Viimeksi julkaistu 1.8.2025 16.49

Kirjallinen kysymys KK 213/2025 vp 
Hilkka Kemppi kesk ym. 
 
Kirjallinen kysymys raskaan liikenteen vinjettimaksuista

Eduskunnan puhemiehelle

Suomen tiestössä on merkittävästi korjausvelkaa. Hallitus on huomioinut tilanteen ja esittänyt yli puolen miljardin euron panostuksia tieverkon kunnostamiseen. Toimet eivät kuitenkaan ole riittäviä. Yli 80 000 kilometrin tieverkon ylläpidon ja korjaamisen rinnalle tarvitaan muitakin keinoja — yksi keskeinen ratkaisu on raskaan liikenteen vinjettimaksun käyttöönotto. Hallitusohjelmassa asia on huomioitu seuraavasti: "Valmistellaan raskaan liikenteen vinjettimaksu ottaen huomioon vaikutukset kuljetusalan kustannusrakenteeseen ja suhde EU:n lainsäädännön valmisteluun." 

Tällä hetkellä tieverkon ylläpito rahoitetaan pääosin suomalaisten veronmaksajien varoin. Samaan aikaan tiestöllä liikkuu vuosi vuodelta enemmän ulkomaista raskasta rekkaliikennettä, joka ei osallistu tiestön ylläpidon kustannuksiin. Tämä asettaa suomalaiset kuljetusyrittäjät epäreiluun kilpailuasemaan. Nykyisin suomalaiset kuljetusyritykset maksavat ulkomailla erilaisia maksuja, mutta ulkomaiset kuljetusyritykset käyttävät Suomen teitä ilmaiseksi. 

Tilanteen korjaamiseksi Suomessa tulisi ottaa käyttöön raskaan liikenteen tienkäyttömaksu, joka koskisi kaikkia ulkomaalaisia raskaita ajoneuvoja. On tärkeä määritellä tarkasti, minkä kokoluokan ajoneuvoja vinjettimaksu koskee. Tonnimäärän asettaminen ratkaisee, kuinka laajasti maksu kohdistuu. Maksu kompensoitaisiin kotimaiselle ammattiliikenteelle täysimääräisesti. 

Tienkäyttömaksu eli vinjetti on aikaan tai ajomatkan pituuteen perustuva vero. Nykyteknologian ansiosta vinjettimaksut ovat helppoja maksaa ja valvoa. Maksamattomista maksuista seuraisi sakko. Kyse ei ole tietulleista, vaan ajoneuvokohtaisesta käyttöoikeudesta tiestölle. 

Nyt on aika korjata tämä epäkohta ja asettaa ulkomainen raskas liikenne samalle viivalle kotimaisen liikenteen kanssa. Vinjettimaksuilla kerättävät varat tulee kohdistaa suoraan tiestön kunnossapitoon ja parantamiseen. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Milloin hallitus aikoo ottaa raskaan liikenteen vinjettimaksut käyttöön ja 
mitä hallitus tekee edistääkseen vinjettimaksujen käyttöönottoa? 
Helsingissä 17.6.2025 
Hilkka Kemppi kesk 
 
Mika Riipi kesk 
 
Vesa Kallio kesk 
 
Antti Kurvinen kesk 
 
Tuomas Kettunen kesk