Esityksen tavoitteet
(1) Valiokunta pitää hyvänä, että esityksellä pyritään keräämään tietovaranto, jonka avulla on mahdollista kehittää henkilökuljetuksia todelliseen tietoon perustuen ja siten luoda paremmat edellytykset kuljetusten turvaamiselle myös jatkossa. On hyvä yrittää kokeilun kautta saada tietoa, jolla voidaan kehittää kyseisiä kuljetuksia jatkossa, ja on tärkeää hyödyntää kerätty tieto kuljetusten parantamiseksi.
(2) Saadun selvityksen mukaan julkisesti tuettujen kuljetusten kehittämistä koskevissa selvityksissä ja kokeiluissa on todettu, että alueiden henkilö- ja joukkoliikennepalveluita tulisi kehittää jatkossa ylikunnallisina alueellisina kokonaisuuksina, ei vain yksittäisten asiakasryhmien näkökulmasta. Kokeilujen suosituksissa onkin ehdotettu toimintakentän kartoitusta, joka pitää sisällään muun muassa alueiden erityispiirteiden kartoituksen, nykytilan toiminnan kuvauksen sekä analyysin siitä, mistä, minne ja milloin alueen henkilökuljetukset liikkuvat. Lisäksi kokeiluissa tulisi huomioida tiedon omistajuuden ja jakamisen periaatteet yhdessä tietolajien määrittelyn kanssa, jotta kokeilun vaikutukset pystytään arvioimaan. Tiedon hyödyntämisen osalta kokeilujen tulokset korostavat julkisen sektorin roolia datan tuottajana ja hyödyntäjänä lakisääteisten ja muiden subventoitujen kuljetusten osalta.
Tietojen kerääminen ja luovuttaminen rajapinnan kautta
(3) Asiantuntijakuulemisessa rajapintaratkaisun käyttöön on suhtauduttu epäilevästi. Saadun selvityksen mukaan rajapinta on järkevin tapa, kun tietoa haetaan isosta volyymistä, ja kokeilun arvioidaankin käsittävän noin miljoona matkaa. Rajapinnan avulla voidaan luovuttaa tiettyjä sovittuja tietoluokkia, jotka tasalaatuisina ja eheämpinä ovat helpommin analysoitavissa ja vertailtavissa. Muiden keräystapojen kohdalla manuaalinen käsittely olisi kovin resursseja vaativaa eikä turvaisi tiedon eheyttä.
(4) Jotta tiedon eheys ja tarkkuus eivät kärsi, saadun selvityksen mukaan on tarkoituksenmukaisinta luoda uusi rajapinta. Nykyisten rajapintojen käyttö vaatisi tiedonsiirtoja ja uusia luovutusoikeuksia eri viranomaisten välillä. Olemassa olevilla rajapinnoilla ei kerätä tarvittavia tietoja riittävällä yksityiskohtaisuudella. Niissä kerättävä tieto keskittyy hintoihin ja suoritettuihin matkoihin. Tarkoituksena on kerätä ei ainoastaan hinta- ja matkatietoja vaan myös volyymejä, liikennevirtoja ja matkustajatietoja. Matkustajatietoja on tarkoitus kerätä, jotta voidaan paremmin selvittää mahdollisuuksia matkojen yhdistelemiselle. Tarkoituksena on kerätä tietoja ei vain samansuuntaisista matkoista vaan myös siitä, missä kunnossa matkustajat ovat. Näin voidaan selvittää, onko mahdollisia esteitä matkojen yhdistämiselle esimerkiksi matkustajan huonon fyysisen tai psyykkisen kunnon vuoksi.
(5) Tiedonsiirron frekvenssin osalta on saadun selvityksen mukaan tarkoitus asian jatkokäsittelyn aikana pohtia, mikä on tarkoituksenmukaisin ja paras tapa. Saadun selvityksen mukaan asiaa selvitetään yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Tarkoituksenmukaisimmaksi tiedonsiirtoväliksi arvioidaan aikaväliä, joka on korkeintaan kerran päivässä mutta vähintään kerran viikossa.
Kokeilualue
(6) Asiantuntijakuulemisessa on suhtauduttu epäilevästi kokeiluun valittuun alueeseen ja siihen, miten tieto on sovellettavissa koko maata koskevaksi. Kokeilualueeksi on valikoitunut Pohjois-Suomen yhteistyöalue, jossa tehdään jo nykyisin yhteistyötä hyvinvointialueiden välillä. Alue kattaa sekä maaseutu- että kaupunkimaisia alueita, mikä mahdollistaa saadun selvityksen mukaan kokemusten ja tiedon saamisen erityyppisistä alueista. Lisäksi ehdotetulla alueella Kelan korvaamat matkat ovat pisimmät ja asiakaskohtainen korvaus suurin, jolloin todellisen säästöpotentiaalin laskemisen ennakoidaan olevan mahdollista.
(7) Liikenne- ja viestintävirasto, jonka tehtäväksi kerätyn tiedon analysointia ehdotetaan, on saadun selvityksen mukaan katsonut, että kokeilun tuloksia valtakunnallisesti skaalattaessa voidaan hyödyntää muuta olemassa olevaa tietoa, kuten alueen asukkaiden ikäjakaumaa, lähiliikenteen tarjontaa tai muuta vastaavaa suhteessa vastaaviin valtakunnallisiin arvoihin. Liikenne- ja viestintäministeriö on korostanut, että kokeilun alueellinen rajaus on tärkeää ylimääräisten kustannusten ja hallinnollisen taakan välttämiseksi. Valiokunta pitääkin tärkeänä, että valitulta alueelta pyritään keräämään sekä haja-asutusalueen että kaupunkialueen kuljetuksista tietoa sekä muun muassa tieto asukkaiden ikäjakaumasta ja lähiliikenteen tarjonnasta. Valiokunta korostaa, että kokeilussa tulee pyrkiä keräämään koko maahan sovellettavaa tietoa.
Vammaisvaikutusten arviointi
(8) Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että kyseessä on laaja hanke ja vaikutusarvioinnissa tulee kiinnittää huomiota erityisesti siihen, miten kokeilussa kerätty tieto kohdentuu eri vammaisryhmien tarpeisiin. On myös katsottu, että esityksessä ei ole arvioitu riittävästi vammaisvaikutuksia, vaikka kyse on huomattavan paljon vammaisiin henkilöihin vaikuttavasta asiasta.
(9) Valiokunta pitää tärkeänä, että kokeilulla pyritään selvittämään tehokkaimpien ja taloudellisimpien vaihtoehtojen ohella myös laadullisiin kriteereihin perustuvia tietoja. Saadun selvityksen mukaan esityksen valmistelun aikana on arvioitu, että sen välittömät eli suorat vaikutukset liittyvät tietojen keräykseen eli yksityiselämän ja henkilötietojen suojaan. Esityksessä on arvioitu, ettei sillä ole muita välittömiä vaikutuksia esimerkiksi vammaisten henkilöiden liikkumisen tukeen tai liikkumisen tuen arviointiin. Esityksessä on arvioitu näitä välillisinä eli epäsuorina vaikutuksina, mutta niiden osalta arviointia ei ole nähty tarkoituksenmukaiseksi tai osin edes mahdolliseksi laajentaa, koska esityksellä ei saadun selvityksen mukaan ehdoteta mitään tiettyä kehityssuuntaa palveluiden kehittämiseksi ja koska tavoitellulla tietopohjalla on mahdollista arvioida tarkempia vaikutuksia liikkumisen palveluihin myöhemmässä vaiheessa. Valiokunta korostaakin, että mahdollisuutta arvioida tarkempia ja erityisesti laadullisia vaikutuksia liikkumisen palveluihin tulee myös hyödyntää.
Tulosten hyödyntäminen
(10) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että nyt on kyseessä kokeiluluontoinen tiedonkeruuprojekti. Projektin tuloksien analysoinnin jälkeen on mahdollista selvittää mahdollisia kehittämisvaihtoehtoja. Nämä mahdolliset uudet toimintavaihtoehdot edellyttävät kuitenkin omaa analyysia ja uutta sääntelyä siitä miten voi olla mahdollista yhdistää kuljetuksia tarkoituksenmukaisesti jatkossa.