa useammin jättää noudattamatta velvoitteita työjärjestelyistä, joilla rajoitetaan tai ehkäistään altistumista vaaraa aiheuttavalle tekijälle. Joissain tilanteissa työnantajan edun mukaista saattaa olla myöntää työntekijälle erityisraskausvapaata ennemmin kuin muuttaa työoloja tai työaikoja taikka järjestää työntekijälle muuta sopivaa työtä. Tämä taas voi vaikuttaa raskaana olevan ansiotasoon ja urakehitykseen.”  

Sekä lisättiin seuraava lausumaehdotus: ”Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa ja arvioi erityisraskausrahaa koskevan sääntelyn soveltamiskäytäntöä ja vaikutuksia sekä ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin sääntelyn muuttamiseksi.” 

Muilta osin mietintöluonnos hyväksyttiin sellaisenaan. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

5. Valtioneuvoston selvitys: E-kirje: EU:n valmistautuminen seuraavaan terveyskriisiin: lääketieteellisiä vastatoimia koskeva strategia

Valtioneuvoston E-selvitysE 86/2025 vp

Valiokunta päätti, ettei asian käsittelyyn ole käytettävissä olevan aikataulujen puitteissa ollut mahdollisuutta eikä sen johdosta ryhdytä toimenpiteisiin. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

6. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin pelastuspalvelumekanismista ja unionin tuesta terveysuhkiin varautumista ja reagointia varten sekä päätöksen N:o 1313/2013/EU (unionin pelastuspalvelumekanismi) kumoamisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 51/2025 vp

Valiokunta päätti, ettei asian käsittelyyn ole käytettävissä olevan aikataulujen puitteissa ollut mahdollisuutta eikä sen johdosta ryhdytä toimenpiteisiin. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

7. Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2024

KertomusK 5/2025 vp

Valiokunta päätti, ettei asian käsittelyyn ole käytettävissä olevan aikataulujen puitteissa ollut mahdollisuutta eikä sen johdosta ryhdytä toimenpiteisiin. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

8. Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2024

KertomusK 17/2025 vp

Valiokunta päätti, ettei asian käsittelyyn ole käytettävissä olevan aikataulujen puitteissa ollut mahdollisuutta eikä sen johdosta ryhdytä toimenpiteisiin. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

9. Muut asiat

Muita asioita ei ollut. 

10. Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on torstaina 11.12.2025 klo 10.00. 

Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos 
Sanna 
Pekkarinen