Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi rautatieinfrastruktuurin kapasiteetin käytöstä yhtenäisellä eurooppalaisella rautatiealueella direktiivin 2012/34/EU muuttamiseksi ja asetuksen (EU) 913/2010 kumoamiseksi (U 30/2023 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle.
Valiokunta on kuullut:
Komissio antoi 11.7.2023 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi rautatieinfrastruktuurin kapasiteetin käytöstä yhtenäisellä eurooppalaisella rautatiealueella direktiivin 2012/34/EU muuttamiseksi ja asetuksen (EU) 913/2010 kumoamiseksi (COM (2023) 443 final).
Ehdotuksen keskeisenä tavoitteena on tehostaa ratakapasiteetin hallintaa ja saada ratakapasiteetti niukkana resurssina mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön sekä tällä tavoin luoda edellytyksiä rautatieliikenteen kulkumuoto-osuuden ja volyymin kasvulle. Rautatieliikenne on ympäristöystävällinen ja energiatehokas kulkumuoto, joten sen kulkumuoto-osuuden kasvattaminen on perusteltua. Nykyisellään rautatieliikenteen kulkumuoto-osuus henkilöliikenteen matkoista EU:ssa on 5,1 prosenttia ja tavaraliikenteessä 11,5 prosenttia. Rautatieliikenteen osuus kuitenkin liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on vain 0,4 prosenttia ja liikenteen energiankulutuksesta 1,9 prosenttia.
Valtioneuvosto tukee komission säädösehdotuksessa asetettuja tavoitteita, joita ovat etenkin tavoitteet rataverkon tehokkaammasta käytöstä, varautua paremmin häiriö- ja kriisitilanteisiin sekä kehittää rataverkon ja sen kapasiteetin suunnittelua rautatieliikenteen harjoittajien tarpeiden mukaan.
Valtioneuvosto pitää myönteisenä sitä, että joiltakin osin säännöksissä on eriytetty erikseen yhden jäsenvaltion sisäistä ja kansainvälistä liikennettä ja siten myös vaatimuksia on porrastettu tämän mukaisesti. Valtioneuvosto arvioi säädösehdotuksen käsittelyn aikana sitä, voitaisiinko vaatimuksia mahdollisesti porrastaa nyt esitettyä laajemmin erikseen kansalliselle ja rajat ylittävälle kansainväliselle liikenteelle. Tämä voisi osaltaan vähentää sitä hallinnollista taakkaa, joka kohdistuu rataverkon haltijaan yhden jäsenvaltion sisäisen liikenteen ratakapasiteetin hallinnassa.
Valtioneuvosto voi pääsääntöisesti myös antaa tukensa sille, että ehdotetun asetuksen nojalla annettaisiin useita komission täytäntöönpanoasetuksia ja delegoituja asetuksia ja katsoo valtuuksien olevan riittävän tarkkarajaisia. Komission täytäntöönpanoasetuksilla luotaisiin erityisesti yksityiskohtaisempia menettelytapasääntöjä asetusehdotuksessa asetettujen lainsäädännöllisten tavoitteiden ja velvoitteiden toteuttamiseksi. Delegoiduilla säädöksillä taas uudistettaisiin voimassa olevan rautatiemarkkinadirektiivin liitteitä, jotta ne vastaisivat nyt annettua säädösehdotusta, pysyisivät ajantasaisina ja liitteiden uudistamisessa otettaisiin huomioon myös sidosryhmien esittämät suositukset ja kannanotot.
Valtioneuvoston kirjelmässä esille tuoduilla perusteilla ja saamansa selvityksen pohjalta valiokunta pitää valtioneuvoston kantaa tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunnalla ei ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ilmoittaa,
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut