Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Julkinen terveydenhuolto yleisimmin lähettää laskun asiakkaalle. Käteisen käyttö on vähentynyt merkittävästi.
Eri kunnissa, kaupungeissa ja sairaanhoitopiireissä on kovin erilaisia käytäntöjä laskutuksen suhteen. Perintätoimet ovat saattaneet aiheuttaa kansalaiselle hankaluuksia varsinkin, jos henkilö on pitkiä aikoja sairaalassa ja laskuja on kertynyt kotiin ja eräpäivä jo mennyt ohi.
Kansalaisten palautteen perusteella perintäkirje voi tulla hyvin pian laskun eräännyttyä. Joskus terveydenhuollon yksikkö laittaa itse ensimmäisen huomautuslaskun ja joissain paikoissa lasku menee heti perintään. Perintäkulut saattavat lisätä merkittävästi laskun loppusummaa.
Ongelmia voi tulla etenkin, ellei kotona pitkään aikaan ole ketään, joka seuraa tulevia laskuja ja huolehdi niitä ajoissa maksuun. Myös perintälaskussa tulisi olla selkeästi merkintä, mitä asiaa lasku koskee. On myös sattunut tapauksia, että lasku on saatettu maksaa esimerkiksi kahteen kertaan, koska ei ole ollut selvää, onko lasku jo ollut maksettu. Harmilliselle tuntuu asiakkaan kannalta, että perintäfirmat saattavat jopa periä palkkion siitä, kun palauttavat aiheettomasti kahteen kertaan asiakkaan maksaman laskun summan asiakkaalle.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: