Ohita päänavigaatio

Siirry sisältöön

KK 402/2020 vp

Viimeksi julkaistu 15.5.2020 12.45

Kirjallinen kysymys KK 402/2020 vp Kirjallinen kysymys epäselvistä urheilutapahtuma- ja kulttuuritilaisuusohjeistuksista koronavirusepidemian aikana

TimoHeinonenkok

Eduskunnan puhemiehelle

Hallitus kertoi toukokuun alussa koronarajoitusten osittaisesta purkamisesta. Kesäkuussa kokoontumisrajoitus muuttuu kevään kymmenestä 50 henkeen. Uusi kokoontumisrajoitus on voimassa toistaiseksi.  

Hallitus tiedotti: "Epidemiologisen arvion perustella on mahdollista lieventää henkilömäärärajoitusta nykyisestä 10 henkilöstä enintään 50 henkilöön 1.6. alkaen toistaiseksi. Tilanne arvioidaan uudelleen kesäkuun loppuun mennessä" 

Kesän suurien tapahtumien rajoittamiseen ei kuitenkaan ole tulossa muutoksia. Suurten, yli 500 hengen yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten järjestäminen on hallituksen linjauksella kielletty 31.7.2020 asti. 

6.5.2020 hallitus linjasi kuitenkin, että jo kesäkuussa on mahdollista järjestää jopa alle 500 hengen yleisötilaisuuksia, kuten urheilukilpailuja ja kesäteatteriesityksiä. 

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk) linjasi 4.5.2020, että urheilukilpailut ja -sarjat voidaan käynnistää kesäkuun alusta alkaen erityisjärjestelyin. Tästä puuttuvat selkeät ja yksiselitteiset ohjeistukset. 

Urheilu- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen tiedotti 6.5.2020, että "1.6. lähtien voidaan erityisjärjestelyin järjestää alle 500 henkilön yleisötilaisuuksia, mikäli ne järjestetään tarkasti rajatuissa tiloissa ja turvaväleistä sekä hygieniasta huolehditaan..." 

"Kaikessa toiminnassa on huolehdittava osallistujien turvallisuudesta. Yleisötilaisuudet voivat olla esimerkiksi kulttuuri- tai urheilutapahtumia..." 

Yleisörajoitusten takia ottelut pitäisi pelata joko vajaille tai kokonaan tyhjille katsomoille. Tämä tarkoittaisi elintärkeiden pääsylipputulojen pois jäämistä, minkä vuoksi monia tilaisuuksia ei pystyttäisi järjestämään.  

Alueellisia eroja tapahtumien järjestämistä koskeviin ohjeisiin ei ole luvassa. Linjaus on erikoinen, ja perusteita ja oikeutusta on vaikea ymmärtää varsinkaan niissä kunnissa ja maakunnissa, joissa tartuntoja ei ole tai ei juurikaan ole edes ollut. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Voiko tapahtumia, esimerkiksi kesäraveja, jalkapallo-otteluita ja jokamiesluokan kilpailuja, järjestää niin, että enintään 500 hengen katsomo on erillään muusta tapahtuman järjestämiseen liittyvästä väestä ja mm. urheilijoista, jolloin ihmisten kokonaismäärä voi siis olla kahdella alueella molemmilla enintään 500 henkeä, jos ryhmät pidetään toisistaan erillään.  
onko samassa tapahtumassa mahdollista olla useampia 500 hengen katselualueita, jos ne on koko tapahtuman ajan rajattu erilleen toisistaan, 
voiko urheilustadionin, jäähallien, jalkapallokenttien, moottoriratojen tai pesäpallokenttien eri katsomoalueet erottaa toisistaan omiksi, enintään 500 hengen katsomoalueiksi, jos eri alueiden ihmisten kohtaamiset pystytään estämään ja tarjoamaan eri alueille mm. omat saniteettitilat ja muut palvelut, 
lasketaanko 500 hengen enimmäismäärään mukaan yleisön lisäksi kaikki kyseisen tapahtuman järjestämiseen osallistuvat, vaikka he olisivat tosiasiallisesti eri paikoissa ilman kontaktia toisiin (liikenteenohjaus, lipunmyynti, varikko- ja huoltotoiminta), 
tarkoittaako 500 hengen enimmäismäärä yhtaikaa paikalla olevien kokonaismäärää vai koko tilaisuudessa käyvää kokonaismäärää? Tilaisuudet saattavat olla pitkiäkin, eli voiko alueelle ottaa lisää väkeä, kun aiempia paikallaolijoita poistuu alueelta ja 
lasketaanko esimerkiksi markkina- ja kesätoritapahtumien väkimäärä niin, että enimmäismäärä 500 henkeä ei saa millään hetkellä ylittyä, mutta esimerkiksi koko päivän kestävässä tapahtumassa kokonaismäärä voi olla korkeampikin, kunhan yli 500 hengen enimmäisrajaa ei missään vaiheessa rikota? 
Helsingissä 14.5.2020 
TimoHeinonenkok