Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lakialoitteessa esitetään rikoslain (39/1889) 16 luvun 9 §:n muuttamista siten, että enimmäisrangaistus virkavallan anastusrikoksesta korotetaan kuudesta kuukaudesta kahteen vuoteen vankeutta. Lisäksi esitetään lisättäväksi sanotun 16 luvun 9 a §:ään uusi säännös törkeästä virkavallan anastuksesta, jonka rangaistusasteikko olisi kahdesta vuodesta neljään vuoteen vankeutta. Lisäksi lakialoitteessa esitetään teknisenä muutoksena nykyisen lähestymiskieltoa koskevan 16 luvun 9 a §:n uudelleennumerointia 9 b §:ksi.
Lakialoitteella pyritään vaikuttamaan ennalta estävästi jatkuvasti yleistyneisiin virkavallan anastusrikoksiin (RL 16:9). Lisäksi aloitteen tarkoitus on osoittaa yhteiskunnan paheksunta ja estää ihmisten luottamuksen rapautuminen oikeusvaltioon ja viranomaisiin.
Vuodesta 2017 lähtien virkavallan anastusrikosten määrä on noussut huolestuttavan nopeasti alle kahdestasadasta yli neljäänsataan vuonna 2022. Virkavallan anastusta eli esiintymistä virkamiehenä — useimmiten poliisina — käytetään lähes yksinomaan apuna petosrikoksissa, joiden uhreiksi valitaan erityisen haavoittuvassa asemassa olevia ikäihmisiä. Ennakkotiedon mukaan mainittuja rikoksia tehtiin vuonna 2022 yli neljäsataa. Virkavallan anastus ja siihen liittyvät petosrikokset ovat arkipäiväistyneet ja yleistyneet. Useimmiten tekovälineenä on telepäätelaite. Rikolliset soittavat vanhuksille aina illalla ja yleisemmin viikonloppuisin esiintyen poliiseina. He asettavat uhrin valintatilanteeseen, jossa uhrin täytyy valita, luottaako omaan pankkiinsa ja suomalaiseen pankkijärjestelmään vai luottaako poliisiin. Näin rikollinen luo uskottavan tuntuisen ja kiireellisen tilanteen ja saa ikäihmisen hätääntymään ja huolestumaan pankkitilinsä turvallisuudesta sillä seurauksella, että aivan liian usein uhri tulee luottaneeksi poliisina esiintyvään henkilöön ja menettää sen vuoksi jopa kymmeniätuhansia euroja hyvin lyhyessä ajassa tai hänen nimissään otetaan lukuisia pikalainoja hänen pankkitunnuksiaan käyttäen. Usein uhrit ovat haavoittuvassa asemassa iän, ymmärtämättömyyden, toimintaan vaikuttavan haitan taikka sairauden vuoksi. Tällaisten uhrien mieleen ja tahdonmuodostukseen vaikuttaminen onnistuu edelleen liian usein.
On äärimmäisen tärkeää, että yhteiskunta korostaa näiden rikosten moitittavuutta, sillä nykyisellä rangaistuskäytännöllä ja rangaistusmaksimeilla ei ole ollut mitään ennalta estävää vaikutusta mainittuja rikoksia tehtaileville. Samat henkilöt aloittavat viranomaisena esiintymisen ja organisoivat petossarjoja heti lyhyen tuomion suoritettuaan tai jopa vankilassa ollessaan.
Rikoslain 16 luvun 9 §:ssä on virkavallan anastamisen rangaistusasteikoksi määritelty sakosta kuuteen kuukautta vankeutta. Rangaistus ei toimi minkäänlaisena pidäkkeenä rikollisille. Säädettyä rangaistusasteikkoa tulisi muuttaa niin, että virkavallan anastuksesta voitaisiin tuomita kaksi vuotta vankeutta.
Tämän lisäksi tulisi säätää virkavallan anastuksen törkeästä tekomuodosta (16:9 a §). Törkeästä tekomuodosta olisi aina kysymys silloin, kun viranomaisena esiintymällä hankitaan tai pyritään hankkimaan itselle tai toiselle laitonta hyötyä ja teko on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. Törkeästä tekomuodosta tulisi tuomita kahdesta vuodesta neljään vuoteen vankeutta. Yrityksen tulisi molemmissa tekomuodoissa olla rangaistava.
Tämän lisäksi teknisenä muutoksena nykyinen lähestymiskieltoa koskeva 16 luvun 9 a § tulee uudelleennumeroida 9 b §:ksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,