Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Helsingin poliisilaitoksen rikostorjuntayksikön mukaan raskaan liikenteen kuljettajien ajo- ja lepoaikoja manipuloidaan yhä useammin. Rikolliseen manipulointiin syyllistyvät etenkin ulkomaalaiset kuljetusyritykset, jotka toimivat Suomessa. Tilanteen vakavuudesta kertoo paljon se, että poliisi puhuu jo kokonaan uuden kansainvälisen kuljetusrikollisuuden rantautumisesta Suomeen.
Raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen manipulointi on erittäin vahingollista toimintaa kuljetusalan kilpailulle ja kuljetusyritysten toimintaedellytyksille. Kotimaisia kuljetusyrityksiä lyödään ahtaalle, jos ulkomaalaiset yritykset saavat vilpillisen toiminnan seurauksena perusteetonta kilpailuetua velvollisuuksistaan luistamalla. Viranomaisten on varmistettava, että kuljetusyrittäjät kilpailevat samalta viivalta. Rikollinen toiminta heikentää rehellisten yrittäjien toimintaedellytyksiä.
Kuljettajien ajo- ja lepoaikojen manipuloinnissa ei kuitenkaan ole kyse vain kuljetusalan kilpailun vääristämisestä. Manipulointi muodostaa myös aivan uuden liikenteen turvallisuusuhan, jonka tulisi huolestuttaa kaikkia tie- väyläverkon käyttäjiä. Säädöksiä ajo- ja lepoajoista ei ole tehty vain markkinoiden, vaan myös turvallisuuden lähtökohdista. Kukaan ei halua ylipitkiä päiviä tekeviä kuljettajia vaarantamaan muiden ihmisten turvallisuutta.
Ulkomaalaisten kuljetusyritysten rikolliseen toimintaan on puututtava ajoissa. Vastuu asiasta kuuluu ennen kaikkea liikenne- ja viestintäministeriölle sekä sisäministeriölle, joiden tulee tehdä kaikkensa ajo- ja lepoaikarikkomusten kitkemiseksi tarkoituksenmukaisen lainsäädännön keinoin Suomen maanteiltä. Helsingin poliisilaitoksen rikostorjuntayksikön havaintojen pohjalta ministeriöiden on kiireellisesti laadittava kattava arvio kuljetusliikenteen valvonnan vahvistamisesta.
Viime vuosina sisäministeriössä ja poliisin liikennevalvonnan yksikössä on liikennevalvontaa hoidettu lähinnä vain automaattista liikennevalvontaa eli peltipoliiseja lisäämällä. Raskaan liikenteen valvontaa ei kuitenkaan voida jättää vain peltipoliisinäpertelyn varaan. Peltipoliisi ei tarkista työaikoja tai ajoneuvon tai kuljettajan kuntoa. Raskaan liikenteen valvonta edellyttää osaavia ihmisiä — asiantuntemusta, jota kameroilla ei voida koskaan korvata.
Raskaan liikenteen valvonnan vahvistaminen edellyttää myös kansainvälistä yhteistyötä, koska ongelmakin ylittää kansallisvaltioiden rajat. Ei voi olla niin, että rikolliset kuljetusyritykset pääsevät kuin koira veräjästä Suomen rajan ylitettyään muualle Eurooppaan. Valvonnan täytyy ulottua koko Euroopan unionin alueelle ja sen vahvistamiseksi tarvitaan uusia todellisia toimenpiteitä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: