Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain eli kabotaasisäännösten muuttamisesta on parhaillaan käsittelyssä eduskunnassa, ja sitä on kotimaisen kuljetusalan näkökulmasta pidetty ongelmallisena. Kotimaisen kuljetusalan kannalta olisikin positiivista, mikäli pitkään puhuttanut raskaan liikenteen talvirengaspakko saataisiin vihdoin voimaan. Kotimaisessa kalustossa renkaat yleensä ovat kunnossa, mutta ulkomaisessa raskaassa kalustossa eivät.
Suomessa ei tällä hetkellä ole erillisiä vaatimuksia kuorma-autojen renkaidenvaihdolle talvikuukausien osalta päinvastoin kuin monissa naapurimaissamme. Huonot renkaat ovat turvallisuusriski kaikelle liikenteelle, ja tilastojen mukaan rekkojen suistumisia tapahtuu Suomessa tammi—maaliskuussa päivittäin. Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry on ajanut raskaan kaluston talvirengaspakkoa jo pitkään, ja liiton mukaan renkaiden urasyvyyden pitäisi talvella olla vähintään 5 millimetriä, kun se nyt on 1,6 millimetriä.
Rengaspakosta olisi mahdollista säätää pelkällä ministerin asetuksella, joten sen suhteen ei olisi tarpeen jäädä odottelemaan tieliikennelain kokonaisuudistuksen valmistumista. Kabotaasilainsäädännön vuoksi asiassa tulisi edetä mahdollisimman ripeästi, jotta asetus saataisiin voimaan ennen lainsäädännön uudistamista.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: