Viimeksi julkaistu 1.8.2025 9.18

Kirjallinen kysymys KK 346/2018 vp 
Mika Kari sd 
 
Kirjallinen kysymys ulkomaalaisten kuljetusyritysten ajo- ja lepoaikarikkomuksista

Eduskunnan puhemiehelle

Helsingin poliisilaitoksen rikostorjuntayksikön mukaan raskaan liikenteen kuljettajien ajo- ja lepoaikoja manipuloidaan yhä useammin. Rikolliseen manipulointiin syyllistyvät etenkin ulkomaalaiset kuljetusyritykset, jotka toimivat Suomessa. Tilanteen vakavuudesta kertoo paljon se, että poliisi puhuu jo kokonaan uuden kansainvälisen kuljetusrikollisuuden rantautumisesta Suomeen. 

Raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen manipulointi on erittäin vahingollista toimintaa kuljetusalan kilpailulle ja kuljetusyritysten toimintaedellytyksille. Kotimaisia kuljetusyrityksiä lyödään ahtaalle, jos ulkomaalaiset yritykset saavat vilpillisen toiminnan seurauksena perusteetonta kilpailuetua velvollisuuksistaan luistamalla. Viranomaisten on varmistettava, että kuljetusyrittäjät kilpailevat samalta viivalta. Rikollinen toiminta heikentää rehellisten yrittäjien toimintaedellytyksiä.  

Kuljettajien ajo- ja lepoaikojen manipuloinnissa ei kuitenkaan ole kyse vain kuljetusalan kilpailun vääristämisestä. Manipulointi muodostaa myös aivan uuden liikenteen turvallisuusuhan, jonka tulisi huolestuttaa kaikkia tie- väyläverkon käyttäjiä. Säädöksiä ajo- ja lepoajoista ei ole tehty vain markkinoiden, vaan myös turvallisuuden lähtökohdista. Kukaan ei halua ylipitkiä päiviä tekeviä kuljettajia vaarantamaan muiden ihmisten turvallisuutta. 

Ulkomaalaisten kuljetusyritysten rikolliseen toimintaan on puututtava ajoissa. Vastuu asiasta kuuluu ennen kaikkea liikenne- ja viestintäministeriölle sekä sisäministeriölle, joiden tulee tehdä kaikkensa ajo- ja lepoaikarikkomusten kitkemiseksi tarkoituksenmukaisen lainsäädännön keinoin Suomen maanteiltä. Helsingin poliisilaitoksen rikostorjuntayksikön havaintojen pohjalta ministeriöiden on kiireellisesti laadittava kattava arvio kuljetusliikenteen valvonnan vahvistamisesta. 

Viime vuosina sisäministeriössä ja poliisin liikennevalvonnan yksikössä on liikennevalvontaa hoidettu lähinnä vain automaattista liikennevalvontaa eli peltipoliiseja lisäämällä. Raskaan liikenteen valvontaa ei kuitenkaan voida jättää vain peltipoliisinäpertelyn varaan. Peltipoliisi ei tarkista työaikoja tai ajoneuvon tai kuljettajan kuntoa. Raskaan liikenteen valvonta edellyttää osaavia ihmisiä — asiantuntemusta, jota kameroilla ei voida koskaan korvata. 

Raskaan liikenteen valvonnan vahvistaminen edellyttää myös kansainvälistä yhteistyötä, koska ongelmakin ylittää kansallisvaltioiden rajat. Ei voi olla niin, että rikolliset kuljetusyritykset pääsevät kuin koira veräjästä Suomen rajan ylitettyään muualle Eurooppaan. Valvonnan täytyy ulottua koko Euroopan unionin alueelle ja sen vahvistamiseksi tarvitaan uusia todellisia toimenpiteitä. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Aikooko hallitus laatia kattavan arvion raskaan liikenteen valvonnan tilasta,  
mihin toimiin hallitus on valmis ryhtymään raskaan liikenteen valvonnan vahvistamiseksi,  
mihin toimiin hallitus on valmis ryhtymään ulkomaalaisten kuljetusyritysten ajo- ja lepoaikarikkomusten kitkemiseksi kuljetusliikenteestä ja  
miten hallitus pyrkii takaamaan Euroopan unionin puitteissa, että kuljetusyritysten valvontaa lisätään rikollisuuden ylittäessä valtioiden rajat? 
Helsingissä 13.9.2018 
Mika Kari sd