Viimeksi julkaistu 3.7.2025 17.12

Valiokunnan mietintö TyVM 1/2023 vp HE 11/2023 vp Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyysturvaa, julkisia työvoima- ja yrityspalveluja sekä palkkaturvaa koskevien lakien muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyysturvaa, julkisia työvoima- ja yrityspalveluja sekä palkkaturvaa koskevien lakien muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi (HE 11/2023 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitusneuvos Timo Meling 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • erityisasiantuntija Mari Hankaankorpi 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • hallitussihteeri Meri Pensamo 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • ryhmäpäällikkö Katariina Hepoaho 
    KEHA-keskus
  • lakimies Riku Hurme 
    Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • johtava asiantuntija Virpi Kalliorinne 
    Uudenmaan TE-toimisto
  • palvelupäällikkö Kirsi Anttila 
    Oulun kaupunki
  • verkostokoordinaattori Jaana Pasma 
    Oulun kaupunki
  • erityisasiantuntija Sari Pirttiluoto 
    Tampereen kaupunki
  • toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski 
    Työttömien Keskusjärjestö ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Kansaneläkelaitos
  • Tietosuojavaltuutetun toimisto
  • STTK ry
  • Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Akava ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei huomautettavaa: 

  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työttömyysturvalakia, julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettua lakia, työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annettua lakia, palkkaturvalain muuttamisesta annettua lakia, merimiesten palkkaturvalain muuttamisesta annettua lakia ja työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annettua lakia. 

Lakeihin tehtäisiin vähäisinä pidettäviä muutoksia. Muutoksilla korjattaisiin, tarkennettaisiin ja selkeytettäisiin eräitä mainittujen lakien säännöksiä niiden soveltamisessa esiin tulleiden havaintojen perusteella. 

Edellä mainitut vähäisisinä pidettävät muutokset liittyvät pätevään syyhyn jättää toteuttamatta työllistymissuunnitelmaa, työllistymistä edistävän palvelun ajalta maksettavaan työttömyysetuuteen, työttömän määritelmään, työnhakuvelvollisuuden asettamatta jättämiseen, työvoimakoulutusta koskevassa säännöksessä säädettyyn pykäläviittaukseen, työttömyysetuudella tuettua opiskelua koskevien tietojen toimittamiseen työ- ja elinkeinotoimistolle, viranomaisen tiedonsaantioikeuteen, asiakastietojen käsittelyyn työ- ja elinkeinotoimistossa ja työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa, toimivaltaan antaa vuorottelukorvausta koskevia työvoimapoliittisia lausuntoja sekä eräiden palkkaturvaan liittyvien tehtävien hoitamiseen Ahvenanmaan maakunnassa. 

Työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annettua lakia muutettaisiin lisäksi siten, että työ- ja elinkeinotoimistolla olisi nykyistä laajempi toimivalta antaa tarvittaessa työvoimapoliittisia lausuntoja kunnan asiakkaana olevan työnhakijan oikeudesta saada työttömyysetuutta. Tällä muutoksella pyritään sujuvoittamaan ja nopeuttamaan työnhakijan työttömyysturva-asian käsittelemistä. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan syksyllä 2023. Palkkaturvalakiin ja merimiesten palkkaturvalakiin ehdotetut muutokset on kuitenkin tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Esityksessä ehdotetaan työttömyysturvalain (1290/2002) ja useiden julkisia työvoima- ja yrityspalveluita sekä palkkaturvaa koskevien lakien muuttamista. Esitettyjen muutosten tavoitteena on selkeyttää ja tarkentaa työttömyysturvaa, julkisia työvoimapalveluita ja palkkaturvaa koskevaa lainsäädäntöä sekä korjata lainsäädännössä havaittuja virheitä ja puutteita.  

Uutena sisällöllisenä muutoksena työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annettua lakia (374/2023) ehdotetaan muutettavaksi siten, että Uudenmaan TE-toimisto voisi jatkossa käsitellä sille muusta TE-toimistosta tai kuntakokeilukunnasta siirretyn työttömyysturva-asian ja antaa työvoimapoliittisen lausunnon myös siinä tapauksessa, että siirto on tehty virheellisin perustein. Muutoksen tavoitteena on välttää viivästystä, joka aiheutuu asian palauttamisesta Uudenmaan TE-toimistosta toiseen TE-toimistoon. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää ehdotettuja muutoksia perusteltuina ja kannattaa lakiehdotusten hyväksymistä.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa osa lausunnonantajista kiinnitti huomiota työttömyysturvalain 2 a luvun 12 §:n 1 momentin 3 kohdan muuttamiseen siten, että palkkatuetussa työssä oleminen ei enää olisi pätevä syy jättää hakematta työmahdollisuuksia, jolloin siitä voidaan asettaa työttömyysturvaseuraamus. Valiokunta toteaa, että palkkatuetun työn aikaisen työnhaun velvoittavuudesta työttömyysetuuden jatkumisen edellytyksenä säädetään työttömyysturvalain 2 a luvussa ja velvollisuus sisällytetään työnhakijan kanssa tehtävään suunnitelmaan. Valiokunta pitää lainsäädännön johdonmukaisuuden ja velvoittavuuden kannalta perusteltuna, että työnhakuvelvollisuuden täyttämättä jättämiseen liitetään myös seuraamus. Hallituksen esityksessä muutoksen vaikutuksen korvauksettomien määräaikojen asettamiseen arvioidaan olevan hyvin vähäinen, koska palkkatuetussa työssä olevalle työnhakijalle asetetaan nykyisinkin velvollisuus hakea työmahdollisuuksia eikä ensimmäisestä laiminlyönnistä aseta työttömyysturvaseuraamuksia.  

Valiokunta ehdottaa teknisluonteista korjausta asiakastietojen käsittelyä koskeviin 2. lakiehdotuksen 13 luvun 2 §:n 1 momentin 8 kohtaan ja 3. lakiehdotuksen 114 §:n 1 momentin 9 kohtaan, jotta säännöksistä kävisi ehdotettua selkeämmin ilmi, että kyse on työttömyysturvaan tai vuorotteluvapaaseen liittyvistä lausunnoista ja ilmoituksista.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 11/2023 vp sisältyvät 1. ja 4.—7. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 11/2023 vp sisältyvät 2. ja 3. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki työttömyysturvalain 2 a luvun 12 §:n ja 10 luvun 4 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan työttömyysturvalain (1290/2002) 2 a luvun 12 §:n 3 kohta sekä 10 luvun 4 §:n otsikko ja 1 momentti,  
sellaisina kuin ne ovat, 2 a luvun 12 §:n 3 kohta laissa 1380/2021 sekä 10 luvun 4 §:n otsikko ja 1 momentti laissa 1451/2016, seuraavasti: 
2 a luku 
Työvoimapoliittisesti moitittava menettely 
12 § 
Pätevä syy jättää toteuttamatta työllistymissuunnitelmaa 
Työnhakijalla on pätevä syy jättää toteuttamatta työllistymissuunnitelmaa ja sitä korvaavaa suunnitelmaa siltä osin, kun: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3) työnhakija on työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhdenjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan; tai 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
10 luku 
Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset 
4 § 
Tämän lain poikkeava soveltaminen työllistymistä edistävien palvelujen alkamisen jälkeen 
Jos työnhakija on kieltäytynyt tarjotusta työstä ennen työllistymistä edistävän palvelun alkamista ja korvaukseton määräaika alkaa palvelun alkamisen jälkeen, työttömyysetuutta maksetaan palvelun ajalta sen estämättä, mitä 2 a luvun 4 §:ssä säädetään. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
Työnhakijan menettelyyn, joka on tapahtunut ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa ollutta 2 a luvun 12 §:n 3 kohtaa. 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdan c alakohta, 3 luvun 7 §:n 1 momentin 6 kohta, 5 luvun 4 §:n 3 momentti, 6 luvun 8 §:n 1 momentti, 12 luvun 6 §:n 1 momentti ja 13 luvun 2 §:n 1 momentin 8 kohta, 
sellaisina kuin ne ovat, 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdan c alakohta laissa 1132/2022, 3 luvun 7 §:n 1 momentin 6 kohta laissa 244/2022, 5 luvun 4 §:n 3 momentti laissa 548/2017, 6 luvun 8 §:n 1 momentti laissa 1375/2014 sekä 12 luvun 6 §:n 1 momentti ja 13 luvun 2 §:n 1 momentin 8 kohta laissa 337/2022, seuraavasti: 
1 luku 
Yleiset säännökset 
3 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3) työttömällä henkilöä: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
c) joka ei ole työttömyysturvalain 2 luvussa tarkoitettu päätoiminen opiskelija tai jolla on oikeus työttömyysetuuteen opintojen estämättä mainitun luvun 10 b §:n perusteella; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3 luku 
Työnvälitys 
7 § 
Työnhakuvelvollisuuden asettamatta jättäminen 
Työnhakuvelvollisuutta ei aseteta, jos: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
6) työnhakijan työttömyys päättyy kuukauden kuluessa muusta syystä kuin työvoimakoulutuksen tai 6 luvussa tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22—24 §:ssä tarkoitetun työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun takia taikka hän kuukauden kuluessa aloittaa varusmies- tai siviilipalveluksen tai perhevapaan; työnhakuvelvollisuus jätetään asettamatta sen tarkastelujakson osalta, jonka aikana työttömyys päättyy taikka varusmies- tai siviilipalvelus tai perhevapaa alkaa; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5 luku 
Työvoimakoulutus 
4 § 
Opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Työvoimakoulutukseen sovelletaan, mitä ammatillisesta koulutuksesta annetun lain: 
1) 80 §:n 1 ja 2 momentissa säädetään oikeudesta turvalliseen opiskeluympäristöön; 
2) 84 §:ssä säädetään huumausainetestauksesta; 
3) 85 §:ssä säädetään kurinpidosta ja 86 §:ssä kurinpidosta asuntolassa; 
4) 87 §:ssä säädetään häiritsevän tai turvallisuutta vaarantavan opiskelijan poistamisesta; 
5) 93 §:n 3—6 momentissa säädetään menettelystä kurinpitoasiassa; 
6) 95 §:ssä säädetään opiskelijan salassapitovelvollisuudesta; 
7) 12 luvussa säädetään muutoksenhausta koulutuksen järjestäjän päätökseen. 
6 luku 
Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu 
8 § 
Työnhakijan tietojenantovelvollisuus 
Työnhakijan on esitettävä työ- ja elinkeinotoimistolle koulutuspalvelujen tuottajan todistus opiskelijaksi hyväksymisestä ja opintojen aikaisista lomajaksoista. Työ- ja elinkeinotoimisto voi lisäksi edellyttää, että työnhakija esittää sille tarpeellisen selvityksen opintojen etenemisestä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
12 luku 
Julkisen työvoima- ja yrityspalvelun toimeenpano ja siihen liittyvä yhteistyö 
6 § 
Tiedonsaantioikeus 
Työ- ja elinkeinotoimistolla, työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksella, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksella on oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä maksutta julkisen työvoima- ja yrityspalvelun toimeenpanossa välttämättömät tiedot muulta valtion viranomaiselta, kunnan viranomaiselta, Kansaneläkelaitokselta, työttömyyskassalta, Eläketurvakeskukselta, Työllisyysrahastolta, julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen palveluntuottajalta, muulta työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovitun työllistymistä tukevan palvelun tuottajalta sekä 4 luvun 5 §:ssä tarkoitetun työkokeilun järjestäjältä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
13 luku 
Asiakastietojen käsittely 
2 § 
Käsiteltävät tiedot 
Henkilöasiakkaasta voidaan käsitellä seuraavia tietoja: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8) työttömyysturvaan ja vuorotteluvapaaseen liittyvät selvityksetValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi  ja Poistoehdotus päättyy työvoimapoliittiset lausunnot Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi sekä  Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja  Muutosehdotus päättyymuut lausunnot Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi ja Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi  sekä Muutosehdotus päättyy ilmoitukset; mainittuja tietoja sekä työvoimapoliittisen lausunnon ja muun lausunnon antamiseksi välttämättömiä tietoja voidaan käsitellä myös silloin, kun yksityinen henkilö ei ole henkilöasiakas; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
Lain 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdan c alakohtaa sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 2023. 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 3 §:n 1 momentin 4 kohdan c alakohta, 48 §:n 1 momentin 6 kohta, 64 §:n 3 momentti, 79 §:n 1 momentti ja 114 §:n 1 momentin 9 kohta seuraavasti: 
3 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4) työttömällä henkilöä: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
c) joka ei ole työttömyysturvalain 2 luvussa tarkoitettu päätoiminen opiskelija 
tai jolla on oikeus työttömyysetuuteen opintojen estämättä mainitun luvun 10 b §:n perusteella; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
48 § 
Työnhakuvelvollisuuden asettamatta jättäminen 
Työnhakuvelvollisuutta ei aseteta, jos: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
6) työnhakijan työttömyys päättyy kuukauden kuluessa muusta syystä kuin työvoimakoulutuksen tai 9 luvussa tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 28—31 §:ssä tarkoitetun työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun takia taikka hän kuukauden kuluessa aloittaa varusmies- tai siviilipalveluksen tai perhevapaan; työnhakuvelvollisuus jätetään asettamatta sen tarkastelujakson osalta, jonka aikana työttömyys päättyy taikka varusmies- tai siviilipalvelus tai perhevapaa alkaa; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
64 § 
Opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Työvoimakoulutukseen sovelletaan, mitä ammatillisesta koulutuksesta annetun lain: 
1) 80 §:n 1 ja 2 momentissa säädetään oikeudesta turvalliseen opiskeluympäristöön; 
2) 84 §:ssä säädetään huumausainetestauksesta; 
3) 85 §:ssä säädetään kurinpidosta ja 86 §:ssä kurinpidosta asuntolassa; 
4) 87 §:ssä säädetään häiritsevän tai turvallisuutta vaarantavan opiskelijan poistamisesta; 
5) 93 §:n 3—6 momentissa säädetään menettelystä kurinpitoasiassa; 
6) 95 §:ssä säädetään opiskelijan salassapitovelvollisuudesta; 
7) 12 luvussa säädetään muutoksenhausta koulutuksen järjestäjän päätökseen. 
79 § 
Työnhakijan tietojenantovelvollisuus 
Työnhakijan on esitettävä työvoimaviranomaiselle koulutuspalvelujen tuottajan todistus opiskelijaksi hyväksymisestä ja opintojen aikaisista lomajaksoista. Työvoimaviranomainen voi lisäksi edellyttää, että työnhakija esittää sille tarpeellisen selvityksen opintojen etenemisestä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
114 § 
Käsiteltävät tiedot 
Henkilöasiakkaasta voidaan käsitellä seuraavia tietoja: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
9) työttömyysturvaan ja vuorotteluvapaaseen liittyvät selvityksetValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi  ja Poistoehdotus päättyy työvoimapoliittiset lausunnot Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi sekä Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi  ja  Muutosehdotus päättyymuut lausunnot Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi sekä  Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi ja Poistoehdotus päättyy ilmoitukset; mainittuja tietoja sekä työvoimapoliittisen lausunnon ja muun lausunnon antamiseksi välttämättömiä tietoja voidaan käsitellä myös silloin, kun luonnollinen henkilö ei ole henkilöasiakas; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun lain 15 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun lain (897/2009) 15 §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on laissa 489/2021, seuraavasti: 
15 § 
Työ- ja elinkeinotoimistojen alueellisen toimivallan määräytyminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Työ- ja elinkeinotoimiston tehtävien hoitamisesta useamman kuin yhden työ- ja elinkeinotoimiston toimialueella voidaan säätää valtioneuvoston asetuksella, kun tehtävät koskevat työttömyysturvalain (1290/2002) 1 luvun 4 §:n 3 momentissa tai vuorotteluvapaalain (1305/2002) 17 §:ssä tarkoitetun työvoimapoliittisen lausunnon antamista työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

5. Laki palkkaturvalain muuttamisesta annetun lain 10 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan palkkaturvalain muuttamisesta annetun lain (395/2023) 10 §:n 1 momentti seuraavasti: 
10 § 
Hakemus ja hakijat 
Hakemus on toimitettava kehittämis- ja hallintokeskukseen tai sille kunnan tai kuntayhtymän viranomaiselle, joka vastaa julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä. Ahvenanmaan maakunnassa hakemus on kuitenkin toimitettava kehittämis- ja hallintokeskukseen. Ulkomailla tehtyä työtä koskeva palkkaturvahakemus voidaan ulkomailla jättää myös Suomen edustustoon. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

6. Laki merimiesten palkkaturvalain muuttamisesta annetun lain 9 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan merimiesten palkkaturvalain muuttamisesta annetun lain (396/2023) 9 §:n 1 momentti seuraavasti: 
9 § 
Hakemus ja hakijat 
Hakemus on toimitettava kehittämis- ja hallintokeskukseen tai sille kunnan tai kuntayhtymän viranomaiselle, joka vastaa julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä. Ahvenanmaan maakunnassa hakemus on kuitenkin toimitettava kehittämis- ja hallintokeskukseen.Hakemuksen voi ulkomailla jättää myös Suomen edustustoon.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

7. Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain (1269/2020) 2 §:n 1 momentin 1 kohdan c alakohta, 12 a §:n 4 momentti ja 14 a §, 
sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 1 momentin 1 kohdan c alakohta laissa 1133/2022, 12 a §:n 4 momentti laissa 682/2022 ja 14 a § laissa 937/2022, seuraavasti: 
2 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
1) työttömällä henkilöä: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
c) joka ei ole työttömyysturvalain 2 luvussa tarkoitettu päätoiminen opiskelija tai jolla on oikeus työttömyysetuuteen opintojen estämättä mainitun luvun 10 b §:n perusteella; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
12 a § 
Työvoimapoliittinen lausunto 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tarkempia säännöksiä työvoimapoliittisen lausunnon antamisesta ja lausuntoon sisällytettävistä tiedoista sekä työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksen oikeudesta antaa työvoimapoliittisia lausuntoja kokeilualueen kunnan asiakkaan oikeudesta työttömyysetuuteen voidaan antaa työ- ja elinkeinoministeriön asetuksella. Työ- ja elinkeinotoimisto voi antaa kokeilualueen kunnan asiakasta koskevan työvoimapoliittisen lausunnon työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä 1 momentissa säädetyn estämättä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
14 a § 
Asiakastietojen käsittely työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa 
Kokeilualueen kuntaan sovelletaan, mitä työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain 9, 9 a ja 11 §:ssä säädetään työ- ja elinkeinotoimistosta. Lisäksi kokeilualueen kuntien perustamaan tässä laissa tarkoitetuista tehtävistä vastaavaan kuntayhtymään sovelletaan, mitä mainitun lain 9 a §:n 4 momentissa säädetään työ- ja elinkeinotoimistosta. 
Kokeilualueen kunta on työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain 9 §:ssä tarkoitettujen tietojen yhteisrekisterinpitäjä tässä laissa tarkoitettuihin asiakasryhmiin kuuluvien asiakkaiden osalta. Kokeilualueen kunta vastaa muista kuin työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain 9 b §:n mukaisista yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitetuista rekisterinpitäjän velvollisuuksista asiakkaidensa osalta. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
Lain 2 §:n 1 momentin 1 kohdan c alakohtaa sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 2023. 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 5.10.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Saara-Sofia Sirén kok 
 
varapuheenjohtaja 
Lauri Lyly sd 
 
jäsen 
Miko Bergbom ps 
 
jäsen 
Mikko Lundén ps 
 
jäsen 
Anders Norrback 
 
jäsen 
Olga Oinas-Panuma kesk 
 
jäsen 
Karoliina Partanen kok 
 
jäsen 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
jäsen 
Jorma Piisinen ps 
 
jäsen 
Piritta Rantanen sd 
 
jäsen 
Tere Sammallahti kok 
 
jäsen 
Timo Suhonen sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Sanna Pekkarinen