Valtioneuvoston kirjelmä koskee komission ehdotusta direktiivin (EU) 2019/1153 (jäljempänä rahoitustietodirektiivi) muuttamisesta siltä osin kuin on kysymys toimivaltaisten viranomaisten pääsystä pankkitilirekistereihin keskitetyn yhteyspisteen kautta. Muutosehdotus liittyy haasteelliseen EU-oikeuden kokonaisuuteen, jonka tarkoituksena on parantaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevien toimenpiteiden tehokkaampaa täytäntöönpanoa, valvontaa ja koordinaatiota. Muutosehdotuksen tavoitteena on, että EU-jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset voisivat nykyistä nopeammin ja tehokkaammin selvittää, onko tutkinnan kohteena olevalla henkilöllä varallisuutta muissa jäsenvaltioissa.
Rahoitustietodirektiivin muuttamista koskevalla ehdotuksella on yhteys komission ehdotukseen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi jäsenvaltioissa käyttöön otettavista mekanismeista rahoitusjärjestelmän käytön estämiseksi rahanpesuun ja terrorismin rahoitukseen ja direktiivin (EU) 2015/849 kumoamisesta (COM(2021) 423 final, (jäljempänä kuudes rahanpesudirektiivi).
Kuudetta rahanpesudirektiiviä koskevan ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että keskitetyistä pankkitilirekistereistä saatavat tiedot ovat saatavilla komission kehittämän ja ylläpitämän pankkitilirekisterien keskitetyn yhteyspisteen kautta ja pääsy tähän keskitettyyn yhteyspisteeseen annettaisiin rahanpesun selvittelykeskuksille. Nyt käsittelyssä olevassa rahoitustietodirektiiviehdotuksessa laajennettaisiin rahanpesudirektiivin mukaisen pankkitilirekisterien keskitetyn yhteyspisteen käyttömahdollisuus koskemaan myös rahoitustietodirektiivissä tarkoitettuja toimivaltaisia viranomaisia, joilla on toimivaltaa rikosten ennalta estämisessä, paljastamisessa, tutkimisessa tai niihin liittyvissä syytetoimissa.
Valtioneuvoston kirjelmän mukaisen keskitetyn yhteyspisteen käytön laajentaminen direktiivissä mainittuihin viranomaisiin edellyttää eduskunnalle annetun hallituksen esityksen laeiksi pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain ja rahanpesun selvittelykeskuksesta annetun lain muuttamisesta (HE 163/2021 vp) hyväksymistä. Esityksessä ehdotetaan kansallisesti käyttöön otettavaa koostavaa pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmää, jonka käyttöönotto on edellytys sille, että tiedot olisivat saatavilla myös komission kehittämässä ja ylläpitämässä rekisterissä. Hallituksen esitys on parhaillaan valiokunnassa käsiteltävänä.
Valtioneuvoston kirjelmän sisältämän ehdotuksen tavoitteena on nopeuttaa rahoitustietojen saatavuutta, jotta voidaan suorittaa tuloksellista talousrikostutkintaa sekä onnistua rikoksentekovälineiden ja rikoshyödyn jäljittämisessä ja takavarikoinnissa. Hallintovaliokunta pitää ehdotettua toimivaltaisten viranomaisten pääsyä komission kehittämään ja ylläpitämään EU-jäsenvaltioiden keskitettyyn järjestelmään tärkeänä edistysaskeleena rikoshyödyn jäljittämisessä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotuksella annettaisiin toimivaltaisille viranomaisille pääsy vain sellaisiin vähäisinä pidettäviin jäsenvaltioiden pankki- ja maksutilirekistereissä oleviin tietoihin, kuten tilinomistajan nimi- ja pankkitilinumerotietoihin. Esimerkiksi tilitapahtumia tai saldoa koskeviin tietoihin ei olisi pääsyä, vaan näitä tietoja saataisiin jatkossakin poliisiyhteistyön ja oikeudellisen yhteistyön kanavien kautta. Kansallisten pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmien yhteenliittäminen kuitenkin parantaa hallintovaliokunnan käsityksen mukaan tietojensaantimahdollisuuksia, ja se luo paremmat edellytykset saada tietoa kohdehenkilöiden tileistä muissa jäsenvaltioissa. Hallintovaliokunta pitää kannatettavana sitä, että jäsenvaltioiden toimivaltaisille viranomaisille luodaan työkalu selvittää ja puuttua nopeammin ja tehokkaammin rikollisuuden rahoittamiseen rajat ylittävissä tapauksissa ja täten myös estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.
Siitä huolimatta, että ehdotuksen mukainen pääsy avataan vain edellä kuvattuihin vähäisiin tietoihin, hallintovaliokunta pitää valtioneuvoston tavoin tärkeänä, että jatkovalmistelussa varmistutaan siitä, että sääntely noudattaa EU:n tietosuojasääntelyä ja kunnioittaa perus- ja ihmisoikeuksia. Hallintovaliokunta pitää myös tarpeellisena komission aikomusta pyytää Euroopan tietosuojavaltuutetun lausuntoa sen varmistamiseksi, että ehdotus on yhteensopiva tietosuojaan liittyvien vaatimusten kanssa.
Hallintovaliokunnan saaman selvityksen mukaan pankkisalaisuutta koskevaa normistoa ei ole harmonisoitu eikä kansallisia säännöksiä ole kaikilta osin huomioitu pankkisalaisuuteen kytkeytyviä EU-tasoisia säädöksiä valmisteltaessa. Valiokunta pitääkin tärkeänä, että direktiivin jatkovalmistelussa pitää myös varmistua siitä, että tietosuojaa koskevien vaatimusten ohella toteutettavan ratkaisun edellytetään täyttävän myös kansallisten pankkisalaisuusnormien vaatimukset.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan eri jäsenmaiden kansallisten pankkitilirekistereiden tietojen ajantasaisuudessa on myös edelleen suuria eroja, mikä haittaa järjestelmäkokonaisuuden sisältämien tietojen luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä. Hallintovaliokunta pitää tärkeänä, että tietojen ajantasaisuudelle ja ylläpidolle määritellään yhteiset eurooppalaiset kriteerit, jotta järjestelmän luotettavuus ja hyödynnettävyys turvataan.