Esityksen taustaa
Hallituksen esityksen tarkoituksena on kertaluonteisella ratkaisulla varmistaa vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien toimeentulo eläketuella työttömyysetuuden sijasta ennen vanhuuseläkkeelle siirtymistä. Valiokunta pitää inhimillisesti ja sosiaalipoliittisesti perusteltuna turvata takuueläkkeen suuruinen toimeentulo kertaluonteisesti hallituksen esityksessä ehdotetuin tavoin rajatulle ikääntyneiden henkilöiden ryhmälle. Eläketuella voidaan ehkäistä pitkään työttömänä olleiden ja heikot työllistymismahdollisuudet omaavien ikääntyneiden henkilöiden syrjäytymistä ja köyhtymistä.
Vastaavanlainen järjestely toteutettiin kertaluonteisesti vuonna 2005, jolloin 10 vuotta 1990-luvun laman jälkeen työttömänä olleille säädettiin oikeus eläketukeen. Eläketuen kohderyhmänä ovat vähintään viisi vuotta työttömänä olleet 60—64-vuotiaat henkilöt. Heille on ollut vaikea löytää sellaisia julkisia työvoima- ja yrityspalveluja tai muita työllistymistä edistäviä palveluja, jotka voisivat auttaa heidän työllistymistään. Vuonna 2015 aktivointiaste — eli aktiivisten työvoimapoliittisten toimenpiteiden piirissä olleiden osuus — 60—64-vuotiailla työttömillä oli 5,7 prosenttia, kun se kaikilla ikäluokilla oli keskimäärin 25,1 prosenttia.
Vaikka ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien asemaa työmarkkinoilla on pyritty viime vuosien aikana helpottamaan muun muassa helpottamalla palkkatuen ehtoja 60-vuotiaita työllistettäessä sekä turvaamalla ikääntyneiden pääsy koulutukseen ja kuntoutukseen, pitkäaikaistyöttömyys painottuu edelleen erityisesti vanhempiin ikäluokkiin. Eri ikäryhmistä 60 vuotta täyttäneiden työttömyys on korkeinta ja pitkäkestoisinta. Yhtenä merkittävänä syynä tähän on ikääntyneiden vähäinen kysyntä työmarkkinoilla. Heidän työttömyytensä päättyy hyvin harvoin työhön pääsyn vuoksi.
Eläketuen saamisen edellytykset
Eläketuen saamisen edellytyksenä on, että ennen 1.9.1956 syntynyt henkilö on ollut oikeutettu työmarkkinatukeen 31 päivänä elokuuta 2016 ja hänelle on edeltävän kuuden vuoden aikana maksettu työttömyysetuutta yhteensä viisi vuotta. Valiokunnan näkemyksen mukaan esityksessä on pyritty estämään mahdollisimman kattavasti väliinputoamistilanteet siten, etteivät sattumanvaraiset tekijät vaikuta etuuden saamiseen.
Työmarkkinatukeen oikeutettuun henkilöön rinnastetaan myös toimeentulotukea saadessaan kuntouttavassa työtoiminnassa ollut henkilö, työttömyysturvalaissa tarkoitettu työkyvytön henkilö, joka saisi tarkasteluhetkellä sairauspäivärahaa, tai henkilö, joka saa eläkelainsäännön perusteella kuntoutustukea. Koska oikeus eläketukeen ratkeaa tietyn tarkasteluhetken perusteella, on kohtuullista, että tuona ajankohtana sairauden vuoksi sairauspäivärahalla tai kuntoutustuella oleva henkilö ei jää tästä syystä ilman eläketukea. Samoin työmarkkinatukeen oikeutetuiksi rinnastetaan myös sellaiset henkilöt, joille ei ole voitu maksaa tukea esimerkiksi korvauksettoman ajan, työssäolovelvoitteen, etuuden odotus- tai omavastuuajan taikka tarveharkinnan vuoksi.
Valiokunta pitää hyvänä ratkaisuna myös sitä, että eläketuen saamisen edellytyksenä oleva viiden vuoden työttömyys on voinut täyttyä kuuden vuoden aikana. Tällöin lyhyet työssäolojaksot eivät estä tuen saamista eikä työtön näin menetä etuutta aktiivisuuden vuoksi.
Eläketukea saavan asema
Eläketuki tarjoaa tuen saamisen edellytykset täyttäville työttömille mahdollisuuden valita, jatkavatko he työnhakijoina työttömyysetuuden turvin vai siirtyvätkö eläketuelle vailla velvollisuutta olla työ- ja elinkeinotoimiston asiakkaana. Vaikka henkilön saama eläketuki ei estä häntä halutessaan olemasta työnhakijana, ehdotetun ratkaisun arvioidaan vapauttavan työ- ja elinkeinotoimistojen resursseja. Samalla ratkaisu merkitsee paitsi pysyväisluontoisempaa myös, osalle eläketukeen oikeutetuista, nykyistä paremman tasoista toimeentuloturvaa.
Eläketuen saajan nettotulot kasvavat hänen siirtyessään työmarkkinatuelta takuueläkkeen suuruisen eläketuen piiriin. Keskimääräiselle eläketuen saajalle nettotulojen lisäys olisi noin 200 euroa kuukaudessa. Suurimpina syinä korkeampiin nettotuloihin olisivat etuuden korkeampi taso, etuuksien erilainen käsittely kunnallisverotuksessa sekä eläkkeensaajan asumistuen keskimäärin korkeampi taso yleiseen asumistukeen nähden. Eläketuen saajalle tulee myös oikeus kansaeläkelain mukaiseen lapsikorotukseen sekä eläkettä saavan hoitotukeen. Eläketuen rinnalla voi myös tehdä työtä ilman, että ansiot vaikuttavat eläketuen määrään.
Valiokunta painottaa, ettei eläketuen saaminen rajaa henkilön oikeutta työkyvyttömyyseläkkeeseen. Työkyvyttömyyden edellytykset säilyvät ennallaan, ja eläketuen edellytykset täyttävillä henkilöillä on normaaliin tapaan mahdollisuus hakea työkyvyttömyyseläkettä myös jatkossa. Etuutena eläketuen on ajateltu edeltävän nimenomaan vanhuuseläkettä. Eläketukea voidaan maksaa korkeintaan vanhuuseläkeikään eli 65 vuoden iän täyttymiseen saakka.
Ikääntyneiden työmarkkina-aseman parantaminen
Tutkimusten mukaan työttömänä olo vähentää nopeasti henkilön työkykyä. Eläketukeen oikeutettujen ulkopuolelle jää sellaisia ikääntyneitä työttömiä, joilla eläketuen saamisen kriteerit eivät täyty joko siitä syystä, että työttömyys ei ole juuri lakiehdotuksessa tarkoitettuna aikana kestänyt täyttä viittä vuotta, tai siitä syystä, että he ovat täyttäneet 60 vuotta 31.8.2016 jälkeen.
Tilastojen mukaan yli 55-vuotiaista työttömistä yli puolet on pitkäaikaistyöttömiä. Näiden henkilöiden joukossa on myös niitä, joiden työttömyys on lakiehdotuksessa tarkoitetuin tavoin pitkittynyt ja jotka menetetyn ammattitaitonsa, vähäisen koulutuksensa, elämänhistoriansa, terveydentilansa ja näihin rinnastettavien muiden syiden vuoksi ovat vaikeasti työllistettäviä. Valiokunnan näkemyksen mukaan heidän kohdallaan on ensisijaista tehdä työkykyselvitykset ja, jos he eivät alentuneen työkyvyn perusteella ole oikeutettuja työkyvyttömyyseläkkeeseen, heille on tärkeää löytää yksilöllisiä kuntoutus-, koulutus- ja työllistämisratkaisuja, joilla avataan reittejä takaisin työelämään.
Valiokunta toteaa, että Suomi on sinänsä viimeisen kymmenen vuoden aikana pystynyt merkittävästi nostamaan ikääntyneiden työllisyysastetta. Vuodesta 2008 lähtien 55—59-vuotiaiden työllisyysaste on tasaisesti noussut toisin kuin nuoremmissa ikäluokissa, ja ikääntyneiden naisten työllisyysaste on Suomessa hyvin korkea verrattuna muihin EU-maihin. Myös 60—64-vuotiaiden työllisyys on samaan aikaan huomattavasti parantunut. Ikääntyneiden hyvä työllisyyskehitys johtuu ennen kaikkea työurien pidentymisestä. Hallituksen asettama työllisyysasteen nostamistavoite edellyttää, että myös ikääntyneiden työssäkäynnin hyvä kehitys jatkuu. Ikääntyneiden työttömyyden estämiseksi on tärkeää pyrkiä turvaamaan heidän työpaikkojaan ja pysymistään työelämässä.