Pariisin ilmastokokouksen jälkeen EU toimeenpanee energiaunionistrategiaansa uudessa tilanteessa. Pariisissa lähes kaikki maailman maat sopivat pyrkivänsä hiilidioksidineutraaliuteen eli siihen, että CO2-päästöt ja hiilinielut ovat tasapainossa vuoteen 2050 mennessä. Samalla sovittiin aiempaa kireämmästä tavoitteesta rajoittaa ilmaston lämpeneminen selvästi alle kahteen asteeseen ja pyrkiä 1,5 asteeseen. Uusien kunnianhimoisten tavoitteiden toimeenpano vaatii sekä EU:n että Suomen energia- ja ilmastopolitiikan uudelleentarkastelua.
EU:n ilmastotavoitteiden kiristäminen
Päästövähennystavoitteita ja politiikan ohjauskeinoja on välttämätöntä kiristää, jotta kansainvälisesti jo sovittuihin tavoitteisiin päästään. Suomen tulee liittyä niiden jäsenmaiden joukkoon, jotka vaativat EU:n 2030-päästövähennystavoitteen nostamista vähintään 50 prosenttiin. Tätä puoltaa myös se, että EU on saavuttamassa 2020-päästövähennystavoitteensa jopa ennenaikaisesti. Tutkimuslaitos Sandbag arvioi, että EU on saavuttamassa vuoteen 2020 mennessä jopa 30 prosentin päästövähennykset. Myös Suomi saavutti jo vuoden 2020 tavoitteen etuajassa. Kiristämiseen on siis myös varaa.
Pariisin tuloksen myötä EU:n tulee ottaa kiristetty tavoite huomioon kaikissa energiaunioniin liittyvissä laki- ja muissa esityksissä. Tärkeitä tulevia esityksiä ovat mm. päästökauppadirektiivin uudistaminen, ei-päästökauppasektorin taakanjakopäätös, uusiutuvan energian direktiivin muutos sekä energiatehokkuusdirektiivin muutos, joiden on tuettava uusia tavoitteita.
Talousvaliokunnan olisi pitänyt esittää suurelle valiokunnalle sen edellyttämistä, että hallitus voimakkaasti ajaa EU:n 2030-ilmastotavoitteiden tiukentamista vähintään 50 prosenttiin.
Bioenergian kestävyyskriteerit
Hallituksen tavoitteena on lisätä rajusti biomassan, erityisesti puun, käyttöä energiantuotannossa. Lausunnossaan suurelle valiokunnalle talousvaliokunta esittää, että "kestävyyskriteereiden ei tule rajoittaa Suomen biotalouskasvutavoitteiden toteutumista". Kestävyyskriteereiden tarkoituksena on kuitenkin varmistaa, että bioenergiaa tuotetaan ilmaston ja ympäristön kannalta kestävästi, ei edistää hallituksen bioenergian lisäämistä koskevia tavoitteita.
Uusiutuvan bioenergian on ajateltu sitovan polttamisessa vapautuneen hiilidioksidin uudelleen itseensä puun kasvun seurauksena, mutta viime vuosina tutkimus on asettanut väitteen yhä enemmän kyseenalaiseksi. Erityisesti lyhyellä aikavälillä puun polttamisesta vapautuu ilmakehään runsaasti hiilidioksidia, joka sitoutuu takaisin kasvavaan puuhun hitaasti ja ehtii tällä välin lämmittää ilmakehää pitkään. Lisäksi eri puun muotojen käyttämisestä energiaksi vapautuu hyvin eri määriä hiilidioksidia. Esimerkiksi VTT:n ja SYKE:n tutkijat ovat viime aikoina nostaneet esiin tarpeen määritellä bioenergian päästöjen laskentasäännöt uudelleen tieteelliseen näyttöön perustuen.
Komissio antaa tänä vuonna esityksen bioenergian kestävyyskriteereistä. Suomen tulee edistää kriteerien luomista ja perustumista tieteelliseen tietoon. Bioenergiaa ei tule pitää laskennallisesti nollapäästöisenä, jos tutkimus ei nollapäästöisyyttä osoita. Erityisesti turpeen osalta kriteereistä on saatava sellaiset, että turpeen käyttö energiantuotannossa voidaan lopettaa 2020-luvun aikana.
Talousvaliokunnan olisi pitänyt esittää suurelle valiokunnalle sen edellyttämistä, että Suomi tukee EU:n yhteisten bioenergian kestävyyskriteerien luomista sekä kriteerien perustumista tuoreimpaan tieteelliseen tietoon.
Energian toimitusvarmuus
Talousvaliokunta korostaa, että energian toimitusvarmuuden kannalta olisi tärkeää energialähteiden ja -toimittajien monipuolisuus. Tästä olemme yhtä mieltä. Valiokunta ei kuitenkaan nosta esiin sähkönsiirtoyhteyksien kehittämistä kaasunsiirtoyhteyksien lisäksi. Sähkönsiirron lisääminen jäsenmaiden välillä edistää unionin laajuisten energiamarkkinoiden luomista sekä suuremman uusiutuvan energian määrän integroimista verkkoon. Myös sähkönsiirtoyhteyksien kehittämistä ja uusien rakentamista on pidettävä prioriteettihankkeina. Suomen kannalta oleellinen hanke lähitulevaisuudessa on Ruotsin ja Suomen välisen sähkönsiirtoyhteyden vahvistaminen.
Sähkönsiirtoyhteyksien kehittämisen tulisi olla Suomelle ensisijainen prioriteetti suhteessa kaasuyhteyksien kehittämiseen.
Alueellinen energiayhteistyö
Pidän alueellisen energiayhteistyön merkitystä suurempana kuin mitä talousvaliokunta lausunnossaan esittää. Tasapuolisten kilpailuolosuhteiden, kustannustehokkuuden ja markkinaehtoisuuden ylläpitäminen on tärkeää. Alueellista yhteistyötä ei kuitenkaan pidä kilpailuneutraliteetin varjolla rajoittaa vain tiedonvaihtoon, kuten valiokunta esittää. Todellisuudessa Pohjoismaat ovat parhaillaan syventämässä energiayhteistyötä Pohjoismaisen neuvoston alla. Energiapolitiikan suunnittelu ja koordinointi naapurimaiden kesken edistää laajempien markkinoiden syntymistä ja Suomen taloudellista etua. Yhteistyö edistää myös energian toimitusvarmuutta sekä riippuvuuden vähentämistä EU:n ulkopuolisesta, kuten venäläisestä, energiasta.
Talousvaliokunnan ei olisi pitänyt vaatia jäsenmaiden alueellisen yhteistyön rajoittamista vain jäsenvaltioiden väliseen tietojenvaihtoon.
Energiatehokkuus
Suomen kannassa energiatehokkuustoimet halutaan pitää vapaaehtoisina. Tähänastiset kokemukset energiatehokkuuspolitiikasta ovat kuitenkin olleet tuloksellisia, kun EU:lla on ollut sitova energiatehokkuustavoite. Energiatehokkuus laskee kustannuksia ja vähentää riippuvuutta tuontipolttoaineista. Suomella on myös paljon vientiä ja vientipotentiaalia energiatehokkuusalalla.
Talousvaliokunta kannattaa energiatehokkuutta edistäviä toimia, mutta ei pakollisia normeja. Energiatehokkuuden edistämisen kokemukset osoittavat, että velvoittavat normit ovat tehokas keino edistää energiatehokkuutta.
Talousvaliokunnan olisi pitänyt vaatia jäsenmaakohtaisen energiatehokkuustavoitteen jatkamista myös EU2030-paketissa ja energiaunionin toimeenpanossa.
Päästötön liikenne
Kannassaan energiaunioniin (U 85/2015 vp) hallitus korostaa biopolttoaineiden käytön edistämistä ja tutkimusta. Liikenteen päästöjen ja öljyn kulutuksen vähentäminen on ilmastonmuutoksen torjumisen haastavimpia alueita. Suomi tarvitsee liikenteen sääntelyssä laajemman katsantokannan.
Talousvaliokunnan olisi pitänyt vaatia, että EU-tasoisia toimia harkitaan myös älyliikenteelle, sähköiselle liikenteelle ja liikenteen energiatehokkuudelle.