Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Koronapandemian aiheuttaman poikkeustilan myötä digitaalisille sosiaalipalveluille olisi entistä enemmän käyttöä, koska poikkeusolot ja eristäytyminen lisäävät mielenterveysongelmia, päihteiden käyttöä ja perheväkivaltaa. Näissä tilanteissa sosiaalipalveluiden tulisi olla helposti saatavilla. Esimerkiksi nuorille saattaa olla kynnys hakea apua, jos sitä ei ole mahdollista hakea sähköisesti.
Sosiaalipalveluissa ei vielä ole hyödynnetty digitaalisuuden luomia mahdollisuuksia.
Digitaaliset palvelut madaltavat kynnystä hakeutua avun piiriin. Kun palveluita digitalisoidaan, niin ammattilaisten työaikaa saadaan siirrettyä hallinnoinnista lasten ja nuorten suoraan auttamiseen, jolloin avunsaanti on nopeaa ja joustavaa. Joillekin voi riittää pelkkä digitaalinen apu, ja samalla vapautuu enemmän aikaa auttaa niitä, jotka tarvitsevat henkilökohtaisempaa apua.
On erityisen tärkeää, että digitaaliset sosiaalipalvelut toimivat ja ovat yleisessä käytössä lähitulevaisuudessa, jolloin peruspalvelujen järjestäminen ja tuottaminen saattaa olla hyvinkin haasteellista. On kuitenkin muistettava, että mikään digipalvelu ei korvaa fyysistä asiakaskontaktia, mutta palvelua tukevana toimintana se on erinomaisen tärkeä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: