Viimeksi julkaistu 27.11.2021 16.07

Kirjallinen kysymys KK 55/2019 vp 
Jukka Mäkynen ps 
 
Kirjallinen kysymys sähköpyörien pakollisista liikennevakuutuksista

Eduskunnan puhemiehelle

Moni kansalainen on ihmetellyt, että mihin sähköpyörien "pakollinen" liikennevakuutus ja vakuutuksen hinta perustuvat? Sähköpyörät ovat keskeinen ja tärkeä osa monen suomalaisen arkipäivää. Esimerkiksi erilaisista fyysistä vaivoista ja vammoista kärsiville ihmisille sähköpyörä auttaa mutkattomampaan liikkumiseen. Kun kotivakuutuksen päälle joutuu ottamaan erillisen sähköpyörän liikennevakuutuksen, niin tällä tavalla rahastetaan entistä enemmän ihmisten liikkumista. Sähköpyörän rekisteröinti mopoksi maksaa noin 200 euroa ja sähköpyörän takaosaan pitää ruuvata rekisteritunnus. Liikennevakuutus rekisteröityyn sähköpyörään maksaa noin parisataa euroa vuodessa. Miten sähköpyörien pakollista liikennevakuutusta valvotaan, kun kaikki eivät ilmeisesti ole ymmärtäneet ilmoittaa omasta sähköpyörästään vakuutusyhtiöille? 

Sähköpyörien pakollisen liikennevakuutuksen taustalla on EU-direktiivi. Tämä direktiivi määrää jäsenmaita, että sähköpyörien liikennevakuutus on pakollinen yli 25 km tunnissa kulkevassa ja/tai yli 250-wattisessa sähköpyörässä. Keskeinen kysymys on kuitenkin se, että mikä on muiden EU maiden tilanne sähköpyörien vakuutuskäytännöissä ja onko "pakollista" liikennevakuutusta käytössä muissa EU-maissa? Miten Suomen sähköpyörien vakuutuskäytäntö eroaa muista EU-maista esimerkiksi hinnaltaan? Onko Suomessa keksitty jälleen uusi rahastusautomaatti, jossa kansalaisilta peritään isoja summia sähköpyörän liikennevakuutusmaksuina? Vaikuttaa siltä, että Suomi on tässäkin asiassa EU:n mallioppilas.  

Mihin lainkohtaan sähköpyörien vakuutusmaksut perustuvat, kun autojenkin pakollisten liikennevakuutusmaksujen lähtöhintataso on sama ja perustuu lakiin? Sähköpyörien liikennevakuutusmaksut vaikuttavat perustuvan mielivaltaan Suomessa. Eduskunnan tulisi edistää sähköpyörien "pakollisen" liikennevakuutuksen kohtuullistamista ja mahdollista poistamista. Tätä tavoitetta vaikeuttaa keskeisesti se, että on vaikeaa löytää mistään selkeää tietoa siitä, että mihin Suomen vakuutusyhtiöiden liikennevakuutusmaksut perustuvat. Nykytilanne on sähköpyöräilevän kansalaisen näkökulmasta järjetön, koska esimerkiksi maksimissaan 25 kilometriä tunnissa kulkeva sähköpyörä voi alamäkeä ajettaessa nostaa tilannenopeuden yli 25 kilometriin tunnissa. Eli jos maksimissaan sähköavusteisesti 25 kilometriä tunnissa kulkevassa ja maksimissaan 250-wattisen tehon sähköpyörässä on kotivakuutus ja henkilö kaatuu tällaisella sähköpyörällä yli 25 kilometrin tuntivauhdissa esimerkiksi alamäessä, meneekö vakuutus silloin kotivakuutuksen vai liikennevakuutuksen piikkiin?  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Kuinka "pakollinen" EU-direktiivin jäsenmaille määräämä sähköpyörien liikennevakuutus on, eli kuinka moni EU-maa noudattaa tätä direktiiviä, 
onko Suomella liikkumavaraa pienentää pakollisia sähköpyörien liikennevakuutusmaksuja ja  
missä on sellainen lakipykälä, jossa on määritetty sähköpyörän pakollisen liikennevakuutuksen lähtöhintaso samalla tavalla kuin moottoriajoneuvoissa? 
Helsingissä 22.7.2019 
Jukka Mäkynen ps