2 a §. Toimitilavuokrauksen tavoitteet.
Ehdotuksen mukaan, kun Senaatti-konsernin liikelaitos hankkii ja luovuttaa toimitiloja valtion virastolle tai laitokselle, liikelaitoksen toiminnan tavoitteena on valtion kokonaisetu, jota tarkasteltaessa otetaan huomioon toiminnan kokonaistaloudelliset vaikutukset. Lakiin ehdotetun 2 c §:n mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä 2 a ja 2 b §:ssä säädetyn kokonaistaloudellisuuden arvioinnista sekä niistä edellytyksistä, joilla toimitila voidaan vuokrata ilman tällaista arviointia.
Valiokunta kiinnittää huomiota 2 c §:n asetuksenantovaltuuteen, koska laista puuttuvat perussäännökset kokonaistaloudellisuuden arvioinnista ja niistä edellytyksistä, joilla toimitila voidaan vuokrata ilman tällaista arviointia. Mainitun 2 c §:n säännöskohtaisiin perusteluihin sisältyy sen sijaan varsin kattava selostus siitä, mitkä olisivat ne seikat, jotka otettaisiin kokonaistaloudellisuuden arvioinnissa huomioon. Valiokunta ehdottaakin, että 2 a §:n 1 momenttia täydennetään perusteluissa esitetyn mukaisesti siten, että valtion kokonaisetua tarkasteltaessa otetaan huomioon toiminnan kokonaistaloudelliset vaikutukset toimitilan koko elinkaaren ajalta ja koko valtiontalouden kannalta, mukaan lukien viraston tai laitoksen toiminnan taloudellisuus, tehokkuus ja tehtävien tarkoituksenmukainen hoitaminen sekä tilatehokkuustavoitteiden toteutuminen.
Lisäksi valiokunta pitää lailla säätämisen vaatimuksen kannalta tarpeellisena, että 2 a §:ään lisätään perussäännös niistä edellytyksistä, joilla toimitila voidaan vuokrata ilman kokonaistaloudellisuuden arviointia (uusi 2 momentti). Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa säännöksen muotoilemista siten, että kokonaistaloudellisia vaikutuksia ei tarvitse arvioida, jos viraston tai laitoksen toimitilatarve on tilapäinen tai toimitilavuokran määrä on vähäinen. Lakiehdotukseen sisältyvän asetuksenantovaltuuden perusteella voidaan valtioneuvoston asetuksella siten säätää tarkemmin vähäisen vuokran määrästä ja siitä, milloin toimitilatarvetta voidaan pitää tilapäisenä.
2 b §. Toimitilavuokraus.
Pykälän 4 momentissa ehdotetaan säädettäväksi menettelystä, jossa virastoa tai laitosta ohjaavan ministeriön tulee pyytää toimitilavuokrausta koskevasta asiasta valtiovarainministeriön lausunto silloin, kun Senaatti-konsernin liikelaitos ja virasto tai laitos eivät ole yksimielisiä 2 b §:n 2 tai 3 momentissa säädettyjen edellytysten täyttymisestä. Valiokunta toteaa, että ministeriön lausunnon oikeudellinen merkitys ja päätöksentekomenettely kuvatuissa tilanteissa jäävät säännöksessä epäselviksi. Selvityksen mukaan Senaatti-konsernin liikelaitoksen lausunnon tarkoituksena on dokumentoida liikelaitoksen suostumus siihen, että virasto tai laitos voi vuokrata toimitilansa muulta taholta kuin liikelaitokselta.
Säännöstä on selvyyden vuoksi täsmennettävä. Valiokunta ehdottaa 4 momenttiin lisättäväksi säännöksen siitä, että jos valtiovarainministeriö ja asianomainen ministeriö ovat eri mieltä asiasta, päätöksen asiassa tekee valtioneuvosto. Menettely kuvataan hallituksen esityksen säännöskohtaisissa perusteluissa. Valiokunta ehdottaa lisäksi, että momentin säännösviittaus muutetaan kohdistumaan ”2 tai 3 momentissa” säädettyihin edellytyksiin, koska edellytysten ei tarvitse täyttyä samanaikaisesti.
2 c §. Tarkemmat säännökset ja määräykset.
Pykälän 1 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää myös toimitilavuokrauksessa noudatettavasta vuokrasopimuksen irtisanomisajasta, vuokrasopimus- ja toimitilatietojen toimittamisesta valtiovarainministeriölle tai sen määräämälle toimijalle, Senaatti-konsernin liikelaitoksen oikeudesta periä se investoinnin osa, joka on vuokrasopimuksen irtisanomishetkellä maksamatta ja jota ei voida hyödyntää kohdetta edelleen vuokrattaessa, viraston ja laitoksen oikeudesta vuokrata toimitila toiselle virastolle tai laitokselle sekä maksusta, jonka Senaatti-konsernin liikelaitos perii virastolta tai laitokselta edelleenvuokrausta koskevan sopimuksen voimassaolon ajan vuosittain edelleenvuokrauksen hallinnoinnista aiheutuvien kustannusten kattamiseksi.
Valiokunta katsoo, että viraston ja laitoksen velvollisuudesta toimittaa valtiovarainministeriölle vuokrasopimus- ja toimitilatiedot on aiheellista säätää lain tasolla. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että kyseinen säännös poistetaan asetuksenantovaltuudesta ja sisällytetään lakiehdotukseen otettavaan uuteen 2 d §:ään. Lisäksi valiokunta ehdottaa, että 2 c §:n 1 momentin sanamuotoa tarkennetaan.
Selvityksen mukaan ehdotetulla lailla ja sen nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella säädettäviksi on nostettu sellaisia vuokrajärjestelmän elementtejä, jotka tällä hetkellä pohjautuvat esimerkiksi valtiovarainministeriön määräyksenä annettuun vuokrakäsikirjaan. Lisäksi osa valtioneuvoston asetuksella säädettävistä asioista sisältyy nykyisin oikeudesta luovuttaa valtion kiinteistövarallisuutta annetun lain (973/2002) 15 §:n nojalla annettuun, edellä mainittuun hallinta-asetukseen. Mainitun lain 15 §:n asetuksenantovaltuus ei kuitenkaan koske valtion liikelaitoksia lukuun ottamatta valtion kiinteistövarallisuuden rekisteröintiä ja luettelointia.
2 d §. Vuokra- ja toimitilatietojen toimittaminen. (Uusi).
Edellä 2 c §:n kohdalla todetun mukaisesti valiokunta ehdottaa, että lakiin lisätään uusi 2 d § virastojen ja laitosten velvollisuudesta luovuttaa tässä laissa tarkoitettua vuokrasopimusta ja käytössään olevien toimitilojen tilatehokkuutta koskevat sekä muut tilanhallinnassa tarvittavat tiedot valtiovarainministeriölle tai sen määräyksestä Senaatti-kiinteistöille tai Puolustuskiinteistöille. Senaatti-konsernin liikelaitosten tehtävänä on hallita ja hoitaa valtion rakennettua kiinteistövarallisuutta ja ylläpitää tilatietoja ja tilatieto-osaamista. Tämä tapahtuu tilahallinnan yhteisten tietojärjestelmän ylläpidon kautta.
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan virastojen ja laitosten suoraan muulta kuin Senaatti-konsernin liikelaitokselta vuokraamia toimitilavuokrasopi-muksia on ollut vuonna 2021 noin 29 prosenttia kaikista vuokrasopimuksista. Tarpeettoman hallinnollisen taakan ja mahdollisten sopimusoikeudellisten ongelmien välttämiseksi valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi säännöksen, jonka mukaan lain 2 a—2 c §:ää sovelletaan lain voimaantulon jälkeen tehtäviin toimitilavuokrasopimuksiin (uusi 2 momentti).