2 §. Seuraamusmaksu.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän pykälän 7 momentin 2 kohtaan lisätään viittaus MiFIR-asetuksen 11 a artiklan 1 kohdan toisen alakohdan ensimmäiseen virkkeeseen. Kyseessä on tekninen korjaus.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 7 momentin 4 kohdasta poistetaan viittaus MiFIR-asetuksen 15 artiklan 1 kohdan neljänteen alakohtaan, koska MiFIR-asetuksen 15 artiklan 1 kohdassa ei ole neljättä alakohtaa.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että pykälän 7 momentin 1, 2 ja 4 kohdassa sanktioitavaksi ehdotettuja MIFIR-asetuksen mukaisia velvoitteita koskevia tekojen kuvauksia sekä hallinnollisen seuraamusmaksun välttämättömyyttä ja oikeasuhtaisuutta koskevia perusteluja täydennetään kunkin yksittäisen rikkomuksen osalta seuraavasti:
5 artikla: kaupankäynnin volyymiylärajan noudattaminen
Oman pääomanehtoisten rahoitusvälineiden kauppaa (esimerkiksi osakkeet ja listatut rahastot) koskevien hintatarjousten julkistamisvelvoitteista säädetään MiFIR asetuksen 3 artiklassa. Asetuksen 4 artiklassa säädetään näitä julkistamisvelvoitteita koskevista poikkeuksista, jotka soveltuvat toteutettuihin kauppoihin artiklassa tarkemmin säädetyin edellytyksin. Esimerkkinä tällaisista kaupoista ovat kauppojen sisäisten toteuttajien kaupat, joissa käytetään hintaa, joka on muodostunut esimerkiksi rahoitusvälineen merkittävimmällä markkinalla likviditeetillä mitattuna tai kauppapaikassa, jossa rahoitusväline otettiin ensimmäisen kerran kaupan käynnin kohteeksi.
MiFIR-asetuksen 5 artiklan mukaan kauppapaikkojen on keskeytettävä asetuksen 4 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitettu kaupankäynti, kun rahoitusvälineellä tämän vapautuksen puitteissa käydyn kaupan prosenttiosuus ylittää 7 prosenttia kyseisellä rahoitusvälineellä käydyn kaupan kokonaisvolyymista unionissa. Asetuksen 5 artiklan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että 4 artiklan mukainen vapautus julkistamisvelvollisuudesta ei tarpeettomasti haittaa avointa hinnanmuodostusta markkinoilla.
MiFID II- direktiivin (70 artiklan 3 kohta) täytäntöönpanon edellytyksenä on, että MiFIR-asetuksen 5 artiklan velvoitteiden rikkomisesta säädetään kansallisessa lainsäädännössä tehokas, oikeasuhtainen ja varoittava seuraamus. Direktiivin 70 artiklan 6 kohdan mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun enimmäismäärän tulee olla vähintään 5 000 000 euroa tai enintään 10 prosenttia oikeushenkilön ylimmän hallintoelimen hyväksymän viimeisen käytettävissä olevan tilinpäätöksen mukaisesta vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta.
Luotettava hinnan muodostus ja kaupankäynnin avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tästä syystä Finanssivalvonnasta annetun lain 40 §:n 1 momentin mukaista seuraamusmaksua on pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena MiFIR-asetuksen 5 artiklan mukaisen kaupankäynnin volyymirajoitusta koskevan velvoitteen rikkomisesta. Ehdotettu seuraamusmaksu on välttämätön sen varmistamiseksi, että toimijat noudattavat EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen velvoitteita, eikä sääntelyn tavoitteita voida saavuttaa vähemmän puuttuvalla tavalla.
8 a artiklan 1 ja 2 kohta: kauppapaikkojen kauppaa edeltävät avoimuusvaatimukset johdannaisten osalta
MiFIR-asetuksen 8 a artiklan 1 kohdan mukaan säännellyn markkinan ylläpitäjän tulee julkistaa järjestelmissään vallitsevat osto- ja myyntihinnat sekä kyseisillä hinnoilla tehdyt tarjoukset pörssilistatuille johdannaisille silloin, kun se soveltaa keskitettyä rajahintatoimeksiantojen tarjouskirjaa tai määräajoin toistuvaan huutokauppaan perustuvaa kaupankäyntijärjestelmää.
Vastaavasti 8 a artiklan 2 kohdan mukaan julkistamisvelvoite koskee monenkeskisen kaupankäynnin (MTF) järjestäjää tai organisoidun kaupankäynnin (OTF) järjestäjää silloin, kun se soveltaa keskitettyä rajahintatoimeksiantojen tarjouskirjaa tai määräajoin toistuvaan huutokauppaan perustuvaa kaupankäyntijärjestelmää. Julkistamisvelvoite koskee myös OTC-johdannaisia, jotka ovat euromääräisiä tai Japanin jenin, Yhdysvaltain dollarin tai Yhdistyneen kuningaskunnan punnan määräisiä ja täyttävät artiklan 2 kohdan a-c kohdassa tarkemmin kuvatut kriteerit.
Näiden markkinoiden ylläpitäjien on asettava sekä asetuksen 8 a artiklan 1 kohdassa että 8 a artiklan 2 kohdassa tarkoitetut tiedot jatkuvasti yleisön saataville tavanomaisena kaupankäyntiaikana.
MiFID II- direktiivin (70 artiklan 3 kohta) täytäntöönpanon edellytyksenä on, että MiFIR-asetuksen 8 a artiklan 1 ja 2 kohdan velvoitteiden rikkomisesta säädetään kansallisessa lainsäädännössä tehokas, oikeasuhtainen ja varoittava seuraamus. Direktiivin 70 artiklan 6 kohdan mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun enimmäismäärän tulee olla vähintään 5 000 000 euroa tai enintään 10 prosenttia oikeushenkilön ylimmän hallintoelimen hyväksymän viimeisen käytettävissä olevan tilinpäätöksen mukaisesta vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta.
Luotettava hinnan muodostus ja kaupankäynnin avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tästä syystä Finanssivalvonnasta annetun lain 40 §:n 1 momentin mukaista seuraamusmaksua on pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena MiFIR-asetuksen 8 a artiklan 1 ja 2 kohdan mukaisten velvoitteiden rikkomisesta. Ehdotettu seuraamusmaksu on välttämätön sen varmistamiseksi, että toimijat noudattavat EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen velvoitteita, eikä sääntelyn tavoitteita voida saavuttaa vähemmän puuttuvalla tavalla.
8 b artikla: kauppapaikkojen kauppaa edeltävät avoimuusvaatimukset toimeksiantokokonaisuuksien osalta
MiFIR-asetuksen 8 b artiklan mukaan kaupankäynnin avoimuuden turvaamiseksi kauppapaikan ylläpitäjien ja sijoituspalveluyritysten on julkistettava osto- ja myyntihinnat sekä tarjoukset joukkovelkakirjoista, strukturoiduista rahoitustuotteista, päästöoikeuksista tai johdannaisista koostuville toimeksiantokokonaisuuksille silloin, kun ne soveltavat keskitettyä rajahintatoimeksiantojen tarjouskirjaa tai määräajoin toistuvaan huutokauppaan perustuvaa kaupankäyntijärjestelmää. Näiden markkinoiden ylläpitäjien on asettava nämä tiedot jatkuvasti yleisön saataville tavanomaisena kaupankäyntiaikana.
MiFID II- direktiivin (70 artiklan 3 kohta) täytäntöönpanon edellytyksenä on, että MiFIR-asetuksen 8 b artiklan velvoitteiden rikkomisesta säädetään kansallisessa lainsäädännössä tehokas, oikeasuhtainen ja varoittava seuraamus. Direktiivin 70 artiklan 6 kohdan mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun enimmäismäärän tulee olla vähintään 5 000 000 euroa tai enintään 10 prosenttia oikeushenkilön ylimmän hallintoelimen hyväksymän viimeisen käytettävissä olevan tilinpäätöksen mukaisesta vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta.
Luotettava hinnan muodostus ja kaupankäynnin avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tästä syystä Finanssivalvonnasta annetun lain 40 §:n 1 momentin mukaista seuraamusmaksua on pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena MiFIR-asetuksen 8 b artiklan mukaisten velvoitteiden rikkomisesta. Ehdotettu seuraamusmaksu on välttämätön sen varmistamiseksi, että toimijat noudattavat EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen velvoitteita, eikä sääntelyn tavoitteita voida saavuttaa vähemmän puuttuvalla tavalla.
11 a artiklan 1 kohdan toisen alakohdan ensimmäisen virke ja 11 a artiklan 1 kohdan neljäs alakohta: johdannaisia koskevien tietojen julkistamisen lykkääminen
MiFIR-asetuksen 11 a artiklan mukaan kauppapaikan ylläpitäjän ja sijoituspalveluyrityksen on annettava selkeästi tieto johdannaisten kaupankäyntitietojen julkistamisen lykkäämisestä markkinaosapuolille ja yleisölle. Lisäksi 11 a artiklan 1 kohdan neljännen alakohdan mukaan kaikki yksityiskohtaiset tiedot yksittäisistä liiketoimista on julkaistava, kun lykkäämisen soveltamiskausi päättyy.
MiFID II- direktiivin (70 artiklan 3 kohta) täytäntöönpanon edellytyksenä on, että MiFIR-asetuksen 11 a artiklan 1 kohdan toisen alakohdan ensimmäisen virkkeen ja 11 a artiklan 1 kohdan neljännen alakohdan velvoitteiden rikkomisesta säädetään kansallisessa lainsäädännössä tehokas, oikeasuhtainen ja varoittava seuraamus. Direktiivin 70 artiklan 6 kohdan mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun enimmäismäärän tulee olla vähintään 5 000 000 euroa tai enintään 10 prosenttia oikeushenkilön ylimmän hallintoelimen hyväksymän viimeisen käytettävissä olevan tilinpäätöksen mukaisesta vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta.
Luotettava hinnan muodostus ja kaupankäynnin avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tästä syystä Finanssivalvonnasta annetun lain 40 §:n 1 momentin mukaista seuraamusmaksua on pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena MiFIR-asetuksen 11 a artiklan 1 kohdan toisen alakohdan ensimmäisen virkkeen ja 11 a artiklan 1 kohdan neljännen alakohdan mukaisten velvoitteiden rikkomisesta. Ehdotettu seuraamusmaksu on välttämätön sen varmistamiseksi, että toimijat noudattavat EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen velvoitteita, eikä sääntelyn tavoitteita voida saavuttaa vähemmän puuttuvalla tavalla.
22 a artiklan 1 ja 5—8 kohta: tietojen siirto konsolidoitujen kauppatietojen tarjoajalle
MiFIR-asetuksen 22 a artiklassa säädetään konsolidoitujen kauppatietojen tarjoajalle toimitettavista tiedoista.
Artiklan 1 kohdan mukaan siinä tarkoitettujen tietojen toimittajien on siirrettävä kauppatiedot sellaisten osakkeiden, pörssilistattujen rahastojen ja joukkovelkakirjojen osalta, joilla käydään kauppaa kauppapaikassa, sekä 8 a artiklan 2 kohdassa tarkoitettujen OTC-johdannaisten osalta. Yksilöidyt tiedot on siirrettävä yhdenmukaisessa muodossa ja laadukasta tiedonsiirtoprotokollaa käyttäen konsolidoitujen kauppatietojen tarjoajalle niin reaaliaikaisesti kuin on teknisesti mahdollista.
Artiklan 5 kohdan mukaan konsolidoitujen kauppatietojen tarjoaja valitsee tiedonsiirtoprotokollan tyypin niiden tiedonsiirtoprotokollan tyyppien joukosta, joita tietojen toimittajat tarjoavat muille käyttäjille. Artiklan 8 kohdassa puolestaan säädetään velvoitteista ja menettelystä, jota sovelletaan, jos konsolidoitujen kauppatietojen tarjoaja pitää tietojen laatua riittämättömänä.
MiFID II- direktiivin (70 artiklan 3 kohta) täytäntöönpanon edellytyksenä on, että MiFIR-asetuksen 22 a artiklan 1 ja 5—8 kohdan velvoitteiden rikkomisesta säädetään kansallisessa lainsäädännössä tehokas, oikeasuhtainen ja varoittava seuraamus. Direktiivin 70 artiklan 6 kohdan mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun enimmäismäärän tulee olla vähintään 5 000 000 euroa tai enintään 10 prosenttia oikeushenkilön ylimmän hallintoelimen hyväksymän viimeisen käytettävissä olevan tilinpäätöksen mukaisesta vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta.
Luotettava hinnan muodostus ja kaupankäynnin avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tästä syystä Finanssivalvonnasta annetun lain 40 §:n 1 momentin mukaista seuraamusmaksua on pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena MiFIR-asetuksen 22 a artiklan 1 ja 5—8 kohdan mukaisten velvoitteiden rikkomisesta. Ehdotettu seuraamusmaksu on välttämätön sen varmistamiseksi, että toimijat noudattavat EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen velvoitteita, eikä sääntelyn tavoitteita voida saavuttaa vähemmän puuttuvalla tavalla.
22 b artiklan 1 kohta: tietojen laatu
MiFIR-asetuksen 22 b artiklan 1 kohdan mukaiset velvoitteet tarkentavat konsolidoitujen kauppatietojen tarjoajalle siirrettävien tietojen ja sen levittämien tietojen laadun tason sekä tietojen toimittamisessa käytettävät tekniset standardit.
MiFID II- direktiivin (70 artiklan 3 kohta) täytäntöönpanon edellytyksenä on, että MiFIR-asetuksen 22 b artiklan 1 kohdan velvoitteiden rikkomisesta säädetään kansallisessa lainsäädännössä tehokas, oikeasuhtainen ja varoittava seuraamus. Direktiivin 70 artiklan 6 kohdan mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun enimmäismäärän tulee olla vähintään 5 000 000 euroa tai enintään 10 prosenttia oikeushenkilön ylimmän hallintoelimen hyväksymän viimeisen käytettävissä olevan tilinpäätöksen mukaisesta vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta.Luotettava hinnan muodostus ja kaupankäynnin avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tästä syystä Finanssivalvonnasta annetun lain 40 §:n 1 momentin mukaista seuraamusmaksua on pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena MiFIR-asetuksen 22 b artiklan 1 kohdan mukaisten velvoitteiden rikkomisesta. Ehdotettu seuraamusmaksu on välttämätön sen varmistamiseksi, että toimijat noudattavat EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen velvoitteita, eikä sääntelyn tavoitteita voida saavuttaa vähemmän puuttuvalla tavalla.
22 c artiklan 1 kohta: liiketoimintakellojen synkronointi
MiFIR-asetuksen 22 c artiklan 1 kohdassa määrätään kauppapaikkojen ja niiden jäsenten, osapuolten tai käyttäjien, kauppojen sisäisten toteuttajien, nimettyjen julkistamisyhteisöjen, hyväksyttyjen julkistamisjärjestelyjen ja konsolidoitujen kauppatietojen tarjoajien velvollisuudesta ajastaa liiketoimintakellot, joita käyttäen ne tallentavat kaikkien raportoitavien tapahtumien päiväyksen ja kellonajan.
MiFID II- direktiivin (70 artiklan 3 kohta) täytäntöönpanon edellytyksenä on, että MiFIR-asetuksen 22 c artiklan 1 kohdan velvoitteiden rikkomisesta säädetään kansallisessa lainsäädännössä tehokas, oikeasuhtainen ja varoittava seuraamus. Direktiivin 70 artiklan 6 kohdan mukaan hallinnollisen seuraamusmaksun enimmäismäärän tulee olla vähintään 5 000 000 euroa tai enintään 10 prosenttia oikeushenkilön ylimmän hallintoelimen hyväksymän viimeisen käytettävissä olevan tilinpäätöksen mukaisesta vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta.Luotettava hinnan muodostus ja kaupankäynnin avoimuus ovat keskeisiä tekijöitä rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tästä syystä Finanssivalvonnasta annetun lain 40 §:n 1 momentin mukaista seuraamusmaksua on pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena MiFIR-asetuksen 22 c artiklan 1 kohdan mukaisten velvoitteiden rikkomisesta. Ehdotettu seuraamusmaksu on välttämätön sen varmistamiseksi, että toimijat noudattavat EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen velvoitteita, eikä sääntelyn tavoitteita voida saavuttaa vähemmän puuttuvalla tavalla.