Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Huoltovarmuuskeskuksen tekemät suojainhankinnat ovat herättäneet paljon keskustelua. Ministeri pyysi tämän pohjalta selvityksen suojainkaupoista ja siitä, mikä niissä meni pieleen. Selvityksessään Huoltovarmuuskeskus totesi, ettei sillä ole ollut riittävää osaamista näin laajaan ja nopeaan hankintaan.
Vastaus on herättänyt kysymyksen, miksi Huoltovarmuuskeskuksen tekemissä hankinnoissa ei ole käytetty yhteishankintayhtiön Hansel Oy:n osaamista? Hansel on perustettu juuri sitä varten, että yhteiskunnallisten ja julkisten toimijoiden hankintaketju voisi olla mahdollisimman tehokas ja taloudellisesti järkevä. Yhtiö työllistää useita kymmeniä asiantuntijoita, ja koronakriisin aikana olisi äärimmäisen tärkeää tehokkaasti ja sujuvasti hyödyntää kaikkea osaamista, jota meillä on saatavilla.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: