Viimeksi julkaistu 27.11.2021 17.33

Kirjallinen kysymys KK 426/2021 vp 
Minna Reijonen ps 
 
Kirjallinen kysymys terveydenhuollon laskujen perinnän ongelmallisuudesta kansalaisille

Eduskunnan puhemiehelle

Julkinen terveydenhuolto yleisimmin lähettää laskun asiakkaalle. Käteisen käyttö on vähentynyt merkittävästi. 

Eri kunnissa, kaupungeissa ja sairaanhoitopiireissä on kovin erilaisia käytäntöjä laskutuksen suhteen. Perintätoimet ovat saattaneet aiheuttaa kansalaiselle hankaluuksia varsinkin, jos henkilö on pitkiä aikoja sairaalassa ja laskuja on kertynyt kotiin ja eräpäivä jo mennyt ohi. 

Kansalaisten palautteen perusteella perintäkirje voi tulla hyvin pian laskun eräännyttyä. Joskus terveydenhuollon yksikkö laittaa itse ensimmäisen huomautuslaskun ja joissain paikoissa lasku menee heti perintään. Perintäkulut saattavat lisätä merkittävästi laskun loppusummaa. 

Ongelmia voi tulla etenkin, ellei kotona pitkään aikaan ole ketään, joka seuraa tulevia laskuja ja huolehdi niitä ajoissa maksuun. Myös perintälaskussa tulisi olla selkeästi merkintä, mitä asiaa lasku koskee. On myös sattunut tapauksia, että lasku on saatettu maksaa esimerkiksi kahteen kertaan, koska ei ole ollut selvää, onko lasku jo ollut maksettu. Harmilliselle tuntuu asiakkaan kannalta, että perintäfirmat saattavat jopa periä palkkion siitä, kun palauttavat aiheettomasti kahteen kertaan asiakkaan maksaman laskun summan asiakkaalle. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Onko suunnitteilla ohjeistaa kuntia, kaupunkeja ja sairaanhoitopiirejä lähemmäksi yhtenäisiä käytäntöjä asiakaslaskutuksen osalta ja  
miten estetään, että terveydenhuollon laskut eivät mene aiheettomasti perintään tai ulosottoon, jos asiakas on esimerkiksi sairaalajaksoilla ja ei ole kotona vastaanottamassa laskuja? 
Helsingissä 23.7.2021 
Minna Reijonen ps