Asetusehdotuksessa on kyse eurooppalaisen syyttäjänviraston (EPPO) perustamisesta. Ehdotuksen tavoitteena on puuttua nykyistä tehokkaammin Euroopan unionin taloudellisia etuja vahingoittaviin rikoksiin. Komission mukaan kyseisiä rikoksia ei kaikissa jäsenvaltioissa tutkita riittävästi, mistä aiheutuu huomattavia taloudellisia tappioita koko EU:lle. Haasteena on myös se, että usein on kyse rajat ylittävästä rikollisuudesta. Valiokunta on käsitellyt asiaa aiemmin lausunnoissaan HaVL 26/2013 vp, HaVL 15/2014 vp, HaVL 1/2015 vp, HaVL 17/2015 vp ja HaVL 45/2016 vp.
Jatkokirjeen mukaan asetusehdotuksen sisällöstä on päästy laajaan yhteisymmärrykseen, mutta asetusehdotuksen hyväksymiselle vaadittavaa yksimielisyyttä ei ole saavutettu. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan 17 jäsenvaltiota, mukaan lukien Suomi, on jo allekirjoittanut kirjeen, jossa on pyydetty asetusehdotuksen käsittelyn siirtämistä Eurooppa-neuvostolle yksimielisyyden saavuttamiseksi. Ellei yksimielisyyttä saavuteta myöskään Eurooppa-neuvostossa, vähintään yhdeksän jäsenvaltioita voi ilmoittaa käynnistävänsä asiassa tiiviimmän yhteistyön. Asetuksen hyväksyminen edellyttää myös Euroopan parlamentin suostumusta.
Kuten hallintovaliokunta on aiemmissa lausunnoissaan todennut, valiokunnan tiedossa ei ole Suomesta tapauksia, joissa ei olisi suoritettu tehokkaasti tutkintatoimenpiteitä tai joissa olisi paljastuneita väärinkäytöksiä jätetty viemättä tutkinnassa eteenpäin. Suomessa tapahtuvan tutkinnan kannalta EPPO:lle ei näyttäisi olevan erityistä tarvetta. Euroopan unionin varoihin kohdistuvat rikokset loukkaavat joka tapauksessa Suomen, muiden jäsenvaltioiden ja koko unionin etua. Erityisesti nettomaksajamaiden, kuten Suomen, intressissä on, että EU:n taloudellisiin etuihin kohdistuviin rikoksiin puututaan tehokkaasti myös rikosvastuun keinoin kaikissa jäsenvaltioissa.
Valiokunnalle esitetyn arvion mukaan on erittäin todennäköistä, että EPPO:sta ei saavuteta yksimielisyyttä mutta että perussopimuksen edellyttämä riittävä määrä jäsenvaltioita haluaa aloittaa tiiviimmän yhteistyön EPPO:n perustamiseksi. Jatkokirjeen mukaan tarkoituksena on linjata Suomen kanta tiiviimpään yhteistyöhön osallistumisesta.
Valiokunta on lausunnossaan HaVL 45/2016 vp todennut yhteenvetona, että silloin käsittelyssä ollut, neuvottelujen tuloksena syntynyt asetusehdotus on hyväksyttävissä esitettäväksi neuvoston kantana Euroopan parlamentille hyväksymistä varten, mutta samalla korostanut muun muassa sitä, ettei vielä tiedetä, kuinka moni jäsenvaltio osallistuu EPPO:on, minkä vuoksi ei vielä voida lopullisesti arvioida, tulisiko Suomen liittyä EPPO:on. Valiokunta toteaa, että tilanne on tältä osin edelleen sama.
Valiokunta suhtautuu edelleen EPPO:on varauksellisesti, mutta voi hyväksyä valtioneuvoston kannassa ilmaistun toimintalinjan, että Suomi voi tässä vaiheessa lähteä mukaan tiiviimmän yhteistyön neuvotteluihin. Saatujen ennakkotietojen mukaan asetustekstistä on tarkoitus käydä vielä neuvotteluja tiiviimpään yhteistyöhön ilmoittautuvien jäsenvaltioiden kesken. Mahdollista myös on, että asetuksen sisältö muuttuu Suomen kannalta huonompaan suuntaan ja Suomen jo saavuttamat neuvottelutavoitteet vaarantuvat, minkä vuoksi Suomen vaikuttamismahdollisuudet tulee turvata. Yksi aivan keskeisimmistä Suomen tavoitteista EPPO-neuvotteluissa on ollut se, ettei Suomen voimassa oleviin lakeihin perustuviin esitutkintaviranomaisten ja syyttäjän toimivaltasuhteisiin puututa. Asiassa saadun selvityksen mukaan tämänhetkinen asetusehdotus ei tuo toimivaltajakoon muutospaineita.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lopullinen kannanmuodostus EPPO:on osallistumisesta eduskunnan informointivaiheineen tulee tehtäväksi siinä vaiheessa, kun tiiviimmän yhteistyön neuvottelutulos ja osallistuvien jäsenvaltioiden lukumäärä on selvillä. Valiokunta toteaa, että se, kuinka tehokkaasti EPPO:n avulla pystytään rikoksiin puuttumaan, riippuu monesta eri tekijästä. Lisäksi EPPO:n perustamisesta aiheutuvia taloudellisia vaikutuksia sekä EU:n että jäsenvaltion kannalta vielä täsmennetään. Jatkokirjeen mukaan komissio on luvannut toimittaa vielä uuden kustannushyötyarvion EPPO:sta lopullisen neuvottelutuloksen pohjalta.
Keskeistä Suomen ilmoittamisessa mukaan tiiviimpään yhteistyöhön on se, että yksittäinen jäsenvaltio voi omalla ilmoituksellaan jättäytyä pois tiiviimmän yhteistyön menettelystä sen kaikissa neuvotteluvaiheissa, myös aivan viime metreillä.
Periaatteessa Eurooppa-neuvostossa on vielä mahdollista syntyä yksimielisyys asetusehdotuksesta. Valtioneuvoston kannan mukaan Suomi hyväksyy asetusehdotuksen sisällön EPPO:n perustamisen pohjaksi ja pitää tärkeänä, että lähes neljä vuotta kestäneiden neuvottelujen lopputulosta muutetaan tässä vaiheessa vain siltä osin kuin on ehdottoman välttämätöntä. Jos yksimielisyys on Eurooppa-neuvostossa näin saavutettavissa, Suomi ei estä yksimielisyyden syntyä.
Valtioneuvoston kannasta poiketen hallintovaliokunta katsoo, että mikäli Eurooppa-neuvostossa saavutettavissa oleva yksimielisyys merkitsisi luopumista Suomen jo saavuttamista keskeisistä neuvottelutuloksista, muun muassa kansallisiin tutkinnanjohtojärjestelyihin liittyen, lopputulosta ei voida hyväksyä. Valiokunta toteaa, että Suomen mahdollisesta osallistumisesta EPPO:on tulee päättää kattavan ja perusteellisen valmistelun pohjalta, jossa eduskuntaa informoidaan asianmukaisesti.
Lopuksi hallintovaliokunta vielä tähdentää EU-vaikuttamisstrategiankin mukaisia tavoitteita EU-sääntelytaakan keventämiseksi sekä hyvän hallinnon periaatteita ja korostaa unionissa jo tehtyjen päätösten tehokasta täytäntöönpanoa kaikissa jäsenvaltioissa.