Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan talous- ja työllisyyskasvun vauhdittaminen ovat tärkein keino julkisen talouden vakauttamiseksi. Hallitus tavoittelee työllisyys- ja kasvutoimillaan 100 000 uutta työllistä ja julkisen talouden vahvistumista noin kahdella miljardilla eurolla. Keskusta pitää näitä tavoitteita erittäin tärkeinä ja on omissa vaihtoehdoissaan sitoutunut niiden toteutumiseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että hallituksen politiikka ei johda hallituksen linjaamiin tavoitteisiin. Suomessa kasvavat nyt vain työttömyys, konkurssit ja velka, eivät talous ja ihmisten hyvinvointi.
Edellä kuvatun kanssa yhtä synkeää kuvaa tilanteestamme maalataan valtioneuvoston selonteossa julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025—2028.
Valtiovarainministeriö ennustaa suunnitelmassa, että talous ei kasva tänä vuonna lainkaan vaan on tasan 0 prosenttia. Ensi vuodelle valtiovarainministeriö ennustaa 1,6 prosentin kasvua. Huolestuttavaa on, että ensi vuoden jälkeen talouskasvu lähtee ennusteen mukaan hiipumaan uudelleen. Vuonna 2026 kasvun ennustetaan olevan 1,5 prosenttia, vuonna 2027 1,3 prosenttia ja vuonna 2028 enää 1,1 prosenttia.
Julkisen talouden suunnitelmassakin todetaan, että työikäisen väestön supistuminen ja tehtyjen työtuntien työntekijää kohden heikko kehitys vähentävät työpanoksen kasvuvaikutusta talouden tuotantoon. Tuotanto vähenee myös kun osallistumisasteen nousu ja rakenteellisen työttömyyden lasku hiipuvat ja työikäisen väestön kehitys kääntyy työpanosta supistavaksi tarkastelujakson lopulla.
Valtiovarainministeriö ennustaa työllisyysasteen laskevan hieman tänä vuonna ja palaavan siitä vuoden 2023 lähtötasoon vuoden 2025 aikana. Kehyskauden loppua kohden työllisyysaste jatkaa kasvuaan ollen 76,1 prosenttia vuonna 2028, kun lähtötilanne vuonna 2023 oli 73,2 prosenttia.
Keskusta on huolissaan hallituksen toimista, jotka heikentävät suoraan tai välillisesti työhön osallistumisastetta. Hallitus on poistanut etuuksista suojaosia, jolloin osa-aikaisen työnteon kannusteet voivat vähentyä.
Keskusta muistuttaa, että kaikilla työikäisillä ei ole elämäntilanteensa, terveydentilansa tai läheisten hoito- ja hoivatarpeiden vuoksi mahdollisuutta tai edellytyksiä tehdä työtä kokopäiväisesti. Osa-aikainen työnteko on aivan yhtä tärkeää, arvokasta ja kannatettavaa tilanteissa, joissa kokopäiväinen työnteko ei ole mahdollista. Kyse on myös työelämän asenteiden muuttamisesta ja esimerkiksi yksilöllisten ratkaisujen hakemisesta.
Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen heikentää työvoiman saatavuutta
Keskustan ei kannattanut aikuiskoulutustuen lakkauttamista, koska tuen lakkauttaminen tulee pahentamaan entisestään erityisesti naisvaltaisten sosiaali- ja terveysalojen ja varhaiskasvatuksen työvoimapulaa ja vaikeuttaisi lakisääteisten palveluiden järjestämistä niin kunnissa kuin hyvinvointialueillakin.
Keskusta esittää sen sijaan, että aikuiskoulutustukea tulisi uudistaa siten, että aikuiskoulutustuki kohdennetaan nykyistä vaikuttavammin työvoimapula-aloille. Tällöin aikuiskoulutustuki mahdollistaisi edelleen uudelleenkoulutus ja jatko- ja lisäkoulutuksen erityisesti aloilla, joilla työntekijöillä on oltava tietty tutkinto täyttääkseen muodolliset pätevyysvaatimukset.
Kunta- ja hyvinvointialoilla useimmat ammattitehtävät ovat säädeltyjä ja niiden kelpoisuusehdot edellyttävät myös tutkintopohjaista lisä- ja täydennyskoulutusta. Viime vuosina on lisätty julkisen sektorin henkilöstömitoituksia ja kelpoisuusehtoja tarkentavaa lainsäädäntöä, mikä puolestaan lisää alan tutkintojen suorittamisen tarvetta.
Muodollisesti pätevien työntekijöiden saatavuus tulee heikkenemään aikuiskoulutustuen lakkautumisen myötä. Tuen lakkautuksesta aiheutuvat kielteiset seuraukset eivät kohdistu vain julkisiin palveluihin vaan yhtä lailla yksityisiin yrityksiin ja kolmannen sektorin toimijoihin ja vaikeuttavat osaavan työvoiman rekrytointia. Vuonna 2021 julkaistun Etlan tutkimuksen mukaan aikuiskoulutustuen työllisyys- ja ansiovaikutukset ovat suurimmat sosiaali- ja terveysalalla. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaiseman Työvoimabarometrin (2023) mukaan eniten pulaa on lähihoitajista, sairaanhoitajista, sosiaalityön erityisasiantuntijoista, varhaiskasvatuksen opettajista ja erityisopettajista. Aikuiskoulutustukea käytetään juuri sote-, pelastus- sekä opetus- ja kasvatusalalla, joissa osaamisen kehittämisen tarve on suurinta.
Työllisyysrahaston tuoreen tilaston mukaan vuonna 2023 aikuiskoulutustukea hakeneiden määrä sote-alalla kasvoi verrattuna vuoteen 2022. Sote-alan opintoja tekeviä tuensaajia oli vuonna 2023 yhteensä 10 801 henkilöä. Heistä sote-alan sisällä kouluttautui 3 425 henkilöä ja toiselta alalta sote-alalle siirtyjiä oli 7 376 henkilöä. Sote-alalta toiselle alalle kouluttautuvia oli 2 218 henkilöä.
Vuonna 2023 opetus- ja kasvatusalalle kouluttautui yli 1 500 henkilöä, joista alan vaihtajien osuus oli 91 prosenttia. Myös näillä aloilla tarvitaan työn luonteen ja säänneltyjen, muodollista pätevyyttä edellyttävien tehtävien vuoksi tutkintopohjaista lisä- ja täydennyskoulutusta, jolla ammatillista osaamista joko laajennetaan omaa osaamista tai tehdään aiemman tutkinnon päälle seuraavan koulutusasteen tutkinto, kuten esimerkiksi opiskeltaessa lähihoitajasta sairaanhoitajaksi, sosionomista sosiaalityöntekijäksi tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen opettajaksi.
Aikuiskoulutustuki on ollut tärkeä keino edistää työntekijöiden työssä jaksamista ja työurien pituutta. Aikuiskoulutustuki on tarjonnut vaikuttavan jatkuvan oppimisen väylän, joka on motivoinut etenemään työuralla, kehittymään oma-aloitteisesti sekä vähentämään kuormitusta nykyisessä työssä.
Keskusta pitää valitettavana, että hallitus ei ole tehnyt kunnollisia arvioita siitä, mikä vaikutus aikuiskoulutustuen lakkauttamisella on pätevyysehdot täyttävän henkilöstön saatavuuteen eri toimialoilla. Hallitus ei ole myöskään arvioinut riittävästi tuen lakkauttamisen vaikutuksia eri ammattialoilla työskentelevien erilaisen pohjakoulutuksen omaavien henkilöiden mahdollisuuteen nostaa omaa osaamis- ja koulutustasoa työuran aikana aikuiskoulutustuen lakkautuksen jälkeen.
Aikuiskoulutustuki on mahdollistanut jo aiemmin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitutkinnon omaaville henkilöille koulutustason nostamisen ja etenemisen alalla uusiin tehtäviin. Sosiaali- ja terveydenhuollon opintoihin sisätyviä käytännön työelämässä tapahtuvia pitkiä harjoitteluja ei yleensä ole mahdollisia suorittaa kokopäiväisen palkkatyössä työskentelyn ohessa.
Keskusta pitää ongelmallisena, että hallitus ei ole esittänyt eikä tuonut eduskuntaan mitään konkreettisia esityksiä, joilla turvattaisiin aikuisten kouluttautuminen jatkossa. Keskustan mielestä nykymuotoisen aikuiskoulutustuen kehittämistä tulisi jatkaa mallilla, joka ottaa huomioon erityisesti säädeltyjen sosiaali- ja terveydenhuollon ja kasvatus- ja opetusalojen erityistarpeet, ettei näiden alojen osaajapula entisestään heikkene.
Keskusta näkee perusteet rajata ja kohdentaa aikuiskoulutustukea nykyistä tarkemmin. Tuen lakkautuksen sijaan tuen saamisen ehtoja tulee määritellä uudelleen esimerkiksi asettamalla tuensaajille yläikäraja, jolloin tukijakson jälkeisen työuran pituus olisi pidempi kuin tällä hetkellä aikuiskoulutustuen ehdoissa edellytetään ja alentamalla keskimääräistä tukitasoa. Keskustan tavoitteena on, että aikuiskoulutuksen tukitarve puolittuisi.
Vuorotteluvapaan lakkauttaminen
Keskusta ei kannata vuorotteluvapaajärjestelmän lakkauttamista, sillä Orpon hallituksen läpi viemät muutokset tulevat vaikuttamaan erittäin kielteisesti läheis- ja omaishoitajiin sekä läheis- ja omaishoidon edellytyksiin.
Hoivan tarpeen määrällisen kasvun vuoksi läheis- ja omaishoidon edellytyksiä ei saa heikentää tilanteessa, jossa ikääntyneiden määrä kasvaa ja hyvinvointialueiden talous on muutoinkin tiukoilla. Orpon hallituksen tavoitteena on edistää läheis- ja omaishoidon sekä ansiotyön yhdistämistä, mutta esitetyt uudistukset ovat vastoin tätä tavoitetta.
Vuorotteluvapaa on mahdollistanut osalle vuorotteluvapaan käyttäjistä läheisen hoitamisen hänen avuntarpeensa kasvaessa. Se on tarjonnut taloudellisesti turvatun mahdollisuuden olla lyhytaikaisesti poissa ansiotyöstä ja keskittyä hoivaan esimerkiksi kuormittavassa elämäntilanteessa. Vuorotteluvapaa on toiminut monille omaishoitajille henkireikänä vaativassa ansiotyön ja läheis- ja omaishoidon yhteensovittamisessa, kun esimerkiksi perheen lapsi on sairastunut pitkäaikaissairauteen ja on tarvittu vanhemman läsnäoloa hoidon järjestämiseksi ja hoidon aikana, mutta vielä tätä yleisimmin keski-ikäisillä naisilla omien vanhempien tai appivanhempien hoivatilanteessa.Työssäjaksaminen on työurien pidentämisen osalta keskeistä. Vuorotteluvapaalla on vuorottelijan työssäjaksamista ja työhyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Myös sijaisten työllistymistä edistävä vaikutus avoimille työmarkkinoille vuorotteluvapaasijaisuuden jälkeen on ollut merkittävä asia.
Keskustan mielestä vuorotteluvapaajärjestelmää tulisikin kehittää sen lakkauttamisen sijaan. Vuorotteluvapaajärjestelmä tulisi kohdentaa niille henkilöille, jotka haluavat yhteensovittaa läheis- ja omaishoidon vallitsevaan elämäntilanteeseensa esimerkiksi sairaan lapsen tai ikääntyneen läheisensä hoitamisessa. Keskusta haluaa edistää kaikkia keinoja vahvistaa läheis- ja omaishoitajuutta, sillä se on yhteiskunnalle kustannustehokasta ja hoidettaville henkilöille inhimillinen, yleensä toivottu ratkaisu.
Ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan porrastus työssäolon pituuden mukaan
Orpon hallituksen ohjelmassa on sovittu työttömyysturvan uudistamisesta työhön kannustavammaksi. Hallitus porrastaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan tason työttömyyden keston mukaan. Keskusta sen sijaan porrastaisi työttömyysturvan työttömyyttä edeltävän työssäolon keston mukaan. Tällöin työttömyyttä edeltävä pidempi työssäolo oikeuttaisi pidempään työttömyysturvaan kuin lyhyt työhistoria. Nykyisellään ja esitetyn muutoksen jälkeen ansiosidonnaisen työttömyysturvan kesto on sama riippumatta siitä, miten pitkään henkilö on ollut työelämässä ennen työttömyyttä. Keskusta ei pidä tällaista mallia riittävän kannustavana ja oikeudenmukaisena.
Keskustan tavoitteena on saavuttaa uudistuksella samaa suuruusluokka olevat vaikutukset julkiseen talouteen kuin mitä hallituksen arvioi saavuttavansa omalla mallillaan. Työttömyysturvan kehittämistyöryhmän mukaan porrastuksen työssäolon keston mukaan voisi vahvistaa julkista taloutta noin 200 milj. eurolla mallilla, jossa työttömyysturvaa kertyisi kutakin 5 kuukauden työssäoloa kohden 100 päivää ja enimmäismäärä olisi 400 päivää. Keskustan tavoitteena on malli, jossa ansiosidonnaista työttömyysturvaa kertyisi jo lyhyistäkin työpätkistä. Keskusta kannustaa hallitusta tuomaan eduskuntaan uuden esityksen ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamisesta työttömyyttä edeltävän työhistorian mukaan.
Oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan kaikille ehdot täyttäville
Keskusta laajentaisi myös oikeuden ansiosidonnaiseen työttömyysturvan yhdenvertaisilla ehdoilla kaikille työllisille. Keskustan mielestä on vakuutusperiaatteen vastaista, että kaikki työlliset joutuvat maksamaan palkastaan työttömyysvakuutusmaksua, kuten myös kaikkien palkansaajien työnantajat, mutta oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan on työttömyyden alkaessa ainoastaan työttömyysvakuutuskassaan kuuluvilla, vaikka työttömäksi jäänyt henkilö muutoin täyttäisi ansiosidonnaisen työttömyysturvan ehdot.
Käytännössä ansiosidonnaisen työttömyysturvan laajentaminen kaikkia työllisiä koskevaksi etuudeksi voitaisiin toteuttaa esimerkiksi siten, että kaikkien työllisten olisi kuuluttava johonkin työttömyyskassaan. Selvityshenkilö Mauri Kotamäen vuonna 2018 valmistuneen raportin (Kohti vakuuttavampaa ansioturvaa — Arvio ansiosidonnaisen työttömyysturvan kehittämismahdollisuuksista) mukaan rahoitusvaje olisi 228 milj. euroa, kun otetaan huomioon kassojen kasvanut jäsenmaksutulo. Vajeesta 110 milj. kohdistuisi eläkejärjestelmään.
Uudistus voitaisiin rahoittaa esimerkiksi uudistamalla työttömyysturvan rahoitusmallia siten, että kustannus katettaisiin työttömyysvakuutusmaksuilla. Vakuutusmaksujen pohjana oleva palkkasumma on noin 100 mrd. euroa, jolloin työttömyysvakuutusmaksun nostaminen kutakin 0,1 prosenttiyksikköä kohden tuottaa noin 100 milj. euroa. Uudistus olisi voitu toteuttaa jo vuoden alusta, kun viime vuosien vahvan työllisyyskehityksen myötä Työllisyysrahastolla oli mahdollisuus alentaa merkittävästi työttömyysvakuutusmaksuja.
Keskusta edellyttää, että hallitus valmistelee pikaisesti kaikki työlliset kattavan työttömyysturvan vakuutusperiaatetta kunnioittavan uudistuksen, jossa kaikki työttömyysvakuutusmaksuja maksavat ovat yhtäläisin ehdoin oikeutettuja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan.
Työssäoloehdon kertyminen palkkatuetusta työstä
Keskusta on huolissaan hallituksen päättämien lakimuutosten vaikutuksista palkkatuettuun työhön. Palkkatuettu työ ei kerrytä jatkossa pääsääntöisesti lainkaan työssäoloehtoa. Palkkatuettu työ on työntekijän työsuhteessa tekemää työtä, josta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Palkkatuetun työn tarkoituksena on edistää työnhakijan työllistymistä avoimille työmarkkinoille. Palkkatukea voidaan myöntää, jos työttömällä työnhakijalla on puutteita ammatillisessa osaamisessa, hän on 60 vuotta täyttänyt pitkäaikaistyötön tai hänellä on pysyväisluonteinen vamma tai sairaus, joka heikentää hänen edellytyksiään työllistyä.
Hallituksen edistämä lakimuutos asettaa palkkatuetussa työssä työskentelevät työntekijät eri asemaan kuin muut työntekijät. Muutos tulee heikentämään merkittävästi palkkatuetun työn houkuttelevuutta ja pidentää siten muutoinkin vaikeammin työllistyvien henkilöiden työttömyysjaksoja ja kasvattaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tarvetta ja kustannuksia. Muutos voi vaikuttaa kielteisesti myös pienten kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden edellytyksiin ja mahdollisuuteen saada työntekijöitä.
Hallituksen politiikan vaikutusten seuranta
Keskusta pitää välttämättömänä, että hallitus seuraa lakimuutosten vaikutuksia. Useat hallituksen tekemät lakimuutokset lisäävät merkittävästi perusturvan ja toimeentulotuen käyttöä. Keskusta on huolissaan muutosten yhteisvaikutusten arvioinnin puutteellisuudesta. Etuusleikkausten vaikutukset erityisesti lapsiperheisiin ovat merkittäviä ja lisäävät todennäköisesti tämän vuoksi lapsiperheköyhyyttä. Monet lakimuutokset lisäävät myös alueellista epätasa-arvoa.
Keskusta pitää hallituksen työllisyystavoitteiden ja julkisen talouden tasapainottamistavoitteiden saavuttamista välttämättömänä. Olemme kuitenkin huolissamme siitä, saavuttaako hallitus näitä tavoitteita. Siksi hallituksen pitäisi seurata jatkuvasti työllisyys- ja talouskehitystä ja tekemiensä lakimuutosten vaikutuksia tavoitteiden saavuttamiseen sekä reagoitavat tarvittaessa asiaan.