VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ
Ehdotus
Euroopan komissio antoi 11.7.2023 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kuljetuspalveluiden kasvihuonekaasupäästöjen laskemiselle (COM (2023) 441 final, jäljempänä ”CountEmissions EU”).
CountEmissions EU –aloite pyrkii luomaan yhteisen viitekehyksen tavara- ja matkustajaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen laskentaa ja raportointia varten. Sillä tuetaan Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa (COM (2019) 640 final) sekä edistetään eurooppalaisen ilmastolain tavoitteiden saavuttamista. Aloite vastaa komission 9.12.2020 julkaiseman kestävää ja älykästä liikkuvuutta koskevan strategian (COM (2020) 789 final) toimintasuunnitelman toimea 33 ja muodostaa perustan kyseisen toimintasuunnitelman toimille 28 ja 34. Tavoitteena on, että läpinäkyvän tiedon avulla palveluntarjoajat voivat seurata ja vähentää päästöjään ja parantaa liikennepalvelujen tehokkuutta ja käyttäjät voivat valita kestävimmän vaihtoehdon.
Komission ehdottamalla asetuksella vahvistettaisiin yhtenäiset säännöt unionin alueella alkavien tai siellä päättyvien liikennepalvelujen kasvihuonekaasupäästöjen laskennalle ja raportoinnille. Asetusta sovellettaisiin henkilö- ja tavaraliikenteen kuljetuspalveluita tarjoaviin tahoihin silloin, kun ne raportoisivat eriteltyä tietoa kuljetuspalvelun kasvihuonekaasupäästöistä mille tahansa kolmannelle osapuolelle kaupallista tai sääntelyn tarkoitusta varten.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto kannattaa ehdotuksen tavoitteita yhdenmukaistaa kuljetuspalveluiden päästölaskentaa ja tiedon raportointia.
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan yrityksiin kohdistuvan sääntelyn on oltava selkeää, ennakoitavaa, oikeasuhtaista, kilpailuneutraalia, teknologianeutraalia ja innovaatiomyönteistä. Ehdotuksen jatkovalmistelussa onkin hyvä huomioida teknologia- ja käyttövoimaneutraaliuden periaatteet. Jatkovalmistelussa tulee huomioida kansalliset erityispiirteet eri kuljetusratkaisuissa.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että ehdotuksen mukaisesti päästölaskentamallin käyttöönotto säilyy toimijoille vapaaehtoisena. Ehdotuksen jatkovalmisteluissa tulee huomioida hallitusohjelman tavoitteet siitä, että hallitus sitoutuu vastaamaan päästövähennystavoitteisiin ja etenemään hiilineutraaliustavoitteeseen ja hiilinegatiivisuuteen siten, että se ei omilla päätöksillään tai politiikkatoimillaan nosta arjen kustannuksia tai heikennä elinkeinoelämän kilpailukykyä.
Valtioneuvosto korostaa, että ehdotuksen jatkovalmistelussa on varmistettava ehdotuksen yhteensopivuus ja johdonmukaisuus muun unionin lainsäädännön ja säädäntöehdotusten kanssa. Jatkovalmistelussa on myös kiinnitettävä huomiota jo kerättävän tiedon hyödyntämiseen hallinnollisen taakan vähentämiseksi.
Valtioneuvosto suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti siihen, että komissio voi antaa tarkempia delegoituja säädöksiä ja täytäntöönpanosäädöksiä asetusehdotuksen mukaisesti. Valtioneuvosto kuitenkin katsoo, että komissiolle delegoiduilla säädöksillä siirrettävän toimivallan laajuutta ja asianmukaisuutta tulee vielä arvioida huolellisesti jatkovalmistelun aikana.
Valtioneuvosto katsoo, että asetusehdotuksen jatkovalmistelussa tulisi huomioida uusien päästöjen seurantaa edistävien innovaatioiden ja ratkaisujen kehittäminen ja uudet liiketoimintamahdollisuudet. Lisäksi jatkovalmistelussa olisi hyvä arvioida standardien velvoittavuuden vaikutuksia.
Valtioneuvosto katsoo, että asetuksen toimeenpanoon liittyvien viranomaistehtävien järjestämisessä tulee huolehtia kansallisesta liikkumavarasta.
Neuvotteluiden aikana olisi hyvä selventää miten asetuksen velvoitteiden noudattamisen viranomaisvalvonta tulisi toteuttaa.
Valtioneuvosto painottaa ensisijaisena keinona rahoituksen toteuttamisessa uudelleen kohdennuksia EU:n monivuotisen rahoituskehyksen puitteissa. Kansallisesta resursoinnista linjataan normaaliin tapaan talousarviota ja julkisen talouden suunnitelmaa koskevissa menettelyissä.
VALIOKUNNAN PERUSTELUT
(1) Valiokunta pitää hyvänä, että eri liikennemuotojen kuljetuspalvelujen kasvihuonepäästöille luodaan täsmällisiä ja vertailukelpoisia laskentaperusteita sekä raportointikäytäntöjä. Valiokunta pitää tärkeänä, että laskentamalleilla tuotetut tiedot vastaavat mahdollisimman luotettavasti kuljetusten todellisia päästöjä.
(2) Saadun selvityksen mukaan ympäristöön liittyvä vastuullisuus on kuljetuspalveluiden alalla selkeä kehitystrendi, jota päästölaskentaa koskeva sääntelyehdotus voi osaltaan olla tukemassa ja edistämässä. Tietojen vertailukelpoisuuden myötä on mahdollista, että päästötiedoista muodostuu entistä merkittävämpi tekijä päätöksenteossa ja samalla keskeinen kuljetusalan kilpailukykytekijä. Asiantuntija-arvioiden mukaan yhtenäisen ja läpinäkyvän päästölaskennan kehittäminen voi lisätä päästötietojen merkitystä muun muassa kuljetuksia kilpailutettaessa ja edistää siten vähäpäästöisen liikenteen yleistymistä. Samalla päästötiedot voivat mahdollistaa kuljetusyrityksille aiempaa paremmin niiden palvelujen kehittämisen ja päästövähennyksiä koskevien toimenpiteiden toteuttamisen.
(3) Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että ehdotuksen jatkovalmistelussa tulee huomioida Suomen erityispiirteet sekä teknologia- ja käyttövoimaneutraalisuuden periaatteet. Valiokunta pitää sääntelyn vaikuttavuuden kannalta keskeisenä koko toimintaketjun valvontaprosessien riittävyyttä ja toimivien kannusteiden luomista.