Keravalle on vuoden 2015 lopusta alkaen pyritty käynnistämään liityntäpysäköintihanke Keravan rautatieasemalle. Tällä hetkellä asemalla on 130 liityntäpysäköintipaikkaa parkkikentällä, ja tätä liityntäpysäköintiä käyttävät keravalaisten lisäksi myös junaan nousevat naapuripaikkakuntien asukkaat.
Liityntäpysäköinnin paikkamäärä on kestämättömän pieni, mikä on johtanut siihen, että ihmiset joutuvat ajamaan omalla autolla töihin, koska eivät löydä liityntäpysäköintipaikkaa aamuisin asemalta. Tämä ei ole liikenteen päästöjen kannalta kestävä suuntaus kasvavassa kaupungissa.
Suunnitteilla olevassa liityntäpysäköintihallissa olisi tarkoitus olla 450 liityntäpysäköintipaikkaa sekä 1 000 pyöräpysäköintipaikkaa.
Edellisessä MAL-sopimuksessa sovittiin Keravan liityntäpysäköinnin toteuttamisesta kehitetyn kustannusjakomallin mukaan. Keravan liityntäpysäköinnissä kustannuksiin em. mallin mukaan osallistuisivat Keravan kaupunki sijaintikuntana, Mäntsälä, Järvenpää, Pornainen, Tuusula ja Vantaa kotikuntina, Espoo ja Helsinki kohdekuntina sekä valtio, jota edustaa tässä mallissa Väylävirasto.
Kaikki kunnat ovat sitoutuneet mallin mukaisesti osallistumaan kustannuksiin, ja liityntäpysäköinnin toteuttamista koskeva sopimus on valmis vietäväksi päätöksentekoon kunnissa ja valtion osalta.
Samaan aikaan hankkeen suunnittelun ja kustannuksista sopimisen kanssa käynnistettiin liityntäpysäköintiä koskeva asemakaavan muutos. Valtio ei kuitenkaan koko edellisellä MAL-sopimuskaudella osoittanut budjetissa rahaa Keravan liityntäpysäköinnin toteuttamiseen.
Viime vuonna valmistellussa seuraavassa MAL-suunnitelmassa ja siihen liittyvissä MAL-sopimuksen valmistelevissa neuvotteluissa Keravan liityntäpysäköinti on jälleen nostettu toteutettavaksi hankkeeksi.
Kun valtion puolelta asia saataisiin liikkeelle, on Keravan kaupunki valmis laittamaan asemakaavamuutoksen ripeästi liikkeelle ja toteuttamaan liityntäpysäköintihallin nopealla aikataululla.
Nyt tarvittaisiinkin valtion puolelta eduskunnan jo joulukuussa vuoden 2020 budjetin yhteydessä hyväksymän lausuman toimeenpanoa. Eduskunta edellytti budjettipäätöksensä lausumassa erikseen Keravan liityntäpysäköinnin asemakeskuksen suunnittelun pikaista käynnistämistä:
"Lisäksi eduskunta edellyttää, että Keravan liityntäpysäköinnin asemakeskuksen suunnittelu käynnistetään pikaisesti, että muutkin pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisäävät hankkeet saadaan liikkeelle viivytyksettä ja että joukkoliikenteen tukea nostetaan tavoitteiden saavuttamiseksi."