Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan lakien muutoksenhakusäännösten muuttamisesta (HE 220/2020 vp): Asia on saapunut maa- ja metsätalousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut (etäkuuleminen):
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi 46:ta maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan lakia siten, että niiden muutoksenhakusäännöksiin tehtäisiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain edellyttämät muutokset. Tässä yhteydessä myös luovuttaisiin eräissä muutoksenhakusäännöksissä nykyisin säädetystä valitusoikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen ilman valituslupaa. Valittaminen edellyttäisi jatkossa aina valitusluvan.
Kolttalakia, tulvariskien hallinnasta annettua lakia ja erillisten vesijättöjen lakkauttamisesta kiinteistöinä annettua lakia muutettaisiin samassa yhteydessä vastaamaan yleistiedoksiantoa ja julkista kuulutusta koskevia hallintolakiin tehtyjä muutoksia.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi suurta joukkoa maa- ja metsätalousministeriön hallin-nonalan lakeja siten, että niiden muutoksenhakusäännöksiin tehtäisiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain edellyttämät muutokset. Tässä yhteydessä myös luovutaan useissa laeissa tiettyjen lain nojalla tehtyjen päätösten osalta nykyisin säädetystä valitusoikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen ilman valituslupaa. Valittaminen edellyttää siten jatkossa aina valitusluvan. Lisäksi kolmea lakia muutettaisiin vastaamaan yleistiedoksiantoa ja julkista kuulutusta koskevia hallintolakiin tehtyjä muutoksia. Esitykseen sisältyviin lakeihin on lisäksi tehty muita tarpeellisia teknisluonteisia muutoksia, kuten viranomaisten nimien muuttamista nykyistä tilannetta vastaavaksi. Maa- ja metsätalousvaliokunta katsoo, että esitys yhdenmukaistaa, yksinkertaistaa ja selkeyttää muutoksenhaun sääntelyä kokonaisuutena ja ajantasaistaa myös teknisten muutosten osalta maa- ja metsätalousministeriön lainsäädäntöä.
Esitys on luonteeltaan tekninen, ja sen tavoitteena on, että säännökset, sovellettuina yhdessä uuden oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain kanssa, muodostavat selkeän kokonaisuuden. Valiokunta korostaa, että säännösmuutosten teknisestä luonteesta huolimatta ne ovat erittäin tärkeitä, koska ne toteuttavat perustuslain 21 §:ssä säädettyä oikeutta muutoksenhakuun. Oikeusturvan ollessa kyseessä säännösten on oltava huolellisesti ja yksiselitteisesti muotoiltuja.
Esityksessä muutettavaksi ehdotetut maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan lait kattavat laajasti erilaisia hallinnollisia menettelyitä. Suuri osa näistä hallinnollisista menettelyistä liittyy tukijärjestelmiin, joiden taustalla vaikuttaa kansallisen lainsäädännön lisäksi myös EU-sääntely. Valiokunnan kuulemisessa on kiinnitetty muun ohella huomiota muutostarpeisiin eräissä maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan laeissa, joiden mukaiset tukijärjestelmät ovat siten päättyneet, että uusia etuuksia ei enää myönnetä. Lakien nojalla voi kuitenkin edelleen tulla käsiteltäväksi esimerkiksi etuuden lakkauttamista tai keskeyttämistä koskevia asioita. Menettelyiden ja käsitteiden yhdenmukaistaminen hallinnonalan laeissa voi edellyttää muutoksia myös muihin kuin hallituksen esityksessä nyt käsiteltäviin muutoksenhakua koskeviin säännöksiin. Valiokunta toteaa, että tarvetta säädösten yhdenmukaistamiseen on perusteltua arvioida kattavasti EU:n yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen ja siitä seuraavien kansallisen lainsäädännön muutosten yhteydessä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tietyissä tilanteissa erityislainsäädännössä voi olla käsiteltävien asioiden luonteeseen liittyviä perusteita poiketa yleislakien, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain, sääntelystä. Esimerkkinä tällaisesta tilanteesta voidaan mainita esitykseen sisältyvä laki Metsähallituksesta annetun lain muuttamisesta, jonka 21 §:n 4 momentissa säädetään toimivaltaisesta hallinto-oikeudesta osin edellä mainitusta yleislaista poiketen. Tämä johtuu Metsähallituksen julkisten hallintotehtävien kytköksestä valtion maa- ja vesiomaisuuteen ja siitä, että päätösten kohteena olevat valtion omistamat alueet saattavat olla laajoja ja siten ulottua useiden eri kuntien ja tuomiopiirien alueelle. Tuomiovaltainen hallinto-oikeus määräytyy tällöin sen mukaan, missä tuomiopiirissä enin osa päätöksen kohteena olevasta alueesta sijaitsee.
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä ehdotettavin muutoksin.
23 §.
Pykälässä säädetään muutoksenhausta eläkelaitoksen lain nojalla tekemään päätökseen. Valiokunta esittää poistettavaksi pykälän 1 momenttiin teknisen virheen johdosta jääneen lauseen, joka ei sisälly voimassa olevaan lakiin eikä ole tarkoitettu myöskään sisällytettäväksi ehdotukseen.
23 §. Muutoksenhaku.
Pykälän 2 momentissa säädetään metsäkeskuksen valitusoikeudesta Ruokaviraston ja hallinto-oikeuden päätöksestä. Valitusoikeus eli oikeus hakea muutosta ei ole sidottu valituslupaedellytyksiin. Valiokunta ehdottaa, että säännöksen sanamuotoa muutetaan siten, että valitusoikeus hallinto-oikeuden päätöksestä käy selkeämmin ilmi.
17 §. Osallistuminen ja tiedottaminen.
Pykälän 1 momentissa säädetään kuulemisesta ehdotuksista lain nojalla laadittaviksi suunnitelmiksi. Säännös on osin päällekkäinen hallintolain 34 §:n ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 9 §:n kanssa, mistä syystä viittaus kuulemiseen kirjallisesti tai sähköisesti on tarpeeton. Valiokunta ehdottaa, että sanat ”kirjallisesti tai sähköisesti” poistetaan tarpeettomina.
27 §. Muutoksenhaku.
Pykälään ehdotetussa uudessa 4 momentissa säädetään Suomen metsäkeskuksen valitusoikeudesta Ruokaviraston ja hallinto-oikeuden päätöksestä vastaavasti kuin edellä kuvatussa metsälain 23 §:n 2 momentissa. Valiokunta ehdottaa säännöksen sanamuotoon vastaavaa muutosta kuin edellä metsälain 23 §:n 2 momenttiin.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut