VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ
Ehdotus
Euroopan komissio antoi 1.6.2023 ehdotuksen Euroopan meriturvallisuusviraston perustamisesta annetun asetuksen kumoamisesta ja sen korvaamisesta uudella Euroopan meriturvallisuusvirastosta annettavalla asetuksella (COM(2023) 269 final).
Ehdotuksen tavoitteena on päivittää EMSAn toimeksiantoa, jotta voidaan ottaa paremmin huomioon viraston kasvava rooli monien meriliikenteeseen liittyvien alojen tukemisessa. Näitä ovat muun muassa turvallisuus, ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen ja ympäristönsuojelu, ilmastotoimet, turvatoimet, merialueiden valvonta ja kriisinhallinta sekä digitalisaatio. Tarkistetussa toimeksiannossa otetaan huomioon paitsi tehtävät, joita komissio ja jäsenvaltiot ovat osoittaneet virastolle vuodesta 2013 lähtien, myös nyt käsillä olevasta meriliikennepaketista johtuvat uudet turvallisuuteen ja kestävyyteen liittyvät tehtävät. Näin virastosta tehdään myös tulevaisuuden vaatimusten mukainen ennakoimalla erityisesti digitalisaation ja automaation kehitystä.
Ehdotuksessa pyritään ajantasaistamaan EMSAn toimeksianto vastaamaan merenkulun toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia sekä ottamaan meriliikennepaketissa olevien direktiivimuutosehdotusten mukanaan tuomat uudet tehtävät paremmin huomioon osaksi tarkistettua toimeksiantoa. EMSAn jäsenmaita tukevaa roolia myös vahvistettaisiin tiedon tuottajana, analysoijana ja jakajana.
Uudessa asetuksessa meriturvallisuuteen liittyviksi tehtäviksi virastolle ehdotetaan muun muassa meriliikenteen turvallisuuden edistymisen seuranta unionissa ja riskianalyysien tekeminen. Lisäksi viraston tehtävänä olisi auttaa jatkossakin komissiota erilaisten tietokantojen kehittämisessä ja ylläpidossa.
Uudella asetuksella pyritään vahvistamaan viraston roolia kestävyyteen liittyvien tehtävien hoitamisessa. Virastolle ehdotetaan muun muassa tehtäväksi seurata meriliikennealan hiilestä irtautumisen edistymistä ja velvollisuutta raportoida komissiolle kasvihuonekaasujen vähentämistoimista ja mahdollisista suosituksista joka kolmas vuosi.
Ehdotuksessa esitetään viraston nykyisen hallintoneuvoston (administrative board) uudelleennimeämistä (management board). Tämä vastaisi kokoonpanoltaan nykyistä hallintoneuvostoa. Lisäksi ehdotuksessa esitetään uuden hallintoneuvostoa avustavan johtokunnan (executive board) perustamista. Johtokunta koostuisi hallintoneuvoston puheenjohtajasta, komission edustajasta ja kolmesta muusta hallintoneuvoston keskuudestaan valitsemasta äänivaltaisesta edustajasta. Viraston pääjohtaja osallistuisi kokouksiin ilman äänioikeutta.
Uudella asetuksella selkiytettäisiin myös säädöksen rakennetta (esim. poistamalla ydin- ja lisätehtävien välinen erottelu ja ottamalla käyttöön uusia tehtäviä viraston toiminnan eri osa-alueilla). Näin ollen uudessa asetuksessa säilytettäisiin tehtävät, jotka on jo otettu huomioon viraston aiemmassa toimeksiannossa samalla, kun otettaisiin huomioon uudet tehtävät ja saatettaisiin hallinnolliset ja varainhoitoa koskevat säännökset ajan tasalle ja mukautettaisiin ne uuteen kehykseen.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää kannatettavana komission tavoitetta, että meriliikennepaketilla tarkistetaan meriturvallisuutta ja kestävyyttä koskevia EU:n sääntöjä niiden nykyaikaistamiseksi ja sen varmistamiseksi, että EU:lla on tarvittavat välineet, joilla voidaan edistää puhdasta ja modernia merenkulkua.
Valtioneuvosto pitää hyvänä, että ehdotuksen vaatima lisärahoitus voitaisiin hoitaa uudelleenkohdennuksin voimassa olevan monivuotisen rahoituskehyksen (2021—2027) aikana. Ehdotuksen rahoituksesta kuluvan monivuotisen rahoituskauden jälkeen tulee sopia tulevan monivuotisen rahoituskehyksen valmistelun yhteydessä erikseen.
Valtioneuvoston näkemyksen mukaan asetusta päivitettäessä olisi hyvä huomioida, että meriliikennepaketin uusien tehtävien hoitamiseksi virastolle annetaan riittävä toimeksianto ja resursointi. Valtioneuvosto pitää edelleen tärkeänä, että EMSAlle osoitetaan riittävät resurssit uusien vihreään siirtymään liittyvien tehtävien osalta. Samalla valtioneuvosto kuitenkin katsoo, että viraston budjettia ja henkilöstömäärää ei tule ylimitoittaa, vaan tehtävät pystytään hoitamaan mahdollisimman kustannustehokkaasti. Lisäksi tulee huomioida, että EMSAn rooli säilyy jatkossakin jäsenvaltioita tukevana virastona.
Valtioneuvosto korostaa, että EMSA- asetuksen päivittämisessä tulee pyrkiä varmistamaan, että virastolla on mahdollisuudet tukea jäsenvaltioita alusten aiheuttaman meren saastumisen estämisen ohella hylkyjen aiheuttamien ympäristöriskien torjunnassa. Lisäksi valtioneuvosto pitää hyvänä, että asetusta kehitetään siten, että se antaa virastolle selkeän velvoitteen jakaa jäsenvaltioille niiden pyynnöstä EMSAn tietojärjestelmiin kerättyä dataa rannikkovartiostotoimintojen toimeenpanon tukemiseksi. Valtioneuvosto pitää tärkeänä EMSAn roolin vahvistamista Euroopan merialueiden riskianalyysien laadinnassa erityisesti ympäristövahinkoriskejä koskien. EMSAn jäsenmaita tukevan roolin kasvattaminen tiedon tuottajana, analysoijana ja jakajana on valtioneuvoston näkemyksen mukaan kannatettavaa.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että jatkotyössä huomioidaan se, ettei viraston hallintoneuvostolle kuuluva toimivalta siirry perusteettomasti liikaa asetusehdotuksen mukaan perustettavalle uudelle johtokunnalle (executive board), joka koostuisi vain osasta hallintoneuvoston jäseniä.