Viimeksi julkaistu 1.12.2022 10.30

Kirjallinen kysymys KK 614/2022 vp 
Matti Semi vas 
 
Kirjallinen kysymys raskaan liikenteen valvonnasta

Eduskunnan puhemiehelle

Raskas liikenne voidaan määritellä niin, että raskaaksi ajoneuvoksi määritellään ajoneuvot, joiden kokonaispaino on yli 3 500 kiloa. Lisäksi ajoneuvoa käytetään tavarankuljetukseen tai henkilökuljetuksiin. Raskaalle liikenteelle on myös erikseen määritellyt maksimimitat. Näiden lisäksi on erikoiskuljetuksia, jotka ylittävät nämä mitta- ja massarajat.  

Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että poliisi valvoo raskasta liikennettä. Lisäksi poliisin valvonta on tärkeää harmaan talouden ja kuljetuksiin liittyvän rikollisuuden torjumiseksi. Raskaan liikenteen valvonta on siis tärkeää, jotta kilpailu kuljetusalalla on reilua. Enemmistö kuljetusyrityksistä pelaa reilua peliä, mutta joukkoon mahtuu myös velvoitteistaan laistavia tahoja.  

Koska kilpailu kuljetusalalla on kovaa ja kiinni jäämisen riski on pieni, houkutus rikkeisiin kasvaa.  

Suomessa on esimerkiksi Ruotsiin verrattuna pienemmät sanktiot niin kutsutusta laittomasta kabotaasista eli laittomasta ulkomaisesta liikenteestä. Lisäksi poliisin raskaan liikenteen valvontaa vaivaa resurssipula ja moni valvonta-ammattilainen on siirtynyt eläkkeelle. 

Valvonnan resurssien vahvistamisen ja merkittävimpien sanktioiden lisäksi digitaalisilla apuvälineillä voidaan saavuttaa valvonnassa parempia tuloksia. Niitä ovat esimerkiksi rekisterikilpien lukulaitteet ja ajo- ja lepoaikoja etänä lukevat laitteet.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Kuinka hallitus aikoo vahvistaa raskaan liikenteen valvontaa, jotta reilu kilpailu kuljetusalalla voidaan taata nykyistä paremmin ja jotta voidaan parantaa liikenneturvallisuutta? 
Helsingissä 30.11.2022 
Matti Semi vas