Asuntopolitiikka jäsenvaltioiden toimivallassa
Valtioneuvoston kirjelmä koskee komission ehdotusta SGEI-päätöksen uudistamiseksi (päätös yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvien palveluiden (Service of General Economic Interest, SGEI).Jotta valtion tuki soveltuisi EU:n sisämarkkinoille, tuettu asuntotarjonta on komission nykyisen SGEI-päätöksen mukaan kohdistettava sellaisille ihmisille, jotka eivät vähäisen maksukykynsä vuoksi kykene hankkimaan asuntoa markkinaehdoin, tuen on ohjauduttava nimenomaan sosiaaliseen asuntotuotantoon, eikä se saa valua vapaarahoitteisille asuntomarkkinoille, tuki ei saa sisältää ylikompensaatiota yritykselle eikä yritys saa tulouttaa itselleen kohtuullista suurempaa voittoa. Jäsenvaltioiden on myös valvottava näiden vaatimusten täyttymistä tehokkaasti.
Komission uusi päätösehdotus sisältää aikaisempaan verrattuna yksityiskohtaisempaa ja sitovampaa sääntelyä. Valtioneuvosto katsoo, että ehdotettu sääntely on paikoitellen erittäin yksityiskohtaista ja rajaa kohtuuttomasti jäsenvaltioiden kansallista liikkumavaraa. Lisäksi sääntely saattaa vaikeuttaa nykyisten toimivien tukijärjestelmien soveltamista. Valtioneuvosto kuitenkin ymmärtää, että komission päätöstä halutaan päivittää vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä ja asuntokriisin aiheuttamia paineita eri jäsenvaltioissa. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että SGEI-sääntely tarjoaa jäsenvaltioille riittävästi joustoa soveltaa sääntöjä kansallisten olosuhteiden mukaisesti. Ympäristövaliokunta tukee valtioneuvoston edellä kuvattuja kantoja ja painottaa näiden osalta seuraavia näkökohtia.
Euroopan parlamenttiin on vuoden 2025 alussa perustettu väliaikainen asumista käsittelevä erikoisvaliokunta. Valiokunnan tehtävänä on kartoittaa asunnontarvetta, analysoida nykyisiä asuntoasioihin liittyviä EU:n, kansallisia ja paikallisia politiikkoja sekä tutkia asuntomarkkinoiden spekulaation ja lyhytaikaisen vuokrauksen vaikutuksia. Väliaikaisen valiokunnan perustamisen taustalla on eräiden jäsenmaiden halu ratkoa asumisen haasteita EU-tasolla. Monessa EU-maassa on asuntopula, puhutaan jopa asuntokriisistä. Suomessa tilanne on hyvin toisenlainen, kun pääkaupunkiseudulla on historiallisen paljon asuntoja tyhjillään, ja niin vuokrat kuin asuntojen hinnatkin laskevat. Tilanne ei kuitenkaan ole koko maassa samanlainen ja esimerkiksi Rovaniemellä kärsitään monen EU-maan tavoin lyhytvuokraukseen sidoksissa olevasta asuntopulasta.
Myös ehdotus valtiontukisääntelyn uudistamisesta on lähtenyt liikkeelle erityisesti joidenkin jäsenmaiden asuntopoliittisista tarpeista. SGEI-säännöillä tuki rajataan lähtökohtaisesti eniten tarvitseville suunnattuun ja sosiaalipoliittisin perustein kohdennettuun sosiaaliseen asuntotuotantoon. Komission tavoitteena on uudistaa päätöstä muun ohella siten, että julkisia tuotantotukia voidaan laajentaa nykyistä suuremman kohderyhmän käyttöön eli kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien lisäksi muidenkin ryhmien asumisen kohtuuhintaisuuden edistämiseen.
Komissio valmistelee kohtuuhintaisen asumisen suunnitelmaa. Riippumaton asiantuntijaryhmä luovutti komissiolle suosituksensa siihen marraskuussa 2025. Suosituksissa todetaan, että nykyiset EU:n valtiontukisäännöt usein rajoittavat jäsenvaltioiden kykyä investoida riittävästi sosiaaliseen asuntotuotantoon. SGEI-paketin ja valtiontukikehyksen uudistaminen on välttämätöntä, jotta julkiseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen saadaan laajempi ja oikeudenmukaisempi pääsy. Suosituksissa korostetaan myös, että EU-maiden välillä on kuitenkin merkittäviä eroja määrissä, malleissa ja kohderyhmissä, joten politiikkojen ja strategioiden on oltava paikallisesti mukautettavissa. Sosiaalista asuntotuotantoa eri muodoissaan ei tule nähdä ainoana keinona lisätä kohtuuhintaisten asuntojen tarjontaa, mutta se on merkittävä osa ratkaisua.https://housing.ec.europa.eu/news/commissioner-jorgensen-welcomes-recommendations-housing-advisory-board-how-tackle-housing-crisis-2025-11-20_en
Valiokunta korostaa, että asuntopolitiikka kuuluu lähtökohtaisesti jäsenvaltioiden toimivaltaan, kun taas kilpailupolitiikka kuuluu unionin yksinomaiseen toimivaltaan. Asuntotuotantoon kohdistuvien julkisten tukien voidaan katsoa vaikuttavan asuntomarkkinoiden kilpailuasetelmiin. EU:n kilpailupolitiikka asettaa rajoituksia sille, milloin julkinen tuki asuntotuotantoon on hyväksyttävää ja SGEI-säännöillä tuki rajataan lähtökohtaisesti eniten tarvitseville suunnattuun ja sosiaalipoliittisin perustein kohdennettuun sosiaaliseen asuntotuotantoon.
Suomen nykyiset tuotantotukijärjestelmät täyttävät nykyiset SGEI-ehdot, mutta komission ehdottama SGEI-päätös saattaa edellyttää muutoksia lainsäädäntöön. Nykyinen SGEI-päätös on yleispiirteinen ja jättää paljon joustoa jäsenvaltioille kuten kuuluukin, koska asuntopolitiikka on kansallisessa päätösvallassa, eikä SGEI-sääntely asumisen osalta ole puhdaspiirteistä kilpailupolitiikkaa. EU-maissa on myös hyvin monenlaisia asumisjärjestelmiä (housing regimes) asuntokannan omistusrakenteiden, vuosikymmenien aikana tehtyjen politiikkavalintojen ja asumiskulttuurien eroista johtuen. Asuntopolitiikan sanotaan olevan vahvasti polkuriippuvaista, millä tarkoitetaan sitä, että ratkaisut perustuvat kiinteästi aikaisemmin tehtyjen valintojen pohjalle. Samat asuntopoliittiset ratkaisut eivät siten sovellu kaikille, vaan alueelliset ja paikalliset erot on otettava huomioon. Valiokunta painottaa, että kilpailupolitiikan kannalta arvioituna SGEI-päätös ei rinnastu varsinaisiin kilpailupoliittisiin valtiontukiehtoihin, koska asuntopolitiikan osalta kysymys on markkinapuutteesta ja haavoittuvimmassa asemassa olevien ryhmien asumisoikeuden edistämisestä sosiaalipoliittisin perustein ennemminkin kuin varsinaisesta kilpailusta. SGEI-sääntely on kilpailupolitiikan työkalu, mutta sen perimmäinen tarkoitus on korjata markkinapuutteita ja turvata yleishyödylliset palvelut. SGEI sijoittuu siis kilpailupolitiikan ja sosiaalipolitiikan rajapintaan. Nykyinenkin SGEI-päätös on hyväksyttävä suuren sisäänrakennetun joustonsa vuoksi, joka pitkälti sallii kansallisesti tarkoituksenmukaiset ratkaisut.
Sosiaalisen asumisen ja kohtuuhintaisen asumisen määritteleminen
Valtioneuvosto suhtautuu varauksellisesti ehdotettuihin sosiaalisen asumisen määritelmän tarkennuksiin, eikä pidä niitä tarpeellisina. Valtioneuvosto myös katsoo, että nykyinen SGEI-päätös on asumisen osalta riittävä, eikä siksi kannata soveltamisalan laajentamista kohtuuhintaiseen asumiseen. Komission tavoitteena on uudistaa päätöstä muun ohella siten, että julkisia tuotantotukia voidaan laajentaa nykyistä suuremman kohderyhmän käyttöön eli kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien lisäksi muidenkin ryhmien asumisen kohtuuhintaisuuden edistämiseen. Valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että sosiaalisen ja kohtuuhintaisen asumisen kohderyhmien tarkempi määrittely tulee jättää jäsenvaltioiden vastuulle, jotta kansalliset olosuhteet ja järjestelmät voidaan ottaa asianmukaisesti huomioon. Riittävää harkintavaltaa ja joustoa tarvitaan myös sen suhteen, mitä tekijöitä käytetään asunnon tarpeen arvioinnissa ja milloin asukasvalintakriteereistä voidaan poiketa. Jousto on tarpeen paikallisten olosuhteiden huomioon ottamiseksi ja jotta voidaan saada asuntokannalle mahdollisimman korkea käyttöaste.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin kannatettavana tavoitetta varmistaa, että tuet kohdentuvat entistä tehokkaammin niitä aidosti tarvitseville, mutta tavoitteen toteutumisen valvonnan järjestämisen yksityiskohdat pitää jättää jäsenvaltioiden päätettäväksi kohtuuttomien kustannusten välttämiseksi. Tukien kohderyhmän laajentamisen voidaan argumentoida myös johtavan markkinaehtoisen asuntotuotannon aseman heikentymiseen, mitä ei todennäköisesti laajasti kannateta. Tämä voi puolestaan johtaa kohtuuhintaisen asumisen määrittämiseen sellaisella tavalla, joka ei merkittävästi laajenna SGEI-päätöksen piiriin kuuluvaa toimintaa, vaan ainoastaan jakaa sen kahteen osaan ja aiheuttaa vain enemmän sekaannusta.
Valtioneuvosto arvioi myös, että päätösehdotuksen liian yksityiskohtaiset vaatimukset sosiaaliselle ja kohtuuhintaiselle asuntotuotannolle sekä niiden edunsaajille voivat välillisesti rajata myös mahdollisuuksia segregaation ehkäisyyn, ja siten päätösehdotuksessa tavoiteltu kannustus inklusiivisten asuinalueiden luomiseen ja monimuotoiseen asuntokantaan ei toteutuisi.
Tarpeettoman yksityiskohtaista ja velvoittavaa säätelyä
Valtioneuvosto pitää välttämättömänä lieventää päätösehdotuksen sosiaalista ja kohtuuhintaista asumista koskevaa vaatimusta, jonka mukaan asumisen on aina oltava markkinahintoja alhaisempaa. Valiokunta katsoo samoin, että vaikka valtion tukeman asuntotuotannon täytyy lähtökohtaisesti olla edullisempaa kuin markkinaehtoinen asuminen, ehdotettu vaatimus on ristiriidassa Suomessa käytössä olevan omakustannusperiaatteen kanssa. Omakustannusperiaate tulee hyväksyä kohtuuhintaisen asunnon vuokran- ja käyttövastikkeenmuodostusperusteeksi, sillä etenkin pienillä paikkakunnilla jo vertailukelpoisen markkinavuokran löytäminen on usein haastavaa ja heikon kysynnän aikana markkinavuokrat voivat ajoittain olla omakustannusvuokria alempia. Tärkeää on, että järjestelmä kokonaisuutena tuottaa markkinahintoja alhaisemman vuokratason, eikä pakottavasti säätää yksityiskohdista tavalla, joka ei sovi kaikkiin olosuhteisiin eikä huomioi vuokramarkkinoiden alueellisia eroja, eikä sisällä riittävää jäsenvaltiokohtaista joustoa, vaan tuottaa lisäkustannuksia hallinnollisen taakan lisääntymisenä.
Suomessa valtiontuki asuntotuotantoon on eriytynyt käytännössä siten, että suurimpien kaupunkiseutujen tuesta vastaa valtio, ja pienempien kaupunkien tuesta kunta. Merkittävin asuntotuotantoon kohdistuva valtiontuki on rakennuslainan takaus. Valiokunta toteaa, että valtiontuen myöntämisen haasteet kohdistuisivat jatkossa niihin kuntiin, jotka takaavat vuokrataloyhtiöiden lainat valtion sijaan. Ne sijaitsevat alueilla, joilla vuokrataso on alhainen ja vuokra-asuntotarjonta on puutteellista. Tyypillisesti seudun ainoa vuokra-asuntorakennuttaja on kuntaomisteinen vuokrataloyhtiö.
Laatuvaatimuksetkin jäsenvaltion toimivallassa
Valiokunta korostaa valtioneuvoston tavoin asumisen laadun merkitystä osana sosiaalista ja kohtuuhintaista asuntotuotantoa. Päätösehdotuksessa ja sen liitteessä esitetyt laatuvaatimukset ovat perusteltuja ja tukevat asumisen sosiaalista ja ekologista kestävyyttä. Sosiaalisen ja kohtuuhintaisen asuntotuotannon hinnan kohtuullisuuden ei tule selittyä huonolaatuisella rakentamisella. Päinvastoin rakennuspaikasta riippuen laadukas asuntotuotanto voi edellyttää korkeampia investointeja, ja näidenkin tulee olla tarvittaessa tukikelpoisia. Valiokunta korostaa edelleen, että laatuvaatimusten asettamisen ja sisällön tulee olla yksinomaan jäsenvaltioiden harkinnassa, ja EU:n tulee keskittyä ainoastaan varmistamaan, ettei SGEI-palveluilla ole haitallisia kilpailuvaikutuksia. Laadukas rakentaminen tulee usein edullisemmaksi alhaisempina käyttökustannuksina pitemmällä aikavälillä.
Samanaikaisesti valiokunta nostaa esiin, että vakiointi tehostaa asuntorakentamista ja laskee asunnon hintaa nykyistä merkittävästi edullisemmaksi menettämättä asuntojen laatutasoa tai muita ominaisuuksia, joita rakentamiselta erityisesti energiatehokkuudessa, kierrätettävyydessä ja elinkaarikustannuksissa edellytetään. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa on ryhmä vuokrataloyhtiöitä käynnistänyt kehittämishankkeen yhdessä kehittäjäkonsultin kanssa. Tavoite on rakentaa kerrostalo 2 000 euron neliöhintaan. Hanke käynnistyi syyskuussa ja valmistuu kesällä 2026. Ensimmäisten pilottikerrostalojen rakentaminen alkaa syksyllä 2026. Pilottina syntyy 7—10 vuokratalokohdetta, joihin yhtiöt voivat tutustua ja ottaa konseptin halutessaan käyttöön.
Komissio korostaa tarvetta seurata kohtuuhintaisen asumisen saatavuutta erilaisilla mittareilla, kuten esimerkiksi asumiskustannusrasitteisten osuudella. Valiokunta korostaa valtioneuvoston tavoin, että mittareita tulee voida käyttää ohjaavina ja täydentävinä työkaluina, ei sitovina kynnysarvoina. Ongelmallinen on myös komission päätösehdotukseen sisältyvä velvoite palveluiden pitämiseksi saatavilla sosiaaliseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen vähintään 20 vuoden ajan. Rajoitusten keston tulee olla kansallisessa päätösvallassa. Pitkät rajoitusajat ovat yksi keskeinen syy sille, että yksityiset toimijat eivät ole olleet kiinnostuneita rakentamaan valtion tukemaa asuntotuotantoa. Valiokunta katsoo, että komissio voi suositella 20 vuoden kestoa, mutta jäsenvaltiolla tulee olla aina oikeus poiketa suosituksesta omien tarpeidensa mukaisesti
Valiokunta nostaa esiin, että jatkossakin vuokra-asuntotarjontaa on tärkeää saada työvoiman liikkuvuuden turvaamiseksi kasvukeskusten ohella myös seuduille, joille yritysinvestoinnit luovat työpaikkoja, mutta riittävä markkinaehtoinen asuntotarjonta puuttuu. Vihreän siirtymän ja teknologiamurroksen investointien sekä kasvavan turismin luoma työvoiman kysyntä keskittyy näille alueille.
Valiokunta toteaa lopuksi, että korkotukilainakanta on vuonna 2022 tehdyn tilastointimuutoksen jälkeen laskettu osaksi julkisyhteisöjen velkaa, mikä heikentää selvästi Suomen velkasuhdetta. Korkotukilainojen tilastointimuutos ei perustu valtiolle aiheutuvien riskien analyysiin, vaan tulkintaan siitä, missä määrin korkotukilainoituksella harjoitettu asuntotoiminta on valtion ohjaamaa ja siten tulkittavissa ulkoistetuksi julkishallinnon tehtäväksi. Korkotukilainoihin liittyvät käyttö- ja luovutusrajoitukset ovat keskeinen arvioinnin kohde, kun tilastoviranomaiset arvioivat valtion ohjausvallan laajuutta. Käyttö- ja luovutusrajoitusten tulee olla SGEI-säännösten mukaisia, joten komission SGEI-päätös määrittää myös tuotantotukien uudistamisen liikkumavaraa.