Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että hallituksen esitys liittyy ennen kaikkea eri etuusjärjestelmien yhteensovittamiseen ja kustannusvastuun jakautumiseen etuusjärjestelmien kesken. Valiokunta pitää nyt esitettyjä muutoksia perusteltuina johdonmukaisen kustannusvastuun toteuttamiseksi esityksessä tarkoitettujen korvausjärjestelmien välillä.
Valiokunta pitää kannatettavana, että potilasvakuutuksesta maksettavien ansionmenetyskorvausten rahoitusvastuu suhteessa työeläkkeisiin poistuu perhe- ja vanhuuseläkkeiden osalta. On perusteltua, että työeläkejärjestelmästä maksetaan eläke työuran aikana karttuneesta vanhuuseläkkeestä tai perhe-eläkkeestä ja potilasvakuutuksesta korvataan vahinkoa kärsineelle vain työeläkkeen yli menevä osuus. Valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotetut muutokset myös keventävät potilasvakuutusmaksuista aiheutuvaa sairaanhoitopiireihin ja edelleen kuntiin kohdistuvaa kustannusten nousupainetta.
Valiokunta toteaa, että ehdotetut muutokset eivät vaikuta vahinkoa kärsineelle maksettavien etuuksien tai korvauksien suuruuteen. Ehdotettu laki kuitenkin parantaa valiokunnan näkemyksen mukaan vahinkoa kärsineen asemaa ja järjestelmästä tulee korvauksen saajalle selkeämpi ja ymmärrettävämpi. Lisäksi korvauksen saamista nopeuttaa se, että työeläkejärjestelmästä maksetaan ensisijaisesti koko työeläke.
Eläkelaitoksen ja Eläketurvakeskuksen oikeus tietojen luovuttamiseen
Työntekijän eläkelain muuttamista koskevan lakiehdotuksen 206 §:ssä säädetään eläkelaitoksen ja Eläketurvakeskuksen oikeudesta tietojen luovuttamiseen oma-aloitteisesti. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan hallituksen esityksessä lisättäväksi uusi 9 kohta, joka koskee Potilasvakuutuskeskukselle luovutettavia tietoja, jotka ovat välttämättömiä 95 §:n 4 ja 5 momentissa tarkoitetun takautumisoikeuden sisällön yksilöimiseksi. Vastaavan sisältöinen säännös ehdotetaan hallituksen esityksessä lisättävän julkisten alojen eläkelain 157 a §:ään koskien Kevan oikeutta tietojen luovuttamiseen.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan (HE 162/2020 vp, s. 14) joissain tapauksissa työntekijän eläkelain 95 §:n mukaisen takautumisoikeuden toteuttaminen edellyttää pyynnön sijaan eläkelaitoksen mahdollisuutta ilmoittaa oma-aloitteisesti Potilasvakuutuskeskukselle, mikä on maksetun eläkkeen määrä, mille ajalle eläke kohdistuu sekä eläkkeen hakijan riittävät tunnistetiedot. Lisäksi eläkelaitoksen tulisi joissain tapauksissa voida ilmoittaa tieto siitä, että kyseessä olevalle henkilölle on sattunut potilasvakuutuslain mukainen vahinkotapahtuma, ja tieto vahinkotapahtumapäivästä, jotta takautumisoikeus voidaan toteuttaa.
Valiokunta toteaa, että näitä oma-aloitteisen ilmoittamisen tarpeita ei ole tarkemmin kuvattu esityksen perusteluissa, minkä vuoksi jää epäselväksi, milloin säännöstä sovelletaan potilasvakuutuslain 54 §:n 1 momentin 1 kohdan sijaan. Mainitun potilasvakuutuslain säännöksen mukaan Potilasvakuutuskeskuksella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada eläkelaitokselta tiedot vahinkoa kärsineen tai korvaukseen oikeutetun työsuhteista, yrittäjätyöstä ja ansioista, hänelle maksetuista etuuksista ja muista korvausvastuun ratkaisemista varten tarpeellisista seikoista.
Valiokunnan sosiaali- ja terveysministeriöltä saaman selvityksen mukaan työeläkkeiden toimeenpano on lakisääteinen velvoite, ja tämän vuoksi potilasvakuutuslain mukaisen takautumisoikeuden toteuttaminen on eläkealan lakisääteinen tehtävä. Korvauksen saaminen potilasvakuutuskeskukselta edellyttää useimmissa tilanteissa eläkelaitoksen mahdollisuutta ilmoittaa Potilasvakuutuskeskukselle, mikä on maksetun eläkkeen määrä, mille ajalle tämä kohdistuu sekä eläkkeen hakijan, edunsaajan ja edunjättäjän riittävät tunnistetiedot ja myös tieto siitä, että kyseessä olevalle henkilölle on sattunut potilasvakuutuslain mukainen vahinkotapahtuma, sekä mahdollisesti tieto vahinkotapahtuman päivästä. Eläkelaitos voisi ilmoittaa tällaiset takautumisoikeuden sisällön yksilöimiseksi välttämättömät tiedot Potilasvakuutuskeskukselle.
Joissakin tilanteissa eläkelaitoksella voi valiokunnan saaman selvityksen mukaan olla tarve luovuttaa Potilasvakuutuskeskukselle myös henkilöä koskevia lääkärinlausuntoja tai muita sen kaltaisia laajoja terveydentilatietoja. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukaan erityisiä henkilötietoryhmiä koskevien tietojen, joihin myös terveyttä koskevat tiedot kuuluvat, käsittely on lähtökohtaisesti kielletty. Kyseisen artiklan 2 kohdan b alakohdan mukaan erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittely on kuitenkin sallittua, jos se on tarpeen rekisterinpitäjän tai rekisteröidyn velvoitteiden ja erityisten oikeuksien noudattamiseksi työoikeuden, sosiaaliturvan ja sosiaalisen suojelun alalla, siltä osin kuin se sallitaan unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan ministeriöltä saaman selvityksen mukaan eläkelaitoksella ei olisi ehdotettujen säännösten perusteella oikeutta luovuttaa terveydentilatietoja kuin siltä osin kuin henkilölle on mahdollisesti aiheutunut potilasvahinko. Niissä harvinaisissa yksittäistapauksissa, joissa vahinkoa kärsinyt ei olisi itse hakenut korvausta potilasvakuutuskeskukselta ja terveydentilatietojen luovuttaminen olisi siksi tarpeellista eläkelaitoksen regressioikeuden toteuttamiseksi, tulisi eläkelaitoksen saada suostumus terveydentilatietojen luovuttamiseen henkilöltä itseltään.