1. Laki sijoituspalvelulain muuttamisesta
1. luku. Yleiset säännökset
4 §. Luottolaitokseen, rahastoyhtiöön ja vaihtoehtorahastojen hoitajaan sovellettavat säännökset.
Talousvaliokunta ehdottaa tarkennettavaksi 1 luvun 4 §:n 2 momentin viittauksia, jotka liittyvät tämän saman lain 6 luvun 1 §:ään. Viittaukset 6 luvun 1 §:ään korjattaisiin vastaavasti kuin ehdotetaan muutettavaksi sijoitusrahastolain 3 luvun 1 §:n 5 momentissa ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 6 luvun 2 §:n 5 momentissa. Sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusvalvontadirektiivin yhteydessä ei muutettu sijoitusrahastodirektiivin tai vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun direktiivin omien varojen määritelmiä.
Pykälän 2 momenttiin tulee tehdä myös muutokset, jotka johtuvat hallituksen esityksen HE 171/2020 vp mukaisen sääntelyn voimaantulosta.
13 §. Sijoituspalveluyritys, ulkomainen sijoituspalveluyritys, ETA-valtio, kolmas maa, ulkomainen ETA-valvontaviranomainen, kolmannen maan valvontaviranomainen, ulkomainen ETA-sijoituspalveluyritys, ulkomainen ETA-luottolaitos, kolmannen maan yritys, sivuliike ja monialan holdingyhtiö.
13 §:n otsikkoon tulee lisätä pykälään lisätty monialan holdingyhtiö. Pykälän 1 momenttiin lisätyn 10 kohdan rahoitusalan holdingyhtiö ja sijoitusalan holdingyhtiö tulee määritellä. Pykälän otsikko muutettaisiin vastaamaan pykälän muutosta. Pykälän määritelmää täydennettäisiin siltä osin kuin määritelmään sisältyy viittauksia muihin holdingyhtiöihin, joita ei ole tässä laissa erikseen määritelty.
20 §. Omistusyhteisö.
20 §:ään tulee täsmentää omistusyhteisön käsitettä. Määritelmää täydennetään EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 1 kohdan 23 alakohdassa tarkoitetulla sijoitusalan holdingyhtiöllä.
6. luku. Sijoituspalvelun tarjoamisen taloudelliset toimintaedellytykset ja talouden vakauden valvonta
1 §. Perustamispääoma.
6 luvun 1 §:n 1 ja 2 momenteissa luetellaan nimeltä lain 1 luvun 15 §:n sijoituspalveluita ja -toimintoja, joita kyseiset momentit koskevat. 2 momentissa mainitaan lueteltujen lisäksi erikseen sijoitustoiminta kuin se olisi mainittujen sijoituspalveluiden ja -toimintojen lisäksi mahdollinen erillinen toiminta. Tästä voi saada käsityksen, että sijoituspalveluyritys voisi harjoittaa 1 luvun 15 §:n sijoituspalvelujen ja -toimintojen lisäksi jotain muuta sijoitustoimintaa 75 000 euron perustamispääomalla, vaikka sijoitustoiminta (käytännössä kaupankäynti omaan lukuun tai liikkeeseenlaskun takaaminen) edellyttää 1 momentin mukaan 750 000 euron perustamispääomaa. Pykälän 2 momentin sisältöä selkiytettäisiin poistamalla harhaanjohtava viittaus sijoitustoimintaan.
2 a §. Sisäisen pääoman riittävyyden ja maksuvalmiuden arviointi.
2 a §:n 4 momentin ”ryhmän pääomavaatimuksen valvontaa” ei ole määritelty eikä säännöksestä ilmene, mistä ryhmästä tai mistä valvonnasta siinä on kysymys. Säännös tulee selkiyttää siten, että siitä ilmenee kyseessä olevan EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 8 artiklan soveltaminen (poikkeuslupa 7 artiklan mukaisesta konsolidoinnista). Ilmaisun ”ryhmä” sijasta tulisi käyttää laissa määriteltyä ilmaisua ”konserni”. Ryhmä on määritelty direktiivin 3 artiklan 1 kohdan alakohdassa 13 viittauksella tilinpäätösdirektiivin 2013/34/EU 2 artiklan 11 alakohdassa tarkoitettuun konserniin.
2 b §. EU:n vakavaraisuusasetuksen vaatimusten soveltaminen eräisiin sijoituspalveluyrityksiin.
2 b §:n 3 momentissa mainitut yhteistä sijoitustoimintaa harjoittava yritys ja vakuutusyritys on syytä määritellä. Momentin määritelmää täsmennettäisiin yhteistä sijoitustoimintaa harjoittavien yritysten ja vakuutusyritysten osalta. Momentti rajaisi Finanssivalvonnan arvioinnin kohteena 2 momentissa olevien konsolidoituihin varoihin laskettavien varojen määrää.
2 b §:n 4 momentin luottolaitoslakia koskeviin viittauksiin on lisättävä luottolaitoslain sisäisiä liiketoimia koskeva 5 luvun 15 §, koska sijoituspalvelulain 6 b luvun 2 c § on suljettu säännöksen 1 momentissa pois soveltamisalasta.
2 c §. Luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain soveltaminen eräisiin sijoituspalveluyrityksiin.
2 c §:ssä viitataan 1 luvun 15 §:n 1 momentin 3 ja 6 kohdassa määriteltyjen sijoituspalvelujen tarjoamiseen. Johdonmukaisuuden vuoksi tulee näihin kohtiin viitatessa käyttää palvelujen tarjoamisen sijaan toimintojen harjoittamista. Lisäksi 2 c §:ään on lisättävä viittaus luottolaitoslain 9 a lukuun, jota tulee myös jatkossa soveltaa kaikkiin säännöksessä tarkoitettuihin sijoituspalveluyrityksiin. Säännöksen otsikkoa tulee muuttaa, sillä säännös ei koske luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annetun lain soveltamista vaan luottolaitoslain eräiden lukujen soveltamista.
6 b. luku. Hallinto- ja ohjausjärjestelmät, avoimuus, riskien hallinta ja palkitseminen
1 a §. Sijoituspalveluyrityksen sisäinen hallinnointi ja ohjaus.
1 a §:n otsikon sisäinen hallinnointi- ja ohjaus tulee muuttaa muualla tässä laissa sekä luotolaitostoiminnasta annetussa laissa vakiintuneeseen ilmaisuun ”hallinto- ja ohjausjärjestelmät”. Sama koskee 1 momentin ilmaisua hallinnointi- ja ohjausjärjestelyt.
1 b §. Hallinto- ja ohjausjärjestelmien soveltaminen pieniin ja ilman sidossuhteita oleviin sijoituspalveluyrityksiin.
1 b §:n i momentin soveltamisalaan tehdään 2 b §:n soveltamista koskeva tarkennus ja 2 momentista tulee poistaa ylimääräinen sana ”asetuksen”.
2 a §. Hallituksen rooli riskienhallinnassa.
Riskienhallinnasta ja palkitsemisen periaatteista päättäminen on osakeyhtiössä hallituksen vastuulla. Hallitus voi perustaa vastuulleen kuuluvien asioiden valmistelua tehostaakseen valiokuntia, joissa asioihin voidaan perehtyä laajemmin. Valiokunnat avustavat hallitusta valmistelemalla hallitukselle kuuluvia asioita, ja hallitus on vastuussa valiokunnille osoittamiensa tehtävien hoitamisesta. Valiokunnilla ei ole itsenäistä päätösvaltaa, vaan hallitus tekee niille kuuluvat päätökset kollektiivisesti. Tämä suomalaisten yhtiöiden hallinnointikäytännön lähtökohta on tunnustettu mm. osakeyhtiölaissa (OYL 6:16 b) ja luottolaitostoiminnasta annetussa laissa (LLL 8:5 ja 9:4).
Hallituksen esityksessä käytetään ilmaisua sijoituspalveluyrityksen riskivaliokunta (2 a §:n 4 momentti) Valiokunta on direktiivin mukaan tarkoitettu olemaan sijoituspalveluyrityksen hallituksen valiokunta. Tämän tulee käydä selkeästi säännöksestä ilmi.
2 b §. Riskien hallinta.
2 b §:n 3 momentissa tulee asiakkaan varojen erottelun sijaan käyttää vakiintunutta ilmaisua ”asiakasvarojen pitäminen erillään”.
1 b §:n 1 momentissa suljetaan luvun 2 b § pois pieniltä ja ilman sidossuhteita olevilta sijoituspalveluyrityksiltä, mutta luvun 2 b §:n 8 momentin mukaan tietyt pykälän säännökset kuitenkin ulotetaan sovellettaviksi näihin sijoituspalveluyrityksiin. Säännösten soveltamisalan tulee käydä selkeästi ilmi suoraan 1 b §:stä. Talousvaliokunta esittää, että 2 b §:n ehdotettu 8 momentti poistetaan ja että ehdotettu 9 momentti siirtyy näin ollen 8 momentiksi.
3 §. Sijoituspalveluyrityksen toimintaa tosiasiallisesti johtavien henkilöiden vähimmäismäärä.
3 § viittaa kumottuun 1 §:ään. Virheellinen viittaus tulee korjata viittauksella 1 a, 1 b ja 4 §:ää. Pykälässä tulee viitata 4 §:ssä säädettyihin sijoituspalveluyrityksen johdon luotettavuus- ja pätevyysvaatimuksiin. Pykälän aiempi viittaus voimassa olleen 6 b luvun 1 §:ään sisälsi viittauksen sijoituspalveluyrityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmiä koskeviin yleisiin vaatimuksiin. Sijoituspalveluyrityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmistä säädetään nyt 1 a §:ssä ja niitä koskevista poikkeuksista 1 b §:ssä.
7 §. Palkitsemisjärjestelmät ja noudatettavat periaatteet.
Hallituksen esityksessä käytetään ilmaisua sijoituspalveluyrityksen palkitsemisvaliokunta (7 §:n 4 momentin johdantokappale). Valiokunta on direktiivin mukaan tarkoitettu olemaan sijoituspalveluyrityksen hallituksen valiokunta. Tämän tulee käydä selkeästi säännöksestä ilmi.
10 §. Muuttuvan palkkion maksaminen muuna kuin rahana ja maksun lykkääminen.
10 § tulee muuttaa ilmaisultaan täsmällisemmäksi. Ilmaisua ”rahoitusväline” ei tule käyttää muista kuin laissa rahoitusvälineiksi määritellyistä instrumenteista. ”Instrumentti” kattaa myös muut kuin rahoitusvälineen määritelmän mukaiset välineet. Momentin luetelmakohdan 4 ilmaisua selkeytetään korvaamalla ”käteisraha” ”käteisinstrumentilla”.
11 §. Palkitsemisvaliokunta.
Hallituksen esityksessä käytetään ilmaisua sijoituspalveluyrityksen palkitsemisvaliokunta (11 §:n 1 momentti). Valiokunta on direktiivin mukaan tarkoitettu olemaan sijoituspalveluyrityksen hallituksen valiokunta. Tämän tulee käydä selkeästi säännöksestä ilmi.
6 c. luku. Taloudellisen aseman valvonta ja vakavaraisuuden arviointiprosessi
2 §. Vakavaraisuuden arviointi.
2 §:n 1 momentin 7 kohdassa tulee hallinnointijärjestelmät muuttaa hallintojärjestelmiksi vastaamaan johdonmukaisesti laissa muuten käytettyä ilmaisua hallinto- ja ohjausjärjestelmät.
7 §. Omien varojen lisävaatimuksia koskeva ohjaus.
7 §:n 1 momenttia tulee selkeyttää. Pykälän sanamuodon perusteella saa virheellisesti käsityksen, että se koskee myös pieniä ja ilman sidossuhteita olevia sijoituspalveluyrityksiä. Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että ”Pykälän 1 momentissa säädettäisiin Finanssivalvonnan oikeudesta tarkemmin ohjeistaa omien varojen määrästä suhteellisuusperiaatteen huomioon ottaen. Suhteellisuutta harkittaessa tulisi huomioida harjoitetun toiminnan suuruus, merkitys finanssijärjestelmän kannalta sekä toiminnan luonne, laajuus, että monimuotoisuus. Oikeus ei käsittäisi pykälässä säädettyjä pieniä ja ilman sidossuhteita olevia sijoituspalveluyrityksiä.”
Pykälän sanamuotoa tulee muuttaa siltä osin, etteivät EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 12 artiklan 1 kohdan edellytykset täyttävät sijoituspalveluyritykset kuulu pykälässä tarkoitetun pääomavaatimuksen arvioinnin piiriin.
12 §. Valvojan määrittäminen.
12 §:n 4 momentin ilmaisua tulee selkeyttää. Momentin sanamuotoon tulee tehdä oikaisu, jotta ”taseen loppusumma” viittaisi oikein sijoituspalveluyrityksen taseen loppusumman kokoon.
12 §:n 6 momentin kirjoitusvirhe tulee korjata, poistamalla ylimääräinen sana ”muun”.
13 §. Valvojaan liittyvät erityiset tehtävät.
13 §:n 1 momentin eri kohdissa on termistön osalta epäjohdonmukaisuutta. 1 kohdassa käytetään termiä sijoituspalveluyritysryhmä, kun 2 kohdassa sijoituspalveluyrityksen ryhmä. ”Ryhmä” on määritelty direktiivin 3 artiklan (1) kohdan 13 alakohdassa viittauksella tilinpäätösdirektiivin (2013/34/EU) 2 artiklan 11 alakohdassa määriteltyyn konserniin.
13 §:n 1 momentin alussa valvonta ja valvontakollegio on liitetty 12 §:n mukaiseen tilanteeseen ja tehtäviin, jolloin kysymykseen voi tulla konsolidoitu tai ryhmän pääomavaatimuksen noudattamisen valvonta. Sijoituspalveluyritysryhmä on käsitteenä määritelty EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan (1) kohdan 25 alakohdassa. Sijoituspalveluyritysryhmän käsitteellä on merkitystä erityisesti ryhmän pääomavaatimuksen osalta, kun pääomavaatimukseen ei kuitenkaan sijoituspalveluyritysryhmän tilanteessa laskettaisi mukaan konserniin mahdollisesti kuuluvaa luottolaitosta. Pykälässä lueteltujen organisaatioon liittyvien selvitysten osalta sanotulla jaottelulla ei olisi vaikutusta.
7. luku. Sijoituspalveluyrityksen toiminnan järjestäminen
3 §. Omien osakkeiden, osuuksien, pääomalainojen ja debentuurien hankintaa koskevat rajoitukset.
3 §:n 5 momentti tulee poistaa, sillä säännös on päällekkäinen luottolaitoslain 5 luvun 6 §:n kanssa, jossa jo säädetään omien osakkeiden ym. hankintaa koskevista rajoituksista, jotka koskevat luottolaitosta ja sen konsolidointiryhmään kuuluvia muita yrityksiä.
10 §. Määräysvallan hankkiminen kolmannessa maassa sijaitsevassa yrityksessä.
10 §:n 3 momentin ehdotettu sisältö on päällekkäinen luottolaitoslain 5 luvun 13 §:n kanssa hallituksen esityksen HE 171/2020 vp mukaisten muutosten myötä. Säännöksen 3 momentin tulisi sen sijaan sisältää Finanssivalvonnan määräyksenantovaltuus luottolaitoslain 5 luvun 13 §:n 3 momenttia vastaavasti.