Valtionhallinnon toimielinten yleisistä perusteista on perustuslain 119 §:n 2 momentin mukaan säädettävä lailla, jos niiden tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä. Toimielinten yleisillä perusteilla tarkoitetaan lähinnä viraston nimeä, toimialaa, pääasiallisia tehtäviä ja toimivaltuuksia.
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus on tällä hetkellä ainoa valtion virasto, jonka rakenteesta, tehtävistä ja johtamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella (229/2009). Valiokunta pitää perusteltuna, että palvelukeskusta koskeva perussääntely nostetaan lain tasolle, vaikka varsinainen julkisen vallan käyttö ei hallituksen esityksen perustelujen mukaan kuulukaan sen tehtäviin. Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännössä (PeVL 41/2005 vp) on todettu, että toimielimen tosiasiallisen merkityksen vuoksi siitä on asianmukaista myös tällaisissa tapauksissa säätää lailla.
Valiokunta toteaa, että palvelukeskukselle kuuluviin talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviin sisältyy käytännössä runsaasti erilaisten tietojärjestelmien ylläpitoa ja käyttöä. Näissä järjestelmissä käsitellään myös henkilötietoja. Ehdotettuun lakiin ei sisälly säännöksiä henkilötietojen käsittelystä, eikä säädettävän lain suhdetta EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen ja sen mahdollistamaan kansalliseen liikkumavaraan ole selvitetty hallituksen esityksessä. Hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että käsittelytoimien ja käsiteltävien tietojen tarkempi kuvaaminen, käsittelyperusteiden määrittely ja tietosuojaperiaatteiden toteutuminen edellyttävät laajempaa lainsäädännön tarkastelua. Palvelukeskuksen ja Valtiokonttorin analysointi- ja raportointipalvelua koskevat kysymykset on siirretty erilliseen jatkovalmisteluun. Saadun selvityksen mukaan asiaa koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2019. Valiokunta pitää tätä jatkovalmistelua välttämättömänä ja korostaa, että mainittua asiakokonaisuutta koskevat säännökset on valmisteltava huolellisesti.
Palvelukeskusta johtaa ehdotuksen mukaan virkasuhteinen toimitusjohtaja, jonka nimittää nykyiseen tapaan valtiovarainministeriö. Palvelukeskuksella on asiakasneuvottelukunta, ja sillä voi olla neuvottelukunta, joiden kokoonpanosta, tehtävistä, asettamisesta ja toimikaudesta voidaan antaa tarkempia määräyksiä työjärjestyksellä. Nämä toimielimet ovat neuvoa-antavia ja tukevat osaltaan viraston johtamista, eikä niillä ole julkisia hallintotehtäviä. Valiokunta pitää tärkeänä, että neuvottelukunnassa on henkilöstön edustus, kuten nykyisinkin. Palvelukeskuksen päätoimipaikasta ja toimipaikoista säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää lakiehdotuksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.