Arvioinnin lähtökohtia
(1) Valtioneuvoston jatkokirjelmä koskee ehdotusta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta (KOM(2021)731) ja ehdotuksen neuvottelujen etenemistä. Perustuslakivaliokunta on aikaisemmassa käsittelyvaiheessa antanut asiasta lausunnon (PeVL 4/2022 vp).
(2) Ehdotuksella on tarkoitus edistää poliittista mainontaa koskevien sisämarkkinoiden moitteetonta toimintaa vahvistamalla poliittiselle mainonnalle yhdenmukaistetut säännöt ja korkea avoimuuden taso. Lisäksi on tarkoitus edistää luonnollisten henkilöiden henkilötietojen suojaa luomalla säännöt kohdennus- ja vahvistamistekniikkojen käytölle poliittisessa mainonnassa.
(3) Perustuslakivaliokunnalla ei ole ollut huomauttamista sääntelyn tavoitteista (PeVL 4/2022 vp, kappale 6).
(4) Valtioneuvoston alkuperäisen kirjelmän mukaan poliittisen mainonnan kohdentamista ja avoimuutta koskeva asetusehdotus koskee EU:n perusoikeuskirjassa turvattuja sananvapautta ja tiedonvälityksen vapautta (Euroopan unionin perusoikeuskirjan 11 artikla), oikeutta yksityiselämään (7 artikla) ja oikeutta henkilötietojen suojaan (8 artikla).
Ehdotuksen arviointi
(5) Perustuslakivaliokunta on pitänyt asetusehdotuksessa omaksuttua poliittisen mainonnan määrittelyä verraten laajana ja avoimena ja pitänyt tärkeänä, että poliittisen mainonnan määritelmiä vielä täsmennetään (PeVL 4/2022 vp, kappale 12). Jatkokirjelmän mukaan poliittisen mainonnan määrittelyä on selkeytetty 2 artiklassa ja siinä on huomioitu päätoimittajavastuun alainen media. Ehdotuksen johdanto-osaan on tehty selvennyksiä, joiden avulla liitännäisiä palveluita ja journalistista sisältöä voidaan aiempaa paremmin rajata pois poliittisen mainonnan määritelmästä. Kompromissitekstissä poliittisen mainonnan määritelmää on kavennettu ja siitä on poissuljettu poliittiset mielipiteet, jotka ilmaistaan päätoimittajavastuun alaisessa mediassa.
(6) Perustuslakivaliokunta pitää saamansa selvityksen valossa sääntelyn kehityssuuntaa hyvänä, mutta kiinnittää samalla huomiota siihen, että tämän kehityksen kuvaus ja määritelmän tarkempi sisältö jäävät kirjelmän perusteella varsin epäselviksi. Valiokunta korostaa poliittisen mainonnan mahdollisimman täsmällisen määritelmän merkitystä sääntelylle.
(7) Ehdotuksen oikeusperustan osalta perustuslakivaliokunta on yhtynyt valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan ehdotettu oikeusperusta on lähtökohtaisesti asianmukainen, mutta ehdotettavan asetuksen laajuutta on neuvottelujen kuluessa syytä tarkastella myös suhteessa oikeusperustaan (PeVL 4/2022 vp, kappale 20). Valiokunta on myös katsonut, ettei poliittinen mainonta sen mielestä ole ensisijaisesti sisämarkkinoiden toimivuuteen liittyvä kysymys.
(8) Jatkokirjelmän mukaan komissio on selvittänyt työryhmässä seikkaperäisesti ehdotuksen oikeusperustaa ja sen rajoituksia sekä ehdotuksen teknisiä yksityiskohtia ja sen yhteyttä muuhun lainsäädäntöön. Valtioneuvoston kannan mukaan myös jatkoneuvotteluissa on pidettävä lähtökohtana, että asetus rajoittuu siihen, mikä on sisämarkkinoiden toiminnan kannalta olennaista. Perustuslakivaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja pitää edelleen tärkeänä myös oikeusperustaa koskevaa tarkastelua.
(9) Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota ehdotukseen sisältyneeseen seuraamuksia koskevaan sääntelyyn ja erityisesti tällaiseen sääntelyyn kohdistuviin täsmällisyys- ja oikeasuhtaisuusvaatimuksiin (PeVL 4/2022 vp, kappale 15). Valiokunta on lisäksi painottanut, että demokratian ja sananvapauden turvaamiseksi asetus ei saa olla liian monimutkainen tai monitulkintainen, jotta myös pienemmät toimijat voivat noudattaa sitä, ja pitänyt tärkeänä, että velvollisuuksien rikkomisesta aiheutuvat seuraamukset eivät saa olla niin suuret, että niillä olisi ns. chilling effect eli pelottava ja ehkäisevä vaikutus poliittisen sananvapauden käyttämiseen (PeVL 4/2022 vp, kappale 17). Perustuslakivaliokunnan mielestä jatkovalmistelussa oli yleisemminkin tarkasteltava ehdotetun sääntelyn välttämättömyyttä ja oikeasuhtaisuutta (PeVL 4/2022 vp, kappale 18).
(10) Jatkokirjelmän mukaan neuvotteluissa on kohtuullistettu ehdotettavien säännösten hallinnollista taakkaa pienille ja keskisuurille toimijoille, mutta Suomi suhtautuu edelleen varauksellisesti ehdotuksen pieniin ja keskisuuriin yrityksiin kohdistuvien uusien velvoitteiden oikeasuhtaisuuteen. Valtioneuvoston kannan mukaan ehdotus on hyväksyttävissä, jos pienten ja keskisuurten poliittisen mainontapalvelun julkaisijoiden velvollisuuksia kevennetään, seuraamukset ovat oikeasuhtaisia ja rajoitukset sananvapauteen rajoittuvat vain välttämättömään. Perustuslakivaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja korostaa edelleen seuraamusten täsmällisyys- ja oikeasuhtaisuusvaatimusten merkitystä sekä sääntelyn sananvapauteen kohdistuvien vaikutusten huomiointia ehdotuksen jatkovalmistelussa.
(11) Perustuslakivaliokunta on myös katsonut, että ehdotetun sääntelyn suhdetta voimassa olevaan tietosuojasääntelyyn ja sekä tietosuojavaltuutetun että mahdollisesti muiden viranomaisten toimivaltuuksiin on syytä selkeyttää (PeVL 4/2022 vp, kappale 16). Jatkokirjelmän mukaan ehdotus on edelleen teknisesti monimutkainen ja sisältää paljon ristiviittauksia tietosuojalainsäädäntöön ja juuri hyväksyttyyn digipalvelusäädökseen. Näiden eri instrumenttien käytännön soveltamista on käsitelty neuvottelujen kuluessa, ja komissio on tuonut esiin, että mahdollisessa ohjeistuksessa toimeksiantajille ja palveluntarjoajille otetaan huomioon sääntelyn kokonaisuus. Perustuslakivaliokunta pitää tarpeellisena edelleen selkiyttää kokonaisuutta suhteessa voimassa olevaan tietosuojalainsäädäntöön. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota tarpeeseen selventää sääntelyn suhdetta digipalvelusäädökseen.
(12) Kokonaisuutena arvioiden jatkokirjelmästä ilmenee muutoksia joissakin perustuslakivaliokunnan aiemmin esiin nostamissa kysymyksissä. Asetuksen muutokset vaikuttavat valiokunnan mielestä jatkokirjelmästä saatavien, sinänsä varsin suppeiden kuvausten valossa olevan ainakin osin yhdensuuntaisia perustuslakivaliokunnan aiemmin esittämien näkökohtien kanssa. Valiokunta pitää kuitenkin ongelmallisena, ettei jatkokirjelmässä ole kuvattu esityksen jatkovalmistelua ja asetusehdotuksen kehittymistä systemaattisesti ja nyt esitettyä seikkaperäisemmin suhteessa valiokunnan aiempaan lausuntoon.