Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi puhtaiden ja energiatehokkaiden tieliikenteen moottoriajoneuvojen edistämisestä annetun direktiivin 2009/33/EY muuttamisesta (U 70/2017 vp): Liikenne- ja viestintävaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 15/2018 vp — U 70/2017 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon LiVL 5/2018 vp.
Direktiiviehdotuksen pääasiallinen sisältö on kuvattu valtioneuvoston kirjelmässä U 70/2017 vp. Direktiiviehdotuksen yleisenä tavoitteena on lisätä vähäpäästöisten ja päästöttömien ajoneuvojen markkinaosuutta julkisissa hankinnoissa ja siten vähentää liikenteen kokonaispäästöjä ja parantaa kilpailukykyä ja kasvua liikenteen alalla.
Suomi pitää tärkeänä, että kestävät biopolttoaineet, joita voidaan käyttää ajoneuvoissa myös korkeina pitoisuuksina, saadaan mukaan puhtaan ajoneuvon määritelmään. Erityisen tärkeää tämä olisi raskaan kaluston ajoneuvojen osalta. Direktiivissä ehdotetut vähimmäistavoitteet puhtaiden ajoneuvojen hankintojen osuudeksi kaikista hankinnoista julkisella sektorilla Suomessa ovat erityisesti linja-autojen osalta erittäin korkeat, jos ”puhtaaksi” ajoneuvoksi määritellään ainoastaan sähkö-, vety- tai kaasukäyttöinen linja-auto, kuten ehdotuksessa nyt on tehty.
Tällä hetkellä ei ole olemassa tarkkaa tietoa siitä, mikä tulee olemaan sähkö-, vety- tai kaasukäyttöisten bussien hinta vuonna 2025 tai 2030. Mitä suurempi määrä vaihtoehtoisia käyttövoimia lasketaan mukaan ”puhtaisiin ajoneuvoihin”, sen enemmän julkiselle sektorille tulee valinnanvaraa valita kokonaiskustannuksiltaan tehokkain vaihtoehto.
Valiokunta korostaa valtioneuvoston tavoin, että puhtaan ajoneuvon määritelmään tulee sisällyttää myös kestävät biopolttoaineet. Direktiiviehdotus edellyttää, että julkisissa hankinnoissa huomattavan suuri osa kynnysarvon ylittävistä ajoneuvo- tai liikenteen palveluhankinnoista tulee perustua direktiivissä määriteltyihin puhtaisiin ajoneuvoihin. Saadun selvityksen mukaan esimerkiksi ehdotettuun määritelmään sisältyvien sähkö-, vety- ja kaasukäyttöisten linja-autojen hankintahintaa vuonna 2025 tai 2030 on vaikeaa tällä hetkellä arvioida. Biopolttoaineiden lisääminen määritelmään mahdollistaisi julkiselle sektorille tarpeellista joustavuutta toteuttaa liikennettä koskevat hankinnat kokonaiskustannuksiltaan edullisimmalla tavalla, ja se voisi samalla luoda suomalaiselle polttoaineteollisuudelle uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ilmoittaa,
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut