Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi taimiaineistolain muuttamisesta (HE 49/2020 vp): Asia on saapunut maa- ja metsätalousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi taimiaineistolakia. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön siemenissä ja muussa kasvien lisäysaineistossa olevista kasvintuhoojista annettu komission täytäntöönpanodirektiivi. Samalla lakiin tehtäisiin muutokset, jotka johtuvat Euroopan unionin kasvintuhoojien vastaisista suojatoimenpiteistä annetusta asetuksesta. Lakiin tehtäisiin myös eräitä teknisluonteisia tarkistuksia.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 31.5.2020.
Valiokunta toteaa, että taimiaineistolakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös anonyymistä näytteenotosta etäviestintävälineiden välityksellä myytäväksi tarjottavasta lisäys- ja taimiaineistosta. Valiokunta pitää ehdotusta tarpeellisena. Etämyynnin osuus kaupankäynnistä on lisääntynyt muiden toimialojen tapaan myös kasvintuotannossa. Etämyynnin valvonta ja etenkin edustavan näytteen saaminen ovat etämyynnin erityispiirteiden vuoksi haastavia. Viranomaisen tulee kuitenkin voida valvoa etäviestintävälineiden avulla tapahtuvaa markkinointia yhtä lailla kuin perinteistä markkinointiakin, ja valvonnan kohdentamista tulee arvioida riskiperusteisesti. Valiokunta pitää tärkeänä, että etämyynnin valvontaa kehitetään laajemminkin ja myös yhteistyössä muiden keskushallinnon viranomaisten kanssa.
Valiokunta toteaa siltä osin kuin esitykseen sisältyy muita sisällöllisiä muutoksia voimassa olevaan lakiin, että lain 3 a §:n 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös tietojen poistamisesta rekisteristä myös tilanteessa, jossa toimijan toiminta olisi tosiasiallisesti loppunut. Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan toiminnan loppuminen varmistetaan käytännössä ensisijaisesti yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä, minkä jälkeen toimijaan otetaan yhteyttä joko kirjeitse tai joissakin tapauksissa ensisijaisesti puhelimitse. Jos ei saada vastausta, toimijaa tai esimerkiksi perikunnan edustajaa yritetään tavoittaa vielä puhelimitse. Valiokunta pitää tärkeänä, että toimijaa ei poisteta rekisteristä ennen kuin toiminnan loppuminen on asianmukaisesti varmistettu.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan lisättäväksi muun ohella 15 a §, jonka mukaan automaattisen tietojenkäsittelyn avulla tehty päätös sekä asian käsittelyyn liittyvät asiakirjat voitaisiin allekirjoittaa koneellisesti. Koneellisen allekirjoituksen käyttäminen on yksinkertaisempi menettely kuin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 16 §:ssä tarkoitettu asiakirjan sähköinen allekirjoittaminen. Valiokunta toteaa, että myös muunlainen allekirjoittamistapa kuin sähköinen allekirjoittaminen on riittävä, kunhan asiakirjan alkuperäisyydestä ja eheydestä voidaan varmistua. Alkuperäisyydellä tarkoitetaan allekirjoittajan henkilöllisyyden tunnistamista ja eheydellä asiakirjan muuttumattomuutta. Koneellisesta allekirjoituksesta on jo säädetty kasvinterveyslaissa (1110/2019) ja siemenlaissa (600/2019). Menettelytapojen yhdenmukaisuuden vuoksi on tarpeen, että myös taimiaineistolain mukaiset päätökset ja asiakirjat voidaan allekirjoittaa koneellisesti. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä, että vakavasti toimijan oikeuksiin puuttuvien päätösten ja asiakirjojen kohdalla koneellista allekirjoitusta ei käytetä.
Valiokunta korostaa, että lain säännösten toimeenpano ei saa aiheuttaa tarpeetonta hallinnollista taakkaa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut