Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edellinen hallitus kokoomuksen ja keskustan johdolla purki merkittävästi turhaa sääntelyä ja byrokratiaa norminpurkutalkoillaan. Edellishallituksen aikana alkoholilaki uudistettiin, minkä yhteydessä ylimääräistä byrokratiaa purettiin merkittävästi. Uudistus näyttää kuitenkin luoneen myös joitain uusia ja erikoisia tulkintoja ja on siten myös aiheuttanut turhaa byrokratiaa tavoitteistaan huolimatta. Tästä yhtenä esimerkkinä on Valamon luostarin tuottamien viinien kierrätys Alkon kautta, vaikka tuote käytettäisiin luostarin omassa toiminnassa.
Uusitun alkoholilainsäädännön myötä Valamon luostari joutuu verotuksellisista syistä kierrättämään viinitilansa tuottamat viinit Alkon Vantaalla sijaitsevan keskusvaraston kautta ennen kuin tuote tarjoillaan Valamossa ehtoollisjuomana. Tästä hyvästä viini matkaa yli 700 km:n matkan ennen saapumistaan takaisin Valamoon.
Alkoholilainsäädännön muutoksen myötä luostari menetti myös ehtoollisjuomansa myyntiluvan. Täten kaikki Valamon luostarin tuottamat kirkkoviinit ostetaan nykyisin Alkon kautta. Muiden kirkkojen onkin perusteltua tilata ehtoollisjuomansa Alkon kautta, mutta Valamon kohdalla kyse on enemmänkin tuotteiden omasta käytöstä, joten pullojen kierrättäminen ja verottaminen Alkon kautta osoittaa sekä turhaa että toimimatonta byrokratiaa.
Kun kyse ei ole myyntitapahtumasta, tulisi Valamon luostarin viini nähdä omavalmisteisena, luostarin omaan käyttöön tulevana tuotteena. Kirkon tarjoama ehtoollisjuoma ei ole myyntituote, eikä siten myöskään sitä tulisi lainsäädännöllisesti niin verottaa tai kohdella.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: