Yleistä
E-kirjeessä määritellään valtioneuvoston avaintavoitteet seuraavalle EU-vaalikaudelle 2024—2029. Nämä avaintavoitteet ovat keskeisiä osallistuttaessa Eurooppa-neuvoston strategisen ohjelman laadintaan ja ennakkovaikuttamisessa loppuvuodesta 2024 toimintansa aloittavan komission ohjelmaan.
Valtioneuvosto on siirtynyt aiemmasta kerran vaalikaudessa annetusta EU-selonteosta (esim. HaVL 21/2021 vp — VNS 7/2020 vp) jatkuvaan strategisten prioriteettien määrittämiseen, vaikuttamiseen ja seurantaan. Valtioneuvosto laatii vuosittain konkreettisen EU-vaikuttamisstrategian Suomen edun kannalta keskeisistä EU-kysymyksistä.
Hallintovaliokunta pitää kannatettavana, että Suomen EU-vaikuttamista ja ennakkovaikuttamista tehostetaan ja että vaikuttamisen on tarkoitus olla jatkuvaa. Valiokunta toteaa, että lainsäädäntöehdotuksiin tähtäävissä komission aloitteissa oikeudellisten ja muiden kriittisten kysymysten tunnistaminen ja analysointi voi olla haastavaa ennen konkreettisia säädösehdotuksia, mutta ennakkovaikuttamisen kannalta siihen tulisi kuitenkin pyrkiä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Valiokunta pitää tärkeänä myös eduskunnan oikea-aikaista informointia.
Valtioneuvoston päätavoitteet ovat Euroopan strategisen kilpailukyvyn vahvistaminen, Euroopan kokonaisturvallisuuden parantaminen ja puhtaan siirtymän sekä biotalouden ja kiertotalouden mahdollisuuksien edistäminen. Valtioneuvoston mukaan tulevalla EU:n monivuotisella rahoituskehyksellä tulisi osaltaan edistää näiden painopisteiden toteutumista. Rahoituskehyksen kokonaistaso tulee kuitenkin säilyttää kohtuullisena välttäen Suomen nettomaksuosuuden kasvua.
Valiokunta keskittyy tässä lausunnossa toimialansa huomioon ottaen erityisesti selvityksen kokonaisturvallisuutta, muuttoliikkeen hallintaa, yhteistä varautumista ja EU-rahoitusta koskeviin kirjauksiin. Valiokunta tähdentää, että jäsenvaltioiden turvallisuuden vahvistaminen ja muuttoliikkeen hallinta edellyttävät kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Tämän vuoksi on tärkeää huolehtia siitä, että EU:n sisäiset ja ulkoiset toimet ovat johdonmukaisia ja että ne sovitetaan yhteen. Eurooppalaisten ratkaisujen löytäminen ja Suomen tavoitteiden edistäminen edellyttävät tiivistä kansallista yhteistyötä eri hallinnonalojen välillä.
Valiokunta pitää toimialaansa liittyviä avaintavoitteita oikean suuntaisina. Valiokunta pitää perusteltuna, että avaintavoitteissa korostetaan EU-sääntelyn selkeyttä, oikeusvarmuutta ja tehokasta toimeenpanoa sekä vaikutusten arviointia. Lisäksi tulee huolehtia siitä, ettei sääntelystä aiheudu tarpeetonta hallinnollista taakkaa.
Kokonaisturvallisuuteen liittyviä näkökohtia
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on yhdessä kiristyvän suurvaltakilpailun kanssa muuttanut Euroopan turvallisuusympäristöä nopeasti, merkittävästi ja pitkäkestoisesti. Valiokunta toteaa, että Ukrainan tilanteen vaikutukset ulottuvat myös sisäiseen turvallisuuteen (esim. järjestäytynyt rikollisuus ja salakuljetus). Ukrainassa on hiljattain aloittanut suomalainen poliisiyhdyshenkilö, jonka tehtävänä on muun ohella arvioida vaikutuksia sisäiseen turvallisuuteen.
Valiokunta pitää tärkeänä, että EU:n kriisinsietokykyä eli kokonaisvaltaista ja laaja-alaista varautumista mahdollisiin tuleviin kriiseihin ja hybridiuhkiin vahvistetaan. Hybridiuhkien tehokas torjunta edellyttää yhtenäistä ja ajantasaista tilannekuvaa myös EU-tasolla, sillä hybridiuhat ovat luonteeltaan tarkoituksellisen moniulotteisia, ja niiden vaikutukset ja torjuntavastuut ulottuvat useiden kansallisten viranomaisten vastuulle. Valiokunta tähdentää, että sisäisen turvallisuuden viranomaiset, etenkin poliisi ja Rajavartiolaitos, ovat ensivasteen viranomaisia useimmissa hybriditilanteissa. Tämä korostuu entisestään Suomen ollessa NATOn jäsen.
Valiokunta pitää perusteltuna, että kokonaisturvallisuusajattelua ja suomalaista huoltovarmuuskonseptia edistetään EU-tasolla. EU:n kriisinkestävyyden vahvistaminen on tärkeä osa strategista autonomiaa ja EU:n kykyä toimia itsenäisesti. Keinoja hätätilanteessa olevan jäsenvaltion tukemiseen ovat esimerkiksi rahoituksen varaaminen, kriittisten järjestelmien ja komponenttien hankinta sekä merilogistiikan tukijärjestelyt. Valiokunta korostaa, ettei varautumisen kehittäminen EU-tasolla saa heikentää Suomen kansallista varautumista tai huoltovarmuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä, että järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan panostetaan ja sen torjunnassa kiinnitetään huomiota laajasti eri näkökulmiin. Järjestäytyneet rikollisryhmät vastaavat Suomessa suurelta osin huumausaineiden kaupasta, johon kytkeytyy myös ampuma-aserikollisuutta ja väkivaltaa. Muita merkittäviä toiminta-alueita ovat muun muassa ihmiskauppa ja työperäinen hyväksikäyttö, talousrikollisuus ja omaisuusrikollisuus. Järjestäytynyt rikollisuus pyrkii hyödyntämään laillisia rakenteita, mikä kasvattaa rikollista toimintaa, vahvistaa rikollisten vaikutusvaltaa yhteiskunnassa ja lisää korruption riskiä. Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta edellyttää tehokasta kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä. Hallinnollisella rikostorjunnalla voidaan vaikuttaa siihen, ettei yksittäisillä viranomaispäätöksillä edistetä järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä.
E-kirjeessä pidetään sisäisen turvallisuuden kannalta olennaisena, että oikeus- ja lainvalvontaviranomaisten toimintaedellytyksiä ja rajat ylittävää yhteistyötä kehitetään vastamaan merkittävästi muuttunutta turvallisuusympäristöä. Hallintovaliokuntakin on esimerkiksi eri rikostorjuntaviranomaisten toimivaltuuksia koskevan sääntelyn muutosten yhteydessä korostanut viranomaisten toimintaedellytysten turvaamisen tärkeyttä jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä (HaVM 1/2024 vp, HaVL 1/2024 vp ja HaVM 3/2023 vp).
Valiokunta kiinnittää huomiota viranomaisten väliseen tiedonkulkuun ja korostaa sujuvan tietojenvaihdon keskeistä merkitystä etenkin rikostorjunnassa. Valiokunta pitää viranomaisten keskinäisen tietojenvaihdon lisäämistä jäsenvaltioiden välillä terrorismin ja muun rikollisuuden torjumiseksi erittäin kannatettavana. Tiedonvaihto on tärkeää sekä jäsenvaltioiden että EU:n toimielinten ja virastojen välillä. Esimerkiksi Europolin ja Frontexin tulee saada tehtäviensä hoitamisen kannalta olennainen tieto jäsenvaltioilta ja jäsenvaltioiden tulee voida hyödyntää niiden kokoamaa tietoa.
Valiokunta toteaa, että Europolin merkitys jäsenvaltioiden tukena on kasvanut ja sen toimintamahdollisuuksia on vahvistettu lainsäädäntömuutoksin. Nykyinen määrärahataso ei kuitenkaan riitä lisääntyneiden velvoitteiden hoitamiseen. Valiokunta pitää tärkeänä, että Europolille turvataan riittävä rahoitus EU:n budjetista.
Lainvalvontaviranomaisten välistä tiedonvaihtoa koskevaa EU-lainsäädäntöä on viime vuosina kehitetty ja EU-tason tietojärjestelmien yhteentoimivuutta (interoperability) parannettu. Lainvalvontaviranomaisten tietojenvaihtoa tulee kuitenkin edelleen tehostaa. Lisäksi tulee huolehtia siitä, että EU-tason ja kansallisia tietojärjestelmiä hyödynnetään aiempaa tehokkaammin ja että kesken olevat EU:n tietojärjestelmähankkeet saatetaan loppuun.
Oikeus- ja lainvalvontaviranomaiset kohtaavat haasteita pääsyssä digitaalisessa ympäristössä olevaan tietoon. Viranomaiset eivät välttämättä saa tarvittavia tietoja, koska tieto on usein salattua tai esimerkiksi palveluntarjoajien hallussa. Saadun selvityksen mukaan ns. päästä päähän -salauksen käyttö olisi sovitettava jäsenvaltion toimivaltaan varmistaa keskeisten turvallisuusetujensa ja yleisen turvallisuuden suojelu ja mahdollistaa rikosten ennalta estäminen, tutkiminen, paljastaminen ja rikoksiin liittyvät syytetoimet. Oikeus- ja lainvalvontaviranomaisten tietoon pääsyä digitaalisessa ympäristössä pohditaan parhaillaan EU-tasolla (ns. Going dark -aloite). Asiasta on tarkoitus informoida eduskuntaa lähiaikoina erillisellä E-kirjeellä.
Muuttoliikkeen hallinta ja rajaturvallisuus
Valiokunta pitää myönteisenä, että EU:ssa on joulukuussa 2023 vihdoin saavutettu sopu pitkään neuvotellusta EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistuksesta (pakti). Osa uudistuskokonaisuuden säädösehdotuksista on annettu jo vuonna 2016. Säädökset on tarkoitus hyväksyä virallisesti kevään 2024 aikana. Täytäntöönpanolle on varattu aikaa kaksi vuotta säädösten hyväksymisestä.
Uudistus kattaa yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistamisen ja siihen tähtäävät lainsäädäntöehdotukset, kumppanuudet EU:n ulkopuolisten maiden kanssa, paluiden tehostamisen sekä laillisten väylien edistämisen. Syksyllä 2020 annettuun ehdotukseen sisältyi viisi asetusta, jotka koskevat seulontaa, Eurodac-tietokantaa, turvapaikka-asioiden ja muuttoliikkeen hallintaa (hallinta-asetus), turvapaikkamenettelyä (menettelyasetus) sekä toimintaa kriisi- ja force majeure -tilanteissa (kriisiasetus). Kriisiasetukseen on sittemmin yhdistetty vuonna 2021 annettu asetusehdotus muuttoliikkeen välineellistämisestä. Lisäksi paktiin kuuluvat jo edellisellä lainsäädäntökaudella pitkälti valmiiksi neuvotellut uudelleensijoittamisasetus, määritelmäasetus sekä vastaanottodirektiivi. Asetus EU:n turvapaikkavirastosta (EUAA) on hyväksytty keväällä 2021.
Valiokunta pitää tärkeänä, että muuttoliikepolitiikassa korostetaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa toimia edistetään niin EU:n sisällä kuin suhteissa kolmansiin maihin. Vahvoihin ja toimiviin kumppanuuksiin tulee panostaa, jotta esimerkiksi palautuksia voidaan tehostaa. Muuttoliikepaineen hillintään ja ihmissalakuljetuksen ehkäisemiseen tulee löytää toimivia ratkaisuja. Samalla on tärkeää, että myös laillisia maahantuloväyliä, kuten osaajien maahantuloa, edistetään.
Valiokunta toteaa, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden tehokas palauttaminen on keskeinen osa toimivaa turvapaikkajärjestelmää. Jos palautuksia ei saada tehostettua, maahanmuutto- ja turvapaikkauudistuksen tavoitteita saumattomasta prosessista rajanylityksestä turvapaikkamenettelyyn ja tarvittaessa paluuseen ei voida toteuttaa. Myös uudistuksen keskeinen tavoite edelleen liikkumisen ehkäisemisestä vaatii toteutuakseen toimivan palautusjärjestelmän.
Valiokunta pitää EU:n pyrkimyksiä hyödyntää eri politiikkasektoreiden työkaluja palautuspolitiikan tehostamisessa tärkeinä. Esimerkiksi EU:n yhteinen viisumipolitiikka on keskeinen kannustin, jonka avulla voidaan parantaa takaisinotto- ja palautusyhteistyötä kolmansien maiden kanssa (ns. viisumivipuvarsi). Samalla, kun palautussopimuksista neuvotellaan EU-tasolla keskeisten lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa, on tärkeää, että Suomi pyrkii tekemään kahdenvälisiä sopimuksia niiden valtioiden kanssa, jotka ovat Suomen näkökulmasta keskeisiä. Vaikka saadun selvityksen mukaan kahdenväliset järjestelyt ovat osoittautuneet käytännössä toimiviksi, valiokunta korostaa, että palautusyhteistyössä tulee myös panostaa EU-tason ratkaisuihin.
EU-virastojen (EUAA ja Frontex) kyvykkyydet ovat tärkeä osa muuttoliikkeen hallinnan kokonaisuutta. Niille on turvattava riittävät resurssit velvoitteidensa toimeenpanoon. Samalla on huolehdittava Suomen viranomaisten toimintaedellytyksistä tukea virastojen toimintaa EU-velvoitteiden mukaisesti. EU:n turvapaikkavirasto tukee ja tehostaa Maahanmuuttoviraston toimintaa esimerkiksi koulutusten avulla. Frontex voi puolestaan tukea jäsenvaltioita rajaturvallisuuteen liittyvien tehtävien lisäksi palautusten tehostamisessa.
Suomi edistää E-kirjeen mukaan rakentavasti EU-tason toimia, joilla kehitetään mahdollisuuksia toteuttaa turvapaikkaprosessi ja kansainvälisen suojelun tarjoaminen turvallisissa kolmansissa maissa. Asiakirjasta ei tarkemmin käy ilmi, minkälaisia tällaiset EU-tason toimet voisivat olla. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan joissakin jäsenvaltioissa on selvitetty erilaisia vaihtoehtoja mainitun kaltaisten toimien toteuttamiseksi.
Saadun selvityksen mukaan Italia ja Albania ovat allekirjoittaneet muuttoliikkeen hallitsemista koskevan yhteisymmärryspöytäkirjan, joka mahdollistaa keväästä 2024 alkaen italialaisten alusten Italian aluevesien ulkopuolelta pelastamien siirtolaisten kuljetukset Albaniaan. Tarkoituksena on, että Italian viranomaiset vastaavat hallinnollisista toimista, turvapaikkahakemusten käsittelystä ja mahdollisten valitusten käsittelystä. Albaniassa toimivissa keskuksissa puolestaan tunnistetaan hakijat ja otetaan heiltä sormenjäljet.
Saksassa on päätetty selvittää, voisiko turvapaikkaprosesseja toteuttaa myös kauttakulku- tai kolmansissa maissa noudattaen Geneven pakolaissopimusta ja Euroopan ihmisoikeussopimusta. Itävalta on puolestaan tehnyt Ison-Britannian kanssa yhteistyösopimuksen saman kaltaisesta mallista, jollaista Ison-Britannian ja Ruandan välillä on suunniteltu. Mallissa kolmanteen maahan karkotetut saisivat kuitenkin palata Itävaltaan, jos heidän turvapaikkahakemuksensa hyväksytään. Kielteisen päätöksen saaneet palautettaisiin kotimaihinsa. Tanskassa on hyväksytty vuonna 2021 laki, joka mahdollistaa turvapaikanhakijoiden siirtämisen EU-alueen ulkopuolelle odottamaan hakemustensa käsittelyä. Tanska on myös tehnyt Ruandan kanssa syksyllä 2022 sopimuksen turvapaikanhakijoiden siirtämisestä, mutta ketään ei ole lähetetty Ruandaan.
Valiokunta toteaa, että eri jäsenvaltioissa pohdinnassa olevat vaihtoehdot eroavat valiokunnan käytettävissä olevien tietojen perusteella merkittävästikin toisistaan. Valiokunta pitää perusteltuna, että mahdollisten EU-tason toimien pohjaksi selvitetään erilaisia vaihtoehtoja. Niiden toteuttamiskelpoisuutta ja vaikutuksia on arvioitava huolellisesti.
Valiokunta korostaa valtioneuvoston tavoin vahvojen ulkorajojen merkitystä ja Schengen-säännöstön kehittämistä muuttoliikkeen hallitsemiseksi. Suomella on EU:n ja NATOn ulkorajavaltiona korostettu vastuu ulkorajoista ja Schengen-valtiona myös Schengenin toimivuudesta ja kestävyydestä. Suomi on muuttoliikkeen kohde- ja kauttakulkumaa. Valiokunta pitää tärkeänä, että kukin jäsenvaltio hoitaa normaaliaikoina omat muuttoliikepolitiikkaan liittyvät velvoitteensa ja huolehtii ulkorajansa turvallisuudesta kaikissa tilanteissa.
Rajaturvallisuutta ja rajavalvontaa itärajalla vahvistetaan parhaillaan este- ja valvontalaitteista sekä ajotiestä koostuvalla rajainfrastruktuurilla, jonka rakentamisesta aiheutuu merkittäviä kustannuksia. Valiokunta pitää tärkeänä, että esteaidan ja muun rajainfrastruktuurin rakentamiskustannuksiin voidaan hyödyntää myös EU-rahoitusta.
Turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää, että Suomi pystyy vastaamaan välineellistetyn maahantulon tilanteeseen ja hybridivaikuttamiseen ulkorajoillaan. Valiokunta toteaa, ettei EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistaminen tuo juurikaan uusia työkaluja muuttoliikkeen välineellistämiseen vastaamiseen, vaikka ns. kriisiasetukseen sisältyykin tähän liittyviä säännöksiä. Mahdollisuus poiketa esimerkiksi tietyistä määräajoista ei ole riittävän vaikuttava keino ulkoisen toimijan toimenpiteiden pysäyttämiseksi.
Valiokunta on jo aiemmin tähdentänyt, että jäsenvaltioilla tulee olla käytössään riittävän järeät keinot muuttoliikkeen välineellistämiseen puuttumiseen, jotta alueellinen koskemattomuus, yleinen järjestys ja turvallisuus sekä kansallinen turvallisuus kyetään kaikissa tilanteissa turvaamaan. Valiokunta pitää tärkeänä, että välineellistämiseen kohdistuvissa toimissa huomioidaan valtion oikeus päättää ulkorajojensa turvallisuudesta ja siitä, kenellä on pääsy valtion alueelle.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että ulkoisten toimijoiden mahdollisuudet käyttää muuttoliikettä unioniin kohdistuvan vaikuttamisen välineenä kyetään mahdollisimman tehokkaasti estämään. Valtioneuvoston selvityksen mukaan Suomi edistää rakentavasti sellaisen EU-tason mekanismin käyttöönottoa, jolla laajamittaisen laittoman tai välineellistetyn maahanmuuton tilanteessa yksilöllisten turvapaikkahakemusten käsittely voidaan väliaikaisesti keskeyttää tilanteessa, jossa valtion suvereniteetti vaarantuu esimerkiksi vieraan valtion vihamielisten toimenpiteiden johdosta. Valiokunnan mielestä EU-lainsäädäntöön vaikutettaessa on tärkeää tuoda selkeästi esiin, että muuttoliikkeen käyttäminen hybridivaikuttamisen välineenä poikkeaa merkittävästi ns. normaalista turvapaikanhakumenettelystä. EU-lainsäädäntöä kehitettäessä tulee olla tavoitteena, että edellä mainittu tunnistetaan myös lainsäädäntötasolla. Turvapaikkamenettelyn väärinkäyttöön tulee muutoinkin puuttua nykyistä vahvemmin.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on pidetty keskeisenä, että Suomen ja EU:n viranomaisilla on riittävät lainsäädännön mahdollistamat keinot tunnistaa maahan saapuvien henkilöiden joukosta kansallista tai sisäistä turvallisuutta mahdollisesti uhkaavat toimijat. Esimerkiksi ihmissalakuljetusorganisaatioiden paljastamiseen tarvitaan laajoja rekisteritarkistuksia, tiedonhankintaa ja myös tiedonvälitystä. Valiokunta korostaa tarvetta käsitellä ja vertailla maahanmuuttoa ja rikostorjuntaa varten kerättyjä tietoja. Näiden tietojen ristiinvertailu ei nykyisin ole kaikissa tilanteissa mahdollista, sillä tiedot on kerätty eri käyttötarkoitusta varten. Käyttötarkoitussidonnaisuus on yksi EU:n tietosuojalainsäädännön keskeisimmistä periaatteista.
Valiokunta toteaa selvyyden vuoksi, että kansallinen turvallisuus kuuluu Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 4 artiklan 2 kohdan mukaan yksinomaan kunkin jäsenvaltion vastuulle eikä se näin ollen kuulu EU:n toimivaltaan. Tällä voi olla merkitystä pohdittaessa tulevia sääntelyratkaisuja esimerkiksi muuttoliikkeen välineellistämiseen vastaamiseksi.
Kyberturvallisuus ja digitaalinen infrastruktuuri
EU:n digitaalinen johtajuus edellyttää valtioneuvoston selvityksen mukaan investointeja erityisesti murrosteknologioihin (tekoälyratkaisut, suurteho- ja kvanttilaskenta, siruteknologia ja 6G). EU:n suvereniteetin ja turvallisuuden kannalta on keskeistä, että EU:lla säilyy oma kyvykkyys murrosteknologioihin ja digitaaliseen infrastruktuuriin liittyen. Valiokunta toteaa, että esimerkiksi tekoälyä koskevalla EU-sääntelyllä on merkitystä globaalilla tasolla vain, jos muut valtiot ovat siihen valmiita sitoutumaan. Tämä on otettava huomioon, kun varaudutaan suojaamaan keskeisiä turvallisuusetuja autoritääristen valtioiden vihamieliseltä toiminnalta.
Hallintovaliokunta on EU:n tekoälysääntelyä käsitellessään tähdentänyt, että lainvalvontaviranomaisilla ja muilla turvallisuusviranomaisilla tulee olla asianmukaiset toimintaedellytykset lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseen, ja korostanut, että viranomaisilla tulee olla mahdollisuus käyttää myös tekoälyä hyödyntäviä järjestelmiä teknologian kehittyessä (HaVL 9/2023 vp). Datan määrä on etenkin tietoverkkorikoksissa valtava ja sen analysointi edellyttää tekoälyn hyödyntämistä. Tekoälyn avulla voidaan myös suojata kriittistä infrastruktuuria ja havaita siihen kohdistuvia vaikuttamisyrityksiä.
Euroopan strateginen kilpailukyky ja häiriönsietokyvyn vahvistaminen vaativat sekä tehostettuja riskinhallintatoimia että lisäpanostuksia kriittiseen digitaaliseen infrastruktuuriin, kuten mobiiliverkkoihin ja merikaapeleihin sekä tulevaisuuden teknologiaratkaisuihin. Esimerkiksi ns. pilvipalveluihin liittyy turvallisuusnäkökulmia, jotka tulee niitä kehitettäessä ottaa huomioon. Tehokkaalla varautumisella edistetään kykyä torjua hybridioperaatioiden vaikutuksia, heikennetään niiden kannattavuutta ja voidaan myös ehkäistä hybridioperaatioita ennalta.
Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomen avaintavoitteissa nostetaan esiin korkean kyberturvallisuuden tason ja osaamisen merkitys. Valiokunta toteaa, että kyberturvallisuuteen liittyvät uhkat, häiriöt ja hyökkäykset voivat kohdistua yhteiskunnan kriittisiin toimintoihin. Kansallisella ja kansainvälisellä tiedonvaihdolla on keskeinen merkitys tällaisiin uhkiin varautumisessa ja kyberrikollisuuden torjunnassa. Kyberturvallisuus on keskeinen osa kokonaisuusturvallisuutta. Sitä tuleekin vahvistaa sekä jäsenvaltioissa että EU-tasolla. Erityisesti riittävät yhteistyön ja tiedonvaihdon mahdollisuudet on syytä varmistaa.
Tietoverkoista on muodostunut uudenlainen toimintaympäristö niin kansalaisille ja viranomaisille kuin rikollisillekin. Yhteiskunnan digitalisoituminen ja siihen liittyvä teknologinen kehitys on siirtänyt rikosten tekemisen enenevässä määrin tietoverkkoihin. Kyberrikollisuus aiheuttaa merkittäviä taloudellisia haittoja valtioille ja organisaatioille. Kyberrikollisuus on vahvasti järjestäytynyttä ja tekijöinä voi olla myös valtiollisia toimijoita. Valiokunta huomauttaa, että uudet teknologiat päätyvät nopeasti myös rikollisten käyttöön. Tämän vuoksi on tärkeää varmistaa, että viranomaiset voivat hyödyntää samaa teknologiaa rikollisuuden torjunnassa ja tehokkaassa tutkinnassa. Lainvalvontaviranomaisilla tulee muutoinkin olla riittävät toimivaltuudet estää ennalta ja paljastaa rikoksia myös tietoverkoissa. Toimivan rajat ylittävän viranomaisyhteistyön varmistaminen edellyttää toimenpiteitä myös EU-tasolla.
EU-rahoitus ja koheesiopolitiikan kehittäminen
Valtioneuvoston linjauksen mukaan EU-budjetin taso tulee säilyttää kohtuullisena välttäen Suomen nettomaksuosuuden kasvua. Seuraavalla rahoituskehyskaudella varoja tulisi suunnata entistä enemmän tutkimusta, innovaatioita ja osaamista sekä digitalisaatiota ja puhdasta siirtymää edistäviin toimiin. Lisäksi Suomi edistää rahoituksen kohdentamista kokonaisturvallisuutta ja EU:n ulkorajoja vahvistaviin toimiin. Valmistauduttaessa tuleviin rahoituskehysneuvotteluihin tulee kansallisia neuvottelutavoitteita asetettaessa tunnistaa myös EU:n mahdollisen laajenemisen budjettivaikutukset.
Hallintovaliokunta toteaa, että koheesiopolitiikkaa käsitellään E-kirjelmässä varsin vähän, lähinnä EU:n mahdolliseen laajentumiseen liittyvien kysymysten kautta. Valiokunta katsoo, että kirjelmässä esitetyt Suomen pääprioriteetit Euroopan — strategisen kilpailukyvyn vahvistaminen, Euroopan kokonaisturvallisuuden parantaminen ja puhtaan siirtymän sekä biotalouden ja kiertotalouden mahdollisuuksien edistäminen — ovat teemoja, joita on mahdollista edistää myös koheesiopolitiikan välineiden avulla. Teemat tukevat hyvin alueiden ohjelmissa ja strategioissa tunnistettuja kehittämisen painopisteitä Suomessa. Lisäksi alueilla ja kunnissa on tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan osaamista ja kokemusta, jota kannattaa hyödyntää myös tulevaisuudessa niin alueellisessa ja paikallisessa kehittämistyössä kuin EU-tasollakin.
Komissio esittää ennen 1.7.2025 ehdotuksen uudeksi monivuotiseksi rahoituskehykseksi. Tuleva rahoituskehys määrittää EU-budjetin painopisteet vuodesta 2028 alkaen, vähintään viideksi vuodeksi eteenpäin. Samassa yhteydessä komissio esittänee ehdotuksen uudeksi omien varojen järjestelmästä annettavaksi päätökseksi. Komissio antaa monivuotisen rahoituskehyksen jälkeen ehdotuksen koheesiopolitiikan lainsäädäntöpaketista uudelle vuonna 2028 alkavalle ohjelmakaudelle.
Huhtikuun 2024 alkupuolella komission odotetaan julkaisevan yhdeksännen koheesioraportin, jossa kuvataan Euroopan taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen koheesion tilaa sekä tarkastellaan koko Euroopan kilpailukyvylle kriittisiä teemoja. Koheesioraportista on tarkoitus antaa eduskunnalle erillinen E-kirjelmä. Valiokunnalle esitetyn arvion mukaan koheesioraportissa ei todennäköisesti ole vielä seuraavaa ohjelmakautta koskevia linjausesityksiä. Koheesiopolitiikan uudistamiselle on kuitenkin suuria paineita.
Nyt käsillä olevassa kirjelmässä EU:n koheesiopolitiikan modernisaatiota tarkastellaan sekä EU:n mahdollisen laajentumisen valossa että osana EU:n itäisten ulkoraja-alueiden merkityksen muutosta nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa. Valtioneuvoston mukaan modernisoitaessa koheesiopolitiikkaa ja sen varojenjakokriteerejä tulisi entisestään painottaa Euroopan unionin ulkoraja-alueiden merkitystä ja niiden tulevaisuuden toimintaedellytyksiä sekä koheesiopolitiikan varojen jakautumista vaikuttavasti. Nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa valtioneuvosto korostaa etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen merkitystä koko Euroopan turvallisuudelle.
Hallintovaliokunta pitää näitä painotuksia erittäin tärkeinä ja kannatettavina. Koheesiopolitiikan tarkastelussa on kuitenkin myös muita huomioon otettavia näkökulmia. Sulkeutuneen itärajan seurannaisvaikutukset tuntuvat erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, jossa erityishuomiota tarvitaan niin elinkeinojen, osaavan työvoiman, energiantuotannon, investointien kuin kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuudenkin vahvistamiseen. Samalla tulee tunnistaa kilpailukyvyn vahvistamista, osaamista ja osallisuutta koskevat tarpeet ja mahdollisuudet koko Suomessa. On myös huomattava, että muuttunut turvallisuuspoliittinen tilanne ja Venäjä-pakotteet vaikuttavat muillakin Suomen alueilla riippuen esimerkiksi siitä, millainen elinkeinorakenne alueella on. Lisäksi koheesiopolitiikan tarkastelun yhteydessä on syytä korostaa Euroopan alueellisen yhteistyön välineen (Interreg) merkitystä Suomelle.
Nykyisessä julkisen talouden tilanteessa EU:n koheesiopolitiikan rahoituksella on entistä suurempi merkitys elinvoiman edistämiselle kunnissa ja kaupungeissa. Valiokunta pitää tärkeänä, että kaupunkien keskeinen merkitys niin talouden, digitalisaation kuin puhtaan siirtymänkin vetureina tunnistetaan ja että niiden rahoitusmahdollisuuksia parannetaan seuraavalla ohjelmakaudella. Erilaiset kunnat ja kaupungit ovat jo nykyisin aktiivisesti mukana toteuttamassa ja osin rahoittamassa toimia, joilla kehitetään muun muassa innovaatioita ja puhtaan siirtymän ratkaisuja eri toimijoiden kanssa yhteistyössä. Tämä näkökulma tulee huomioida myös rahoitusvälineitä koskevissa valmisteluissa.
Hallintovaliokunta korostaa, että Suomen EU-liittymissopimukseen kirjattu pohjoisten harvaan asuttujen alueiden (NSPA) erityisasema tulee turvata. Tämä erityisasema perustuu kylmän ilmaston, pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen aiheuttamaan pysyvään kilpailukykyhaittaan. Alueelle kohdennetun erityistuen avulla on pystytty lieventämään erityisolosuhteista aiheutuneita negatiivisia vaikutuksia. On kuitenkin huomattava, että kyse on rakenteellisista epäkohdista, jotka eivät ole poistuneet, vaan ne ovat edelleen olemassa.
Helmikuussa 2024 julkaistussa koheesiopolitiikan korkean tason työryhmän raportissa Euroopan ulkorajoihin kohdistuva negatiivinen kehitys nostetaan esille osana koheesiopolitiikkaa. Suomen avaintavoitteissa muuttunut geopoliittinen tilanne ja sen vaikutukset on tuotu esiin, mutta vaikutus rahoitukseen on jäänyt vähälle tarkastelulle. Suomen itäraja on paitsi EU:n ulkoraja, myös NATOn pisin maaraja Venäjän kanssa (1 343,6 km). EU:n Venäjän vastaiset pakotteet ja turvallisuusympäristön muutos heijastuvat voimakkaasti Suomen itärajan maakuntiin ja niiden toimintaedellytyksiin, ja vastaavia EU:n itäisiä ulkoraja-alueita on eräissä muissakin EU-maissa. Hallintovaliokunnan mielestä Suomen tavoitteena tulee olla erillinen, nykyisen NSPA-tuen rinnalle tuleva EU:n ulkorajarahoitus, joka perustuu uuteen erityiskohtelukriteeriin. Uusien kriteerien mukainen EU:n ulkorajarahoitus, tullessaan lisärahoituksena nykyisen NSPA-tuen lisäksi, parantaisi myös Suomen rahoituksen nettosaantoa.
Hallintovaliokunta tähdentää, että erityisrahoituksen lisäksi tulee turvata myös riittävä koheesiopolitiikan perusrahoitus koko Suomessa sisältäen muun muassa harvaan asuttujen alueiden kriteerin (< 12,5 asukasta/km2). EU:n alue- ja rakennepolitiikan tuen merkitys Suomessa harvaan asuttujen alueiden ja näillä alueilla toimivien yritysten kehittämisedellytyksille on valtava. Samalla se on keskeinen koko Suomen EU-saannon kannalta, koska se pienentää Suomen nettomaksuosuutta.
Suomen nettomaksuaseman kannalta olennaista on myös se, että pystytään hyödyntämään tehokkaasti olemassa olevat mahdollisuudet hakea EU-rahoitusta. Rahoitusvälineitä on EU:ssa lukuisia ja ne ovat erilaisia. Hankekokonaisuuksien luominen ja rahoituksen hakeminen niihin eri välineistä edellyttää erityisosaamista. Koheesiorahoitus on ennakkoon allokoitua ohjelmaperusteista rahoitusta, mutta EU:ssa on myös rahoitusvälineitä, jotka perustuvat avoimeen kilpailuun. Valiokunnan saaman tiedon mukaan Suomi on menestynyt varsin hyvin niissä kilpailuissa, joihin se on osallistunut. Toisaalta hankerahoitusta uhkaa myös jäädä hakematta. Tämän korjaamiseen on kiinnitettävä tulevalla kaudella erityistä huomiota.