Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä on ollut voimassa jo kymmenen vuoden ajan. Lain tarkoituksena on ollut suojella alaikäisten henkilökohtaista koskemattomuutta ja edistää heidän henkilökohtaista turvallisuuttaan. Laissa säädetään menettelystä, jolla alaikäisten kanssa työskentelemään valittavien henkilöiden rikostaustaa selvitetään. Tämän lain vaatimia lasten kanssa työskentelevien henkilöiden taustojen selvittämistä koskevia rikosrekisteriotteita tilattiin Oikeusrekisterikeskukselta viime vuonna 58 000.
Laki on edistänyt rikostaustan säännönmukaista tarkistamista. Ongelmana rikosrekisteriotteista saatavissa tiedoissa on kuitenkin se, että ehdolliset vankeustuomiot poistuvat rekisteristä viiden vuoden kuluessa tuomiosta. Koska esimerkiksi seksuaalirikoksista voidaan usein tuomita ehdolliseen vankeusrangaistukseen, on erittäin huolestuttavaa, etteivät viittä vuotta vanhemmat ehdolliset tuomiot edellä mainituissa rikoksissa näy, kun kyseessä on lasten kanssa työskentelevä henkilö.
Viime aikoina on ilmennyt lisääntyvässä määrin erilaisia väärinkäytöstilanteita myös vanhustyön parissa. Vanhuksen omaisuuteen kohdistuvien väärinkäytösten ohella on tullut myös ilmi vakavia vanhuksen terveyttä uhkaavia tapauksia. Useissa tilanteissa vanhuspalveluita tarvitseva henkilö ei välttämättä ole itse kykenevä havaitsemaan häneen kohdistuvaa uhkaa tai tekoa eikä hän ole välttämättä terveytensä puitteissa kykenevä puolustamaan itse itseään häneen kohdistuvalta teolta. Ottaen huomioon sen, että vanhuspalveluita ulkoistetaan lisääntyvässä määrin ja että palveluntarjoajien kenttä laajenee jatkuvasti, tulisi lasten kanssa työskentelevien tavoin myös vanhustyössä olevilta olla mahdollista vaatia lain nojalla rikosrekisteriote, jotta tarkistaminen olisi säännönmukaista.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: